Annons:
Etikettmysko-grejer
Läst 975 ggr
Niklas
2015-03-04 21:11

Frysskador vid mjölkintag efter tandborstning

Varför blir det så kallt i munnen om man dricker mjölk efter att ha borstat tänderna? (Varför finns det två grupper om hjärnan?)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
JonasDuregard
2015-03-04 22:33
#1

Det är en köld-illusion. Det är inte så mycket att det är kallt som att det känns kallt. Det är en känsla man de flesta får i någon grad av mentol, och gissningsvis är anledningen till att den förstärks av mjölk bara att mjölken är kall så faktisk kyla samverkar med illusionen.

Det beror tydligen på ett protein med ett så charmigt namn som "Transient receptor potential cation channel subfamily M member 8" eller TRPM8. Det är möjligt att det finns något i mjölk som interagerar direkt med det (kalcium kanske?). 

Men vad säger din tandläkare om att du dricker mjölk efter att du borstat tänderna? 🙂

Niklas
2015-03-05 10:23
#2

Det var en hypotetisk fråga. Jag skulle aldrig dricka annat än vatten efter tandborstning, men jag har hört att det är så. ;-) Tack för svaret!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2015-03-05 11:34
#3

#0 (Varför finns det två grupper om hjärnan?)

En för varje hjärnhalva, så klart! 🤓

Skämt åsido, det förstår inte jag heller! Tack för påpekandet, ska åtgärda vid tillfälle. Det räcker med att hålla reda på en hjärna. 🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-03-05 22:10
#4

Lite mer om varför det känns kallt av mint:

På huden och i slemhinnorna sitter nervreceptorer som reagerar på värme och kyla. 

Mentolen i mint binder sig till och stimulerar samma receptorer som kyla. En signal går till hjärnan om att området är avkylt.

(Chili binder sig istället till värmereceptorer. Hettan av chili kan motverkas av mentol.)

http://illvet.se/teknologi/kemi/varfor-blir-man-kall-i-munnen-av-mint

http://matmolekyler.taffel.se/2010/07/21/mentol-irriterande-cool/

Känns det kallare av mjölk? Vet inte själv. (Har aldrig druckit mjölk.)

Dags för ett experiment? 😎 Några frivilliga?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2015-03-06 09:52
#5

Ha, jag visste inte att mint kunde motverka ettan av stark mat, men det låter logiskt. Jag har alltid föreslagit banan i stället.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2015-03-06 10:10
#6

#5 Det låter logiskt, men jag vet faktiskt inte om det stämmer!

Det är inte riktigt så enkelt att receptorerna kan liksom balansera varandra.

T.ex. om man har oturen att lägga handen på en varm spisplatta kan man först uppleva det som en våg av köld. Även receptorerna för kyla smäller av och de gör det på det sätt de kan, genom att signalera kyla.

(Tycker mig minnas att det finns fler köldreceptorer än värme-dito, men jag kan komma ihåg fel eller så finns det uppdaterade kunskaper. Ska försöka kolla upp det.)

Prova gärna lite chili - mint och berätta hur det går! 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Niklas
2015-03-06 10:19
#7

Vi får se. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: