Annons:
Etikettoidentiferbart
Läst 1341 ggr
Magi-cat
2016-06-20 10:49

Mystiskt ljusfenomen över Malmö!

Vad var det hon filmade, hon som så påpassligt hade mobilen till hands när ljusfenomenet uppträdde på himlen igår?

Astronomen säger att det (nog) inte är ett astronomiskt fenomen, flygexperten att det rör sig för sakta för att vara ett flygplan.

Lite "blinkande nästan" ljus, säger reportern.

Men vad är det? Tydligen på kvällen…Kan det ha varit en Sunset contrail?

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/127725


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Marr
2016-06-20 11:04
#1

Kan det nog vara men det som är anmärkningsvärt är att… så sakta flyger inget plan. Resterna av en contrail rör sig inte heller på detta vis, dom löser ju upp sig efter planet…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Choklad
2016-06-20 17:55
#2

Kan vara något rymdskrot som var på väg ner 🤔. Jag har sett liknande här, vet inte vad det var, jag trodde också att det var ett flygplan som störtade, men det hördes inga ljud från "vad det nu var"

U R us

Magi-cat
2016-06-21 11:33
#3

En del bilder i Sunset contrail tycker jag liknar de här. Men det är svårt att avgöra på filmen. 

Undrar om det kommit fram något mer som kan klargöra?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-06-22 16:22
#4

Docenten i astronomi säger:

"– Det är väldigt svårt att säga vad det är för något. Det är ett ljussken som rör sig långsamt. Men det känns inte som att det är ett astronomiskt fenomen. Om det hade varit något som faller in i atmosfären, så hade det rört sig fortare.

Hans bästa gissning är att det är någon sorts flygplan.

– Det ser ut att vara ett streckliknande, avlångt föremål. Men om det hade varit ett flygplan så hade man i normala fall sett någon form av kondenslinje. Det finns ett ljud i videon, men jag antar att det inte har att göra med själva fenomenet, säger han."

Det är alltså svårt att säga säkert. 

Dock är det inte svårt för Clas Svahn som med 110 % säkerhet vet att det är ett vanligt flygplan.

"– Jag inte bara tror, jag är 110 procent säker. Jag kollar på ett 40-tal liknande filmer om året och folk ringer ständigt när de ser sådant här. Det händer både på sommaren och vintern, säger han."

(Han har säkert rätt, men det är den där tvärsäkerheten….)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-06-22 16:24
#5

Vad ger då upphov till den här illusionen:

"Vad ger då upphov till illusionen? UFO-Sverige har en förklaring i sin ”misstolkningsguide”. I dagsljus kan flygplan uppfattas som en avlång cigarrformad farkost utan vingar då den befinner sig på relativt stort avstånd.

Solljuset faller in snett uppifrån och reflekteras i den runda flygkroppen och ner mot jordytan, den infallande vinkeln är lika stor som den utgående. Vingarna träffas däremot också ovanifrån och det ljuset studsar uppåt och når aldrig betraktaren på marken. Därför lyser flygkroppen starkt medan vingarna knappt återkastar något ljus alls eftersom de befinner sig i skugga.

Vid skymning och gryning, då solen står nära horisoneten, lyser flygplanet och kondensationsstrimman underifrån vilket kan göra att både flygplanet och strimman lyser i starkt gul/orange och därför kan uppfattas som att det brinner."

http://www.sydsvenskan.se/2016-06-19/ljusfenomen-over-malmo-for-langsamt-for-att-vara-ett-flygplan

Alltså en Sunset contrail. Låter troligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: