Annons:
Etiketterintressantteorier
Läst 5208 ggr
Magi-cat
8/20/15, 10:00 PM

Strange face illusionen

När man stirrar en annan person i ögonen för en längre stund som 10 minuter förändras medvetandet och hallucinationer börjar uppträda! Försökspersonerna i ett experiment såg färger och ljud i rummet lät högre än för kontrollgruppen.

90 % fann att partnerns ansikte såg deformerat ut, en del såg som monster och några såg drag av anhörigas ansikten.

Att detta händer kan bero på att försökspersonen inträder i ett dissociativt stadium, tappar kontakten med verkligheten. Det kallas "strange-face-apparition".

Liknande experiment har genomförts tidigare när försökspersonerna fått titta mot en spegel. Även då har ansiktsbilderna deformerats och djur och monster har setts. T.o.m. har fp tyckt sig se avlidna familjemedlemmar.
Detta fenomen kallas "strange-face-illusion."

http://www.iflscience.com/brain/you-can-alter-your-mind-staring-someones-eyes-10-minutes


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/21/15, 7:57 AM
#1

Jag kommer att tänka på att jag hört talas om att man i typ mediala cirklar har gjort något liknande. Det deltagarna sett har då antagits vara tidigare liv eller något liknande.

Som man konstaterar i artikeln, vi vet inte allt om fenomenet och hur det uppkommer.

När försökspersoner får sitta i ett slutet mörkt rum har man också funnit att de börjar "se" och ibland höra saker. Hjärnan får tråkigt av brist på stimulans och börjar fylla upp tiden…

Om försökspersonerna har en ljuspunkt att titta på i det mörka rummet, upplever de snart att den flyttar på sig och kan beskriva rörelsen. (fast den egentligen är stilla.) Om flera samtidigt är i rummet och får prata med varandra kan de jämföra sina upplevelser och ofta "stämmer" de ihop dem.

Det finns mycket intressant att upptäcka om det mänskliga medvetandet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
8/21/15, 7:11 PM
#2

#1 Det här var intressant och bra att veta. 👍 Jag kom också att tänka på samma sak så fort jag läste #0. Har hört många gånger att man kan se sina tidigare liv eller snarare hur man såg ut då. Man ska titta i spegeln i ett mörkt rum, med lampan släckt och med bara levande ljus. Då blir det ju också mycket svårare för hjärnan att tolka och lättare att fylla på med felaktig information. 

Jag har aldrig testat men däremot har jag testat att titta koncentrerat på en bild/person för att se om man kan uppnå samma effekt. Och visst kunde man det. Efter en stund (som var mycket kortare än tio minuter ) gick inte ansiktet att känna igen längre. Istället dök det upp några andra ansikten men även något som inte liknade en mänsklig varelse överhuvudtaget. Så där faller teorin att se sina tidigare liv. Hade det varit sant att man ser sina tidigare liv när man tittar sig i spegeln, så borde man rimligtvis inte kunna se ansikten när man tittar på någon annan. Nu skulle säkert någon säga att jag såg den här personens tidigare liv, men jag tror inte det. Jag är nog mer benägen att tro att vår hjärna hur fantastiskt den än är, har ändå många begränsningar. 

Men intressant i alla fall!

Magi-cat
8/21/15, 7:27 PM
#3

#2  Kul att du tyckte det. 🙂 Jag har själv inte gjort några av de där ansiktsövningarna och känner inget behov av det heller.

Vår hjärna är fantastisk och den gör vad den ska. Men i frånvaro av intryck gör den egna utsvävningar. Riktigt vad som händer i stirra-övningen vet man inte.
Spegelövningen i svagt ljus handlar mer om brist på stimuli, kanske.

Sedan vet jag inte  varför man skulle se just tidigare liv bara man stirrar på en annan person i 10 min… Ett förändrat medvetandetillstånd blir det visserligen, men det går ju inte att dra några slutsatser ur det…

Och visst är det intressant…😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/21/15, 7:56 PM
#4

En länk till om samma experiment.

I artikeln sägs att dissociationsfenomenet troligen har att göra just med neural adaptation (tillvänjning), att neuronerna slöar ner eller stoppar upp aktiviteten vid enformig stimuli.

Anmärkningsvärt ändå att effekten blir så stark och att de flesta upplever den. 
Dissociation uppträder annars vid t.ex. trauma och konsumtion av droger. 

Tydligen påverkas de flesta av stirrandet, med en känsla som av att vara utanför sin kropp.

Jag kan förstå att försökspersonerna ser som bilder av ansikten på personer de känt, men varför groteska monster och djur?

http://www.ibtimes.com.au/eye-staring-can-cause-out-body-experiences-alter-persons-state-consciousness-1461567?utm_content=buffer89c94&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Zachapacka]
8/21/15, 8:05 PM
#5

Jag har hört att samma sak händer om du stirrar på dig själv i en spegel i 10 min. Vet dock inte om det är sant

Magi-cat
8/21/15, 8:13 PM
#6

#5 Jo. Det är ett av experimenten. 😎

"A few years ago, the scientistrecruited 50 volunteers and got them to gaze upon their reflections in a mirror for 10 minutes in a dimly lit room. For many OF them, it took less than one minute to start experiencing something trippy."

(Länken i #0)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Zachapacka]
8/21/15, 8:15 PM
#7

jaha, jo jag läste inte allt :P

De vore kul att testa men jag orkar inte riktigt stirra på mig själv i tio minuter 😐

Magi-cat
8/21/15, 8:20 PM
#8

#7 Nej, det är nog ingen hit. Det går lika bra att läsa om det när andra gjort det under ordnade förhållanden. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
8/21/15, 8:23 PM
#9

#7 Det kan vara kul och värt besväret :-) Egentligen så räcker det med kortare tid än så innan man börjar se konstigheter :-)

Magi-cat
8/21/15, 9:29 PM
#10

Jag skulle nog avråda.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
8/22/15, 9:12 AM
#11

I våras var jag med på ett event som handlade om detta. Vi byggde upp ett litet "rum" på ett torg med stolar som stod mitt emot varandra och de som kände för det bjöd in någon av oss eller vise versa och så satt vi och tittade varandra djupt i ögonen så länge vi kände för det.

När vi sedan delade med oss så var det ofta att folk undrade hur den andre tänkte om en själv, man kände en viss blygsel och främlingskap, men när vi väl kom över det så tog det inte lång tid förrän vi upplevde en stor enhet med varandra och de flesta av oss kände både kärlek och samhörighet och att vi kände varandra sedan lång tid tillbaka. Och ingen av oss såg några monster, mig veterligt 😉

Och det var inte bara några stycken som upplevde detta utan de flesta som vi pratade med och det tycker jag var både förvånande och oerhört glädjande 🌈

Magi-cat
8/22/15, 9:14 AM
#12

#11 Tack Gahella! 🌺Fin berättelse och det lät ju positivt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
8/22/15, 9:24 AM
#13

Ja det var en fin upplevelse, och det är fint att veta att enhetskänslan finns där i denna tid då viss krafter gör allt för splittra oss i vi och dem… 💔

Och så länge vi är upptagna med det kan dessa krafter fortsätta diktera villkoren enligt sina egna planer för att behålla makten över oss. Som tex flyktingfrågan, alla skyller på flyktingarna men få på dessa som orsakat denna flyktingstorm.

Annons:
Magi-cat
8/22/15, 9:28 AM
#14

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
8/22/15, 9:35 AM
#15

❤️

white lady
8/22/15, 11:10 AM
#16

#13  🌺

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Vandrar med Wolf]
8/10/17, 4:33 PM
#20

Spännande tråd och intressant läsning 🌺

Mediala kurser så vet jag att det förekommer men det här är inte att blanda ihop med exempelvis överlappning och trance för i dom avseendena så stirrar man inte blint utan där sker en medvetandeförändring men sen ska ju sägas att en del ägnar sig åt just tokstirrande och menar det är resultat och bevis och då är det rena rama bedrägerierna.

Trance och överlappning sker genom mediet inte genom att deltagarna stirrar på varandra eller på mediet och överlappning där använder andra sidan sig av ektoplasman som bygger upp utseende som personer under en seans alternativt sittning känner igen men deltagarna sitter inte och stirrar på mediet och här är det mediet som är kanalen och kan manifestera olika ansikten och hela kroppar  på anhöriga så deltagare ska känna igen dom tack vare ektoplasman som andevärlden manifesterar i vår fysiska värld en del av det fysiska mediumskapet som innehåller så väldigt mycket mer än det jag skriver förenklat och kortfattat här 😎

Annons:
Upp till toppen
Annons: