Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 2418 ggr
Magi-cat
8/12/15, 9:39 PM

World Elephant Day!

Elefanter

Uppdaterat/M-c/ #32

Idag är det World Elephant Day! (12/8)

http://worldelephantday.org/

En rörande (och samtidigt tragisk) historia:

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/rampaging-elephant-smashes-house-then-rescues-crying-baby

_bild från www.publicdomainpictures.net_

edit: Alla dagar borde vara elefant-dagar…Tråden fortsätter med rättvise-elefantfrågor i allmänhet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/13/15, 2:50 PM
#1

Det verkar som om elefanter kan särskilja egenskaper hos människor som kan utgöra ett hot mot dem.

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/elephants-distinguish-age-gender-and-ethnicity-human-voices

Det kan vara därför som elefanten i länken i #0 stannade upp för att hjälpa barnet som grät! Den förstod att barnet inte utgjorde något hot. Sedan måste den också ha förstått att barnet var i behov av  hjälp och, ännu mer anmärkningsvärt, reagerade på det och stannade mitt i allt och hjälpte det!

Elefanter får allt svårare att klara sig med krympande habitat och konflikter med människor. Till det kommer jakten på elfenben.😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/13/15, 2:53 PM
#2

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/5/15, 4:51 PM
#3

De största resebolagen slutar med elefantridning och elefantshower!!! 🏆🎁🌺🎂 En seger för förnuft och sans och mest för elefanterna!

http://allas.se/researrangorer-slutar-med-elefantridning/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
10/6/15, 8:19 AM
#4

Detta har jag missat. Men jag känner djupt för dessa Elefanter som tyvärr blir offer för dess värdefulla betar och stackars dom som är i fångenskap på cirkusar😢

Jag har alltid gillat Elefanter, men dom ska vara ifred i frihet. Min katt gillade också Elefanter, han brukade stirra stint på TVn när dom var där😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
3/12/16, 8:04 AM
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
3/12/16, 10:13 AM
#6

Tack katten…..jag sitter och gråter så att jag t.o.m har svårt att skriva under😢men jag har gjort det nu. Hur kan folk behandla ett stackars djur så??😢

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Magi-cat
5/2/16, 7:25 AM
#7

En positiv nyhet!

Cirkusen Ringling Brothers pensionerar sina cirkuselefanter!

"Totalt rör beslut 43 elefanter. Övriga djur på cirkusen påverkas dock inte av dagens beslut.

I ett liknande beslut meddelande Cirkus Scott den 15 oktober 2013 att de slutar med vilda djur i sina föreställningar."

http://www.djurensratt.se/om-djurens-ratt/nyheter/usas-mest-kanda-cirkus-slutar-med-elefanter


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
5/2/16, 7:48 AM
#8

Det är ju jättebra👍De stackars elefanterna och andra djur lever inte ett bra liv och det är bra att fler börjar att bli medvetna om det🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
5/2/16, 8:09 AM
#9

Visst är det bra! Tänk att det äntligen händer något!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
5/2/16, 8:13 AM
#10

Ja, det är inte en sekund för tidigt!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
8/13/16, 7:42 AM
#11

Elefanternas dag igen!

Sätt press på Trip Advisor så de inte erbjuder turistattraktioner som innefattar djurplågeri! Skriv under!

"Turistattraktioner som erbjuder elefantridning är bara en av de många typer av plågsamma attraktioner med vilda djur som TripAdvisor Inc. tjänar pengar på att marknadsföra och sälja biljetter till.

Med intäkter som 2015 nådde nästan 1,5 miljarder dollar, är TripAdvisors inflytande över turistindustrin enorm. Men TripAdvisor fortsätter att marknadsföra och sälja biljetter till världens grymmaste attraktioner med vilda djur, som elefantridning i Amber Fort i Indien."

http://www.worldanimalprotection.se/wildlife-not-entertainers?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_content=Elephant_day_video_petition_12_Aug_2016&utm_campaign=SE_WinE


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
8/13/16, 8:55 AM
#12

Elefanter är härliga djur…..må dom ha sin frihet och sitt egna liv!!🤗

Jag ska skriva under!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
8/13/16, 2:28 PM
#13

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
10/12/16, 3:54 PM
#14

En framgång! Trip Advisor slutar - äntligen och efter protester - sälja biljetter till några av världens grymmaste turistattraktioner!

"TripAdvisor kommer också att sluta sälja biljetter till elefantridning, en aktivitet som vi avslöjat som en av världens grymmaste attraktioner med vilda djur. Elefantungar tas ofta från sin mamma när de är unga. De blir slagna och tvingas genomlida fysisk och mental misshandel under träningen för att bli fogliga nog att kedjas och låta turister rida på dem."

https://www.worldanimalprotection.se/nyheter/tripadvisor-slutar-salja-biljetter-till-nagra-av-varldens-grymmaste-turistattraktioner?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_content=news_tripadvisor_success_12_october_2016&utm_campaign=se_wine


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
10/12/16, 7:17 PM
#15

Hurra…..så bra…härligt!!👍🥳

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
10/12/16, 7:26 PM
#16

Javisst! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/10/17, 7:51 AM
#17

Tyvärr förekommer tillåten troféjakt i en del länder. En del djurvänner tror att det på något mysko vis skyddar djuren, andra (som jag) tror tvärtom. Det är en pengastinn och inflytelserik jaktlobby som vill ha mer att skjuta.

Ekoturism är förstås mycket bättre! I Botswana finns nu 130 000 elefanter, vilket är mer än i något annat land. Varför? De flyttar dit för att de jagas i andra länder!

Det här utskicket kom idag, om förberedelser för troféjakt i Botswana. Det finns en namnlista för oss som hellre vill att djuren skyddas än skjuts.

The Minister OF Natural Resources and Environment in Botswana is sounding the alarm about trophy hunting in his country. That might sound strange since Botswana banned trophy hunting in 2014 and has taken the lead on wildlife conservation in Africa. But over the past few years, the country has come under immense pressure from the pro-hunting lobby in Europe and neighbouring countries to reverse the ban.

Sign Christina's petition urging the European Union to state its unequivocal support for Botswana's ban on trophy hunting!

Botswana's policy to fight wildlife hunting is working, and there's plenty OF proof. Ecotourism, such as wildlife safaris, has become a booming part OF the economy as tourists enjoy the chance to observe wild animals in their natural environment. Wildlife that used to live in neighbouring countries are relocating to Botswana to seek refuge. Roughly 130,000 elephants now live in Botswana, which is the most in any country.

But now that animals are moving into Botswana in such large numbers, European hunters want access. In other nearby countries where hunting is legal, including Namibia, Zambia and Zimbabwe, the "game" has become scarce because OF overhunting and poaching.

But we cannot allow these hunters to sway Botswana. It's time to show that our voices are louder than theirs.

Botswana doesn't need more political issues to contend with in its mission to end trophy hunting. It needs support from the international community. Will you sign the petition asking the European Union to save endangered wildlife and stand with Botswana?

Thank you for all that you do,


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/21/17, 8:48 PM
#18

Men här är en liten solskenshistoria…

När det varnades för låga temperaturer nära 0 i Indien vid ett rescue center för elefanter stickade kvinnorna färgglada täcken och pyjamasar åt dem.

http://www.independent.co.uk/news/world/asia/india-elephant-jumpers-villagers-knit-protect-near-freezing-temperatures-weather-mathura-a7535101.html?cmpid=facebook-post


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
1/21/17, 9:32 PM
#19

Så fint gjort❤️

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Tarotstollan
1/21/17, 10:31 PM
#20

Ja, vad skall man säga? 😃Färgglatt är det i alla fall och huvudsaken är väl att de slipper frysa. Funderar på om inte deras öron behöver skyddas också? 🤔 De har ju många och ytliga blodkärl i sina öron, det hjälper ju dem att kyla ner sig när det är för varmt, så det måste ju drabba dem när det blir kallt också.

Här är det ju många katter som förfryser sina öron när de inte har något hem att värma sig i.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Ghosthunter
1/21/17, 10:43 PM
#21

Ja det har du rätt i….öronen bör ju skyddas.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
6/16/17, 7:46 AM
#22

Så otroligt fruktansvärt dumt! 😡

Fem unga vildfångade elefanter från Namibia ska transporteras till djurpark i Dubai!!!

Eller absolut INTE, hoppas vi, många organisationer protesterar.

https://www.djurensratt.se/blogg/djurorganisationer-tar-strid-att-stoppa-transporten-av-fem-vildfangade-elefanter-till?utm_source=Paloma&utm_medium=Newsletter&utm_campaign=St%C3%B6d+Djurens+R%C3%A4tt+genom+GodEl


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/16/17, 8:02 AM
#23

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
6/16/17, 9:28 AM
#24

😡😡Jag protesterar!!!😡

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Tarotstollan
6/17/17, 3:01 AM
#25

Det gör jag också!!!😡😢😡

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
6/17/17, 7:54 AM
#26

#24, #25 Tack! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/12/17, 7:31 PM
#27

Elefantens dag igen!

Elefanter glömmer aldrig…😢

"På Elefanternas dag belyser vi den fruktansvärda grymheten mot indiska elefanter för att turister ska kunna rida på dem och se shower med dem. Medan vi gör det har antalet människor som skrivit på vår namninsamling för att få TripAdvisor att sluta tjäna pengar på detta djurplågeri ökat till över 510 000."

https://www.worldanimalprotection.se/nyheter/elefanternas-dag-elefanterna-glommer-aldrig-lidandet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
8/12/17, 7:57 PM
#28

Så sorgligt, men positivt att så många har skrivit på👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
8/12/17, 8:33 PM
#29

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
8/13/17, 12:13 AM
#30

#28. Ja världen måste få upp ögonen för hur vi behandlar dessa varelser som slit och släng varor för vårat nöje!😡

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ghosthunter
8/13/17, 9:35 AM
#31

#30 Ja man blir så arg att man kokar😡Precis som du säger, slit och slängvaror. Jag fattar inte hur folk är funtade då de är så fåfängda och blinda att dom inte kan förstå eller inte bryr sig  hur illa det går med dessa elefanter😡

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2/7/20, 9:23 AM
#32

En god nyhet!!!

"

World Animal Protection Sverige

Elefanterna visar vägen. Ännu en elefantattraktion i Thailand har blivit djurvänlig och tillåter endast observation på avstånd. Eco-tourism Koh Lanta har bytt namn och heter “Following Giants” för att visa att elefanternas välfärd kommer först.
🐘

Tidigare erbjöd Eco-tourism Koh Lanta elefantridning, att bada elefanterna och direktkontakt med dem. När de inte användes för ridning stod de oftast fastkedjade, utan skydd från solen i timmar varje dag. Nu får elefanterna leva som just elefanter: de får ströva fritt, beta, bada och umgås med varandra."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2/7/20, 2:00 PM
#33

En undran är ju om det är samma människor som tar hand om dem nu som en gång bröt ner dem, så att elefanterna fortfarande har sina plågoandar nära sig och då också har skräcken och rädslan kvar för dessa människor?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2/7/20, 7:21 PM
#34

#33 Bra fråga!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/12/20, 7:56 PM
#35

Elefantens dag igen! 🐘

Tyvärr verkar det inte gå åt rätt håll. 😢 Men det finns hopp.

"Som en hållbar, långsiktig lösning förespråkar vi ett globalt förbud mot att fånga vilda elefanter, för att säkerställa att kommande generationer skonas från lidandet i fångenskap. Turister har också stort inflytande - genom att avstå, och kan istället välja att se elefanter i deras naturliga livsmiljö eller stödja elefantvänliga attraktioner. För de flesta räddade elefanter är det inte möjligt att återvända till det vilda, så ett elefantvänligt reservat är deras bästa alternativ. De arbetar med enbart observation och ger värdefulla arbetstillfällen och inkomster till lokalbefolkningen."

https://www.worldanimalprotection.se/nyheter/elefantens-dag-fortsatt-lidande-elefanter-nar-bad-och-selfies-ska-radda-turistanlaggningar?fbclid=IwAR0Lq25VRlk6om4Ahrdq4kJRBoGQhEqwfJ6yLGnVpvRTK0cAR8hUUsXTxfU


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
8/12/20, 9:41 PM
#36

Påskrivet!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ghosthunter
8/12/20, 9:44 PM
#37

Skriver på👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
8/12/20, 10:10 PM
#38

💞


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: