Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT) Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Mysko grejer

Hessdalsljusen

2015-09-02 07:22 #0 av: Magi-cat

(Till vårt lexikon Cool)

Hessdalen är en plats i Norge som blivit känd för sina ljus eller fenomen som kallas "Hessdalsljusen".

Fenomenet observerades redan på 1940-talet och tidigare, men i början av 1980-talet blev observationerna mer frekventa. Så mycket som 15-20 ljus per vecka rapporterades,

Ofta ses de som lysande vita eller gula ljus ovanför marken.

Nu för tiden syns de mer sällan, men årligen görs några observationer.

Forskning: Ett samarbete mellan UFO-Norge och UFO-Sweden bedriver forskning under namnet "Projekt Hessdalen". Senare initierades EMBLA-project med forskning vid Östfold universitetet.

Teorier: En möjlig teori som framförts är att det rör sig om förbränningar i luften.

En annan hypotes föreslår en kombination av kristaller, damm i luften och alfapartiklar från radon.

Kvartskristaller i klippan som ger upphov till piezoelektricitet har också föreslagits.

Till det kommer  även misstolkningar av billjus, flygplan och planeter.

Men vi kan till slut konstatera att ljusen fortfarande är oförklarade.

Tydligen finns det liknande fenomen i Texas, kallade "Marfa-ljusen".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hessdalen

https://en.wikipedia.org/wiki/Hessdalen_light

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2015-09-02 07:23 #1 av: Magi-cat

Någon av er som varit där eller kanske rent av sett ljusen?

Här är en tidigare tråd:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/4f979efad4ebea1327000228-ljusfenomenen-i-hessdalen-norge

Anmäl
2015-09-02 08:16 #2 av: Ghosthunter

Nej, men jag skulle gärna vilja besöka platsen. Det ska visst finnas en liknande plats här i Värmland. Jag har läst om det i nån bok för ganska längesen....men jag kan inte hitta nåt om detta nu.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2016-05-25 08:02 #6 av: Ghosthunter

Hessdalen är en kraftplats där det med all förmodan finns en stor multidimensionell  portal: http://magicalspots.se/index.htm (det står omnämnt med koordinater)Glad

Anmäl
2016-05-25 12:11 #7 av: VSK

Dit skulle jag verkligen vilja åka. Har velat det i flera år faktiskt. 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2016-05-26 09:07 #8 av: Farwuq

Jo, men multidimensionella portar vill jag gärna slippa att stappla in i.
Ledsen 

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-05-26 09:09 #9 av: VSK

Draken, när åker vi? Glad

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2016-05-26 09:11 #10 av: Magi-cat

Marfa-ljusen i Texas: Vilka likheter och skillnader finns jämfört med Hessdalen?

https://en.wikipedia.org/wiki/Marfa_lights

Anmäl
2016-05-26 09:14 #11 av: Farwuq

Va! Finns det på fler platser?
Förskräckt

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-05-26 12:31 #12 av: Ghosthunter

Det finns många liknande platser som Hessdalen.

Anmäl
2016-05-26 15:37 #13 av: Farwuq

Tyst

Vet man om de blir fler?

Jag vill gärna slippa få en här i min omgivning.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-05-26 16:03 #14 av: Magi-cat

#13 Jag tror du kan vara lugn. SkämtarGlad

Anmäl
2016-06-17 07:33 #15 av: Magi-cat

Spännande om Hessdalen i Illustrerad Vetenskap!  (2016:07)

Nu ska ett forskningsprojekt lösa mysteriet en gång för alla! (Det var väl på tiden? Glad)

Inga teorier om flygplan, meteoriter eller optiska reflektioner har räckt till och nu arbetar man med idén att att Hessdalen är som ett stort batteri som producerar elektrisk ström! Får idé

"Dalen innehåller både svavelsyra, järn, zink och koppar och tanker är att älven som flyter förbi, Hesja, blandar ihop allt och lyckas skapa tillräckligt med ström för att fungera som ett kraftcentrum för de mystiska ljuskloten."

Dessutom renar ljuskloten de ställen de landar på från bakterier, sägs det!Får idé

http://illvet.se/fysik/mystiska-ljusklot-hemsoker-norge?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.