Annons:
Etikettdagens
Läst 1713 ggr
[Sabina]
2015-12-13 11:48

Om Lucia och Luciafirande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag, den 13 december firar vi Lucia, namnet härstammar från det latinska ordet "lux" som betyder "ljus".
Enligt gammal folktro, var Lucianatten en farlig natt då många övernaturliga varelser var i rörelse.
Men Luciafirandet har gått igenom en del utveckling under århundradena och numera firar vi Lucia även till minnet av helgonet Sankta Lucia från Syrakusa som föddes år 280- och som brändes på bål, då hon inte ville gifta sig med mannen som hon blivit bortlovad till.
Det sägs också att Sankta Lucia brukade ge fångar mat, hon brukade då bära ljus på huvudet för att kunna ta med sig brickan hon bar till fångarna.

Numera firar vi Lucia i hela Norden, ibland med lite annorlunda inslag än det traditionella; exempelvis simmande Luciatåg, ett fint Luciatåg utanför generationsgränserna med äldre damer och dagisbarn,  ett gulligt Luciatåg med hundar, för hemlösa hundar eller denna söta händelse från Säffle i år, då kören från äldreboendet räddade Luciafirandet, då det ordinarie Luciatåget hade för få deltagareGlad

Hur firar ni Lucia?
Jag själv vill gärna sitta uppe, tidigt på morgonen och mysa med barnen med tända ljus, kaffe (julmust för barnen), äta nybakta lussekatter och pepparkakor och se på TV:ns Lucia, som i år sänds från Göteborg. Stjärnor

StjärnorHoppas ni alla får en fin och mysig LuciadagStjärnor

Källa: Wikipedia
Bild: Wikimedia Commons

  • Redigerat 2020-12-31 08:34 av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
2015-12-13 11:53
#1

Tack Sabina! ❤️

Mysig Luciadag till dig och er alla! ✨


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Sabina]
2015-12-13 12:00
#2

Tack detsamma Magi-cat  🙂

✨❤️✨

starhawk
2015-12-13 12:24
#3

Nja inte riktigt så där. Det ursprungliga Luciafirandet var på den tiden vi hade en annan kalender, då var den 13 december nyårsnatten dvs årets längsta natt, en natt då Lucifer, djävulen, var särskilt kraftfull. Det bästa sättet att hålla Lucifer borta var att ha mycket ljus och glatt firande, det skydde han.  så man ställde till en stor fest mitt i natten, man klädde sig inte utan gick i nattsärk.Tåget leddes av en kvinna med en kandelaber i varje hand, hon kallades för ljusdrottningen eller Lussebrud och Lusse syftar alltså på Lucifer.  Efter henne kom flera kvinnor med stora fat med fläsklägg, korvar och dyligt, inga saffransbröd på den tiden inte! Firandet försvann sedemera och togs sedan upp av studenter i en ny form, då bjöd Lussebruden på morgonkaffe med bullar, eftersom hon var tvungen att hålla brickan så konverterades kandelabrarna till en ljuskrona hon hade på huvudet. 

Att vi uppe i höga nord skulle fira ett italienskt helgon är bara struntprat, anledningen till att hon kallas Lucia är att vi då hade en typiskt kristen kalender där varje dag var tillägnad ett helgon och den 13 december råkade det var Sankta Lucia och därmed Luciadagen vilket gav ett nytt namn till Lussebruden.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Magi-cat
2016-12-13 10:34
#4

Puttar upp tråden då det idag är Lucia-dag igen. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-13 21:55
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-12-13 08:47
#6

Glad Lucia!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2020-12-13 09:11
#7

Glad Lucia! 🕯🕯🕯☕✨


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-12-13 11:09
#8

Luciamorgonen från Jukkasjärvi var så vacker!

https://www.svtplay.se/video/29267198


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lucia med sina tärnor, stalledrängar och barnkör framför våra mest klassiska luciasånger från hembygdsgården i Jukkasjärvi. Medverkar i luciatåg och staffanskör gör elever från Musikgymnasiet i Boden och barnkören är från Kulturskolan Kiruna.
Ghosthunter
2020-12-14 06:52
#9

#8 Ja, väldigt trivsam och mysig miljö att ha luciamorgonen på👍🙂
En anna intressant sak från gamla tider var att de trodde att djuren kunde tala (människospråk) på lucianatten.🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2020-12-14 08:22
#10

#9 Magiskt mysigt! 🤗🕯🕯🕯✨
Intressant med djuren som talar. 😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: