Annons:
Etikettnaturfenomen
Läst 1674 ggr
Marr
2016-04-19 09:29

Marken andas?

En man i Kanada har lyckats fånga detta märkliga fenomen. Vad är det som händer med marken? Trädrötter som rör på sig? Eller ligger det en sjö under marken & det kan det ha med islossning att göra?🤔

Även vetenskapen har ingen förklaring vad det verkar…Mycket märkligt.🤔

http://www.expressen.se/tv/omtalat/mystisk-upptackt-i-kanadensisk-skog-forbryllar/

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Bjornen
2016-04-19 09:49
#1

Det är klart att trädrötter rörs sig när de växer.

Sommarek
2016-04-19 10:11
#2

Det brukar vara smårötter som släppt vid hårda vindar, varpå vinden kommer in under ytan och får marken att "andas" och bölja.  Det är ovanligt och vackert, men inget nytt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2016-04-19 14:43
#3

#0 Men vad häftigt! 🙂Som att man riktigt väntar sig att en stor mossklädd jätte ska vakna och resa sig ur jorden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-04-19 14:49
#4

Antingen är det väl vatten under ytan som kommit i rörelse eller så att det blåser väldigt mycket. Genom att rötterna är väldigt många och sammanflätade (och ytliga) verkar hela marken röra sig utan att träden välter i första taget.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
2016-04-19 18:41
#5

 Jo visst vet de flesta att rötter kränger och skruvar av bästa förmåga #1….inte ens asfalten står sig för naturens angrepp av  förökning & spridning. Men detta ser ju inte ens naturligt ut om det inte är snabbfilmat. Superhäftigt & mysko! Men du uppfattar det som helt normalt & jag önskar jag hade sett det med, eftersom jag har bott mitt i skogen nära hela mitt liv. Skithäftigt & är glad att du #1 såg detta!

#4 Jamenvisst ser det konstigt ut och att detta var vanligt det hade jag ingen aaaning om. Har ju varit skogsbo nästan hela mitt liv…det kanske har med att göra att stora mängder vatten rör sig under marken, där en tjäle inte släppt än?

Om rötterna ska kunna kränga sådär så tänker jag att det borde vara ordentligt med vatten under backen. Tror nog att vetenskapen behöver uppdatera där för att förklara fenomenet för oss. Expressen säger att vetenskapen kan ej förklara🤔…men tidningarna säger mycket för att sälja.😉

Jag är nog den ende som tyckte detta var märkligt!😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
2016-04-19 19:00
#6

#5 Jomen jag tyckte det var häftigt, ju! 🙂Och det är inte vanligt, utan mycket ovanligt. Jag har aldrig sett det och skulle bli mycket häpen om jag så något sådant fenomen i skogen, så jag är så glad att du postade tråden så vi andra fick se!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-01-06 09:33
#7

puttar upp lite blandade trådar GladBallong


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2019-01-11 14:53
#8

#0 "Även vetenskapen har ingen förklaring vad det verkar…"

Lite inte på kvällstidningarna vad gäller vad vetenskapen kan förklara, som #2 påpekar är det "förbryllande" fenomenet här att det blåser. Något Expressen definitivt hade fått veta om de frågade en duktig arborist (men hur kul är det? 😕). 

När Expressen skriver "Inget vet vad som kan ha orsakat fenomenet" är det nog bäst att tolka det som "jag personligen vet inte".

Magi-cat
2019-01-11 21:08
#9

TS har tyvärr inte varit inloggad på ett år.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: