Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 2547 ggr
Magi-cat
2/23/16, 9:18 AM

Apollo-astronauterna hörde musik...

Vad var det för ljud (eller musik) astronauterna på Apollo 10 hörde när de rundade månen?

Nu är bandet med ljudet och astronauternas kommentarer släppt…

""You hear that? That whistling sound?" Apollo 10 astronaut Eugene Cernan asks his crewmates. "Boy, that sure is weird music.""

En återkommande kommentar är: "No one will believe us." 

http://www.sciencealert.com/apollo-10-astronauts-heard-eerie-music-on-the-far-side-of-the-moon-declassified-nasa-audio-reveals

Vad tror ni? Vad var det? Varför har man inte låtit allmänheten lyssna på det för länge sedan? (Eller har man det?)

Förmodligen var det radiostörningar, men intressant ändå, särskilt med reaktionerna därtill.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/27/16, 8:21 PM
#1

Nej inte var det Pink Floyd de hörde. ("The dark side OF the moon")

Kolla klippet.

http://www.popsci.com/what-really-happened-when-apollo-10-heard-music-in-space?src=SOC&dom=fb


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2/27/16, 8:22 PM
#2

😂

"The dark side of the moon", låter lite annorlunda.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2/27/16, 8:57 PM
#3

#2 Det hade varit rätt kul…😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/8/16, 8:13 AM
#4

"Right now, the best explanation we have is that because the sound was heard for about an hour as the team practised the separation and re-docking OF the lunar module and command module in preparation for July 21's planned Moon landing, the 'music' was actually just interference between the two modules' radios."

Det låter ju inte så spännande…Radiostörningar bara…🙂Men astronauterna i rymden blir förstås väldigt sensitiva och lyssnar på varje ljud som ev kan innebära problem…

Det hände också fler gånger, men då var de varnade, och var ganska glada för det….

"Months later, something similar was heard by the astronauts that actually landed on the Moon, and unlike Worden, the Apollo 11 pilot that got them there, Michael Collins, was satisfied with the radio interference explanation.

"Had I not been warned about it, it would have scared the hell out OF me," he wrote in his bookCarrying the Fire: An Astronaut's Journeys. "Fortunately, the radio technicians (rather than the UFO fans) had a ready explanation for it: it was interference between the LM's and Command Module's VHF radios.""

http://www.sciencealert.com/apollo-10-astronauts-heard-eerie-music-on-the-far-side-of-the-moon-declassified-nasa-audio-reveals


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
6/18/18, 7:38 AM
#6

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Huygens
6/18/18, 9:37 AM
#7

Astronauterna hörde troligen musik för att dom var i en TV-studio på jorden. Antagligen överhörning från inspelningsstudion intill.

Magi-cat
6/18/18, 9:47 AM
#8

#7 Åh tusan. Tänkte dom inte på det? 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
6/18/18, 10:44 AM
#9

Påståendena om musik kan ju också vara typiskt NASA.-fejk, för att göra den påstådda "Apolloresan" mer spännande. Dessutom, det viktiga för NASA är att skapa en stor lögn, inte en perfekt liten lögn, för allmänheten tror hellre på en stor defekt lögn än på en liten perfekt lögn (ungefärligt Hitler-citat).

Letar man info om Apollo 10 och dess missöde låter det osannolikt att den undvek att kraschlanda på Månen efter explosionen, det resulterande våldsamma roterandet och störtandet mot Månens yta.

Tyvärr är dom fantastiska påståenden om Apollo 10 i stort sett bortstädade från wikipedia, och jag kunde inte hitta den ursprungliga dokumentären. Apollo 10 hade inte tillräckligt med bränsle för att lyfta från Månens yta, så när allt extra bränsle förbrukades för att "återfå" kontrollen, hur kunde bränslet räcka för återfärd? Hur kunde det alls gå så bra som NASA påstår, om inte allt spelades in i en TV-studio på jorden?

Hittade bara detta halvdålig klipp, inte alls lika dramatiskt, men principen framgår med den flera ton tunga lunarmodulen som "separeras" vid explosionen och virvlar iväg mot Månens yta. Animeringen i videoklippet uppvisar dock orealistisk icke-Newtonsk rörelse (inget störtande) av Apollo 10 och beskrivningen av incidenten är på Kalle Anka-nivå, trots att dom två astronautenra tränat (?) just denna kritisk manöver 1000-tals gånger i simulator. (YT/Michael, 2010-02-28, 4 min)

Att häva en våldsam rotation av den störtande Apollo 10 med dom klena RCS-raketerna och enbart med manuellt ingripande utan några referenspunkter, annat än Månen som svischar förbi med jämna mellanrum, är påhitt.

Det är en fantasi som beskrivs.

Upp till toppen
Annons: