Annons:
Etiketterfilmfoto
Läst 5275 ggr
Jane-Lyzell
2015-03-08 15:23

Foto fenomen

http://spiritualism.ifokus.se/discussions/54fb8d9b8e0e74482e0016ec-fenomen-foto?discussions-1

Ni som är intresserade - så har jag lagt in på min egen sida ett par häftiga gamla foton jag letat efter, tyckte dom var så pass intresanta att jag vill dela dem med fler sidor - titta gärna 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[VSK]
2015-03-08 15:26
#1

Tack för länken. Ilar bums 🤦‍♂️

Magi-cat
2015-03-08 15:53
#2

Du får gärna lägga in dem här också, Jane! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jane-Lyzell
2015-03-08 16:02
#3

Var lite lat o la in en länk :-)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2015-03-11 13:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Här är bilderna 😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Magi-cat
2015-03-11 14:27
#5

Söta bilder.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-03-11 14:27
#6

Vad är de gula strimmorna?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Jane-Lyzell
2015-03-11 15:04
#7

Just det vad är det - vad tror du ?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Magi-cat
2015-03-11 15:12
#8

#7 Har inte den blekaste…Något fel på filmen? Framkallningen? Nej, vet ej, har inte sett det där förut.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2015-03-11 15:49
#9

Jag har varken fotat liknande eller sett liknande IRL, men är rätt säker på att det är nån form av energier.

Jane-Lyzell
2015-03-11 20:04
#10

Andlig energi -😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[VSK]
2015-03-11 23:51
#11

🙂

JonasDuregard
2015-03-12 07:26
#12

Gissningsvis något fel på framkallningen. Har du kvar negativen kan du ju kolla på dem.

Annars är det väl ektoplasma då, eller skulle det se ut mer som tvinnat toapapper?

/bild borttagen, upphovsrättsskäl/M-c

Magi-cat
2015-03-12 07:35
#13

#12 Please, har du länk till bilden eller är den från något allmänt ställe?

edit: förresten tycker jag inte toapapperet liknar fenomenen på bilderna ovan.😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-03-12 07:35
#14

Kan någon reda ut vad ektoplasma är?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2015-03-12 14:36
#15

#14 Jag tror det är som med alla andra övernaturligheter, det beror det helt på vem man frågar. Colin Fry (på bilden i #12) tyckte tydligen att det skulle se ut som billig teaterrekvisita.

Helen Duncan hade ännu fånigare bluffar på samma tema. Tydligen brukade hon svälja textilprodukter för att sedan kräkas upp dem på scen och kalla det ektoplasma 🤢.

Det finns också en bild på Jane Lyzell som påstås visa ektoplasma men det ser helt annorlunda ut och verkar vara en fototeknisk effekt snarare.

[VSK]
2015-03-12 14:44
#16

#15

Lite OT till bilden nu men måste fråga… -jag har vid några tillfällen filmat med min IR-kamera (+IR-förstärkare + konf) och filmat bland annat i ett helt tomt rum i en lägenhet och det har kommit ned från taket nåt som liknar en stor fågelfjäder. Den vinglande/snurrade ned och sen bara försvann pang bom. 

Lika så så har jag filmat när folk varit med och liknande fenomen uppstått framför kameran. Vill du ge mig några logiska förklaringar till vad dessa fenomen kan vara?

🙂

Magi-cat
2015-03-12 14:54
#17

…samt om någon kan svara på vad ektoplasma är. Nu har vi hört vad det inte är: (#15) toapapper, teaterrekvisita och textil. 👍Det var intressant att få reda på.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2015-03-12 14:59
#18

#16 Det du filmar med en IR-kamera är variationer i temperatur, så det är sannolikt precis vad du har filmat 🙂. Kan vara ett tecken på att din utrustning är felkalibrerad (om den visar för små variationer). Men det är så klart svårt att svara säkert utan att ha sett filmklippet du talar om eller haft möjlighet att experimentera med utrustningen du använt.

Var de "liknande fenomenen" också med IR-kamera? I så fall är de troligen samma sak, om inte så är de troligtvis orelaterade.

[VSK]
2015-03-12 17:53
#19

#18

Nej min kamera är aldrig felkalibrerad. Och självklart är det variation i temperaturer. Olika temperaturer avger olika mkt IR. Exakt samma teknik som FLIR, men skillnaden är vad mjukvaran vill att tittaren skall se 🙂

Min kamera är inställd så att damm inte syns. Jag har demat detta för flera personer, varav en här på den här sajten. Det beror på vad man menar med liknande fenomen. Jag har ju bara bilden som Jane visar att gå på. Jag vet inte om fotografen såg detta IRL eller inte. 

Däremot så såg jag (och andra som tittade i displayen) detta IRL när jag filmat. Jag följde fenomenet ganska högt upp i rummet och ned till golvet nånting där den försvann spårlöst. Jag har ej kvar dessa filmer tror jag, då detta inte är nåt märkvärdigt, så tyvärr Jonas, så kan du inte få nån kopia. 

Eftersom jag knappt pysslar med mediala saker längre, så är min kamera och diktafon till salu 😉

#17

Ekotplasma är en väldigt koncentrerad energiform.

JonasDuregard
2015-03-12 18:00
#20

#19 "Nej min kamera är aldrig felkalibrerad."

🙂

Det är så klart inget man gör avsiktligt.

Och om vi ändå ska ha öppna sinnen så kan jag tänka mig mindre sannolika förklaringar än att du har fel i din övertygelse om din kameras ofelbarhet.

Annons:
JonasDuregard
2015-03-12 18:04
#21

#17 "…samt om någon kan svara på vad ektoplasma är."

Det är en påhittat övernaturligt fenomen som saknar exakt definition. 

"Nu har vi hört vad det inte är:"

Nja, jag berättade snarare vad en del har omnämnt som ektoplasma. Om det faktiskt är ektoplasma eller inte går ju inte att säga i absolut mening, det beror ju på vad man menar med ektoplasma och då är vi ju tillbaks där vi började.

[VSK]
2015-03-12 18:19
#22

#20

Jonas, Jonas, Jonas..  Nu har du fått ladda batterierna för länge tror jag 🤦‍♂️

😃

Jane-Lyzell
2015-03-12 18:35
#23

Skeptikernas inlägg i tråden är en av anledningarna jag la in en länk först -så trist få allt ska kastas som skit i ansiktet 😒 så fort jag visar näsa utanför mitt eget forum - så slängs det smutskamanj emot mig .Colin och Gården så trist 😥

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2015-03-12 18:42
#24

Bilden på Colin använder ni olovandes - det samma med mina bilder på mig - så inte så värt mycket etik o moral inte 😒

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Mia-45
2015-03-12 18:42
#25

#23

Jag kan inte se att det direkt smutskastas någonstans i tråden Jane. 
Däremot tas Duncan, Colin och du upp i och med ektoplasman. Men jag ser ingen direkt smutskastning.

Mia-45
2015-03-12 18:44
#26

#24 

Det med bilden tar Magi-cat upp i # 13. Vet inte om Jonas läst det?

Magi-cat
2015-03-12 19:05
#27

#24 Jag tar bort bilden på Colin. JD får återkomma med länk om han vill ha med den.

Håller med Mia.

Kommentera gärna och förklara mer, Jane. Alla är inte så insatta. Du kanske haft samma diskussioner förut, men här är det nytt så vitt jag kan påminna mig. Tråkigt förstås om du känner det som angrepp.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Jane-Lyzell
2015-03-12 19:16
#28

Tack - är just nu utan dator jag skriver mer när jag har fått den tillbaks - svårt skriva från telefon

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Magi-cat
2015-03-12 22:01
#30

#21 T.o.m. wikipedia kan svara på vad ektoplasma är eller anses vara, dvs vad begreppet innefattar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

white lady
2015-03-12 23:13
#31

30 Nu blev jag förvirrad,  jag hitta detta. Men din länk verkar mer stämma in.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ektoplasma_%28cellbiologi%29

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Magi-cat
2015-03-13 07:16
#32

#31 Haha, ja just det, biologisk ektoplasma! 👍 (till skillnad mot endoplasma, inuti cellen.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2015-03-13 07:24
#33

När jag (och en annan, vill ej nämna namn) var och hälsade på Jane-Lyzell så filmade jag orber som åkte genom dörrar och tjocka väggar. Jag har för mig att jag visade Jane filmsnutten sen, eller om hon såg det IRL i kamerans display. Kanske du kommer ihåg detta Jane? Då var vi i slakthuset och filmade. 

Vill Jonas D förklara för mig om min kamera var felinställd, samt om det skulle spela nån roll hur kameran är inställd när man ser Orb åka genom fysiska saker. Sedan så får Jonas gärna spekulera högt vad dessa orber var för nåt.

Övernaturliga dammorber eller hur?

😃

JonasDuregard
2015-03-13 08:48
#34

#33 "Sedan så får Jonas gärna spekulera högt vad dessa orber var för nåt."

Svårt när jag inte ens sett det du talar om. Från din beskrivning finns det hundratals tänkbara enkla förklaringar. 

"Vill Jonas D förklara för mig om min kamera var felinställd"

En kamera behöver inte vara felinställd för att visa "orber" och andra bildartefakter. Det är så enkelt som att en kamera inte alltid visar verkligheten perfekt, oavsett vilka inställningar den har.

Annons:
[VSK]
2015-03-13 08:58
#35

#34

Okej, jag är inte kräsen så det räcker med 10 st tänkbara förklaringar.

Låt oss säga att kameran visade fel (fast den inte gjorde det). Va det en Mums Mums som åkte genom väggen, och HUR kunde den göra det? 🙂

Jane-Lyzell
2015-03-13 09:18
#36

33. Intygar jag såg det 😀

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[VSK]
2015-03-13 09:25
#37

#36

🙂

[greenseng]1
2015-03-13 13:15
#38

    För en gångs skull 😃😃😃 så går jag nog mer på Jonas D's linje här. Fenomen som observeras genom tekniska instrument, typ kameror, är ofta väldigt tvivelaktiga. Det finns för många typer av artefakter som kan uppkomma exempelvis i kamerans komplicerade linskonstruktion kombinerat då med mediat där bilden fastnar. Sedan finns också helt fysikaliska energier och fenomen från denna världen som inte syns med ögat men som eventuellt kan fångas med en kamera. En kamera kan också fånga saker otroligt snabbt vilket kan medföra att ljusfenomen som vi vanligtvis nonchalerar då fastnar på bild.

Därför har jag fått acceptera att vara väldigt skeptisk här.

Vad som är mer intressant är  om du och omgivningen ser något eller någon med blotta ögat men som vägrar fastna på bild. Exempelvis att du ser en människa stående några få meter bort och du fotar denne. Men när du sedan tittar på fotot så är personen inte med på fotot. Detta är ett någorlunda välkänt fenomen som blev aktuellt med Yogananda's "Autobiography OF a Yogi."

Denna kommentar har tagits bort.
Joggan
2015-03-13 17:37
#40

..vid

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[VSK]
2015-03-13 18:02
#42

#38

Det här utspelar sig på helt annan plats. Vi är tre stycken i rummet. Jag filmar och noterar orber som kommer in i rummet genom en vägg. Jag säger till de andra i rummet att det kommit orber som jag filmar. Efter ett tag upphör orberna att komma ut genom väggen. 

Jag pejlar med kameran och sveper runt i rummet men inte en enda Orb syns. Jag riktar tillbaka kameran dit orberna kom in i rummet genom väggen och be de komma in i rummet igen. Det tog inte många sekunder innan det kom en Orb in i rummet. Jag gjorde liknande tre ggr till och orberna uppfyllde min önskan.

Sen tackade jag för "uppvisningen" och inga orber kunde synas i rummet mer. -filmade inte så mkt mer efter det.

Jag är mkt medveten om att det kan finnas både det ena och det andra som kan tas för orber, men knappast är dessa ting intelligenta.

Jane-Lyzell
2015-03-13 23:20
#43

29. Varför skulle din länk på bilden ge dig lov att lägga ut det !? - bilden är inte din och den är tagen från iFokus (skeptesism) som använder den olovandes !?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2015-03-13 23:24
#44

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

white lady
2015-03-15 18:52
#45

15 minuter in i filmen är ju detta fenomen.

https://www.youtube.com/watch?v=eeSI9Twaus0

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Magi-cat
2015-03-15 21:38
#46

#29 JD: framgår det av din bildlänk att den är allmän och tillåten att använda? Skaffa en annan annars, som ligger ute på nätet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2015-03-15 22:48
#47

#46 Det är en länk till en bild. Länken är allmän och tillåten att använda.

Själva bilden är en av alla tusentals fotografier på nätet som saknar känd fotograf, och vars användning tekniskt sett är en juridisk gråzon även om det är en tämligen ljus nyans av grått 🙂.

"Skaffa en annan annars, som ligger ute på nätet. "

Den ligger ute på nätet. Den har laddats upp till en annan ifokus-sida så inget ansvar faller på dig för hur den används.

Magi-cat
2015-03-16 06:37
#48

#47 Dessvärre faller allt ansvar på mig hur en bild används på denna sida. Att en annan sida använde den först hjälper inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2015-03-16 07:23
#49

#48 Bildlänkar förstår jag inte hur du skulle kunna ansvara för. Och skulle du ha den inställningen skulle du ju i princip behöva förbjuda länkning totalt.

Och ansvaret för bilden om den laddades upp på sidan är diskutabelt, men jag förstår om du vill hålla dig på den säkra sidan.

Jane-Lyzell
2015-03-17 11:04
#50

Tack 48

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: