Annons:
Etiketterintressantteorier
Läst 5008 ggr
Magi-cat
2016-09-06 10:05

Väger själen 21 gram?

Frågan kom upp på Vetenskap.

Lite lustigt att tanken på att själen lämnar kroppen i dödsögonblicket och att en viktförlust kan uppmätas lever vidare. (I någon av Dan Browns böcker kom det också med i samband med Noetic sciences. En person skulle snart dö och var frivilligt i forskningens tjänst placerad i en hermetiskt tillsluten  monter placerad på en mycket känslig våg. Nånting sånt…)

Ämnet är mest känt från de experiment Duncan McDougall utförde i början på 1900-talet, där han fann att "något" lämnade den fysiska kroppen vid dödens inträde varpå den lättade med i runda slängar 21 gram. (=ett välkänt heligt tal). Detta något förmodades vara själen.

Invändningar restes, som t.ex. att själen är immateriell och inte kan väga något.

Givetvis gjorde man även djurförsök där man fann att hundar inte lättar i vikt vid dödens inträde varför man drog slutsatsen att hundar inte har någon själ. 😮

Källorna är tydligen lite svåra att finna och experimenten få. Tolkningar finns desto fler.

En förklaring, om det alls sker en viktminskning, kan vara en utdunstning av kroppsvätskor och utandning.
Dessutom är som vi nu vet, själva dödens inträde inte alltid ett ögonblick utan snarare ett förlopp.

Och vad är "själen"? Medvetandet? Kan det vägas?

Vad tror ni?

läs mer:

http://www.dn.se/livsstil/sjalens-vikt-ar-svarbestamd/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2016-09-06 10:29
#1

Det hela är nog ett mätfel.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Davbjo
2016-09-06 10:36
#2

Själen tycks inte vara mer än en tankekonstruktion, och sådana väger inget.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Magi-cat
2016-09-06 12:04
#3

Nonsens, säger professorn i rättsmedicin.

"Han ser en rad rent vetenskapliga, tekniska problem för själsmätning, innan man ens nuddat vid debatten i fråga om själens existens."

http://www.svd.se/sjalens-vikt-ar-svarbestamd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Ghosthunter
2016-09-26 17:36
#5

Det går inte sätta ord som verkligen kan förklara vad själen egentligen är och det är absolut inget fysiskt, så därför bör den totalt viktlös🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[rore]
2016-09-28 12:38
#6

Jag har ingen aning om själen väger någonting🤔.

Men jag tänker att det finns så mycket här i livet som är omätbart. Hårda ord som sårar. Känslor av skuld och skam som ligger som blyklumpar inuti och  Glädjen som får oss att känna oss lätta som fjädrar …………

De är inte mätbara vad jag vet. Men de existerar som känslomässiga vikter.

Annons:
vinden är min mor
2016-09-29 08:35
#7

intressant och mitt svar är att jag många gånger undrat det samma sen jag läste om det här på 90 talet.

Men själen och auran är ju samtidigt en energi och den borde ju vara mätbar även om det kanske inte är i gram.

☀️Mörker är bara brist på ljus

Magi-cat
2016-09-29 17:31
#8

En annan myt är att hår, naglar och skägg fortsätter att växa efter döden. Det gör det inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2016-09-29 18:45
#9

Precis katten……det är snarare huden som krymper och blir mindre och ger en illusion av att naglar, hår och skägg växer!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Handikappadmus
2016-10-02 19:47
#10

Låter snarare som en slump att just dessa 21 gram försvinna på alla som de kollade upp, och jag tror att slumpen vinner i de mesta fall när det gäller sånt som vi ännu inte har kommit på. Människan är en konstig individ som vet allt om djur och dess beteenden men när det kommer till sig själva så står det rent still åt helvete…Lite ironiskt när man tänker på det bara, vi borde väl veta mer när vi ändå är samma art? Frågan varför vi blev så smarta står fortfarande. 

För att svara på frågan så tror jag också att det handlar om någon slags substans avdunstar, vatten kanske blandat med blod… eller också att huden krymper som en sa.

_Fisken
2016-10-03 12:31
#11

Om själen är energi då väger den också något enligt vår, kanske felaktig, teori.

Davbjo
2016-10-05 08:10
#12

#11: Energi är ett mått. Mått väger inget.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

_Fisken
2016-10-05 11:40
#13

"Formeln E = mc² i teoretisk fysik anger relationen mellan energin (E) hos en kropp, och dess massa (m), med hjälp av ljusets hastighet i vakuum (c, 299 792 458 m/s)."

Saxat ur Wikipedia. Ett kilo är ju ett mått också…

Annons:
Magi-cat
2016-10-05 12:06
#14

#13 Han menar nog att själva mätenheten inte väger något.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

_Fisken
2016-10-05 12:39
#15

Jag har svårt å tänka så. Ska fundera medan jag går ut till bilen…  :-)

Davbjo
2016-10-05 13:31
#16

#13: Precis, en kropp kan ha energi, men energi är lika lite i sig som måttenheten kilo. Detta är fysikaliska storheter som beskriver ett förhållande.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Magi-cat
2016-10-05 14:16
#17

#16 har för mig att vi diskuterade det där på ÖN en gång men kan inte hitta det nu 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: