Annons:
Etiketterforntidteknik
Läst 1442 ggr
Magi-cat
2015-05-22 15:10

Redskap äldre än människan?

Ofattbart gamla redskap har hittats i Kenya, inte mindre än ofattbara 3,3 miljoner år gamla! Forskarna sägs vara förbluffade, inte minst för att de är äldre än homo-släktet och 700 000 år äldre än redskap man tidigare hittat.

Det här är ett paradigmskifte, säger man…

Redskapen är ganska primitiva och de som tillverkade dem, ja de tillhörde antagligen förmänniskorna Kenyanthropus platyops och Australopitechus afarensis. 

Hjärnan behöver inte ha varit större än hos en schimpans. (Där ser man)

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/urgamla-redskap-forbluffar-forskare


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
VildaVittra
2015-05-22 15:17
#1

Kråkor tillverkar ju redskap, så jag är inte det minsta förvånad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-05-22 15:25
#2

Tänkte just skriva samma som #1 även andra fålar använder redskap, blandannat bearbetade redskap.

Det är ju långt ifrån bara homosläktet som använder redskap så jag ser inte det förvånande i det hela

l'm back

tarantass
2015-05-22 15:37
#3

#1 och #2: och schimpanser. Men det har man inte vetat, eller vetat vad man har sett, så länge.

(Mer än vi tror av det vi ser och inte ser beror på vad vi väntar och inte väntar oss att se och det kan ta århundraden att "se om". Tyvärr, i vår nuvarande situation.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2015-05-22 16:03
#4

Håller med er, det är inte på något sätt unikt för människor att använda redskap.

Grejen är väl att redskapen är så gamla. Äldre än man trodde fanns.  Nu när man hittat så gamla redskap kommer man att hitta ännu äldre redskap, när man vet att de kan finnas…osv…Kanske 4 miljoner år.

Gränsen flyttas hela tiden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
2015-05-22 16:23
#5

#4 Det skulle inte förvåna mig om det fanns djur som använde redskap även under mesozoikum. Men saken är den att man inom paleontologin måste ha ett fynd som stödjer ens teori innan man ens uttalar sig om det, annars blir man sedd som tokig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-05-22 22:04
#6

#5 och de flesta redskap jag sett (på tv) som jag sett har varit sånt som ruttnar upp ganska snabbt så det finns inte bevis så länge.

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: