Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 2612 ggr
Magi-cat
2015-07-19 08:32

Intelligenta svampar

Tråden uppdaterad 2022-04-09/M-c/(https://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/55ab4493ce12c4236100117b-intelligenta-svampar#24 "Direkt länk till kommentar") 

I tråden om superbroccoli kom svampar upp som en liten utvikning. När jag sökte på svampar som miljöregulator hittade jag den här mycket intressanta, några år gamla, artikeln. Svampar - liksom växter - är intelligenta! Vilka möjligheter och vilka perspektiv det öppnar om man inser och lär sig mer om denna livsform ! (så mycket mer än kantareller i stekpannan någon gång om året.)

Har ni sett trollsmör i skogen någon gång? Det ser ut som en slemklump, men är som ett mellanting mellan encelliga och flercelliga organismer och kan dela sig eller flyta ihop till en. De har ingen hjärna eller "central".

Den rör sig framåt genom att skjuta ut tentakler. Hittar den mat så rör sig hela slemklumpen dit, tills en annan tentakel hittar något annat.

Låter det smart? Inte vid första påseende kanske…

Men slemsvamparna är smartare än vi tror! Toshiyuki Nakagaki, professor vid japanska Hokkiado-universitetet, har arbetat med slemsvampar i många år. Han är fascinerad.

Han har funnit att slemsvamparna kan minnas och lära sig av erfarenheter! När de ställs inför något nytt kan de anpassa sig efter det. De kan t.o.m. välja den kortaste och säkraste vägen i en Labyrint, har man funnit vid studier! Inte illa, utan hjärna….Men beteendet påminner om vad vårt nervsystem gör när vi väljer en säker väg.

De kan också vara obeslutsamma, precis som vi. Stanna upp och fundera liksom….De har förmågan att göra en avvägning och bedöma situationen.

Så vad är egentligen intelligens? Vårt skarpa intellekt har utvecklats från någonting som finns hos alla organismer. Som slemsvampar.

Läs mer:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/svampar-ar-smartare-an-du-tror/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fenomen av alla de slag, på jorden och i rymden, bland människor och djur. Allt är mer eller mindre oförklarat.
  • Redigerat 2022-04-09 10:26 av Magi-cat
Annons:
tlover
2015-07-19 08:52
#1

Ja undra om forskarna skulle uppfatta en intelligent utomjordisk livsform om dom såg en.

Bin tex har högre IQ tillsammans än vart och ett bi varförsig.

l'm back

Cristine
2015-07-19 09:03
#2

Väldigt intressant om växande svampar och mer därtill

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

_Fisken
2015-07-19 09:05
#3

Något inlägg/artikel/länk här på iFokus pekade på att allt levande hörde ihop i en enda stor massa. Om så är fallet är det ju inte helt otroligt att svampar och annat levande har en själ. Om så är fallet kan man spinna vidare på religioner..

Magi-cat
2015-07-19 09:14
#4

#3 Lite så. Eller om vi är som celler i ett stort helt. Som i sig är en cell i ett ännu…osv


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[Boris Sager]]
2015-07-19 09:37
#5

Ja, så tänker jag också,#4! Att vi är en pytteliten del I en "oändlig" form, som vi inte klarar att skönja! Att vi ofta är för kaxiga och för lite ödmjuka inför vår omgivning.

kena10
2015-07-19 09:48
#6

Tänk om vi hade upptäckt den där slemsvampen på planeten mars istället. En svamp som kunnat välja säkraste vägen. Vi skulle nog uppleva den som mer intelligent då än när den finns här på jorden.

Annons:
Magi-cat
2015-07-19 09:50
#7

#6 Det har du rätt i. Exobiologerna hade svävat på rosa Moln och målat glimrande framtidsvyer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2015-07-19 11:24
#8

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

JonasDuregard
2015-07-21 10:39
#9

#0 Svampar är inte intelligenta. Det är som att säga att blixtar är intelligenta för att de hittar bästa vägen till marken eller att bäckar är intelligenta för att de kan hitta vägen till havet. 

Det finns så klart många definitioner på intelligens, men ingen rimlig definition skulle innefatta svampar.

_Fisken
2015-07-21 12:59
#10

Vem kan ta på sig rollen att avgöra rimligheten? Tänk om svamparnas livslängd är 1000-tals år. Då kanske man upptäcker ett mönster som är intelligent.

JonasDuregard
2015-07-21 13:30
#11

#10 "Vem kan ta på sig rollen att avgöra rimligheten?"

När man talar om rena definitionsfrågor så kan man oftast överlåta det till de som skriver ordböcker och uppslagsverk. 

Personligen anser jag att ordet intelligens bör ha någon slags koppling till det man i vardagstal kallar intelligens, alltså förmåga till abstrakt tänkande och så vidare. Om man använder en så bred definition att närmast allting som rör sig kan kallas intelligent så förlorar ordet helt sin användbarhet. 

"Tänk om svamparnas livslängd är 1000-tals år. Då kanske man upptäcker ett mönster som är intelligent."

Hur då menar du?

_Fisken
2015-07-21 17:01
#12

"kan man oftast överlåta…"

Generellt sett så kan man söka efter definitioner  i olika uppslagsverk.  Om det handlar om nya upptäckter? Ska man då misstänkliggöra dem för att de inte finns med i befintliga uppslagsverk och att befintliga definitioner inte är fullständiga?  Jag försöker ha ett mer öppet sinneslag. 

Angående livslängden så kanske en svamp ritar en sin käresta i 3D med sitt mycel under jord men det tar otroligt lång tid - för oss. Det skulle jag beteckna intelligent. Vi kanske inte har upptäckt det bara?
Återigen, ett försök att vidga tanken.

[[Boris Sager]]
2015-07-21 17:07
#13

Vad är intelligence? Vem definierar. Vi, människor förstås!

Annons:
JonasDuregard
2015-07-21 19:45
#14

#12 "Generellt sett så kan man söka efter definitioner  i olika uppslagsverk.  Om det handlar om nya upptäckter?"

Det gör det aldrig när man talar om definitionsfrågor (som jag betonat flera gånger att det handlar om och som du verkat hålla med om). 

Definitionsfrågor svarar på frågan "vad innebär ordet X?", det är ingenting man kan upptäcka utan man måste bara bestämma sig för något. 

"Ska man då misstänkliggöra dem för att de inte finns med i befintliga uppslagsverk och att befintliga definitioner inte är fullständiga?"

Som sagt, man upptäcker inte ords definitioner - man definierar dem. Så det finns inga upptäckter att misstänkliggöra. 

"Jag försöker ha ett mer öppet sinneslag. "

Det tycker jag inte du lyckas väl med. Du verkar synnerligen sluten inför möjligheten att slemsvampar saknar intelligens. Om man aldrig är beredd att konstatera någonting så har man inte ett öppet sinne, snarare ett väldigt slutet.

"Återigen, ett försök att vidga tanken. "

Varför inte vidga tanken ännu mer? Svamparna kanske rör sig jättesnabbt när ingen ser dem? Det kanske var  slemsvampar som byggde pyramiderna i Giza eller som sköt Palme. Det är väldigt enkelt att vidga tanken, det är oftast inget man behöver anstränga sig för om man har lite fantasi. Det svåra är att ta reda på hur tankarna förhåller sig till verkligheten.

JonasDuregard
2015-07-21 19:54
#15

Kanske värt att påpeka att artikeln i #0 handlar om slemsvampar (som egentligen inte är svampar). Så vitt jag kan avgöra har de inte mycel, och jag tvivlar på att någon slemsvamp levt i tusen år.

Cristine
2015-07-21 22:20
#16

Här ska ni få höra om några svampar som är farligare än människan (tror jag)

Fyra nya arter av svamp som skapar zombier, Cordyceps, har upptäckts. Dessa svampar är fiende nummer ett för tropiska myror och andra insekter som  de infekterar och tar kontroll över inte bara deras kropp utan också deras hjärna.

"När de infekterar en myra, använder svampen några oidentifierade kemikalier för att styra beteendet hos myran. den styr myran utanför sin koloni (något mycket sällsynt att en myra) att sätta sig på framsidan av ett blad, där den kommer att vila för evigt. Där blir myran är förankrad på plats, tack vare pressen från bladet när det dör ", säger forskaren David Hughes.

Svampen utnyttjar detta viloplats att växa och tränga in i insektens huvud och tillverkar en stam som kastar sporer för att infektera andra insekter. Det växer också mindre stammar vid ändarna av offret.

Varje art av Codryceps attackerar andra insekter, som om de vore designade  mördare . Trots sin farlighett, är denna svamp viktigt att upprätthålla för att hållaen viss jämvikt i djungeln, då de angriper dominerande arter.

Det finns en BBC-dokumentär som visar den dramatiskt processen för zombification och spridning av svampen.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

_Fisken
2015-07-21 23:28
#17

JonasDuregard. Vad vore iFokus utan dig??  :-)

Magi-cat
2015-07-23 17:33
#18

Skulle en utomjordisk avancerad intelligens betrakta oss som intelligenta? Eller som lite gulliga husdjur med instinkter? Eller kanske som typ bakterier. Funkar hyfsat ändamålsenligt men med en märklig inbyggd självdestruktivitet, på väg mot massförstörelse..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[Boris Sager]]
2015-07-23 17:38
#19

Travesti: intelligence is in the eye OF the beholder.

Magi-cat
2015-07-23 17:38
#20

#15 Det kan du ha rätt i. Svampar (fungi) är ett rikt och  knepigt släkte. 

Men - "Slemsvamparna är, trots namnet, inte alls nära släkt med svamparna. Som jämförelse kan nämnas att djuren är närmare släkt med svamparna än slemsvamparna är.

Traditionellt har slemsvamparna räknats till svamparna (Fungi) och studerats av botaniker. I detta sammanhang används ofta namnet Myxomycetes. Man använder fortfarande i hög grad mykologisk terminologi i diskussioner om slemsvamparna.

Det är också vanligt att slemsvamparna klassificeras av zoologer. Då betraktas de som klassen Mycetozoa i stammen Amoebozoa.

Slemsvamparna får alltså olika rang beroende på om de betraktas av botaniker eller zoologer."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slemsvampar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-03-24 09:28
#22

Överlevaren, svamp, finns även i miljöer där man inte trodde något liv fanns, ända nere i jordskorpan under oceanerna! I totalt mörker, troligtvis utan syre…De klarar det genom att leva i symbios med bakterier och arkéer som oxiderar järn och reducerar sulfater och därmed förser svampen med mat. Vad svampen ger i utbyte vet man inte riktigt, men något är det, kanske att de bildar koldioxid.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/svampen-frodas-djupt-under-havsbottnen

Det är intressant detta! Dels sätter det fokus på livet, att det finns liv överallt vilket ökar chanserna att hitta liv på andra planeter. Dels tänker jag på det ömsesidiga utbytet. Allt är inte bara konkurrens och att slå sig fram på andras bekostnad. Samarbete ger ömsesidiga fördelar. Att ge och få av varandra vinner alla på.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2016-03-25 10:58
#23

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2020-01-13 16:23
#24

Slemsvampar på Vetenskapens värld!

Utan hjärna är de - men beter sig smart!

Etologiforskaren är i alla fall inne på att man kan fundera över om de har intelligens. 🙂

"– När man ser vad den kan göra. Den kan ta sig igenom labyrinter, lagra tillräcklig näring, gå runt fällor och balansera sitt näringsintag, börjar man fundera om den här organismen har intelligent"

"– Det här visar att Physarum är väldigt smart när det kommer till att få i sig näring. Den valde den mat som kunde maximera tillväxten, säger Audrey Dussutour"

Speciellt intressant är att de kan föra över information till andra slemsvampar …

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/slemsvamp-utan-hjarna-beter-sig-smart?fbclid=IwAR0BZmKY5_ShQwRfG5IVy5U7y3aPb8SgCLwGBHxXEu99ci8YWM0gw6XuQxA


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2020-01-13 20:31
#25

#24 O är typ närmare en miljard år gammal.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Pyttelite
2020-01-18 12:34
#26

Observera titeln på inslaget i #24:

"Slemsvamp utan hjärna beter sig smart" Det på stående har inget med intelligens att göra.  Om jag förstår det hela rätt så hänvisar även det första inlägget till samma studie som dessutom inte är refererad tydligt någonstans så det är omöjligt att gå till källan.

Ingenstans står det att slemsvampar är intelligenta! Däremot blir det mer spännande att uppfattas  som det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2020-01-18 13:55
#27

#26 Tja, det är klart det går att ändra "intelligent" till "smart", men begreppen används ofta synonymt.

Kontentan är i alla fall att de här arterna beter sig på ett ändamålsenligt sätt och verkar kunna lära och föra det vidare på ett sätt som vi nog inte förväntar oss.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2021-09-23 08:45
#28

på tal om svampar … Gammal tråd dyker upp lagom till hösten. 🙂🍄


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-09-23 08:48
#29

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-09-23 08:49
#30

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Varför kan man odla champinjoner men inte kantareller? Under en svamputflykt får Jesper Nyström
Magi-cat
2022-04-08 13:45
#31

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fungi communicate with each other through the mycelium network using electrical pulses which can form vocabularies of up to 50 'words', new research sugges
Magi-cat
2022-04-09 10:26
#32

Lever vi på svamparnas planet? 🙂🍄

Mer om svamparnas kommunikation. När ska vi lära oss tala med dem?

"A new study has identified patterns OF nerve-like electrical activity being produced by fungi. What's more, patterns within the activity appear to be comparable to similar structures in humans speech."

https://www.sciencealert.com/fungi-communicate-with-patterns-that-look-uncannily-like-our-own-speech?fbclid=IwAR2uX-T18K5JS-pc69x_lRIVz4IuNOoBtbZuh4hA-OevB0gKfIE9HJfILtE


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

A new study has identified patterns of nerve-like electrical activity being produced by fungi. What's more, patterns within the activity appear to be comparable to similar structures in humans speech.
Upp till toppen
Annons: