Annons:
Etiketthjärnan
Läst 2238 ggr
Magi-cat
2015-03-01 21:22

Gammal hjärna, ny teknik

Vår hjärna är i väsentliga drag en "stenålders"hjärna. Ändå kan den hantera mängder av information som inte ens var påtänkt av cro magnon och teknik som skulle betraktats som magi.

Hur kommer det sig? Hur klarar hjärnan det enorma trycket av all information, alla val och en ständig störtflod av intryck? En modern västerländsk människa ser lika många ansikten under en dag som en cro magnon gjorde under ett år.
Plasticitet. Omformning, tillformning, nya hjärnkopplingar, är lösningen. Gamla områden tas i bruk för nya uppgifter. T.ex. finns det inget område för läsning, ändå läser vi. Områden främst för igenkänning av ansikten och objekt har tagits i bruk för läsning.

Vårt sociala ursprungssamhälle är antagligen små grupper om ca 150 individer. Här utformades våra hjärncentra för emotionella band, anknytning, medkänsla och empati.

Modern forskning visar att om vi vill väcka medkänsla för stora problem som fattigdom, hunger och sjukdom, räcker det inte med en torr uppräkning av fakta utan det effektivaste är att låta en utsatt individ representera problemet. (Sedan behövs det naturligtvis fakta för att göra någonting åt det.)

Återanvändningen av existerande hjärnområden gör det möjligt att göra väldigt mycket av inte så mycket. Att utveckla kultur, musik, smartphones, trossystem, kultur, internet och…mycket annat.

Så smart, så (o)begränsat, så fantastiskt effektivt. 

Källor:

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hjarnan

Klingberg, Torkel: "Den översvämmade hjärnan"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tarantass
2015-03-02 00:09
#1

Sant. Och underbart. Och i princip säkert möjligt att tillämpa på fler djurarter, som forskning börjar visa.

Samtidigt som samma bakgrund också kan förklara varför vi är så sällsamt illa rustade för den värld vi själva har skapat i fråga om överblick, förmåga att planera, förmåga att se fördelar i mångfald och enfalden (bland annat minskade överlevnadschanser) i likriktning, förmåga att se och vilja att ta konsekvenser av vad vi själva gör, stresstålighet, förmåga till medkänsla eller ens vett att inse vikten av sådana "flummiga" värden.

Två sidor på alla mynt…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[greenseng]1
2015-03-02 05:17
#2

  Jag misstänker ibland att människan inte härstammar från jorden.

Jag menar… tänk om någon eller några andra planeter långt borta någonstans tröttnade på alla sina psykopater och beslöt sig för att samla ihop dem och dumpa dem i något väldigt avlägset solsystem. Och så tyckte de jorden var ett utmärkt val.

Man sövde ner dem, färdades hit, och sedan slängde man av dem spritt språngandes nakna utan något som helst hjälpmedel hemifrån. Och när det var gjort så drog man hem igen och lämnade dem åt sitt öde.

Och nu ser vi resultatet.

Visst är det en utmärkt förklaring på allting. Eller hur?

😉

Magi-cat
2015-03-02 07:42
#3

#1 Ja visst är det underbart!

Djuren och vi är ju i princip lika, så visst gäller det dem också. Ändå är det veterligt bara människan som satt sig i den här sitsen. Vilken var/är den springande punkten för den utvecklingen?

Varför vi skapat en värld vi är så illa utrustade för…Hur vi ändå klarar av  informationsfloden är vad Klingberg behandlar i sin bok. Eller vi klarar det individuellt olika, men i alla fall. Det är där plasticiteten kommer in. Från mat-för-dagen-hjärnan till en hjärna som hanterar den nya teknologin, i allt samma, men kombinationsmöjligheterna i de neurologiska kopplingarna har fått upp ångan.

Ändå kan man undra om samma hjärna också ser begränsningarna och därför har börjat snegla på de oändliga möjligheterna: hybridhjärnan. Något måste dock fattas i riskbedömningen där. 😐

#2 😃

De här avfällingarna har dock lyckats skapa många underbara ting, som Taj Mahal, Mumintrollen och Jazz på svenska, för att ta några exempel.

Samt förstås, utrota djurarter, förstöra regnskogar och utgöra det största hotet mot sig själva och planeten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-03-08 08:18
#4

Enligt en teori utvecklades hjärnan inte för att tänka eller känna utan för att kontrollera rörelser. Den har hunnit med ganska mycket sedan dess.

(kolla tjejen som staplar burkar vid ca 5 min!)

Neuroscientist Daniel Wolpert: (ca 17 min. Det pratas ganska fort.)

http://www.ted.com/talks/daniel_wolpert_the_real_reason_for_brains


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-07-26 08:18
#5

Låter ni hjärnan vila under semestern? Eller kollar ni jobbmailen var och varannan minut? Varför är det så viktigt att vara uppkopplad? 

Det är viktigare än någonsin att låta hjärnan vila för att kunna njuta av stunden, av solnedgången och anblicken av allt vackert - eller människorna omkring dig som du delar den med.

Anette Utterbäck, psykolog och Mindfulnessföreläsare ger några tips. (källa TT, Linköpings tidning)

* "checka in" med dig själv några gånger om dagen. Ta fem djupa andetag och var närvarande i kroppen.

* Notera tankarna, värdera dem inte. 

* Återkalla till nuet. Det går automatiskt när man vänjer sig vid att göra det, som att växla en bil.

* Använd semestern till att få in vanan att vara i nuet. Något man kan ta med sig till vardagen sedan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
2015-10-02 18:45
#7

Vi tar bättre hand om våra mobiler än oss själva, säger Huffington Post-grundaren Arianna Huffington.

Hon vet vad hon talar om och kollapsade själv härom året av utmattning och sömnbrist.
Vi tror vi är effektiva, säger hon bl.a., när vi sms:ar samtidigt som vi promenerar och när vi tar jobbet med oss hem men i själva verket kopplar vi aldrig av och bort.

Vi måste ladda våra egna batterier också, inte bara mobilens.

Vi måste släcka mobilen en halvtimme innan läggdags och inte ta med den i sovrummet, menar Arianna.

(Intressanta synpunkter om journalistik också i artikeln. Det finns mycket intressant att hämta i Huffington post.)

http://hbl.fi/nyheter/2015-10-01/772704/hon-ordinerar-digital-avgiftning


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2015-10-02 19:18
#8

#7 Det sägs ju att hjärnan har en enorm och outforskat kapacitet, men frågan är om den verkligen är "rustad" för den snabba tekniska utvecklingen. Alla som drabbats någon gång av utmattningssyndrom blir medvetna om både hjärnans begränsningar men även hjärnans enorma kapacitet. Många saker som man gjorde på rutin kräver helt plötsligt stor ansträngning. Att skilja ut röster i stora grupper och fokusera på en rost kan bli nästintill omöjligt. 

När vi kör bil tänker vi inte ens på hur mycket det krävs av hjärnan. Att det är flera olika aktiviteter vi måste göra samtidigt: Hålla i ratten och styra, växla, hålla avstånd till bilen framför, vara uppmärksam på fotgängare, cyklister… en hjärna som är drabbad av utmattning klarar kanske bara två av dessa saker. Har läst någonstans att hjärnan ibland tar korta pauser under bilkörning. Det har säkert alla känt någon gång, att man helt plötsligt försvinner (mentalt). Vilket kan kännas läskigt, men är egentligen nödvändigt för hjärnan för att återhämta sig.

Det här med effektivitet är också intressant. Precis som hon skriver tror vi att vi är effektiva när vi håller på med flera saker samtidigt. Men det är snarare tvärtom.  Jag håller på att lära mig att ta korta pauser under dagen oavsett om jag är på jobbet eller hemma. Det kan handla om 5-10 minuter men det är tillräckligt för att jag ska vara mera effektiv sen. Jag brukar stänga in mig på mitt rum på jobbet, vända mig mot fönstret (har en vacker utsikt ;)) och bara sitta och lyssna i ca 6 min. på en kort mindfulness övning. Ibland kan jag sitta med fötterna på fönsterbrädan och bara tänka på ingenting. Fokusera på andningen, kroppen, stunden här och nu och stänga av alla ljud. 

Med tanke på vår sabba livsstil och all teknik som finns i våra liv, blir det nödvändigt att ge hjärnan en chans att återhämta sig inte bara under nattens sömn utan även under små korta stunder under dagen.

Magi-cat
2019-03-20 16:00
#9

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: