Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 916 ggr
Magi-cat
6/23/15, 10:17 AM

Kängurur är vänsterhänta!

Forskarna blev förvånade över upptäckten att de flesta av kängururna i Australien och Tasmanien är vänsterhänta! Det vill säga att de helst vill använda vänsterhanden när de plockar upp ett blad eller böjer en trädgren.

Konstigt att man inte upptäckt det förrän nu. Sedan står det en sak som jag inte förstår: "Känguruhjärnor saknar nämligen samma nervkopplingar mellan hjärnhalvorna som andra däggdjur har."

Vad innebär det? (Måste kolla lite på känguruhjärnor vid tillfälle. 🤓)

Studie publicerad i Current Biology via notis i TT.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
6/23/15, 10:18 AM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/23/15, 2:56 PM
#2

Från annan tråd:

Hittade en artikel om djur och lateralitet. (sidopreferens)Katt

Man har länge undrat om även djur har preferens för olika sidor. Ja, enligt viss forskning, men ….

I en studie (Frankrike -90-tal) observerade man 44 st hankatter när de sträckte fram en tass för att fånga en ljuspunkt i rörelse. Över hälften av katterna hade en favorittass. 17 katter föredrog vänster tass, 6 av katterna höger tass. Favorittassen var snabbare och mer träffsäker än den andra tassen.

I vidare studier på 12 hankatter använde alla utom en vänstertassen. Sedan skiftade katterna till högertass….Slutresultatet visade att favorittassen oavsett höger eller vänster, var snabbare, men de katter som använde vänster tass var allra snabbast och träffsäkrast.

Men det är aldrig enkelt, särskilt inte med katter.

Vid Ataturk University i Turkiet fann forskarna att vänsterpreferens bara gällde hankatter, medan honkatter föredrog höger tass.

Hade testosteron något med detta att göra? När man provade att ge honkatterna testosteron innan testet började de använda vänstertassen mer. De honkatters om redan var vänstertassade påverkades dock inte, inte heller hankatterna när de fick mer testosteron.

Så - fortfarande är ungefär lika många frågetecken kvar…..

källa: Kattliv 2013:4


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
6/28/15, 5:17 AM
#3

Jag har hört att det är vanligare med vänsterhänthet i djurvärlden än det är i människovärlden, bland t.ex. fåglar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[[Boris Sager]]
6/28/15, 5:29 AM
#4

Jag ar inte kanguru, dock vansterhant. Men det har jag nog redan sagt, nanstans.

Cahira
6/28/15, 5:46 AM
#5

#4 Jag är också vänsterhänt. :) Eller jag är väl ambidextriös för jag gör mycket med båda händerna även om det inte är exakt lika bra så jag är väl ambidextriös med vänster dominans eller något sådant. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JonasDuregard
7/1/15, 12:02 AM
#6

#0 "Vad innebär det?"

Pungdjur saknar den del av hjärnan som i andra däggdjur kallas för hjärnbalk.

Annons:
Magi-cat
7/10/15, 1:35 PM
#7

#6 Ah! Är det så?

Undrar hur Naturen tänkte då? Fördelar, nackdelar?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
7/10/15, 4:10 PM
#8

Men utan corpus callosum, blir ju hjärnan i det närmsta bara en enda klump.

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
7/17/15, 2:31 PM
#9

jupp


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/17/15, 9:07 PM
#10

…eller, hjärnhalvorna förenas av fasciculus aberrans, enligt denna (ganska roliga, maskinöversatta) artikel, om jag utläst den rätt.

http://sv.educationcollege.info/continuing-education/other-continuing-education/1012070377.html

Ska ta reda på mer om det där.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/19/15, 7:31 PM
#11

Spännande fortsättning på känguruns nervsystem!

-De har alltså två hemisfärer, precis som andra däggdjur, men ingen corpus callosum utan fasciculus aberrans, en liknande men inte likadan nervstruktur.

-Mikrocirkulationen i hjärnan är annorlunda hos kängurus, antagligen pga Australiens varma och torra klimat. Kapillärnätet i hjärnan består av parvisa kärl som formar loopar.

-Känguruns ungar föds på ett mycket tidigt stadium i utvecklingen och tillväxer sedan sex månader i mammans pung.

-Välutvecklad hörselnerv ger exceptionellt bra hörsel. Syne är också mycket bra eftersom de har nattliga vanor.

http://www.ehow.com/info_8159316_nervous-system-kangaroo.html

edit: Corpus callosum är ganska intressant evolutionärt sett. 

http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-879X2003000400002


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/19/15, 7:46 PM
#12

Känguruns "hänthet":

" This result challenges the notion that in mammals the emergence OF strong “true” handedness is a unique feature OF primate evolution. The robust lateralization in bipedal marsupials stands in contrast to the relatively weak forelimb preferences in marsupial quadrupeds, emphasizing the role OF postural characteristics in the evolution OF manual lateralization as previously suggested for primates [ 8–10 ]. Comparison OF forelimb preferences in seven marsupial species leads to the conclusion that the interspecies differences in manual lateralization cannot be explained by phylogenetic relations, but rather are shaped by ecological adaptations. Species’ postural characteristics, especially bipedality, are argued to be instrumental in the origin OF handedness in mammals."

http://www.cell.com/current-biology/abstract/S0960-9822(15)00617-X

edit. Mer om att man trodde "hänthet" mer hörde till primaterna, men att man fått revidera det:

http://www.pbs.org/newshour/rundown/kangaroos-went-class-desks-lefties/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
7/19/15, 8:55 PM
#13

#7 "Undrar hur Naturen tänkte då?"

Naturen tänker inte.

Annons:
Magi-cat
7/19/15, 9:15 PM
#14

#13 Retas lite. 😇


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: