Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 2086 ggr
Magi-cat
4/2/16, 2:09 PM

Vad är en lyckad död?

Alla ska vi dö, men hur och när vet ingen. Kanske föredrar vi att inte tänka på detaljerna runt den oundvikliga händelsen förrän det börjar bli dags.
Forskare i USA har i alla fall sammanställt en lista på de viktigaste faktorerna för en lyckad död.

En möjlig svaghet i studien är att ingen kan säga vad "en bra död" är. Det beror självklart på så många faktorer, som ålder, vilket stadium i livet etc.

Men man har ändå kommit fram till en lista med elva faktorer.

För anhöriga till den döende verkar det viktigaste vara att personen hunnit slutföra vissa saker i livet, som att ta farväl.

Vårdpersonal satte "värdighet" högt.

För de döende själva kom egna önskemål om dödsprocessen högt, som att kunna planera begravningen t.ex. På andra plats kom smärtfrihet och på tredje "känslomässigt välbefinnande".

Detta visar i alla fall hur viktigt det är att prata med patienten och låta denna komma till tals. Kanske är det den känslan av kontroll som behövs och som man kan ge.

http://www.corren.se/nyheter/har-ar-listan-for-en-lyckad-dod-om4079716.aspx

Så klart man ska prata med patienten - det behövs det väl inga nya studier till….Det borde vara självklart. Men ändå så…

edit: En lite utförligare artikel på engelska:

http://www.medicaldaily.com/good-death-family-members-end-life-379923


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Aleya
4/2/16, 2:26 PM
#2

Jag har redan planerat begravning, sagt till anhöriga hur jag vill ha med eventuella donationer. Så jag känner att jag kan i ro leva på tills slutet kommer. Ja och jag gör saker jag känner för. ☺ Så nu kan döden komma och ta mig bäst den vill. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
1/6/19, 9:28 AM
#5

puttar upp lite blandade trådar GladBallong


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: