Annons:
Etikettnaturfenomen
Läst 1011 ggr
Magi-cat
5/1/15, 8:31 AM

Blood falls

Det här hade jag inte sett förut…Som "blood falls" (in swedish?) från glaciären, ser verkligen märkligt ut…

http://www.iflscience.com/environment/source-antarcticas-blood-falls-discovered


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
6/8/15, 8:11 AM
#1

Den här platsen är bland det kallaste och torraste man kan hitta på jorden. Blåsigt är det också, med vindar på upp till 200 km/tim.

Så nära förhållandena på Mars man kan komma…

Ändå finns här underjordiska sjöar som kryllar av liv!

Blood Falls - det kallas så för det ser ut som om glaciären blöder. Det måste se väldigt egendomligt ut med det röda som sipprar fram ur allt det vita. Glaciärens "blod" uppkommer av  järn inuti isen - och bakterier…

300 meter under den frusna ytan har man funnit vatten, flytande vatten i stora underjordiska sjöar. Det vattnet är dubbelt så salt som havsvattnet, men lär ändå innehålla mikrobiellt liv!

Någon gång för 1,5 miljoner år sedan har detta nu underjordiska vatten haft kontakt med havet utanför. DNA-analys visar också likheter mellan mikroberna utanför och innanför.

Livet klarar alltså av svåra förhållanden och anpassar sig. Kanske finns det liv på Mars också?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/5/17, 9:24 PM
#2

Blood falls i en artikel på svenska…

Det röda vattnet består alltså av järn och mycket salt vatten. När järnet kommer i kontakt med syre oxiderar det och vi får den här rödaktiga färgen.

http://www.newsner.com/106-ariga-mysteriet-blood-falls-far-sin-losning-chockar-hela-forskarvarlden/om/vetenskap-2,haftigt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
5/6/17, 10:12 AM
#3

Det har jag inte heller sett innan…….men jag gissade faktiskt på att det var oxidation eller rost innan jag läste det.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: