Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT) Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Rymden

Missa inte meteorsvärmen Perseiderna!

2016-08-04 18:50 #0 av: Magi-cat

I år lär meteorsvärmen Perseiderna bli extra häftig, med en peak 11-12 augusti, men man kan börja spana redan nu!StjärnorMåne

Jupiter hjälper till:

"But this month is likely to be different, as Eric Mack explains for CNet: "[T]his could be the rare year where Jupiter's gravity tugs that stream a little closer, allowing our planet to plow right through the middle of it, where there's more junk and we see more meteors as a result." "

http://www.sciencealert.com/guys-the-perseid-meteor-shower-is-here-and-it-s-going-to-be-twice-as-good-this-year

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-08-04 19:01 #1 av: NeferNefer

Häftigt! Hoppas det är klar himmel då Tummen upp

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-08-04 19:25 #2 av: Magi-cat

Jupp! Och att man orkar invänta mörkret! SkrattarStjärnor

Anmäl
2016-08-04 19:26 #3 av: NeferNefer

Ja, det var det också ... Somnar

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-08-04 19:34 #4 av: Tarotstollan

Vad kul, hoppas att det går att se något i år! Jag har alltid spanat vid den tiden i flera år men aldrig lyckats att se något!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2016-08-04 20:29 #5 av: NeferNefer

Samma här Vinkar

Anmäl
2016-08-07 10:50 #6 av: Loris M

Lite kort om vad ett meteorregn är för något....

"I veckan kommer stjärnorna att falla på himlen. Det årliga meteorregnet Perseiderna når sin topp 12 augusti, och då finns det stora chanser att se stjärnfall och kanske önska sig något. Men vad är egentligen ett meteorregn? ETC frågade astronomen Marie Rådbo."

Källa

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-08-07 19:28 #7 av: Magi-cat

Snart dags för Perseiderna...Stjärnor

"Årets bästa stjärnhimmel"

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dags-for-arets-basta-stjarnhimmel/

Anmäl
2016-08-07 19:50 #8 av: NeferNefer

StjärnorPartajarTummen upp

Anmäl
2016-08-07 21:13 #9 av: Tarotstollan

Tur att det är några dagar kvar för just nu är det igen mulet och regnar.

Anmäl
2016-08-08 07:22 #10 av: Magi-cat

En del har redan haft tur! (Och tittat upp vid exakt rätt tillfälle.)

Häftigt!

"Det var som att någon hade satt på en vattenspridare med strilmunstycke. Och nästan direkt stängt av den"

http://blogg.dn.se/markligheter/2016/08/07/vad-hande-pa-himlen-den-6-augusti/

Anmäl
2016-08-08 22:18 #11 av: Tarotstollan

Här är det mest mulet fortfarande men det finns enstaka partier som är nästan klara. Skall se senare när det blir riktigt mörkt om det går att se något.

Anmäl
2016-08-09 15:05 #12 av: Magi-cat

150-160 "stjärnfall" i timmen och SMHI spår klar himmel!

Så nu är det bara att bänka sig, hålla sig vaken och beundra skådespelet...Partajar

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/skadespel-nu-faller-stjarnorna-om4243134.aspx

Anmäl
2016-08-09 19:04 #13 av: NeferNefer

Hoppas verkligen jag orkar hålla mig vaken i natt Skrattar

Anmäl
2016-08-09 19:42 #14 av: Magi-cat

Själv har jag inga förhoppningar om det....SomnarSkrattar

Anmäl
2016-08-09 20:17 #15 av: Tarotstollan

Just nu skiner solen lite försiktigt, så jag undrar om jag vågar hoppas på klar himmel i natt. Tittade igår men det var mest mulet så jag såg inget.

Anmäl
2016-08-09 20:31 #16 av: Magi-cat

Du får spana och så rapportera om du ser något! Tummen uppStjärnor

Anmäl
2016-08-11 07:50 #17 av: Magi-cat

Bild, ifall man missat det live:

http://illvet.se/universum/solsystemet/tusentals-stjarnfall-malar-himlen?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_8_11_women_nonabo&utm_content=artikel

Anmäl
2016-08-11 11:21 #18 av: NeferNefer

Vilken vacker bild!! Här var himlen molnig i natt ...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.