Annons:
Etiketterintressantteorier
Läst 3266 ggr
Magi-cat
2015-03-25 19:03

NDU

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Till sajtens lexikon 😎)

Vad är NDU?

NDU betyder Nära döden- upplevelse. (Eng: NDE= Near death experience)

Det är i korthet det tillstånd en person som varit ytterst nära att dö eller t.o.m. varit kliniskt död upplever men som återvänder till livet och kan berätta om mellantiden.

NDU är inget nytt fenomen, utan upplevelser som dessa kan via urgamla skrifter spåras långt tillbaka i tiden.

Gemensamma drag för NDU

De gemensamma dragen är ljus, en tunnel/övergång, ofta ett högt brus, villkorslös kärlek, en känsla av att vara närvarande men kringsvävande. En del berättar om en kärleksfull och ickedömande gestalt. En del möter redan döda släktingar i ett glädjefyllt återseende. Ibland förekommer utanför kroppen-upplevelser där personen kan beskriva vad som hänt i rummet under tiden h*n varit borta.

Vanligt är också att personen känner sig som ryckt tillbaka till kroppen, ofta motvilligt.

Något som också är speciellt för dem som genomgått NDU är känslan av en befrielse från rädsla för döden. 

Förklaring

Den vanliga vetenskapliga förklaringen är syrebrist i hjärnan, varför hallucinatoriska tillstånd uppkommer.

På senare tid har man kommit in på att döden är en process.

Någon fullständig förklaring finns inte, men forskning pågår.

källa:

https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4rad%C3%B6denupplevelse

Läs mer i tidigare tråd:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/articles/526fcc4e8e0e742430000c7e-att-overleva-doden-om-ndu?articles-1

(tillåten bild)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2015-03-26 06:50
#1

(Katten, regnbågen på bilden har färgerna i fel ordning)
🤫

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2015-03-26 06:52
#2

#1 OMG! Det var uppmärksamt av dig!

"Regnbågsbron" kanske är så, inte regnbågen?🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2015-03-26 07:17
#3

😃

Fullt möjligt.
Det är kanske "Bifrost"

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JonasDuregard
2015-03-26 07:47
#4

Ett par felaktigheter:

"Det är i korthet det tillstånd en person som varit ytterst nära att dö eller t.o.m. varit kliniskt död upplever men som återvänder till livet och kan berätta om mellantiden."

Det stämmer inte. Man kan få dem utan att vara nära att dö, det är till och med vanligt. http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PII0140-6736%2890%2992780-L/abstract

Det finns också massvis av exempel där folk framkallat NDUer i laboratorier, utan att någon varit i närheten av att dö.

Sedan är delen om "Gemensamma drag" fel till stora delar. Upplevelser av NDU är extremt breda, och inkluderar i vissa fall skräck och djup ångest. Det där med att en känsla av "villkorslös kärlek" skulle vara särskilt vanligt har jag inte hittat några bevis för (även om det säkert förekommer).

Magi-cat
2015-03-26 08:18
#5

#4  NDU i de här sammanhangen avser det tillstånd jag beskrev.

Det stämmer att även icke-döende kan uppleva en liknande form av upplevelse med vissa gemensamma drag .

Ångest förekommer också, ibland avlöst av känslan av frid och ljus.

Jag håller inte med dig om att "gemensamma drag" är fel till stora delar.

"Villkorslös kärlek" uppfattar jag som ett försök att sätta ord på något som trotsar all beskrivning, en känsla helt bortanför det vanliga.

(Se utförligare diskussion och källor i tidigare tråd.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2015-03-26 08:44
#6

#5 "NDU i de här sammanhangen avser det tillstånd jag beskrev."

Låter som du definierar bort alla de NDUer som finns men som inte passar in i din mall för hur det borde vara. 

.

Man kan framkalla NDU som ett "partytrick", man får de nämligen av att svimma. /…/M-c

Annons:
Magi-cat
2015-03-27 08:05
#7

#6 Inte riktigt. Jag talar främst om NDU som det tillstånd nära döden (det ligger i själva begreppet) som är ett mellantillstånd från vilket många vänt tillbaka och berättar vad de upplevt.

Svimning är inte samma sak. Jag har f.ö. svimmat många gånger och aldrig upplevt något som ens tillnärmelsevis liknar beskrivningarna av euforin vid NDU.

Fenomenet har inte bara med syretillförsel att göra.

Det står mer i artikeln för den intresserade: http://oforklaradefenomen.ifokus.se/articles/526fcc4e8e0e742430000c7e-att-overleva-doden-om-ndu?articles-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2015-03-27 13:31
#8

#7 "Jag talar främst om NDU som det tillstånd nära döden (det ligger i själva begreppet)"

Det ligger i namnet på begreppet åtminstone. Men jag hoppas du håller med mig om att det är högst missvisande, eftersom man inte alls behöver vara nära döden. Som du ser i artikeln i #4 så är det till och med många som tror att de varit nära döden när de fått sin NDU men kollar man i deras journaler så var de inte alls det.

"som är ett mellantillstånd från vilket många vänt tillbaka och berättar vad de upplevt."

Och det de upplevt verkar vara precis samma sak som många får när de svimmar, när de utsätts för extrema g-krafter eller andra aktiviteter som hämmar syretillförseln till hjärnan.

"Jag har f.ö. svimmat många gånger och aldrig upplevt något som ens tillnärmelsevis liknar beskrivningarna av euforin vid NDU."

Som jag skrev (innan redigering) så funkar det inte för alla, precis som alla som fått en hjärtattack inte får en NDU heller.

Magi-cat
2022-07-05 11:52
#9

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fenomen av alla de slag, på jorden och i rymden, bland människor och djur. Allt är mer eller mindre oförklarat.
Upp till toppen
Annons: