Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT) Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Övrigt

Makar som dör tätt efter varandra

2016-08-11 15:05 #0 av: Magi-cat

Man hör ibland talas om makar som dör i tid tätt inpå varandra efter ett långt liv tillsammans. Som i det här fallet:
Efter 63 års äktenskap dör makarna med bara 20 minuters mellanrum. Som om de gör även den sista vandringen tillsammans.

HjärtaHjärta

Eller här:

Några timmar efter varandra dör makarna, efter 62 års äktenskap.

HjärtaHjärta

Är det en slump? En myt?

Eller har det något med brustet hjärta att göra? Kan man bara "ge upp"?

http://www.medicaldaily.com/broken-hearts-can-be-matter-life-and-death-real-dangers-heartbreak-325888

HjärtaHjärta

Hjärta "It has always been easier to destroy than to create." (Spock)

Anmäl
2016-08-11 19:06 #1 av: NeferNefer

Under min tid i äldresjukvården (ett antal år för ett obestämt antal år sen) såg jag faktiskt några såna fall, såväl makar som nära syskon som hade bott ihop hela livet. Jag har ingen förklaring, riktigt. Men nog tror jag det ligger nära, det där att bara ge upp. 

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-08-11 22:33 #2 av: powerofthebass

Lste om en hund vars husse dog kort där efter dog hunden ochså. Tror att det har med själens kopplingar till varandra som är en del i det hela.

Anmäl
2016-08-12 07:53 #3 av: vinden är min mor

Min pappa talade ibland om ett äldre par som vi var släkt med som hade ett sådant speciellt och kärleksfullt liv tillsammans.

Både han och hon sade många gånger medans de levde att de skulle dö samtidigt.

Det var som en vetskap hos dem båda.

En dag föll mannen ihop på sin arbetsplats, någon tog på sig att kontakta frun via telefon.

Men ingen svarade, när de åkte dit så fann de kvinnan död.

SolMörker är bara brist på ljusSol

Anmäl
2016-08-12 11:00 #4 av: NeferNefer

#3: Oj, fantastiskt!! De gick tillsammans, helt enkelt. Hjärta

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-08-12 11:31 #5 av: Loris M

Det är intressant och förekommer lite då och då. Min farmor drabbades av bröstcancer (innan jag föddes) när hon var i femtioårsåldern och dog kort därefter. Farfar som var frisk och i samma ålder dog sex månader efter henne. Enligt pappa var det hjärtat och alla sa att han dog av "brustet hjärta". De älskade varandra högt och enligt pappa hade han svårt att fortsätta sitt liv utan henne. Han blev förändrad och innesluten. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-08-12 20:07 #6 av: Magi-cat

GråterBrustet hjärta

Hjärta "It has always been easier to destroy than to create." (Spock)

Anmäl
2016-08-14 17:32 #7 av: Ghosthunter

Nej, det tror jag inte är en slump eller myt. Vid extrem sorg så påverkas din fysik också och inte minst hjärtat och har man något svagare hjärta än normalt, så kan man nog dö av hjärtesorg. Jag har också sett många exempel på detta.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2016-08-16 14:52 #8 av: JonasDuregard

Det är egentligen ganska enkelt: Flera dödliga tillstånd kan orsakas av hög stress, och att en närstående dör är oerhört stressande. Äldre människor är i särskild risk. 

Takotsubo-kardiomyopati är ett exempel på ett sådant tillstånd, det kallas ibland "brustet hjärta" just eftersom det ofta drabbar den som förlorat en anhörig. 

#3 Den historien däremot, är troligtvis en tillfällighet (eller en myt). 

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.