Annons:
Etiketterintressantteorier
Läst 1406 ggr
Magi-cat
2016-04-11 09:05

Polerna flyttar sig!

Det är normalt att de magnetiska polerna "flyter" och inte ligger på exakt samma ställe år från år. Det finns t.o.m. hypoteser om mer dramatiska polskiften i jordens geologiska historia.

I den här artikeln talas om en annan poldrift: Den smältande isen ger snabba förändringar av polernas läge. Den magnetiska nordpolens mycket långsamma rörelse har nyligen vikt av skarpt åt öster och orsaken tros vara klimatförändringar och snabbt smältande pol-is.

Men det finns fler teorier. Två geofysiker från NASA föreslår en annan mekanism: Mängden vatten som hålls inuti kontinenterna. Man talar då också om den enorma torkan på vissa ställen på jorden.

" “We think this flip is happening all the time,” Ivins says. “It’s a natural phenomenon that characterizes the entire Earth rotation time-series going all the way back to 1899.”"

Dessa data säger ingenting om huruvida klimatförändringarna är orsakade av människans aktiviteter, men 

"Chen personally believes the drastic shift in the pole has to be the result OF human activities. "

http://www.scientificamerican.com/article/earth-is-tipping-because-of-climate-change1/

Kan kunskapen om de enorma förändringarna i även stora system på jorden och att själva polerna flippar bidra till att människan börjar värna mer om miljön?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
_Fisken
2016-07-25 22:32
#2

Personligen tror jag människan tillskriver sig alltför stor betydelse.

Magi-cat
2019-03-12 20:36
#3

🌊


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: