Annons:
Etikettboktips
Läst 1849 ggr
Magi-cat
6/26/15, 7:04 PM

Sommar - musik- och boktips!

Nu är det sommar och sol och många har skön semester när man kan passa på att läsa de där högarna med böcker man inte hinner annars.

Vilka boktips har ni för hängmattan, eller för den delen, regniga dagar? Och vilken musik är sommar för er?🙂☔️☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
6/26/15, 7:18 PM
#1

Tänkte tipsa om "Katten Cleo" av Helen Brown.

Ännu en underbar bok om kattens läkande inverkan. Här är det en familj som drabbas av det ofattbara men katten Cleo hjälper dem att skratta igen, och att leva. Cleo skulle bara stanna några dagar men det blev 24 år…

Vi får följa familjen - och  katten dessa år och se hur livet förändrar sig. Vissa "paranormala" inslag finns också.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Sabina]
6/26/15, 7:20 PM
#2

Tack för boktipset, Magi-cat.
Det låter som perfekt lättsam semesterläsning för en kattälskare som jag ☀️

[[Boris Sager]]
6/26/15, 7:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Later perfekt aven for en hund/ djuralskare :) Katten Cleo !

Magi-cat
6/28/15, 7:29 AM
#4

☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/28/15, 9:33 AM
#5

Ett annat boktips som jag skrev på en annan sajt ursprungligen. Boken har några år på nacken men är fortfarande intressant.

En länk om boken om man hellre vill läsa den:

http://www.svd.se/har-ar-byggstenarna-i-din-emotionella-profil

"Hjärnans emotionella liv"

Hur unika mönster i hjärnan påverkar tankar, känslor och upplevelser - och hur du kan förändra dem.

Den är skriven av professor i psykologi och psykiatri Richard J. Davidsonmed hjälp av vetenskapsredaktör Sharon Begley. (ICA bokförlag, 2012, svensk översättning: Birgitta Karlström. Originalets titel: "The emotional life OF your brain")

Richard J, Davidson berättar på ett humoristiskt och medryckande sätt om sina 30 år av forskning inom affektiv (känslo-) neurovetenskap. Forskning som bl.a. rör vilka mekanismer i hjärnan som styr empatin och hur den autistiska hjärnan processar information på ett annat sätt och mycket mer. Han är/har varit verksam vid University OF Wisconsin i Madison. Sedan några år är han också föreståndare för Center OF Investigating Healthy Minds, en forskningsanläggning som vill ta reda på hur egenskaper som medkänsla, välbefinnande, medmänsklighet, altruism, vänlighet, kärlek, uppstår i hjärnan och hur de kan vårdas.

Han berättar i boken om något han populärt döpt till "emotionell stil", där vi alla är olika och en hjärna passar inte alla. Aktiveringsmönstren skiljer sig åt, precis som DNA gör det. Boken ger belysande exempel med olika fallstudier.

Ett intressant kapitel ägnas åt kopplingen kropp-hjärna-psyke och hur den emotionella stilen påverkar hälsan. Kan man tänka sig frisk? Blir man friskare av att vara lycklig? Vilka kroppsliga effekter ger lyckokänsla? Hur relateras astma och stress? Vad finns det för koppling hjärta-hjärna? Ja, det är några av alla intressanta frågor som ställs…

Det är en intressant, lättläst och medryckande bok som rekommenderas till alla som någon gång funderat över hur vi egentligen fungerar.Cool Alla svar givs inte, man håller inte med om allt, men det är frågorna som ställs som är intressantast….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
6/28/15, 11:00 AM
#6

Tack för bok-och musiktips, och  är en stor fan av First Aid Kit som ger mig rysningar varenda gång jag lyssnar på deras underbara stämsång.

Här är en annan finlandssvensk som jag gillar 😍 och det är Mika Waltari. Håller nu på att läsa för andra gången hans underbara bok Sinuhe egyptern, och den är lika bra nu som när jag läste den för typ 15 år sedan. En klassiker skulle jag vilja påstå.

Här kan man läsa handlingen  http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=159

Annons:
Magi-cat
6/28/15, 11:01 AM
#7

#6 Tack för det tipset! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: