Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 1692 ggr
Magi-cat
8/1/16, 8:07 AM

Stora upptäckter om svarta hål!

…och 2019-12-12/M-c/

Tråden uppdaterad 2019-09-06/M-c/ #15

Uppdaterat 20190410 #3  med bild på ett svart hål...

När nya upptäckter om svarta hål publicerats har svenska forskare vid Onsala-observatoriet varit med.

Den ena upptäckten liknar en kall jetstråle från ett svart hål 70 milj ljusår bort som verkar växa väldigt hastigt. 
En av kunskapsluckorna man har om svarta hål är hur de växer och vad de "åter" när de växer. Detta hoppas man jetstrålen ska ge mer information om.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/stora-upptackter-kring-svarta-hal


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/7/18, 8:04 AM
#1

Ett par år gammalt, men intressant.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

_Fisken
11/9/18, 12:22 PM
#2

Synd att länkar inte är klickbara. Inte i min telefon iaf.

Magi-cat
4/10/19, 3:12 PM
#3

Ffg ska vi få se en "bild" av ett svart hål!

Att se själva det svarta hålet är orimligt, men:

"Men området alldeles utanför, som astronomerna kallar det svarta hålets skugga, är det möjligt att se. Shep Doeleman, astronom vid Harvarduniversitetet och ledare för EHT, beskrev det som att se den osynlige mannens kläder, som visar vilken form han har även om vi inte kan se själva människan"

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/just-nu-forsta-bilden-av-ett-svart-hal-visas/

Det är med hjälp av åtta stora teleskop som tillsammans bildar som en spegel som tillsammans är lika stor som jorden som man ska lyckas. Att bearbeta informationen tar lång tid, två år.

"Allt vi vet om svarta hål kommer från Einsteins allmänna relativitetsteori. Med EHT är det för första gången möjligt att testa om teorins förutsägelser stämmer även nära en så extrem plats som ett svart hål, där gravitationen är så stark att själva rumtiden böjs, och ljuset går i bana runt en himlakropp. "

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/just-nu-forsta-bilden-av-ett-svart-hal-visas/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/10/19, 3:12 PM
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/10/19, 6:50 PM
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/10/19, 8:12 PM
#6

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
4/14/19, 9:15 PM
#7

Ja det var ett framsteg att äntligen få ett foto av det svarta hålet👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Huygens
4/17/19, 7:00 PM
#8

Pensionerade fysikern Wal Thornhill förklarar varför bilden av det "svarta hålet", är en fantasi. "Fotot" är konstruerat ur bildmallar i en dator. Det mesta av foto finns inte, utan är anpassningar till signalformer som bäst mostsvarar vetenskapens förutfattade meningar.

Dom delar av bilden som saknas, har sedan fyllts i av datorprogram för att vara så likt föreställningen av vad ett svart hål ska vara enligt traditionell vetenskap. Wal Thornhill ger en förklaring till vad det verkligen är vi ser, en kraftfull elektrisk jetström skapad av en plamoid och hur bilden manipulerats.

(YT/ThunderboltsProject, 2019-04-16, 16 min)

Centrumet av Messier 87 (wiki). Ett "foto". Fejk.

Vetenskapsfusk.

Plasmoid (wiki) är inte samma sak som plasmid (wiki).

Magi-cat
4/17/19, 8:11 PM
#9

#8 Jag skrev i #3 att vi inte ser själva det svarta hålet.

Bra att komma ihåg är att färgerna vi ser på bilden inte är de "verkliga" färgerna utan färger man valt.

Men fusk skulle jag inte kalla det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/17/19, 10:07 PM
#10

Speciellt positivt tycker jag det är med det astronomiska samarbete som gjorde bilden möjlig: ✨

" Både astronomin och fysiken har tagit ett väldigt stort steg framåt med det här. Att kunna skapa den här sortens bilder. Det är fascinerande att lyckas med ett så stort internationellt samarbete."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/astronom-ett-av-de-storsta-astronomiska-samarbeten-som-gjorts


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/29/19, 9:33 PM
#11

Vetenskapens Värld om det extraordinära arbetet med att få fram bilderna från det svarta hålet. (ca 1 tim)

https://www.svtplay.se/video/22030470/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-bilden-pa-svarta-halet?start=auto


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/29/19, 9:35 PM
#12

"Den 10 april 2019 visade ett internationellt forskarlag upp världens första bild på ett svart hål. I en dokumentär i Vetenskapens värld berättar forskarna bakom Event Horizon-teleskopet hur det gick till.

Det svarta hålet som blev porträtterat ligger hisnande 53 miljoner ljusår bort från oss. I mitten av galaxen M87. Det är så avlägset att inget existerande enskilt teleskop kan urskilja det.

– Det motsvarar att försöka ta en bild från jorden av en golfboll på månen. En svart golfboll, säger Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik på Uppsala universitet inför att bilden offentliggjordes."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-togs-varldens-forsta-bild-av-ett-svart-hal


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
4/30/19, 6:36 AM
#13

Tänk vad jobb, resurser och pengar det ligger bakom fotografiet😏

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Magi-cat
4/30/19, 7:36 AM
#14

#13 Enormt jobb! Så roligt med samarbetet mellan forskare över hela världen och vilken oerhörd hängivenhet de visar inför uppgiften.

Roligt på sitt sätt är det också när all den smarta tekniken inte fungerar utan de får improvisera, som att öppna dörren för att kyla ner apparaturen. Eller ställa in manuellt när det automatiska inte går som det ska. Imponerande på den höjden (4000 meter också) i Chile, för att inte tala om kölden vid Sydpolen…

Tio år har projektet tagit att förverkliga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/6/19, 11:22 AM
#15

Teamet bakom den första bilden på ett svart hål belönas med fint pris!

"The scientists who captured the first-ever images OF a black hole just got handsomely rewarded for their epic achievement.

The Event Horizon Telescope (EHT) team, which earlier this year unveiled photos OF the supermassive black hole at the heart OF the galaxy M87, won the $3 million annual Breakthrough Prize in fundamental physics, Breakthrough Prize representatives announced today (Sept. 5). "

https://www.space.com/event-horizon-telescope-breakthrough-prize.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/12/19, 9:53 PM
#16

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
12/15/19, 10:40 AM
#17

Tänk om man sugs in i hålet, undra vart man hamnar då? Kanske hamnar man vid frukt och grönavdelningen på Konsum eller nåt sånt?😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: