Annons:
Etiketterufoutomjordiskt-liv
Läst 1614 ggr
Magi-cat
2016-02-03 10:45

Utomjordingarna har tagit slut

Universum är (eventuellt) oändligt och det finns ofattbart många galaxer, stjärnor och planeter. Ändå har vi inte fått besök (kanske) eller mottagit några syn- eller hörbara tecken på liv därute. (Så vitt veterligt)

I en studie publicerad i Astrobiology konstaterar forskarna att det är märkligt att vi inte fått några besök eller påtagliga bevis för utomjordisk existens om liv uppstår så lätt som många trott.

Antingen kan det förstås vara så att liv inte uppstår fullt så lätt.

Eller så är det så att liv visserligen uppstår, men att det också lätt utplånas.

(Eller, naturligtvis, en mängd andra orsaker till att vi inte fått någon First Contact).)

Så - är utomjordingarna utdöda?

Eller vad säger ni? Eller är det lika bra att vi förblir solitära?

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/utomjordingarna-kan-vara-utdoda

"Rent statistiskt borde vi ha besökts av några av dessa varelser."

Nu har jag inte läst originalartikeln, men det går väl inte att utläsa statistiskt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2016-02-03 10:48
#1

Kanske utomjordingarna säger samma sak på sina planeter. Vi har ju inte hälsat på dem heller. Bara en tanke … 🤓

Magi-cat
2016-02-03 10:51
#2

#1 Onekligen har vi ju inte det. 😃

Och dock finns vi. 🤓

(tror jag) Och bjuder på kaffe, om så skulle vara…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-02-03 10:57
#3

Självklart får de kaffe 👍😃

tarantass
2016-02-03 16:03
#4

Där har vi också ett problem. Tänk om de bara tål oekologiskt kaffe?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[NeferNefer]
2016-02-03 16:23
#5

#4: I så fall tror jag inte de kommer till mig för fika. Så tråkigt 😢Fast jag inbillar mig att om de är så intelligenta att de kan ta sig ända hit, så borde de vara intelligenta nog att förstå att giftfritt är bättre än giftigt. Men vad vet jag om deras levnadsförhållanden? Gift för oss kanske inte är det för dem? 🤔

tarantass
2016-02-03 18:42
#6

Vi själva är också intelligenta nog att förstå att giftfritt är bättre än giftigt. Och för en massa andra insikter som ännu inte har spelat någon större roll i vår historia.

Vissa säger ju att det är därför utomjordingarna inte vill ge sig tillkänna: att de inte vill ingripa i vår läroprocess, åtminstone inte i onödan. Eller så har de redan gett sig tillkänna, och så vidare.

Ingen gissning kan ju avvisas i förväg, även om en del framför sina idéer så att man blir frestad, så länge vi inte ens har klara bevis för att de finns. Och om de (eller en del av dem) verkligen är intelligentare än vi, åtminstone på vissa områden, eller bara tillräckligt annorlunda oss, kan de ha bevekelsegrunder som vi inte anar.

Men själv kan jag se läroprocessen som en god anledning för oss att förbli ensamma. Och vår destruktivitet som en god anledning att önska att vi inte lyckas skaffa oss fotfäste på andra himlakroppar för att göra likadant med dem som vi snart har gjort med jorden. Å andra sidan är det också ett gott skäl att önska att vi får hjälp innan vi har förgjort oss själva eller skjutit jordelivet kanske hundratals miljoner år tillbaka.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[Lummer]
2016-02-04 11:55
#7

Som vi beter oss på denna planet förstör våra resurser och försöker utplåna varandra så har jag full förståelse för att ingen vill landa här och visa sig öppet. Det vore ju som att be om att få skallen avskjuten….eller vad dom nu tänker med…

[NeferNefer]
2016-02-04 11:58
#8

Lummer: det är så sant, så … förmodligen är de så intelligenta så de inte kommer hit.

[Lummer]
2016-02-04 12:07
#9

Ja har dom lyckats ta sig så långt som hit så är nog inte bara tur😉

Carmarino
2016-02-06 18:48
#10

Det är ju inte alls säkert att livet ser likadant ut i andra delar av universum, så vi kanske inte ens märker om vi får besök. Forskare är så inställda på att liv måste se ut som det gör på jorden, men det finns säkert många andra former som vi inte ens kan föreställa oss.

Läs t.ex. Carl Sagans bok Kontakt. Den utomjordiska kontakten i boken är väldigt speciell. Även om filmen är rätt bra så gör den inte boken rättvisa. Läs därför boken istället; den är mycket intressantare.

Samma gäller för övrigt Arthur C. Clarkes År 2001 - ett rymdäventyr. Boken är mycket bättre än filmen, och har man inte läst boken när man ser filmen så är det mycket som är obegripligt. Även hans bok Möte med Rama är tankeväckande. Slutet är väldigt oväntat, men mycket intressant.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

_Fisken
2016-02-07 18:59
#11

Det kan ju vara så att vi lever i vår verklighet och de lever i deras, fullständigt skilt från vår.

JonasDuregard
2016-02-08 11:09
#12

Att alla utomjordiska civilisationer oberoende av varandra skulle undvika att kontakta oss vore högst osannolikt. Även om utomjordiskt liv kan vara annorlunda så kan man statiskt sett säga att i ett tillräckligt stort universum skulle det ändå finnas gott om andra invånare som är tillräckligt lika oss för att vilja och kunna kommunicera med oss. Finns det bara en annan civilisation i universum som liksom oss består av individer med mer eller mindre obegränsat spann av individuella målsättningar så borde någon individ därifrån försökt kontakta oss (precis som det finns individer som försökt kontakta andra bland oss människor).

Åtminstone tre alternativ återstår:

1) Det finns färre civilisationer än man kunde vänta sig.

2) Det är av någon anledning fysiskt omöjligt eller opraktiskt att resa mellan stjärnor och att kommunicera mellan dem.

3) Någon annan omständighet leder till att civilisationer som vill kontakta oss misslyckas med det. Här finns det gott om bra Sci-Fi material. Till exempel skulle man kunna tänka sig att universum till största delen befolkas av en gigantisk svärm-intelligens som bestämt sig för att inte bara undvika att kontakta andra utan också för att utplåna eller förhindra de som försöker det… 

#10 "Forskare är så inställda på att liv måste se ut som det gör på jorden"

Jasså? Vilka forskare har du läst undrar jag 🙂?

Magi-cat
2016-02-08 11:40
#13

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Carmarino
2016-02-08 12:57
#14

#12 Har förvisso inte läst så många rapporter om detta, men i dem jag sett så har forskarna ofta kommit fram till att det krävs vissa saker för att uppnå ett visst mått av intelligens, och då har det väldigt ofta slutat i att det behövs en stor hjärna, en upprätt kropp med två armar och två ben. 🙂

Kan inte minnas att jag någonstans läst att det kan finnas "icke-kroppsliga" intrelligenser. Dem hade väl forskarna fått för svårt att bevisa, så därför forskar de inte på dem.

Är lite osäker på vad du menar med "svärmintelligens", men det låter som om det är en intelligens som inte är bunden till någon kropp eller planet. Stämmer det? Finns det i så fall några forskningsrapporter om att detta kan existera?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Lummer]
2016-02-08 13:03
#15

Personligen tror jag det blev ett design fel när människan kom till. Vi fick förliten hjärna och tummar…

JonasDuregard
2016-02-08 14:10
#16

#14 "Har förvisso inte läst så många rapporter om detta"

Länka till någon du läst vet jag. Eller läs någon mer seriös forskare, jag har svårt att tänka mig att någon som inte ens kommit till en så banal insikt som den du beskriver skulle kunna försörja sig på att forska.

Kan det möjligen vara så att du missförstått det du läst, och att det inte handlar om "krav" på intelligens utan om att försöka ringa in mer och mindre sannolika möjligheter utifrån det vi ändå vet om universum? 

För att bara nöja sig med "vi kan inte veta säkert" vore inte särskilt bra (även om det så klart är en nödvändig men ytlig insikt).

"Kan inte minnas att jag någonstans läst att det kan finnas "icke-kroppsliga" intrelligenser. Dem hade väl forskarna fått för svårt att bevisa, så därför forskar de inte på dem."

Vad menar du med "icke-kroppsliga"? Och hur menar du att man skulle forska på dem? 

Forskare har hittills inte lyckats bevisa någon utomjordisk intelligens. Däremot vet vi att det kan förekomma "kroppslig" intelligens, och det är inte helt orimligt att anta att det finns/funnits på mer än ett ställe i universum.

"Är lite osäker på vad du menar med "svärmintelligens", men det låter som om det är en intelligens som inte är bunden till någon kropp eller planet. Stämmer det?"

Snarare en enda intelligens uppbyggd av tusentals kommunicerande kroppar. Något man skulle kunna tänka sig att ett bisamhälle kunde uppnå (därav namnet) eller som the Borg i Star Trek.

Det viktiga i sammanhanget var bara att det var en enskild intelligens, man skulle också kunna tänka sig en centraliserad intelligens (tänk jättedator/hjärna) men en svärmintelligens vore enklare att sprida ut över hela galaxer. Man skulle självklart också kunna tänka sig en "icke-kroppslig" intelligens, men det finns ingen anledning till det och det ger upphov till en massa definitionsfrågor som inte är avgörande för ämnet. 

"Finns det i så fall några forskningsrapporter om att detta kan existera?"

Det finns många artiklar om Artificiell intelligens som vidrör ämnet. Ingen har lyckats bevisa att det inte kan finnas och den teoretiska modellen bakom är helt förenlig med allt vi känner till om universum. För att visa definitivt att de kan finnas måste vi väl endera stöta på en i naturen eller bygga en, beroende på hur noga man är med "intelligens" kan man säga att vi endera redan har gjort det eller att vi antagligen kommer ha gjort det om ett par år eller decennier.

Carmarino
2016-02-08 14:46
#17

#16 Allting beror ju på hur vi definierar intelligens. Vi här på jorden anser ju oss vara tämligen intelligenta, men än har vi inte lyckats hitta någon annan livsform som kan kommunicera med oss. Detsamma gäller förmodligen då också för andra livsformer i universum. De kan vara lika intelligenta, eller intelligentare, men ändå inte ha kommit på hur interstellär kommunikation går att lösa.  Din punkt 2 i #12 ligger nog närmast till hands som förklaring till varför vi inte hittat några andra intelligenser i universum.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Dioramabyggare
2016-02-09 02:51
#18

#0: jag ser det som väldigt bra att vi inte kontakts av några "utomjordingar" (om de nu alls finns eller har funnits), genom att när vi i (denna) mänskligheten inte ens kan skapa harmoni mellan alla de olika folken här på jorden trots att vi haft massor av generationer på oss, hur ska vi då kunna ha/bygga upp harmoni med varelser vi inte ens vet hur de ser ut… ännu mindre vet hur de tänker…🤔

[LoveUnite]1
2016-02-12 20:56
#19

Nej, för människan ska vara det enda livet i hela universum, för det finns inte någon/t där ute som är lägre, samma eller mer intelligentare än oss, omöjligt, för om dem fanns skulle de ju komma hit så fort de kan för att pussa och krama oss. Eller… förinta oss.

Nej juste, de är demoner, de fallna änglarna.

#sarkasm

Finns det fysiska utomjordingar, om vi ska gå efter den officiella versionen som vi får via media och våra myndigheter, så finns det ingenting där ute.

Ska vi gå efter vad folk har vittnat, upplevt osv så finns det.

Men varför tro att vi måste kunna se dem, de kan vara i ditt hem utan att du ens vet om det. 😉

Men jag antar vi ska gå efter alla bevis, fysiska bevis som är publicerade från någon officiell media eller myndighet… ne, då finns det inga.

Magi-cat
2016-02-29 19:32
#20

Jorden kanske är mer speciell än vi anat. I så fall kan det vara en förklaring till utebliven first contact.

Forskare gjorde en stor datasimulering av universum och fann att jorden (med sina livsbetingelser) kan vara rätt så unik i sitt slag. Fast här finns förstås en myckenhet osäkerhet, medger forskarna själva.

Om livet verkligen är beroende av jordbetingelser för att uppstå kan vi vara rätt ensamma i universum.

Om inte…

"But perhaps life could even evolve in environments that are completely different from Earth--such as on Saturn's moon Titan, where rivers and lakes are filled with hydrocarbons instead OF water. Our neighbors in the universe may exist after all… but in a form unlike anything we have imagined."

I så fall kan vi å andra sidan ha svårt att få kontakt med varandra.

http://www.popsci.com/earth-may-be-one-kind?src=SOC&dom=fb


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2016-02-29 19:36
#21

Ja, jag förstår inte varför forskarna är så inriktade på att allt liv kräver exakt samma förutsättningar som vi.

[LoveUnite]1
2016-02-29 19:45
#22

De kräver inte exakt samma förutsättningar som vi.

Det gör mig riktigt irriterad att läsa sådant när forskare säger så.

- det finns inget syre, inget vatten, blä bla, därför kan det inte finnas liv. -

Ska de inte fixa så folk ska slå läger på Mars?
Hur ska de springa runt i bikini och andas utan mask där?

Sprang det inte omkring folk på månen?

Vad jag menar är, trots att det finns liv som inte kräver samma förutsättningar som oss kan det också vara så att liv kan ha rest till vissa planeter och bosatt sig, kanske lever i sådana bubblor men under marken elr något.

Man kan inte bara gå efter vad vi människor måste ha för att kunna leva.

JonasDuregard
2016-02-29 21:03
#23

#21 "Ja, jag förstår inte varför forskarna är så inriktade på att allt liv kräver exakt samma förutsättningar som vi."

Det är de inte (forskarna alltså). Kanske därför du inte kan förstå det. 

#22 "Det gör mig riktigt irriterad att läsa sådant när forskare säger så."

Korten på bordet, vilken forskare har du läst som sagt så?

"Man kan inte bara gå efter vad vi människor måste ha för att kunna leva."

Finns det verkligen någon forskare som tror det? Jag tvivlar. 

.

Omotiverade antaganden om utomjordiskt liv är en sak, men en massa omotiverade antaganden om forskare här på jorden? Hur kommer det sig 🤔

[Kritan]
2016-04-16 11:20
#24

Forskare ser en snöflinga på ett isberg och säger att jorden är platt.

Rumblebee
2016-04-17 12:33
#25

Jag tror helt klart att det finns utomjordiskt liv, både simpelt och mer avancerar, kanske i stil med oss människor eller mer. Kanske har de inte upptäckt oss eller så har de det men vill helt enkelt inte besöka oss, av flera anledningar. Skulle vi människor vilja ta kontakt med en utomjordisk art om vi upptäckte en bebodd planet? Om vi skulle vilja det så skulle det säkert inte vara att ringa på dörrklockan så att säga. och skulle vi vilja besöka en annan bebodd planet? Vad skulle det kosta, hur lång tid skulle det ta etc. Låter dumt och själviskt att anta att utomjordingar promt ska ge sig till känna för oss.

JonasDuregard
2016-04-17 22:41
#26

#25 "Skulle vi människor vilja ta kontakt med en utomjordisk art om vi upptäckte en bebodd planet?"

Ja, det finns tveklöst många människor som skulle vilja det, och det finns gott om människor som gjort försök att kommunicera med tänkbara utomjordiska civilisationer. 

"Låter dumt och själviskt att anta att utomjordingar promt ska ge sig till känna för oss."

Det vore dumt att anta att alla utomjordingar vill det, men att anta att några utomjording vill det är inte så långsökt med tanke på hur många det borde finnas. 

Se bara på vår egen art. Det finns i princip ingen handling som ingen människa på jorden tycker är en bra idé. Så finns det bara en annan planet bestående av individer med skilda målsättningar borde det där finnas någon med intresse av att kontakta oss oavsett hur annorlunda de är i andra hänseenden.

[emds123]
2016-04-21 23:20
#27

Jag har haft närkontakt med 2 vänliga ljusa utomjordiska människor, Som kommer från Venus i det högre solsystemet. Jag har på något sätt kontakt med dem varje månad. Dem tog kontakt med mej för att dem helt enkelt gillade mej och mina förutsättningar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: