Annons:
Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 2161 ggr
Magi-cat
4/10/15, 9:43 PM

ekolod-sinnet

Man kan navigera med sonar också…Den här killen är blind sedan han var liten men har lärt sig att "se" med ekolod…Han klickar med tungan och kan via att lyssna efter hur ljudet studsar tillbaka sluta sig till hur omvärlden ser ut. 

Helt fantastiskt hur ett nytt sinne som man väl inte ens är medveten om kan utvecklas!

http://www.ted.com/talks/daniel_kish_how_i_use_sonar_to_navigate_the_world


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tarantass
4/11/15, 1:00 AM
#1

Ja, nog är vi fantastiska. Läderlappen har man ju hört talas om, men inte i den här varianten.

Fast, när jag rätt påminner mig, jag vet ju att blinda kan utveckla stor känslighet för hur ljud i allmänhet återkastas av olika ytor och så.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
4/11/15, 2:30 PM
#2

Det är en förmåga vi kan upptäcka och bli mer medvetna om. Träna på att gå in i ett mörkt rum (eller med förbundna ögon) och lokalisera väggar och föremål. Som en ny värld….

Här är hur delfiner hör med ekolod: Käken är deras akustiska fönster och förbunden med innerörat. Smart konstruktion. De alstrar ljud på ett helt annat sätt än vi, utan stämband genom att pressa luft under högt tryck förbi läppliknande strukturer mellan blåshålet och kraniet.

http://www.liu.se/ihv/nyhetsarkiv-ihv-i-media/1.217657/AURIS1005s25.pdf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
4/2/16, 10:40 AM
#4

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: