Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 1693 ggr
Magi-cat
2015-03-27 21:34

Huggorm och husdjur

Våren är tidig i år och med det varma vädret även huggormen, hund- och kattägares skräck.

Jag råkade lyssna på ett inslag på radio igår om hundar, katter och ormar. En veterinär förklarade vad man ska göra om ett djur blir bitet, hur giftet verkar och hur djuret behandlas etc.

Storleken har betydelse så att det är värre för en liten hund än en stor. Men inte helt eftersom det beror mer på hur mycket gift hunden fått i sig. En stor hund kan alltså bli sjukare än en liten.

Katter klarar sig oftast bättre än hundar!

Och så sade han något intressant: Varför katter klarar sig bättre än hundar vet man inte. De är ju ofta mindre till storleken.
Vettens egen hemmagjorda teori (han poängterade att den inte var vetenskaplig) var att kattdjur vandrat i högt gräs under evolutionens gång och därigenom adapterats till att överleva ormbett.

Vad tror ni om det eller har ni någon annan teori?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Anonym
Anonym
2015-03-27 21:52
#1

Finns det statistik på att fler katter överlever?

Tarotstollan
2015-03-27 21:54
#2

Mycket intressant fråga men även hunden har ju använts som jakthund i evighet och sprungit och jagat i alla möjliga områden så då borde de väl också klara ormbett. Å andra sidan så är ju de flesta hundar framavlade av människor på ett helt annat sätt än katter, så kanske deras "motgift" försvunnit mer och mer som människan manipulerat hunden.
Kan undra hur det är med Dingon som fortfarande räknas som original vildhund? Bland de giftigaste ormarna i världen finns ju i Australien där Dingon strövar vilt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tant Grön
2015-03-27 22:03
#3

Kanske  har katten snabbare reaktionsförmåga än hunden, så ormen inte hinner spruta in så mycket gift. Många katter tar ju huggormar. Min mamma hade en katt som bar in en levande huggorm och släppte på golvet.

Magi-cat
2015-03-28 11:09
#4

"I snitt vårdas 1 700 hundar och 300 katter per år för huggormsbett. Att vårda en hund som blviti biten kostar i snitt 5 300 kronor, för katten är priset något lägre"

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.1185754-huggorm-farlig-for-hund-och-katt

"Katter kan bli bita av huggormar. Erfarenheten visar att de tydligen klarar ett huggormsbett bättre än vad hundar gör. Även katter kan dock dö av ett ormbett i en studie dog 2 av av 42 ormbitna katter medan 6 av 102 hundar dog."

http://www.agria.se/katt/veterinar/q/fb935746383bd9ddc12577c2003d80c4

Det är lite svårt att ta ställning till vad statistiken visar. Tydligen kan katter dö av huggormsbett. 

Är det t.ex. lika vanligt att bitna katter förs till veterinärvård som hundar? Kanske bara de allvarligast sjuka kommer dit?

I Agria-länken står att man ska ha kortison hemma och ge det bitna djuret. En uppgift som jag också fått av veterinär,

Vetten i radioprogrammet jag hörde på sade dock att man INTE ska ge kortison, det hjälper inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-03-28 11:14
#5

#2 Intressanta tankar. Undrar som sagt hur dingon klarar sig? De ormarna har ju lite läskigt gift också….🤢 Eller de lär sig undvika dem…

#3 Örk, så långt har inte mina katter gått och jag skulle inte bli glad åt sen slingrande present! 😃

Men särskilt en av katterna var skicklig ormjägare…Bara en gång gick det illa och han blev biten i tassen. Typiskt nog en helg och det var orimligt långt till jourhavande veterinär. Så jag höll honom i stillhet hemma och allt gick bra. 🥵


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-03-28 11:15
#6

Lite mer  anekdotiskt så hörde jag en vette på TV en gång som sade att hundar oftast blir bitna i nosen medan katterna oftast blir det i höger framtass!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Mia-45
2015-03-28 12:48
#7

Min katt blev ormbiten förra sommaren. 
Han hade mycket ont och benet, bakbenet, svullnade upp en del. 
Jag ringde vet. men hon sa att jag ska hålla honom inne i stillhet. 
Det gick inte över i tassen utan själva trampdynan och nedre delen av benet var fortsatt svullet efter en vecka. Så jag åkte med katten, en av de varmaste dagarna den sommaren. Han led i bilen av värmen men jag vart ju tvungen. 
De kollade och gav han medicin. 
Tog ett tag, kanske två till tre veckor till innan det var ok igen. 
Men vet. undrade hur 17 han kunde blivit biten i baktassen och så långt ner i trampdynan. Han kan ha klivit på en och sen blivit biten.

Magi-cat
2015-03-28 12:52
#8

#7 Just det, Mia, kommer ihåg att du berättade att din kisse blev ormbiten!

I bakbenet alltså, inte framtassen….så det stämmer inte jämt….

Stackars kisse, det gör nog väldigt ont! Och så i värmen!

Jag har en som var inlagd på Djursjukhuset 2-3 dagar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2015-03-28 13:01
#9

#6 jag gissar det är därför katter klarar sig bättre. Huggorm är ju inte mer giftig än en geting och samma som för getingstick så är det ju om man får en allergisk reaktion som det är farligt (i alla fall för människor) och att det sväller upp på nosen borde ju vara farligare än att det sväller upp på tassen.

Kommer katten hem med en huggorm ska man begrava huvudet av den bara så att ni vet. Jag vet inte hur det är med just huggormar men vissa giftormar kan bitas upp till 24 timmar efter att ormen dött. Huggormar biter i alla fall efter att dom dött (när vår katt kom hem med en huggorm högg jag av huvudet och begravde det men innan jag begravde det testade jag om den bet med pinnar och bet gjorde den)

l'm back

Magi-cat
2015-03-28 13:19
#10

#9 Oj, det visste jag inte? 😮

Jag har inte lyckats få fram HUR giftigt giftet är:

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/grodochkraldjur/huggorm.278.html

Lite hur det verkar m.m.:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Huggorm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2015-03-28 18:42
#11

Hua😮, vad ni skräms! Tur att jag har innekatter!
 Kom på att jag kan lägga in frågan om Dingos på Australien i Fokus, hoppas att de kanske vet!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: