Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 2602 ggr
Magi-cat
2015-12-03 09:12

Apollo 16 - 43 år senare

Nedslagsplatsen för SaturnV-raketen är hittad och en rymdgåta löst.

I Apollo 16-projektet beslöt man att krascha startraketen Saturn V efter att besättningen skjutits ut i omloppsbana runt månen.

Tydligen tappade Nasa bort nedslagsplatsen - tills nu, när det finns foto och allt, tack vare högupplösta bilder från Lunar Reconnaissance Orbiter.

Kan det nu anses slutgiltigt bevisat att människan varit på månen?🙂🌛

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21870935.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tarantass
2015-12-05 00:59
#1

Det kommer inte att anses slutgiltigt bevisat förrän de klentrogna har varit där själva. Och då tycker jag vi andra ska ta varandra i hand och skandera "haha, vi hypnotiserade er".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

JonasDuregard
2015-12-07 10:30
#2

#0 "Kan det nu anses slutgiltigt bevisat att människan varit på månen?"

Jag antar att alla bilder som kommer från NASA är oväsentliga för de som tvivlar. 

Det finns ju bilder med decimeterprecision där man kan se fotspår och utrustning från månlandningarna. Får vi ner det till centimeter så kan man kanske läsa texten på månlandarna, men även då skulle det finnas människor som tycker att de ser igenom bluffen…

Magi-cat
2016-02-18 12:57
#3

Apollo 11, "Columbia", fascinerar fortfarande, "a living artefact", som man säger i artikeln….

Nu får vi se bilder på astronauternas graffiti, eller nedtecknade klotter, anteckningar om stort som smått på väggarna.

""Spacecraft 107, alias Apollo 11, alias 'Columbia'.

The Best Ship to Come Down the Line. God Bless Her.

Michael Collins, CMP""

Lite charmigt. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-07-18 08:27
#4

Koden som tog astronauterna till månen finns nu tillgänglig.

Spännande historia, antingen man är intresserad av programmering eller ej…Att skapa något från början så där, utan att veta om man bokstavligen kommer fram eller ej….

"The code was originally created by programmers at the MIT Instrumentation Laboratory in the mid-1960s who were tasked with making it from scratch because the technology needed to send the craft to the Moon simply didn’t exist yet.

So, to pull it off, the team created a new way for computers to store programs called 'rope memory', reports Keith Collins from Quartz, which used an assembly programming language that is notoriously complex to read, a task made all the harder for today’s programmers who mostly haven’t ever used assembly before."

http://www.sciencealert.com/the-code-that-took-astronauts-to-the-moon-is-now-on-github


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2016-07-20 13:13
#5

Både assemblerspråket som användes och datorerna på Apollomodulerna uppvisar egenskaper som tyder på tyst visselblåsning. Konstruktörerna visste troligen att hela Apolloprogrammet var fejk och dom konstruerade därför dator och språk på sådant sätt att senare generationers teknikhistoriker skulle kunna inse att Apollomodulens datorer inte kunde ha fungerat som NASA påstår.

Med risk för att bli teknisk tar jag ett exempel som jag tycker är enkelt att förstå. Normalt sett var 1960-talets datoringenjörer noga med att använda så mycket av datorns kapacitet som möjligt då 1960-talets datorer var mycket långsamma.

Man undvek ickeinstruktioner, sk NOP, så långt som möjligt och NOP användes mest vid enstaka tillfällen för synkronisering mellan olika delar i datorer.

.

Normalt sett går en klockcykel ut till datorn med jämna mellanrum. Dagens datorer kan utföra mer än en instruktion per cykel, men 1960-talets datorer kunde sällan utföra mer än en instruktion/cykel och många instruktioner krävde flera klockcykler för att genomföras.

Att optimera processorarbetet i relation till klockcyklerna var därför centralt för bästa möjliga prestanda.

Då klockcyklerna är optimerade att komma med hög exakthet, kan cyklerna användas för olika typer av räknare och även vanlig klocka för tidräkning. På en modern dator går klockcykeln ut till alla "höghastighetsdelar" av ett moderkort för att synkronisera och ange takten för operationerna.

.

Apollodatorn AGC hade ett fulltkomligt vansinnigt sätt att räkna instruktionerna. Istället för att ta emot klockcyklerna från hårdvaran, precis som alla andra komponenter i Apollodatorn, sköttes räknandet av detektering av sk "unprogrammed instructions".

En unprogrammed instruction var ett slags NOP, men stoppades in efter varje vanlig assemblerinstruktion. Dvs varannan instruktion var en unprogrammed instruction som inget gjorde annat än existera som räkneskylt. Det innebar att upp mot halva Apollodatorns kapaciteten föll bort enbart för att räknaren inte kunde motta klockcyklerna direkt, utan behövde detektera unprogrammed instructions.

Förutom unprogrammed instructions utförde Apollodatorn ytterligare ett antal mer eller mindre obegripliga NOPar. Konstruktionen av Apollodatorn är oförnuftig och systemet med att varannan instruktion var en unprogrammed instruction finns inte i någon annan kända dator till denna dag.

.

Genom att granska assemblerkoden, manualerna, principerna och ritningarna till Apollodatorn kan man se att Apollodatorn var fejk, ett utanpåverk som inte kunde fungera, än mindre styra en rymdfarkost till att landa på Månen.

Målarfärg att uppvisa för media.

En fasad.

JonasDuregard
2016-07-20 14:34
#6

#5 Du gillar verkligen att uttala dig om saker som du uppenbarligen inte har någon aning om 🙂.

Din hypotes om att inbillade defekter i programkoden är hemliga meddelanden till efterlevande tycker jag är särskilt skrattretande. 

Jag tror jag hittat toksidan som du översatt ifrån, och det enda jag kan säga är att du borde sluta tro på allt du läser på internet. Du gör bara bort dig. 

"Förutom unprogrammed instructions utförde Apollodatorn ytterligare ett antal mer eller mindre obegripliga NOPar."

Har du lust att visa var i källkoden de är? 

Källkoden finns här: https://github.com/chrislgarry/Apollo-11

Annons:
Huygens
2016-07-20 14:52
#7

Du kan börja med att häva avstängningen på Skepticism och återpublicera mina inlägg, som följt alla regler, om du alls ska få svar.

JonasDuregard
2016-07-20 15:31
#8

#7 Det var en underlig quid-pro-quo du föreslår där. Jag förstår inte riktigt vad det ena har med det andra att göra. 

Jag tror det du skriver egentligen är ett hemligt meddelande som säger "jag har inte förmåga att svara på dina frågor, eftersom det inte räcker med att upprepa sånt jag läst på internet". Men jag förstår din subliminala poäng, du behöver inte svara 😃.

Magi-cat
2016-07-20 19:58
#9

Om ni stökat undan hälsningsfraserna nu, kanske ni vill vara vänliga att fortsätta med själva ämnet, om ni inte har alltför mycket emot det? I alla fall jag tycker det vore intressant att få veta lite mer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2016-07-20 20:14
#10

Sammanställningar och analyser av NASAs manualer för hårdvaran i och assemblerkodning av Apollodatorn AGC, finns på olika intresse- och bibliotekssajter, t ex ibiblio. För NOPar leta efter ordet unprogrammed.

JonasDuregard
2016-07-20 23:43
#11

#10 Jag har läst stycket om unprogrammed sequences (som jag antar är det du felaktigt kallade "unprogrammed instructions"). Det har ingen koppling till NOOP. (Jag forskar på programspråk - till skillnad från dig förstår jag det som står i dokumentet)

Men du kanske kan hjälpa oss förklara vad du menar? Inte bara länka till ett långt standarddokument och säga "läs här". När du förklarat vad du tror det står så kan jag förklara på vilka sätt du har fel.

Magi-cat
2016-07-21 08:51
#12

Åh…det här vore väl underbart: De två giganterna i rymdkapplöpningen återvänder till månen, tillsammans….En god symbol för samarbete, inte strid…

""According to one proposal, astronauts and cosmonauts together could attempt a nearly 400-day mission on the surface OF the Moon in the late 2020s to simulate a Martian expedition," writes Zak for Popular Mechanics."

http://www.sciencealert.com/the-us-and-russia-are-making-plans-to-return-to-the-moon-together


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-09-09 18:09
#13

En bokstav kan betyda så mycket…Ett av de mest kända citaten är de ord Neil Armstrong yttrade som förste man på månen. (…one small step…osv)

Men sade Armstrong verkligen "a" man, vilket han själv hävdade, eller bara "man", vilket de flesta hör?

http://www.iflscience.com/editors-blog/was-neil-armstrong-misquoted-study-suggests-his-accent-couldve-been-to-blame/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Hayabusa]
2016-09-13 10:39
#14

Nasas rymdprogram under 60- & 70-talet var coolt 👍. Jag vet exakt var jag var när Saturn V-raketen med Apollo 11 startade 16/7 1969.

Magi-cat
2017-10-09 08:40
#15

Månlandningen, som vi aldrig sett den förut…Vackert, spännande! 🌛

http://www.physics-astronomy.com/2017/06/stunning-film-reveals-apollo-moon.html#.WdsXY2i0OUk


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-02-15 07:57
#16

NASA tröttnade på konspirationsteorierna som flödar och publicerade 14 000 bilder från Apollo-uppdragen. Här är några fina:

http://www.ispacea.com/2018/02/nasa-got-tired-of-conspiracy-theories.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
2018-02-15 22:00
#17

#3: Ja, verkligen vackert filmat, och vackra bilder. Tack Magi-cat för länkarna!

Upp till toppen
Annons: