Annons:
Etiketterutanför-ämnetdiverse
Läst 1340 ggr
Magi-cat
3/16/16, 8:18 AM

Så här förbättrar du din tur....

14 och 15 mars är tydligen s.k. Tycho Brahe-dagar, dagar med mer otur än annars och det mesta som kan gå snett gör det. Tycho Brahe förde fram att det fanns 32 otursdagar under året.

Naturligtvis är det en myt, men ibland kan man känna att vissa dagar borde man stannat hemma i sängen och läst en bok eller två. 

Desto roligare är det med tur-dagar och vi vill gärna ha så många som möjligt där allt bara flyter på.

Richard Wiseman har turen att kunna forska i tur. Här är 4 av hans grundregler för att skapa mer tur, för det är något vi kan:

1. Uppmärksamhet. Var uppmärksam på möjligheterna.

2. Använd intuitionen, magkänslan. Tursamma personer lyssnar på sin magkänsla. 

3. Förvänta dig tur. Att förvänta sig ett bra liv ger självuppfyllande profetior och mer tur.

4. Tur i oturen. Att vända en motgång till att få ut något gott ur den. Att inte gräma sig över det som skett utan åtminstone kunna se att det kunde varit värre.

http://illvet.se/kultur/myter/sa-forbattrar-du-din-tur?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_3_15_women_nonabo&utm_content=artikel&cxense_hash=b307fb9e8b74f3452fb66d956f8be7d93f589e1b

Och så skulle man kunna lägga till: Att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, men det kanske följer av punkterna ovan.
Och så kan man förstås ha sin bästa turtröja eller en maskot eller en tur-sten i fickan.Skämtar
Turprylarna tror jag blir en symbol för ovanstående punkter och positiv förväntan drar till sig mer positivt.
Ungefär likadant är det med att förvänta sig att människor är goda och hjälpsamma. Då är det just dem man möter, eller den sidan hos alla.

Lycka till!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Aleya
3/16/16, 8:22 AM
#1

Tack för detta tipset. Det ska jag ta med mig

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
3/17/16, 8:27 PM
#2

Bra tips! Utan att veta att någon tagit fram det som framgångsrika faktorer, har jag använt mig av alla fyra punkter. Kul! 🙂Jag tror mycket på att vi själva skapar vår egen tur. Ibland har man verkligen tur att (som du också skriver)  befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle. Men alla kommer inte att fatta att de är på "rätt plats". Så då gäller det att vara uppmärksam och se möjligheter. 

Såg en dokumentär för ett tag sedan där de ville undersöka om det verkligen är så att en del människor är mer lyckosamma än andra. De hittade två personer som ansåg sig själva som tursamma respektive otursamma och filmade dem i smyg under några dagar. De skapade även olika situationer för att se hur och om de skulle reagera. De la ex. ut pengar på marken där de visste att personerna skulle gå, eller också kunde de bli stoppade av en främling som erbjöd något (kommer inte ihåg vad det handlade om) som skulle vara gynnsamt för dem o.s. v. Personen som ansåg sig ha tur stannade och pratade med främlingen medan den andra bara viftade bort personens inbjudan till samtal. Han såg inte heller pengarna. Vilket verkar gå i linje med ovanstående forskning. Ta alla möjligheter och förvänta dig mirakel, så kommer det att inträffa! 🙂

Upp till toppen
Annons: