Annons:
Etikettmusik
Läst 3114 ggr
Magi-cat
8/13/15, 8:52 AM

Gong-meditation

Har ni varit på gong-meditation någon gång? 🎧🙂

Det har jag nyligen och det var en mycket speciell upplevelse.

Hon som höll i musiken började med "sjungande kristallskålar", vita ogenomskinliga skålar i olika storlekar, stående på marken. Det lät lite som klockspel och som när man drar fingret runt kanten på ett glas, fast mycket starkare. Det blev en enorm klang och skönt harmonisk (tyckte i alla fall jag) men överväldigande på något sätt.

Sedan var det dags för gongen. En "gong" är en stor (ca 1,5 m  ? i diameter) metallskiva med präglade mönster och invikta kanter, upphängd i en ställning. Musikern "spelar" på gongen med en klädd trästav. Och vilket sound! Det lät som en hel orkester från denna metallskiva! Enorma vibrationer i olika tonlägen som svepte runt en och runt hela landskapet.

Väldigt speciellt. "Vackert" kanske inte är bästa ordet, men häpnadsväckande och mäktigt. Andligt, vibrerande.

Vi som deltog som lyssnare låg på filtar och skulle meditera och låta oss svepas med av klangerna. Vet inte om jag lyckades med just det, men häftigt var det. En upplevelse i den ljumma kvällen och solen som värmde.

Musiken lär fungera balanserande och jag blev nog lite piggare efteråt.🙂

(Jag undrar hur långt ljudet når?)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Mia-45
8/13/15, 9:02 AM
#1

Åhhh..tack för information om detta Magi-cat. 
Låter spännande…👍

Loris M
8/13/15, 9:17 AM
#2

Låter spännande och själv har jag aldrig gjort en sådan Meditation. Var ni utomhus eller inomhus? Tänker mest på att ljudet kanske var högt. Fanns det något speciellt mål/syfte med meditationen?

Magi-cat
8/13/15, 10:51 AM
#3

Man kan vara både ute och inne, men jag kan tänka mig att ljudet skulle bli väldigt högt om man var i ett slutet rum.

Syftet…Balanserande var nog vad som sades. Läser man trådar på internet  står det att det är bra mot det mesta, typ. Det får man väl ta med en skopa salt.

De som varit med förr sade att de upplevde det olika från gång till gång. (eller gong till gong ?🤦‍♂️😃) Ibland kommer känslor upp, ibland är det lugnande, ibland uppiggande.

Musik påverkar ju känslor, det vet vi, och det här är med så starka vibrationer som man inte är van vid, så det är väldigt speciellt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
8/14/15, 7:40 AM
#4

Jag har "bara" lyssnat på sjungande skålar på CD och inomhus när det var en som demonstrerade dem. Tyvärr var det inget för mig för när de började spela på de höga tonerna fick jag hålla för öronen för det fullkomligt skar i trumhinnorna, det var vidrigt! Däremot de lägre tonerna gick bra även om det inte riktigt kändes bra i öronen.😕
Jag blev jättebesviken för jag hade verkligen sett fram emot att få lyssna på hur det lät!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
8/14/15, 7:58 AM
#5

Vad synd! CD blir nog inte detsamma. Men då kan man å andra sidan reglera volymen…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: