Annons:
Etiketterintressantteorier
Läst 7113 ggr
Magi-cat
3/23/15, 12:55 PM

Väderkänslighet - myt eller faktum?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar ni känna av annalkande oväder eller bli påverkade av väderleken?

Man hör ibland personer som får ont i någon känslig kroppsdel och siar om väderomslag. Ofta avfärdas det med att det bara är något "gammalt skrock"…

Men ligger det något i det? Mår man olika beroende på vädret (och kan man känna av det i förväg)?

Jodå. Det finns t.o.m. något som kallas biometeorologi! Ett tvärvetenskapligt forskningsfält som försöker förklara sambandet mellan vädret och hur vi mår. 
Det finns statistiskt säkerställda samband mellan vädret och hälsan och ibland förstår man orsaken. Inte alltid. Det är ett väldigt komplext ämne. 

" Till exempel kan snabba förändringar i lufttrycket få gamla ärr att klia, säger meteorologen Lage Larsson. Ämnet är svårt att forska på. - Men man vet i dag att det inte är hokus pokus, folk hittar inte på. Däremot går det inte att säga att alla människor påverkas av vädret, säger Lage Larsson."

http://www.expressen.se/nyheter/unika-smhi-prognoser-visar-hur-du-mar/

Intressant och utförlig artikel:

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vadret-och-halsan

_(bild www.publicdomainpictures.net)_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
3/23/15, 12:55 PM
#1

Själv känner jag av åska och får en speciell huvudvärk.

Brukar ni känna av vädret?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Talidass
3/23/15, 1:08 PM
#2

Min mamma och syster påverkas jättemycket av vädret. Kan börja må dåligt redan någon dag innan vädret slår om.
Min syster blir matt i hela kroppen, orkeslös och smärta i muskler och leder. Mamma får värk i alla leder

Zadeira
3/25/15, 3:02 PM
#3

Jag har fibro och brukar alltid få enorm värk precis i början av hösten när vädret slår om till kallt.  Även när det börjar bli vår och går från att vara minusgrader till att ligga över nollan dygnet runt. Det är ju inga såna där plötsliga anfall jag får för att temperaturen slår om, utan det är mer en lite längre period det går på.

Men några såna där plötsliga saker som ex kliar i ärr eller huvudvärk vid åska märker jag sälllan av.

Marr
3/25/15, 5:30 PM
#4

Jag är väldigt känslig vid väderomslag, åtminstone vid åska. Som sämst är det innan åskan gått igång ordentligt. Huvudvärk ända in i tänderna…🤢

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Denna kommentar har tagits bort.
Mia-45
6/21/15, 5:52 PM
#6

Åhhh…..jag satt precis och spånade om detta här…hahahha..😃
Tack Magi-cat för att du puttade upp en redan befintlig tråd om detta. ❤️

Här är det ömsom sol, ömsom regn och åska. Far riktigt illa nu. Märkte inget av det på förmiddagen. Sen kom ovädret och jag fick huvudvärk, blev lätt yr och matt i kroppen så jag fick lägga mej. 

Verkar med som om fibron gör så man är känsligare än innan.

Annons:
Magi-cat
6/21/15, 5:54 PM
#7

Tänkte på dig…❤️ Det var nog därför…

Och så har jag själv en tendens att känna av åska i förväg, en speciell huvudvärk som kommer då…Inte alltid, men ofta.

Kan tänka mig att fibron blir värre…Finns det fler som märkt av samma sak?

Kram!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mia-45
6/21/15, 5:56 PM
#8

En speciell skallevärk ja…precis!
Och småyr. Usch. 
Tur det går över snabbt iallafall….när ovädret dragit förbi. 

Jag har ställt frågan inne på Fibro om det är fler som märker av det mer nu än innan. 

👍

Magi-cat
6/21/15, 5:58 PM
#9

Efter åskvädret blir jag jättetrött och vill bara sova…Känns som en annan värld när man vaknar upp igen…

Får höra sedan om fler märker av det! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[Boris Sager]]
6/21/15, 6:14 PM
#10

Som sagt, Mia! Tror definitivt att det paverkar, fast jag personligen inte marker av det.

Magi-cat
6/14/16, 9:26 PM
#11

Biometeorologi har inget vidare genomslag i Sverige, i alla fall inte som i en del andra länder som t.ex. Tyskland och Australien.

Men vädret har faktiskt effekter på vår hälsa och när klimatet ändras kommer det att få konsekvenser för hur vi mår. Mest är det extremväder som påverkar negativt och vi kommer att få ser mer extremväder i framtiden.

I Tyskland har man sett att föhnvindar påverkar olycksstatistiken på vägarna och t.o.m. brottsstatistiken.
Liknande fenomen ses på andra håll i världen när vädret blir varmare och torrare.

Förekomsten av positivt laddade joner i föhnvinden studeras också och hjärnforskare vill veta mer om hur nervbanorna i våra hjärnor påverkas av att det blir mycket positivt eller negativt laddade joner i luften.

Kroniskt hjärtsjuka eller personer över 80 år har svårt att tåla värme, särskilt om den håller i sig över natten.
De som har ledbesvär eller kärlkramp har det svårt vid riktigt kallt väder.

Så nog är vi väderkänsliga…

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-kan-vadret-paverka-hur-du-mar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/30/16, 9:49 AM
#12

På tal om oväder: det har blåst ordentligt i natt och många känner sig olustiga i samband med blåst. 😴🌊


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
10/1/16, 11:09 AM
#13

Det håller jag med om och min mormor var lika dan. Kan det ligga gamla instinktrester kvar? Man känner oro när man har svårt avgöra var ljud & dofter kommer ifrån?🤔

Sen kan det var riktigt härligt med ett riktigt blåsoväder…men inte i flera dagar. Svårt att undvika nu i hösttiderna…😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Magi-cat
10/5/16, 7:53 PM
#14

Har ni känt av trycket?

I morse uppmättes det högsta trycket på 120 år för oktober!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
7/31/17, 6:24 AM
#16

🎈

Känner ni regn och åska i antågande? Väderomslag?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
8/7/17, 11:03 AM
#17

Ja, jag får ofta en speciell sorts huvudvärk innan det ska bli åska. Ibland innan det ska bli kraftiga regn också.

Magi-cat
8/7/17, 11:12 AM
#18

#17 Då är vi flera! 

Den här sommaren har jag flera gånger känt av väderomslag och känt som om det skulle bli åska, fast det inte blivit det just där jag bor.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: