Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT) Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Naturfenomen

Marken andas?

2016-04-19 09:29 #0 av: Marr

En man i Kanada har lyckats fånga detta märkliga fenomen. Vad är det som händer med marken? Trädrötter som rör på sig? Eller ligger det en sjö under marken & det kan det ha med islossning att göra?Funderar

Även vetenskapen har ingen förklaring vad det verkar...Mycket märkligt.Funderar

http://www.expressen.se/tv/omtalat/mystisk-upptackt-i-kanadensisk-skog-forbryllar/

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2016-04-19 09:49 #1 av: Bjornen

Det är klart att trädrötter rörs sig när de växer.

Anmäl
2016-04-19 10:11 #2 av: Sommarek

Det brukar vara smårötter som släppt vid hårda vindar, varpå vinden kommer in under ytan och får marken att "andas" och bölja.  Det är ovanligt och vackert, men inget nytt.

Anmäl
2016-04-19 14:43 #3 av: Magi-cat

#0 Men vad häftigt! GladSom att man riktigt väntar sig att en stor mossklädd jätte ska vakna och resa sig ur jorden.

Hjärta "It has always been easier to destroy than to create." (Spock)

Anmäl
2016-04-19 14:49 #4 av: Magi-cat

Antingen är det väl vatten under ytan som kommit i rörelse eller så att det blåser väldigt mycket. Genom att rötterna är väldigt många och sammanflätade (och ytliga) verkar hela marken röra sig utan att träden välter i första taget.

Anmäl
2016-04-19 18:41 #5 av: Marr

Jo visst vet de flesta att rötter kränger och skruvar av bästa förmåga #1....inte ens asfalten står sig för naturens angrepp av  förökning & spridning. Men detta ser ju inte ens naturligt ut om det inte är snabbfilmat. Superhäftigt & mysko! Men du uppfattar det som helt normalt & jag önskar jag hade sett det med, eftersom jag har bott mitt i skogen nära hela mitt liv. Skithäftigt & är glad att du #1 såg detta!

#4 Jamenvisst ser det konstigt ut och att detta var vanligt det hade jag ingen aaaning om. Har ju varit skogsbo nästan hela mitt liv...det kanske har med att göra att stora mängder vatten rör sig under marken, där en tjäle inte släppt än?

Om rötterna ska kunna kränga sådär så tänker jag att det borde vara ordentligt med vatten under backen. Tror nog att vetenskapen behöver uppdatera där för att förklara fenomenet för oss. Expressen säger att vetenskapen kan ej förklaraFunderar...men tidningarna säger mycket för att sälja.Skämtar

Jag är nog den ende som tyckte detta var märkligt!Skrattar

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2016-04-19 19:00 #6 av: Magi-cat

#5 Jomen jag tyckte det var häftigt, ju! GladOch det är inte vanligt, utan mycket ovanligt. Jag har aldrig sett det och skulle bli mycket häpen om jag så något sådant fenomen i skogen, så jag är så glad att du postade tråden så vi andra fick se!Blomma

Anmäl