Annons:
Etikettsymboler
Läst 1791 ggr
Magi-cat
3/18/15, 10:58 AM

Att se mönster

TED-föreläsning med Michael Sherman (ca 18 min) om vår benägenhet och programmering att se mönster och varför konspirationsteorier skapas.

Vi har ett belief-system, där vi lär av associationer, ser mönster.

Att se mönster och särskilt ansikten har varit evolutionärt nödvändigt. En tiger som gömmer sig i gräsets skuggskiftningar - missar man den blir man tigermiddag och för inga gener vidare. Ser man mönstret mot bakgrunden, bruset, i tid har man en chans att klara sig tills nästa tiger är hungrig i alla fall. Ser man tigrar överallt blir man nojig. Men det är klart en lägre "kostnad" att se för många tigrar än för få.

Dopamin är kreativitet. Har man väldigt låg dopaminnivå är man för skeptisk och missar mönster som kan vara viktiga. Har man för hög dopaminnivå är man kreativ men i överkant och det slår över. Nobelpris eller inte, dopaminet kan ha en roll där.

Ansiktsigenkänningen regleras i fusiforma gyrus i temporalloben, särskilt på höger sida.

Personer som tror på det paranormala har större benägenhet att se mönster än de som inte tror på ESP etc.

Konspirationsteorier hör enligt föreläsaren samman med behovet att förstå och skapa mönster. Ibland är också konspirationsteorierna sanna, ibland inte. (Att Bush-administrationen var skyldig till 9/11 kan inte vara sant "because it worked". Skratt från publiken.)

http://www.ted.com/talks/michael_shermer_the_pattern_behind_self_deception


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
3/18/15, 11:28 AM
#1

Jag reagerade på att han upprepade gånger talade om att "lura" hjärnan att se "falska" mönster i bilder.

Att uppfatta en bild och se en avbildning är ö h t bland det mer avancerade hjärnan gör. Att se en elefant i ett fotografi är inte mer självklart (eller fel) än att se en elefant i ett slumpartat mönster eller att bakgrund/objekt skiftar. Skulle tro att de är samma hjärnvägar som är i bruk.

Vi skulle inte kunna se ens på semesterbilderna med behållning utan denna förmåga att se och tolka mönster.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/18/15, 6:12 PM
#2

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/20/15, 11:29 AM
#3

#1 Tycker åtminstone jag är viktigt.😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/20/15, 1:54 PM
#4

Jag håller med 👍Om vi inte kunde urskilja mönster och dra slutsatser, var skulle vi då vara nu? Jag bara frågar!

Upp till toppen
Annons: