Annons:
Etiketterspådomarförutsägelser
Läst 3099 ggr
Magi-cat
2016-06-17 14:12

Tasseografi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visste ni att det finns något som heter tasseografi? Det visste inte jag förrän jag läste en bok om te där det stod om att spå i teblad, och så blev jag intresserad….

Tasseografi är alltså konsten att spå i teblad eller kaffesump! ("Tasse" är kopp på franska, så jag antar att ordet kommer därifrån.)

Den här diviniations- (=spådoms) konsten lär komma ursprungligen från Kina, men det är främst romerna som använt den och gjort den känd. (1)

Hur går det till?

Först kokar man te (förstås) på teblad. (Påsar duger inte.)
Den som frågar ska dricka ur koppen tills det bara är en skedfull kvar av teet. Sedan vrider man koppen snabbt tre gånger motsols och koncentrera sig på frågan. Därefter vänder man koppen upp-och-ned och låter stå en stund.

Sedan vidtar symboltydningen. (2)

Titta i koppen. Det som är närmast örat representerar den frågande. Teblad (eller mönster av det torkade teet) nära kanten är nära förestående händelser. Blad spridda runt koppen är gynnsamma ekonomiska utsikter. Raka linjer är framsteg och cirklar fullbordande.

Sedan är det bara att titta i ett symbollexikon eller låta fantasin flöda. Ha roligt!

(Jämför också Pareidoli.)

Tasseografi tillhör folktron..

källor:

1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Tasseografi

2."En liten bok om te"

bildkälla: pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2020-12-29 09:45 av Magi-cat
Annons:
Tarotstollan
2016-06-18 20:53
#1

Kul! Detta måste jag testa. Köpte t. o. m. en särskild spå kopp för detta ändamål och så har jag precis glömt av det…..😟😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
2016-07-22 16:19
#3

Intressant. Jag skulle gärna göra det här tillsammans med någon, dricka te och sen kunde vi läsa av varandras tebladsmönster.

Marr
2016-07-24 08:50
#4

Hahaha jag trodde man läste av kissens eller vovvens tassar när jag såg rubriken då jag var nyvaken…🤪😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[NeferNefer]
2016-07-24 10:10
#5

😂Det vore något!!

Magi-cat
2016-07-24 21:02
#6

Tror inte kisse skulle vara så samarbetsvillig. 😃🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tarotstollan
2016-07-24 23:45
#7

#4. Det har jag trott också!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: