Annons:
Etikettövrigt
Läst 10055 ggr
Magi-cat
6/12/15, 10:24 PM

Skrock

(Till lexikon-sidan Cool)

Det vi kallar skrock är när vardagliga händelser och dagligt beteende tros eller förutses kunna ge upphov till vissa händelser. Folklore och folktro innehåller element av skrock. (1)

Några exempel:

Det betyder otur att gå under en stege.

Krossa en spegel ger sju års olycka.

Gå inte på A-brunnar, det betyder otur!

Lägg inte nycklar på bordet!

Fäll inte upp paraplyet inomhus, det ger också otur!

Att ta in ljung förebådar död.

"Peppar, peppar, ta i trä" säger man för att inte utmana ödet. 

Mycket skrock har säkert uppkommit som ett behov att förklara händelser eller där två sins emellan oberoende händelser kopplats ihop som om den ena orsakar den andra. Det kan också vara rent erfarenhetsmässigt - vissa saker är inte bra att göra.

Att gå under en stege kan t.ex. vara förenat med fara om någon arbetar på stegen och tappar färgburken eller ett verktyg.

Speglar var dyrbara ting och krossade man en fick det säkert påföljd. Symboliskt är spegeln en avbild av oss själva. Ingen vill få den krossad.

Otur med svart katt som springer över vägen? Den föreställningen har kanske att göra med att svarta katter hade samröre med magi.

Men varför ska man inte fälla upp paraplyet inomhus eller lägga nycklar på bordet? Kanske för att man glömmer nycklarna där? Men paraplyet?  Kanske att man inte ska ta ut något i förskott, vänta och se om det behövs. (Eller så tar det helt enkelt onödigt stor plats inomhus.)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skrock'

Tråd om A-brunnar:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/534a407a8e0e743b47001f6b-hur-har-ni-det-med-a-brunnar-egentligen

Har ni fler exempel? "Skrockar" ni själva?Glad


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
catcult
6/13/15, 5:19 AM
#1

Jag är inte speciellt skrockfull, men några grejer sitter i sedan jag var liten. Lägger aldrig nycklar på bordet, det är skitviktigt för mig och jag har också förbjudit min pojkvän att lägga nycklar på bord. Vet inte riktigt varför det är så viktigt för mig, inser att det är lite dumt och är en sorts tvångstanke, men jag tänker inte lägga någon energi på att arbeta bort det eftersom det inte är något som hindrar mig i vardagen eller tar någon energi.

"Peppar, peppar, ta i trä" är något jag också brukar säga "för säkerhets skull". 😉

Jämföra händer ska man inte göra eftersom det betyder död.

Ugglor förebådar också död, därför är jag lite nojig över att köpa saker med ugglemotiv (med samma motivering som jag säger "peppar, peppar…": just in case)

Påfågelfjädrar betyder också – håll i er – död.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[[Boris Sager]]
6/13/15, 7:59 AM
#2

Jag har I hela mitt liv varit valdigt busig och gillar att gora tvartemot. Jag lagger garna nycklarna pa bordet och tycker valdigt mycket om svarta katter- min brorsa har en. Fast jag forsoker inte pressa mig in under varenda stege jag ser. Nej, skrock ar inget for mig forutom att det ar intressant som fenomen. Har i USA tycks skrock, atminstone visst skrock, tex sa har en del hotel tagit bort rum 13, flygplansstol nr 13 hos nagra flygbolag osv. Manga andra fenomen forknippade med skrock verkar det som manniskor behovde mer tidigare. Manniskor maste ju "kontrolleras" pa nagot satt. Nu for tiden pa andra satt.

Marr
6/13/15, 8:08 AM
#3

Är inte heller speciellt skrockfull men som för Catcult så lägger jag heller aldrig nycklar på bordet. När grannen kommer hit så slänger han sina nycklar på bordet. Jag tar dom alltid och lägger en tidning under. Kommer jag hem till honom och hans nycklar ligger på hans köksbord, då flyttar jag dom till köksbänken.😃

Paraplyet fäller jag ut och lägger i badkaret när det regnat på det för tork. Måste ju fälla ihop det sen för annars kommer man ju inte ut genom dörren.😉

A-brunnar har jag inte tänkt på så dom har jag nog gått ofta på…med tanke på mitt  obefintliga kärleksliv hahaha…😃

Jo som du Boris så älskar jag svarta katter!❤️

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
6/13/15, 8:11 AM
#4

Just det, kontrollbehov är det nog också.

Men ett fascinerande fenomen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mia-45
7/6/15, 5:17 PM
#5

Att sjunga på morgonen sägs med att det ger otur under dagen. 
Det sa alltid min farmor.

Mia-45
7/6/15, 5:19 PM
#6

När man möter en begravningsbil ska man nicka tre gånger. Detta ska visst ge tur.

Annons:
[[Boris Sager]]
7/6/15, 5:25 PM
#7

Det måste jag testa :) Jag får också mail att inte bryta sändning av 5 mail till adresser, annars händer diverse olyckor. Det gör jag aldrig. Ännu lever jag.

Mia-45
7/6/15, 5:26 PM
#8

#7 Du menar kedjebrev?
Nä fyy..jag hatar sånna. Skickar aldrig vidare. 
Och jag lever med än…hahaha😃

[[Boris Sager]]
7/6/15, 5:45 PM
#9

Ja just det, kedjebrev:) Glömde bort vad det hette:( Ibland får jag från en god vän, så då försöker jag skicka ngt snällt svar till den personen.

Mia-45
7/6/15, 5:49 PM
#10

Sånt där kan man få på Facebook. Nu har det minskat som tur är. 
Gillar inte sånt då det ofta skrivs "gör du inte detta så kommer du får otur". Tar det som ett hot. 
Och det har cirkulerat på FB med att gör man det inte så kommer något hemskt att hända. 
Men hallå…..🤔

Loris M
7/6/15, 6:44 PM
#11

Jag är inte skrockfull alls men har varit det. Mest för att det suttit i sedan barndomen. Allt eftersom jag blev äldre så arbetade jag bort det och insåg att det var dumt. Idag finns det inte en anda skrock som jag gör. Men det är utan tvekan ett intressant fenomen. Det är intressant att fundera över hur de uppstår samt att det är relativt kulturellt bundet. En del skrock hade vi också (där jag kommer ifrån) som det här med svarta katter, ta i trä, krossa spegel m.m. Men sen finns det andra skrock som vi har men som jag inte hört här i Sverige. Här en några exempel:

1. Att lägga handväskan på golvet när man kommer hem till någon - betyder att man drar med sig olycka över de som bor där. 

2. Att vissla sent på kvällen fick man aldrig göra -det  betyder att man kallar på demoner och onda varelser.

3. Att tvätta kläder på fredagar betyder otur för den vems kläder man tvättar :)

Kommer inte på några fler just nu, men det här med att inte tvätta kläder på fredagar kan jag tänka mig att kvinnorna hittade på för länge sedan när man tvättade för hand. De ville kanske helt enkelt ha en tvättfri dag och det var ett bra argument att neka männen att tvätta deras kläder. 😃

vinden är min mor
7/7/15, 8:22 AM
#12

Jag tror  inte alls på skrock.

Min mamma sa alltid till mej att den som sjunger före frukost får gråta innan kvällen. men jag sjunger alltid och gråter bara om jag känner mycket empati för någon. Så där i slutet av en snyftig bok. Och då spelar det nog ingen roll om jag sjungit på morgonen eller inte.

Kanske hon bara ville att jag skulle sluta sjunga?

Ibland sa hon ju faktiskt " Släpp katten den vill ner också , fast jag inte höll i någon.😃

Men när jag var barn vet jag att jag alltid gick runt i stallet och sa god natt till alla hästarna i en bestämd ordning, om jag gjorde fel började jag om igen.

Men det är förmodligen mer en tvångstanke än skrock antar jag.

☀️Mörker är bara brist på ljus

catcult
7/7/15, 6:46 PM
#13

#12 Det sa min mamma till mig också! Jag förstod snabbt när jag blev äldre att det är det ultimata sättet att få lugn och ro på morgonen. Jag är fruktansvärt morgontrött och kommer definitivt använda mig av den om jag får barn i framtiden. 👍

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
1/14/17, 8:34 AM
#15

Inte bara mina katters foto.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
1/14/17, 12:25 PM
#16

Jag tror inte på skrock men jag tycker ändå det är intressant med vissa sådana saker "att komma ihåg" när det gäller skrock, som att en ska lägga ett mynt under masten när en bygger en segelbåt (då går det bra för båten), och att en inte ska skåla med Neptun (det kan sluta illa).

Magi-cat
1/14/17, 12:32 PM
#17

#16 Mycket lever kvar fast man inte tror på det. 🙂 Intressant med sjöfarten!

Skulle man inte lägga något i husgrunden också vid byggen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
1/14/17, 3:13 PM
#18

#17 förekommer detta idag tror ni. Alltså att vissa följer skrock. Är det någon som vågar erkänna?

Loris M
1/14/17, 3:42 PM
#19

#18 Det tror jag. Det här med nycklar på bordet och gå under stegen är fortfarande rätt vanligt att en del tror på, eller snarare inte vill ta några risker.

Magi-cat
1/14/17, 4:23 PM
#20

Tror jag också är vanligare än man tror! 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Dioramabyggare
1/16/17, 2:21 AM
#21

#17: Jag känner inte till något om att lägga något i grunden vid husbygge. Det jag berättade om hittade jag på nätet när jag gick en kurs och vi i "min" grupp gjorde ett arbete på tema "Skrock och folktro".

[Rhonda]
1/17/17, 10:40 AM
#22

Gammalt skrock är just vad det är: GAMMALT skrock som kom till för länge, länge sedan.  Det finns i mitt hemland med.

Jag är inte skrockfull. Jag går under stegar, har en svart katt, öppna paraplyer inomhus, visslar o sjunger hela dagarna, bryr mig inte om fre den 13:e mm, mm.  

Jag minns att för ca 10 år sedan blev min svärmor bestört över att jag lade nycklarna på bordet. 'Vad gör det?' sade jag. 'Det händer bara dåliga saker om man tror att det ska hända. Jag bryr mig inte om sådant'.

Hon var väldigt fundersam.

Tant Grön
1/17/17, 1:19 PM
#23

#21 Förr lade man några mynt i husgrunden. Vet de som hittat gamla mynt när de byggt om. Gissar att det var för att de inte skulle bli fattiga.
Jag fäller ofta upp paraplyet inomhus, går under stegar, lägger nycklar och handskar på bordet, har haft en svart katt,  samlar på ugglor, m.m.
Är inte skrockfull, förutom kanske sax och nycklar i fönstret. 🙂

Magi-cat
10/12/17, 9:27 AM
#24

Råkade hitta en 5 min TED-lektion om Vidskepelse.

Den är bra och rolig, men de missar lite, tycker jag om talet 13. Vidskepelsen uppstod inte alls i o.m. den sista måltiden, "Jesus och lärjungarna", utan det är väl snarare så att den historien spinner vidare på gammal folktro vars ursprung vi säkert aldrig riktigt kan reda ut.

Lite opraktiskt förstås om traditionen med talet 13 fortfarande lever kvar så pass starkt att man hoppar över 13:e våningen på en del hus…😮

All skrock är inte alls alltid religiöst betingad, utan upphovet kan vara rent praktiskt. Slå för tusan inte sönder spegeln, den är dyr (och du blir förmodligen olycklig innan du ersatt den)!
Att gå under stegar är ingen automatiskt rädd för, antar jag, utan det är något man lär sig. "Det betyder otur" betyder nog snarare att man ska akta sig att gå under den ifall snickaren där uppe tappar hammaren eller så. (Saker som säkert skett, någon gång, och vidskepelsen befästs.)

Många idrottare har sina turtalismaner som säkert gett dem vad de önskat någon gång och sedan vågar de aldrig uppträda utan tur-tröjan t.ex. Det blir en psykologisk förstärkning, en känsla av kontroll som befrämjar en god prestation. Varje gång det fungerar förstärks magin och varje gång det inte fungerar glömmer man bort det. (Eller borde inte tvättat tur-tröjan innan.)

"Knock-on-wood" var intressant. Att "ta-i-trä" antas komma från gammal folktro när man var nära naturen på ett helt annat sätt än nu och anden som bodde i trädet kunde vara beskyddande om man tog kontakt, knackade på…

Numera tror förstås ingen att något förändras av att "ta i trä", ändå lever uttrycket kvar som just ett uttryck.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
10/12/17, 11:29 PM
#25

#24:3: Hur gör en för att "hoppa över" fredagen den 13 (det är imorgon, förresten 😉)?

Magi-cat
10/13/17, 7:29 AM
#26

#25 😃

Glad fredagen den 13! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
10/13/17, 8:53 AM
#27

#26: 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: