Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 3314 ggr
Magi-cat
4/22/15, 7:18 AM

Djur och människor - och musik

Ännu en studie (denna gång en japansk, publicerad i Science) visar banden mellan djuren (i detta fall hundar) och oss.

Det sker någonting redan i ögonkontakten. Hundens blick gör oss lyckliga.

Kontakten på ögonnivå ger hormonpåverkan och vi får lust att klappa hunden. Blicken är inviten som ger handlingen då ännu mer oxytocin (lyckohormonet) utlöses.

Det är också här som hundar skiljer sig från sina vilda släktingar vargarna, som inte tar ögonkontakt på samma sätt.

Hur som helst, djuren betyder mycket och vi mår bra av dem och borde behandla dem bättre.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/hundens-blick-kan-gora-dig-lycklig


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
4/22/15, 7:21 AM
#1

Samma "nyhet" i Per Jensens forskningsblogg:

Det är alltså en myt att man inte ska se hunden i ögonen, att det uppfattas som aggressivt, så glöm det…

http://www.perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/

Tidigare tråd om hur hunden tänker och vargstudierna om ögonkontakt med ägaren: (#33 )

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/50d2eff2d3b4fd3fc7003420-hur-tanker-hunden?4f8d2b7988f47267f00030ca-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/26/15, 7:27 AM
#2

Det finns så överväldigande många exempel på hur djur blir missförstådda och har det j-t pga människan så jag vill dela ett exempel där en man gör något gott i det tysta. (Ingen kan göra allt men alla kan göra något…)

Han samlar upp stray dogs i Thailand, några varje dag. Tvättar dem så de blir av med i alla fall lite insekter och tovor. Och blir ompysslade.

http://stray-pick-up.sfglobe.com/2015/04/09/koH/?src=fbfan_39341


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/6/15, 1:15 PM
#3

…trodde någon att hästar inte har något vidare minne, eller känslor?

Se den här hästlyckan, återföreningen i hagen mellan vännerna som varit åtskilda i fyra år!❤️

http://hastlycka.se/hastigt/aterforenas-i-hagen-efter-4-ar-se-denna-vackra-vanskap-som-overrumplar-agaren


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
5/7/15, 4:41 AM
#4

Superbra länkar! ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
6/14/15, 6:44 PM
#5

Jaaadå, forskarna lär sig mer och mer om hundarnas skicklighet och förmågor gällande empati och social interaktion!

Här har vi en japansk studie som visar att vovven förstår om någon är snäll mot ägaren - eller inte.

Naturligt nog, kan man tycka. I en social grupp är det lämpligt att ha lite koll på vilka det går att samarbeta med. Sparar tid och energi och blir färre blessyrer.

"“We discovered for the first time that dogs make social and emotional evaluations OF people regardless OF their direct interest,” said lead researcher Kazuo Fujita, a professor OF comparative cognition at Kyoto University. The dogs showed no preference for accepting food in the other scenarios, according to the study, set to be published in the journal Animal Behaviour."

http://time.com/3920324/study-dogs-owners/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
6/14/15, 6:51 PM
#6

Det måste dom ju veta för att kunna försvara flocken mot hot, gäller ju alla flocklevande djur, även människor? 🤔

Korna är då skickliga på dedär. Om en kalv larmar om min kamera så kommer hela hjorden till undsättning. Jag är inte så kaxig då!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[[Boris Sager]]
6/15/15, 7:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag laser just nu en hundetologi: Hunden som skams, Per Jensen. Handlar inte bara om det utan om hundars beteende och deras samspel med manniskor. Jatteintressant, en del nya teorier och helt klart ar hundar och djur oht nedvarderade av oss manniskor. Intelligens ar ju ett mycket variabelt begrepp.

Magi-cat
6/15/15, 7:31 AM
#8

#7 Underbar bild! 😍 Vilka ögon!

Visst är det bra att det kommer upp så mycket nu! Har också läst "Hunden som skäms" av Jensen och hade nöjet att bevista en föreläsning med honom. Väldigt bra.

(Det finns nog fler trådar här där bl.a. den tas upp.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/18/15, 9:46 PM
#9

Kan djur njuta av musik?

Nej, enligt en notis i Illustrerad Vetenskap 2015:10. Musik hör hemma bland människor. Känsel- och nervsystem reagerar på stimuli från omgivningen om det har betydelse för överlevnad och reproduktion.

Fast - Mozart och Beethoven har väl inte precis betydelse för människors överlevnad och reproduktion heller? Mycket väsen för lite upp i så fall.

Men (hus)djuren har känsligare hörsel än vi och hör toner som inte vi besväras av och som kanske är föga njutbara.

Dock konstaterar man att kor som får höra Mozart producerar mer mjölk.

Jag undrar hur det är med det och ifall ni hört exempel på djur som verkar njuta av musik?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
6/19/15, 5:23 AM
#10

Jag använder både meditationsmusik och dofter för bättre sömn och mina hundar sover också bättre. Somnar fortare, sover djupare/längre än om jag är utan musiken. Doft kör jag bara ibland så vet att det är musiken som gör skillnad. Även på hundarna i andra rum än det jag är i. Testa vid kloklippning att ha meditationsmusik på, det lugnar er båda. :) Reiki verkar funka bäst men det kanske är individuellt. 

Så har jag observerat ett udda beteende. Vi hade en akvariemal och jag hade nyss köpt en ny sommarhits CD som barn och när en viss låt startade så simmade den skygga malen ut från sitt gömställe, upp till ytan och simmade uppochned vid ytan en längre stund och sedan tillbaka till sitt gömställe. Hon gjorde så varje gång låten spelades även om den spelades flera gånger i rad, och bara till den låten. Jag kallade det att hon dansade för det såg ut som en dans. Men vad hon gjorde kommer jag aldrig veta. Hon dog när jag var 11 och var ca 15 år gammal och lika många cm lång.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[[Boris Sager]]
6/19/15, 6:05 AM
#11

Glad Midsommar Cahira :) Jatteintressant, men inte sa forvanande. Musik tycks ha den inverkan pa alla individer, inklusive akvariemalen och mitt marsvin, som alskade Cat Stevens Oh baby it's a wild world. Min Teddy heter egentligen I Love It och han alskar Icona Pop.

Cahira
6/19/15, 6:15 AM
#12

Glad midsommar Boris Sager! ☀️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Marr
6/19/15, 7:07 AM
#13

Oh en så fin tråd och måste erkänna att jag blir alldeles tårögd av den!❤️

Kan berätta att jag hade en Nymfparakit i 26 år som gillade musik och sjöng med allt för vad näbben klarade av. Fast satte jag på David Bowie eller opera blev han ursinnig. Han visste skillnad på musiken och ville man lyssna på David Bowie så fick han sitta i badrummet en stund och spegla sig istället. Däremot så älskade han mitt blockflöjt spelande. Då satt han på axeln och lyssnade och försökte härma tonerna…😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Magi-cat
6/19/15, 7:25 AM
#14

Trodde nästan ni skulle ha exempel på djur som gillar musik! Tack för dem! 🌺 Och att de här skillnad….😃

Fast det där med live-musik…😃 Så sött med /nymfparakiten/ som försökte sjunga med, Marr! 😉

Kommer ihåg vår gamla katt som bet på gitarrsträngarna när vi spelade…om det var av njutning eller att han försökte få tyst på oss är svårt att veta…😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
6/19/15, 7:48 AM
#15

Åh just ja! Det påminner mig ju om snowball på youtube!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Marr
6/19/15, 7:53 AM
#16

Fast det var en liten papegoja en Nymfparakit Magi-cat som sjöng med och inte en kisse.

Däremot vovven började yla när jag spelade blockflöjt för honom första gången. Hahaha vad jag skrattade, när han hörde sitt eget yl så såg han så förvånad ut att han blev knäpptyst.😂

Kissarna verkar vilja stoppa mig snarare när jag trudeluttar på min flöjt. Drar i tröjan med klorna och det ser ut som dom tycker…"Lägg av! Det gör ont i öronen!!!"😊Då går jag ut till köket men dom följer efter…🤔😎

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
6/19/15, 7:59 AM
#17

Åh sorry…skrev fel…har väl mest bara katter i huvudet….🤪

Min kisse gillar då inte blockflöjtsspel…eller så är han omåttligt musikalisk när han ligger och rullar sig framför och ser ut som om han ätit något rajraj….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
6/19/15, 8:01 AM
#18

Åh Cahira jaa just det Snowboll!❤️😃En så underbar Kakadua 😍 och visst min lille Pirre dansade bra han med till musiken och inte bara sjöng. Han var bra på att headbanga också och stampa runt i takt. Och Wow wow visslingen var han världsbäst på!😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Cahira
6/19/15, 8:04 AM
#19

Ååh vilken härlig nymf du måste haft! Jag hade haft en gultofs eller undulater om jag inte var allergisk mot fågeldammet. Nedrans allergi!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Marr
6/19/15, 8:32 AM
#20

Ja jag har också mest katter i huvet, det är mitt liv det se!😃

Hahaha katten, rajraj!😂 Dom är lustiga när kattmyntan är färdigodlad. Lägger den i gastubbinda elastisk och knyter ihop, sen är dom som kattungar en stund och verkar närmast påtända.

Ja han var väldigt speciell Cahira och ensamfågel, tyvärr.😕Försökte sätta ihop honom med några i en bur intil ett par veckor åt gången…men han blev så förbannad att han höll på att storkna. T.o.m. då det var söta små parakithonor. Däremot gick det bra för honom att vara ute i en voljär och kika på andra fåglar. Då var han knäpptyst.

En gång satt han i badrummet på tvättorken och jag sov som en stock efter ett nattskift på jobbet. Glömde bort honom. Fönstret stod på vid gavel och fullt med fåglar i trädet utanför. Han var så jädra klok att han inte flög ut för då hade de andra fåglarna tagit ihjäl honom.

Kom på en annan sak att när vi hade "uppvisningar" i vår gamla ridförening så trampade gärna hästarna i takt med marschmusiken då vi red fram dom. Det kom helt automatiskt och inget man själv frammanade.🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Cahira
6/19/15, 8:34 AM
#21

Häftigt med hästarna! 

Jag brukar sjunga för djuren, vissa låtar så kan man nästan känna hur de slappnar av och inte ser en som ett hot. Tämjde flera kattungar genom att bara sjunga lugnt för att visa att jag inte var farlig. Funkar sisådär på kalvarna. *S*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[[Boris Sager]]
6/19/15, 8:41 AM
#22

Djur och musik hor definitivt ihop! Pa seniorboenden anvander man ju bada, liksom vid behandling av autism t. ex.

Magi-cat
6/19/15, 8:48 AM
#23

Just det, hästar, dressyrryttarna säger att hästarna känner igen musiken när de rider kur/kyr!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
6/19/15, 8:56 AM
#24

På tal om dansande djur, detta är min favoritrutin genom alla tider! Drömmer om att dansa freestyle tack vare denna rutin. Kolla glädjen hos hunden och kolla vid 1:38 så ser ni att hunden tar eget initiativ och snurrar på egen hand och jag tror det är sprittande glädje helt enkelt. :) För inte tal om att de berättar att hunden har sista ordet i hur rutinen ska vara där i början och kan få för sig att ändra/överraska Carolyn under tävling. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
6/24/15, 8:25 AM
#25

Stackars lilla voffsingen - han blev så glad när matte kom hem efter tvår års utlandsjobb att han svimmade! ❤️

Så mycket kärlek de har, våra djur…

http://www.tittapavideon.se/video/2355/hon-kommer-hem-efter-tva-ar-och-hennes-hund-svimmar-av-gladje


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[Boris Sager]]
6/26/15, 7:58 PM
#26

Jag har sett liknande scener i verkligheten. Och det har varit kortare intervall. Betydligt kortare.

Cahira
6/27/15, 4:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

När man sjunger för djuren får man fina bilder. 🤐

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Magi-cat
6/27/15, 7:57 AM
#28

Vilken fin publik! 😍 De ser ut att svänga med svansen….🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
6/28/15, 5:15 AM
#29

Hahaha om det inte vore för mitt sjungande hade jag filmat! 😃🤫

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
8/20/16, 8:33 AM
#30

puttar upp tråden eftersom djur och musik kom upp i en annan tråd…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: