Annons:
Etiketterufoutomjordiskt-liv
Läst 1305 ggr
Magi-cat
2016-08-22 08:27

Hur ser aliens egentligen ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om det finns liv på andra planeter än vår, hur ser det egentligen ut? Finns det intelligent liv någonstans där ute i universum? Liknar "de" oss?

Varför är våra kompisar i rymden oftast väldigt lika oss i filmer och sci-fi? Är det för att det är lättare att relatera till något igenkännligt eller har vi bara dålig fantasi? Varför skulle livet utvecklas på likadant vis på andra planeter med helt andra förutsättningar?

Länken nedan behandlar den här intressanta frågan och kommer väl fram till att att det är ganska praktiskt ändå, att vi blev som vi blev, även om det finns utrymme för modifieringar och slump. 

Kolbaserat är starkt och vatten och solstrålning behövs. Praktiskt taget alla livsformer här äter varandra. Något sätt att tillgodogöra sig näring måste det i alla fall finnas. Samt att spara och replikera information som är effektivt med DNA och RNA.

Stora intelligenta insekter faller bort eftersom yttre skelett har sina begränsningar, bl.a. för hjärnan att växa. 

Å andra sidan tog det ungefär 3 miljarder år innan encelliga organismer blev något mer än just det. Så det behövs tid och evolutionen behöver inte så lite lite slump och lyckliga omständigheter. Det låter lite slumpartat om "vi" skulle träffa på annat intelligent liv (om vi vill envisas med att betrakta oss så 🙂) med dessa tidsrymder i beaktande. Å tredje sidan finns det gott om både tid och rum, där ute…

"After all, it is easier to search for 'life as we know it' than life as we don’t."

http://www.sciencealert.com/what-would-aliens-look-like

Vad tror ni? Hur ser livet ut på andra planeter? Hur har har det utvecklats? Är "de" lika oss och i så fall varför?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
_Fisken
2016-08-22 08:47
#1

Med tanke på hur livet varierar på jorden bör liv i universum variera lika mycket. Säkert beroende på boendeplanetens beskaffenhet. Så…allt från att de ser ut som oss som till insekter och gorillor. Vårt utseende är ju bara en av kanske tusentals. Who knows..

Magi-cat
2016-08-25 08:26
#2

Fler förslag? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

greenseng
2016-08-25 15:54
#3

  hmm… njaaa…. ähum… 😃

Jag har av vissa anledningar en liten känsla av att aliens, i alla fall några av de mer intelligenta av dem, ser ut precis som vi gör.  Om i Oprah Winfreys (eller vad hon nu heter) show hälften av publiken vore aliens så skulle vi förmodligen inte ha en chans att plocka ut någon av dem. Resultatet skulle förmodligen bli att vi bara plockade ut jordlingar. Egendomligt nog.

Det är helt naturligt att man tänker sig att de skulle variera i utseende med tanke på de olika förutsättningar som finns i ett oändligt universum. Men om vi bara talar om ett biologiskt liv av hög dignitet där just vatten och organiska kolföreningar spelar en stor roll så kanske vi kommer att få oss vissa överraskningar när den tiden kommer. Och dessa överraskningar tror jag personligen kommer att bero på likheterna snarare än olikheterna.

Kanske lite mer olikformade öron. Annan hudfärg mest beroende på färgen av deras egen sol. Ögonlock som eventuellt kan ha en annan färg än den omgivande huden. (Det finns kanske en mycket god anledning till att kvinnor målar sina ögonlock). 😃 Osv. osv…

Personligen tror jag att vi redan har besök, faktiskt. Om de skulle ha någon mindre detalj som kan verka upseendeväckande så är det nog en barnlek för dem att fixa till den så att de kan röra sig här obemärkt. Faktiskt även bo här och ingå i systemet. Vårt primitiva datasystem är inte direkt svårt att manipulera. Och de har väl också antropologer som vill forska på andra system än deras eget. Och dessutom är de naturligtvis inte beroende av några skepp för att ta sig hit.

Så… vem du än möter på gatan, även din närmaste granne faktiskt, kanske inte är den som du naturligt tror att den är. 😎

Tips.

Gå gärna till en glassbar som har glass av hög kvalitet.
Om du ser några stycken som sitter runt ett bord och har beställt en farligt massa glass av alla de sorter och sitter och försiktigt provsmakar så skall du genast dra till dig öronen. Och tar de sedan upp något som ser ut som en kamera med den skillnaden att blixten tycks ha en annan färg än vanligt och på något lustigt sätt verkar stanna kvar i luften ett kort ögonblick när de fotar glassen, ja… då kan du vara helt säker! 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tarotstollan
2016-09-05 22:33
#4

Jag skulle tro något större huvud, mindre öron.  Större ögon som dessutom kan se perfekt i mörker. Kanske små eller inga munnar alls, då de kommunicerar mentalt och maten tar de direkt från luften eller lagrar på något sätt i kroppen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Gronstedt
2016-09-06 10:18
#5

Jag som alltid trott att filmaliens är humanoida för att det historiskt varit lättare att knöka in en skådis i en gummidräkt än att få en geléblobb eller en jättegräshoppa att följa regianvisningar …

Med modern animeringsteknik kommer vi kanske att få se förbättrade, mer mångformiga utomjordingar?

Men generellt borde ett koncept med en uppsättning kroppsdelar för transport (ben, vingar etc.), en uppsättning kroppsdelar för positionshållning (ben, sittknölar etc.), en uppsättning kroppsdelar för manipulation (armar/händer, snablar, tentakler etc.) och en uppsättning kroppsdelar med sinnesorgan, placerad så att organen ifråga för överblick över omgivningen och vad övriga kroppsdelar sysslar med (huvud etc.), vara ganska nödvändigt för att en art ska kunna manipulera sin omgivning tillräckligt för att skapa rymdfart. En aldrig så smart alien i delfinform har svårt att hålla en skruvmejsel och amorfa blobbar lyckas aldrig trycka på rätt knappar.

Men bäst är kanske Koontz "gamla fiende": en amorf blobb som kan ta vilken form som helst, med lämplig hårdhet och förmåga att utsöndra magsyra från valfri del efter behov och önskemål? Där har vi en universalalien som heter duga!

Magi-cat
2016-09-06 10:33
#6

#5 Men generellt borde ett koncept med…osv

Ungefär vad de kom fram till i länken i #0 också. 😎

Är det ultimat eller har vi bara för dålig fantasi?

"After all, it is easier to search for 'life as we know it' than life as we don’t."

Ligger nog något i det.

.

Vore det inte behändigt för en livsform att slippa all denna oändliga strävan för sitt uppehälle och ämnesomsättning? Lite mer eterisk så där, snappa i sig solljuset direkt istället för att det ska ta sådana omvägar in i organismen…

Läste en sf en gång där livsformerna såg ut som kanonkulor ungefär. De tog över jordens ekonomi har jag för mig.

Och så har vi den totala katastrofen iklädd jordisk arrogans: Stanislaw Lem: "Fiasko" där insikten om att den främmande planetens livsformer inte liknar någonting annat, kommer alldeles, alldeles för sent…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Gronstedt
2016-09-06 10:48
#7

#5: Det omtalade "generella konceptet" behöver ju inte vara humanoidt för det. Det skulle gå lika bra med exempelvis en flygmembranförsedd varelse med tre snablar mitt fram och en rejäl, platt rumpa att landa och sitta på. Kanske mer kolväterik diet och jetdriven start också.

Mer "eteriska" varelser är det gott om, här och förmodligen även på annat håll. Men de lär inte bygga så många rymdfarkoster att de kommer ut och träffar grannarna i första taget.

Magi-cat
2016-09-06 11:25
#8

#7 Bra, fantasifulla förslag!👍 I en mer bärig atmosfär skulle kanske luftburna livsformer bli framgångsrika. (För att inte tala om vätskevarelser)

Eller framgångsrik, förresten…det är väldet jordiska mönstret med "framgång" som expansion…

Mycket riktigt kan man inte förutsätta att intelligenta livsformer alltid vandrar vidare, som människan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-09-06 11:30
#9

I ett helt underbart avsnitt av Star Trek TNG är det en superintelligent (och hygglig) livsform som inte reser själv men som plockar hem andra resenärer i rymden och tittar på dem, som en snäll och klok farbror som studerar de små krypen…När farbrorn tittat färdigt skickar han hem dem igen med överjordisk hastighet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: