Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 1264 ggr
Loris M
2015-11-29 07:00

Framsteg i sökandet efter Nefertitis gravplats

"Nu har forskare tagit ännu ett steg i jakten på vad som kallats ”århundradets upptäckt” – Nefertitis gravplats. Den mytomspunna drottningen misstänks ligga begravd i ett okänt rum i Tutankhamons gravkammare. /…/

Egyptologen Nicholas Reeves hävdar att ett av rummen kan vara drottning Nefertitis sista viloplats. Den brittiske arkeologen har nu tagit nästa steg och använt en sofistikerad japansk markradar för att undersöka utrymmet kring Tutankhamuns grav, där han är övertygad att Nefertiti ligger begravd. "

Spännande! 🙂 

Källa

Annons:
Magi-cat
2015-11-29 08:05
#1

Visst är det spännande!

Man trodde verkligen att allt var undersökt på både längden och tvären, men så var det alltså inte. Tänk vad mycket mer det finns att upptäcka!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
2015-11-29 08:54
#2

Dom i Egypten visar att längden och tvären inte alltid är stället att leta på. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
2015-11-29 08:59
#3

😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-06-27 09:03
#4

Undrar hur det har gått? 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-06-27 10:24
#5

Det verkar som att de fortfarande arbetar med det samt att bekräfta Nicholas Reeves resultat. Den senaste uppgiften jag hittade var från förra året:

"The Ministry OF Antiquities Dr. Mamdouh Eldamaty declared the results OF analyzing the radar scans performed by Hirokatsu Watanabe the last 26-27 November 2015 that aimed at examining specific walls within the Tomb OF Tutankamun using a specially modified ground Penetrating Radar.
Eldamaty declared that results reached by Watanabe suggest the presence OF two empty spaces or cavities beyond the decorated North and West walls OF the Burial Chamber.
Within those cavities, added Eldamaty, analyzed data suggest the presence OF metallic and organic substances. Those results, as Watanabe suggests, coincide with the supplementary elements OF the KV 62 ground plan recently proposed by Dr. Nicholas Reeves.

1st April, 2016

Dr. Khaled El Anany (appointed as new Minister OF Antiquities in March 2016) has confirmed the need OF further radar scans to take place inside the Tomb.
Anani announced a test intended to determine the thickness OF a possible wall behind the funerary chamber. “There is a possibility that there is a cavity, after the latest scan. I hope we will find something … but as a scientist I need to be careful before announcing results,” he said. "

http://www.factumfoundation.org/pag/233/Nicholas-Reeves-apos-s-hypothesis---i-Nefertiti--A-possible-discovery---i-

Upp till toppen
Annons: