Annons:
Etikettglädjeämnen
Läst 1739 ggr
Magi-cat
3/20/15, 12:45 PM

OT Rocka sockorna!

/21 mars/ är rocka-sockorna-dagen för att visa att det är bra med olika! 

"Rock the Socks Day firas i samband med World Down Syndrome Day, men eftersom den infaller på en lördag i år så körs sockdagen i dag, så att även alla skolor och arbetsplatser kan vara med och göra den 20:e mars till en rolig dag full av färger."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/i-dag-rockar-tioariga-nathea-sockorna-i-hela-sverige


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
3/18/16, 8:45 AM
#1

21 mars är det dags igen att rocka sockorna!

Då är det Downs Syndrom-dagen.

http://www.svenskadownforeningen.se/affischer-infor-21-mars-rockasockorna/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
3/21/16, 10:55 AM
#2

Jätteroligt att se att så många sajter på iFokus uppmärksammar dagen. 👍 En liten gest, som betyder mycket. För inte så länge sedan hade unga med Downs syndrom inte rätten att gå i grundskolan eller att skaffa barn. Det var också rätt så vanligt att lämna bort barnet redan vid födsel (så sent som på 60- och 70-talet). Man ansåg att de inte kunde utvecklas. Och tänk vad fel de hade!

Magi-cat
3/22/16, 6:37 AM
#3

Javisst!

Såg ett inslag på nyhetsmorgon om Downs syndrom och de intervjuade en tjej som har det. Man ska vara sig själv, sade hon, så klokt.

Det berättades också om mammor som efter förlossningen fått höra att de fött ett "monster" 😮 och att de skulle lämna bort barnet. Man trodde det var bäst för barnet också, det skulle skyddas så. Det var väl lyckligtvis länge sedan, men inte så länge….

Det är verkligen dags att uppmärksamma DS och rocka sockorna…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: