Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 4312 ggr
Magi-cat
2015-02-22 11:38

Djurens språk och omtanke

Uppdaterad 2022-08-24/M-c/ #34
Om gorillorna på zoo som försöker kommunicera.

Uppdaterad 2019-03-11/M-c/ #33  om hundens känslor och forskningens nya insikter

Uppdaterad 2018-10-11/M-c/ #28 om Per Jensens nya bok om djurens känslor.

Uppdaterad 2018-04-19/M-c/ om katters empati #26

Det har sagts att djurens läten och signaler inte är språk, men…

En gripande historia:

Washoe är en klok schimpans som kan använda teckenspråk när hon talar med sin skötare, Kat.
Washoe var inte nöjd med att Kat inte besökt honom på en tid, men när Kat talade om orsaken, att hon mist sin baby, visade Washoe tecknen för sorg och även gråt, fast schimpanser inte kan gråta.

Inte nog med det. Washoe hade själv mist två babies med fått adoptera en annan liten schimpans, Loulis.
Nu ville hon ge Loulis till Kat, som gåva….

Naturligtvis kunde inte Kat ta emot erbjudandet, men bad Washoe att ta hand om Loulis igen…

Kanske gör de så i det vilda, tar hand om varandras babies, adopterar om det behövs…

Att kunna visa empati och så djupa känslor och dessutom kunna resonera på det här sättet och överföra det med tecken …ja vad säger man? Nog måste det kallas språk, annars får man titta över sin definition….I alla fall visar det att djurens förmågor är mycket större än man tidigare ansett.

http://themindunleashed.org/2015/02/told-chimp-lost-baby-chimps-response-heartwarming.html

tråden uppdaterad 16-07-2016 med björnen som vinkar…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fenomen av alla de slag, på jorden och i rymden, bland människor och djur. Allt är mer eller mindre oförklarat.
  • Redigerat 2022-08-24 08:53 av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
2015-02-22 16:56
#1

Ha! Ännu mer om schimpansernas språkförmåga som visar att den inte alls är så helt olik vår.

Schimpanser från olika områden träffar varandra och deras språk anpassar sig efter den sociala situationen så det börjar likna varandras!

Det tyder på att språket inte är hårdkodat (=medfött) utan utvecklas och förändras under livets gång.

Människor och schimpanser skildes åt evolutionärt för 6-7 miljoner år sedan. De nya rönen om språket kan tyda på att språket är äldre än man trott, dvs inte unikt för människan.

"Om djur har förmåga att anpassa sin kommunikation efter den sociala situationen, och det har vi vetat länge att många arter kan, faller ett vanligt argument för att dessa arter och människor har fundamentalt olika sätt att kommunicera, säger Tomas Persson, forskare i kognitionsvetenskap och föreståndare för Lunds universitets primatforskningsstation Furuvik."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/schimpanser-anpassar-sina-laten-till-varandra


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2015-02-22 18:30
#2

Mycket intressant. Och hoppingivande… så länge man inte tänker på att schimpanserna liksom andra "högre" däggdjur vi inte har tämjt (och avlat sönder) snart är borta om det fortsätter som nu.

Som jag brukar tjata om, tat tvam asi. When will they ever learn? Eller törs man hoppas att det är på väg?

Visst, vetenskapen kan inte säga att den vet förrän den gör det i allmän bemärkelse, till skillnad från djurägare och andra. 

Men vi har också ett föga vetenskapligt självöverskattningskomplex att tampas med och den gamla, inte minst kristna, föreställningen att just vi människor skulle vara fundamentalt olika allt annat. En inställning som väl i hög grad bottnar i den barnsliga men utbredda föreställningen att just jag skulle vara fundamentalt bättre än alla andra människor.

Har man mindre intellektuell överbyggnad än vad vi har kanske man i vissa fall är mindre benägen att gå vilse i det där? För att nu råka anknyta till idéer som finns om att vår stora hjärna i själva verket också hämmar saker, inte bara möjliggör.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2015-02-22 20:57
#3

#2 Tror att det ligger mycket i det där med den kristna föreställningen som i någon praktisk bemärkelse överlevde. 

Det är klart man måste hoppas att en förbättrad inställning är på väg. Fast det går trögt och det är inte mycket tid kvar.⏰

Återkommer om hjärnan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-02-23 12:05
#4

Hittade en tidigare tråd om hur språket utvecklats enligt en teori där man fått med melodin från fåglar:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/53c6b0bace12c4772a000e90-hur-uppstod-spraket?4f72ba2c88f4723af20034b2-2


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-06-09 21:09
#5

Oooohh….hunden räddade sin blinda matte och kastade sig framför bussen! Vilken hjälte! ❤️🐶

(Båda klarade sig lyckligtvis)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20934328.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2015-06-10 05:48
#6

#0 ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Magi-cat
2015-08-08 08:10
#7

Hästar kommunicerar också med ansiktsuttryck, precis som människor!

Detta visas i en forskningsstudie vid Sussex University.

Hästarna visar känslor genom komplexa ansiktsrörelser med läppar, näsborrar och ögon för att kommunicera i sociala situationer. Precis som vi.

Det är väl det jag alltid tyckt, att de "himlar med ögonen", knycker på nacken, fnyser föraktfullt etc….😃

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21227632.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-08-08 11:10
#8

Mer om ansiktsuttrycken…Forskarna har utvecklat en "grimasskala" för hästar.

Hästar grimaserar av smärta:

http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/hastar-kan-grimasera-av-smarta.htm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2015-08-09 02:12
#9

Märks ju fort när ett djur är hängigt, både ansiktsuttryck och kroppsspråk så är väl bra att forskare kommit på det också.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2015-08-28 20:50
#10

Hippon hjälper zebran som hamnat i vattnet och räddar den från att drunkna!

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/extraordinary-hippo-rescues-drowning-zebra


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-08-28 20:54
#11

Avdelningen helt bedårande djur!

Tvättbjörnen går och badar men kompisen är rädd för vatten och …se själva…🤗🌊

http://www.huffingtonpost.co.uk/2015/08/28/raccoon-goes-swimming_n_8054150.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-08-29 13:52
#12

Naow….😍 Den hemlösa katten sökte mat och vandrade in till lodjuren på ett zoo i Ryssland. Den kunde hamnat på lodjurets Dagens Meny men de båda katterna blev istället vänner.

Underbara bilder…

http://uppskattat.se/en-katt-smog-sin-pa-ett-zoo-fick-en-bastavan-livet/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-09-20 10:37
#13

En katt i Polen…Katten (som sedan fick namnet Radamenes) var svårt sjuk och ingen trodde han skulle klara sig. Veterinären på djursjukhuset bestämde sig ändå för att försöka rädda hans liv när hon hörde honom spinna. Kisse tillfrisknade mirakulöst och hjälper nu andra djur på sjukhuset med värme och tröstande spinn….Helt underbart!😍

http://www.opviral.se/den-otroliga-katten-ser-efter-andra-djur-pa-djursjukhuset-otroligt/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-07-16 07:46
#14

Inte precis språk, men gest…Kvinnan i bilen vinkar till björnen vid vägkanten (bakom stängsel) och nog ser det ut som om björnen vinkar tillbaka…

http://worldofanimals.org/2016/07/06/woman-waves-at-bear-from-car-watch-bears-reaction/?src=fbfan_53478&t=fbsfg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-03-26 09:17
#15

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-04-04 15:17
#16

Det kan hända att förutsättningar för talat språk fanns långt tidigare än som hittills varit känt, eller för så långt tillbaka som 25 miljoner år…

Då levde gemensamma förföräldrar till människan och markattliknande apor. Från dessa härstammar röda babianer som enligt amerikanska och franska forskare kan uppvisa 5 olika vokalliknande ljud som dessutom har olika betydelser.

Fantastiskt intressant! I så fall har grunden för språk funnits länge…

källa: Tidskriften Språk; 2017:03


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2017-04-04 22:37
#17

#16: ja, det där med var gränserna går igen. Mellan "djur" och "människa", mellan "enkelt signalsystem" och "språk". Och pusselbitar som ofta tyder på att vi är mer lika än vi länge har velat tro.

Kanske ska man inte heller hänga upp för mycket på förmågan att uttala vokaler, särskilt inte så många som fem.

Det finns fullt med språk som klarar sig utmärkt med bara tre betydelseskiljande vokalljud (ofta i, a, u som i klassisk arabiska, inuitiska och det stora andinska språket quechua) och en del kanske bara två. (Att dessa två eller tre vokaler ofta har olika uttal efter sådant som var i ett ord och intill vilka konsonanter de förekommer eller hur långa de är gör ingen skillnad för betydelsen.)

Det finns också rätt gott om språk som kan använda även vissa konsonanter, inte bara vokaler, som stavelsebärare (äldre och dialektal svenska "bit'n", tyska "sagen", tjeckiska "krk vlka" 'vargens hals').

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2017-04-05 07:00
#18

#17 Just det, det är lite av min oupphörliga poäng att envisas med att vi är mer lika än "vi" tidigare trott (eller velat tro). Bevisen hopar sig. 😎 Omvärderingarna duggar tätt. Nu står även språket i tur.

Intressant om språket och vokalerna och språk…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-10-15 20:11
#19

En katt, en hund och en råtta…

Det låter som början på en gåta, men det är en rörande en historia om ovanlig vänskap. ❤️

Alla tre djuren omhändertogs på ett shelter och befanns vara oskiljaktiga vänner. Lyckligtvis fick de ett nytt hem - tillsammans…🌈

http://dogs.pawpulous.com/2017/08/04/dog-cat-and-rat-surrendered-to-shelter-refuse-to-be-separated/?src=fbfan_60855&t=fbsfg&rp=20171015


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-11-04 12:28
#20

Inte precis språk, men nära: sång!

Bullfinches (domherrar) kan sjunga helt fantastiskt!

https://www.facebook.com/bbcearth/videos/1548779031882266/?hc_ref=ARTd8ACwHW2UinTQa8_5oUJPRVR8dLq_b264SlDUOkwhuRID3kPm3Oc1EXvdsjH97Zg&fref=nf

Tyvärr hamnar många i bur för sin förmåga. 😡😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-11-27 11:11
#21

Schimpanser använder anpassad kommunikation, dvs när de upptäcker en fara varnar de inte bara gruppmedlemmarna, utan också andra schimpanser som inte upptäckt faran.
De använder starkare varningsuttryck mot de schimpanser som är omedvetna om faran.

"Att anpassa sin kommunikation till det kompisen verkar veta har tidigare ansetts vara en unik mänsklig förmåga, men så verkar det alltså inte vara."

Alltså, igen, ännu en "unik mänsklig förmåga" som inte är det.

De bryr sig också extra mycket om att deras vänner ska se faran:

"– Schimpanser verkar bry sig mycket om att de andra i gruppen också ska se ormen, speciellt om det är en vän, säger Catherine Crockford.  "

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/schimpanser-anpassar-sitt-sprak-efter-varandra


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-11-27 11:16
#22

Vidare i samma ämne:

I Språk-tidningen 2017:08 finns en väldigt intressant artikel om djurprat mellan arter. T.ex. kan zebran urskilja babianens varningsläten i en kakafoni av "babbel".

Arter tjänar på att "tjuvlyssna" på varandra.
Det finns också exempel på dubbelriktad kommunikation mellan arter. t.ex. när fågeln visar människan vägen till bisamhället och får honung i utbyte! Båda kommunicerar över artgränsen…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2017-11-27 12:06
#23

#22 Den "andra" storyn där, om att denna fågel också visar honungsgrävlingen till bisamhället är dock felaktig, enligt zoologen Staffan Ulfstrand.

Kan lägga till att fågeln det handlar om är honungsgöken (indicator indicator).

Magi-cat
2017-12-09 20:22
#24

Varför slickar sig hundar om munnen?

Intressanta fynd i ny studie!

"Slutsatsen man drar från studien är att munslickandet inte är en allmän reaktion på obehagliga stimuli, utan ett kommunikativt beteende som främst används i ett utbyte av visuella signaler med människor. Man kan alltså använda beteendet som ett mått på hur en hund uppfattar de signaler en person (t ex ägaren) sänder ut i en viss situation."

http://perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/varfor-slickar-hunden-sin.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-02-24 11:01
#25

Tam häst vs vargflock, kan bara sluta på ett sätt…eller?

Missa inte det här klippet!

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/242310


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-04-19 10:36
#26

Det finns (numera) studier om hundars empatiska förmåga, men få studier om katters dito.

Det finns dock exempel, här är ett, från Sveriges Akademiska Etologer, grupp på FB: (mina markeringar i texten)

"I en enkätstudie jag utförde nyligen med 140 deltagare (inom kursen Antrozoologi vid SLU) visar det sig att 45% säger definitivt ”Ja” till att deras katt är empatisk. Kattägarna beskriver dessutom beteenden och situationer som liknar försöksuppställningen när hundens empati studerats. Katterna sökte kontakt med personer som var nedstämda, sjuka eller grät och lade sig ofta nära dem.

I en annan studie publicerad för 30 år sedan som även den frågade kattägare om deras upplevelse av sin katts beteende, var ägarna desto mer övertygande över kattens empatiska förmågor. Hela 91% av 800 kattägare ansåg då att deras katt kan känna av deras sinnesstämning.

Såklart finns det mycket som inte går att kontrollera i den här typen av enkätstudier. Katterna i min lilla enkät var dessutom mycket sociala över lag och andelen katter som sökte kontakt med en nedstämd person följde samma trend som katternas generella tendens att lägga sig bredvid sin ägare. Så vad berodde katternas beteende på? Hur visar en katt ens empati, om de är empatiska?

Många frågor - få svar. Det är dags för en experimentell studie på kattens empatiska beteende, tycker ni inte?

Text & Bild: Astrid, SAE-infoutskottet, EmotionsEtologen"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-06-06 09:17
#27

Från Sveriges Akademiska Etologer - djurens beteende i fokus (facebook-sidan): 

Mycket tänkvärt.

"Redan de gamla grekerna…

Att använda djur för att öka sitt fysiska och/eller psykiska välmående har gamla anor och återfinns inom många kulturer. Bland jägarsamhällen var det vanligt att man skyllde olika olyckor eller negativa händelser på förargade andar från olika djur. För att hålla sig väl med dessa andar var det t.ex. viktigt att behandla djur med respekt oavsett om de var levande eller döda. Att hålla sig med ett personligt ”ande-djur” var vanligt bland ursprungsbefolkningen i Amerika såväl som Eurasien. Det gällde att hålla sig på god fot med sitt ”ande-djur” genom olika ritualer och om ett levande djur av samma art som ens ande-djur skulle dödas, genomfördes också olika ritualer, för att säkerställa att djuret skulle kunna reinkarneras.

Hundar och ormar har haft en särställning när det kommer till djur som anses ha läkande egenskaper. T.ex. kunde man gå till ett tempel i Epidaurus, i det antika Grekland, för att få behandling mot diverse åkommor. Som en del av behandlingen fick man ”sova” och under sömnen blev man slickad av hundar eller ormar och detta ska ha botat allt från blindhet till sår och utväxter. Sömnen var troligtvis påverkad av olika droger och man tror att de hundar som levde runt templet var tränade till att slicka på människor. Både hundar och ormar ansågs ha en nära koppling mellan liv och död och hundar var en länk mellan naturen och människan. Många kristna helgon avbildas tillsammans med hundar, dessa helgon ansågs ofta ha haft rykte om sig som helar och i mitten av 1500-talet i England rekommenderades det att kvinnor skulle ha en knähund, som bot mot diverse åkommor.

Under medeltiden ansåg den katolska kyrkan att allt hedniskt och spiritualistiskt skulle försvinna och många gamla traditioner av att använda djur och helare för att bota åkommor förbjöds. I början av 1700-talet vände dock vinden och att ha djur som sällskap och att använda dem för att t.ex. låta barn utveckla en känsla för ansvar blev vardag. I slutet av 1700-talet användes djur på mentalsjukhus och läkarna såg många positiva effekter hos patienterna. Även under 1800-talet hade djuren en viktig roll på olika institutioner och sjukhus.

Dock fick djuren stå tillbaka ännu en gång när man i början av 1900-talet ansåg att det inte var vetenskapligt riktigt att använda djur i vården. Diskussionen om att använda djur i vården väcktes åter under 1960-talet och idag är vi åter medvetna och upplysta om djurs positiva effekter på människans hälsa och välmående.

Text: Emelie Deboussard
Kognitionsetologerna
Bild: Emma Johansson, SAE-infoutskottet

Serpell, J. A. (2010) Animal-assisted interventions in historical perspective. I Handbook on Animal-Assisted Therapy. Theoretical foundations and guidelines for practice. Eds. Fine, A. H. Academic Press, USA."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-10-11 20:11
#28

Nej just det, inte skiljer sig djuren särskilt från oss! Från etolog Per Jensens nya bok om djurens känslor:

"Forskningen har gjort stora framsteg när det gäller att förstå husdjurens inre liv. Det gäller både hundar, hästar och katter lika väl som de djur vi äter. Vi vet numera att kotletten på tallriken och ägget på frukostbordet kommer från djur vars känslor och tankar inte skiljer sig så mycket från våra egna. "

https://www.bokus.com/bok/9789127159013/djurens-kanslor-och-var-kansla-for-djur/

Och då blir ju följdfrågorna givna, som om det är försvarbart att "vi" behandlar dem som vi gör och äter upp dem…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-10-12 07:38
#29

Fast dessa djur med ”våra” känslor äter ju också upp andra djur hur tänker man där, eller är det så att just de arterna saknar känslor?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-10-12 08:05
#30

#29 Nej, de arterna saknar inte känslor. 🙂 Men de behöver mat. Det är så det går till. Djuren äter sina byten, =varandra. Inte med avsaknad av känslor, utan för att det är så i naturen i ett fungerande ekosystem.

Men inga andra djur behandlar djuren och naturen som "vi" gör. (Jag tror inte jag behöver precisera närmare.)
Inga andra djur kan göra ett aktivt val att leva på något annat sätt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-10-12 16:30
#31

Vi behöver också mat, vi är designade som allätare så det är ingen skillnad på etik och moral människa vs djur och köttkonsumtion. Djuren behandlar knappast sin mat barmhärtigt det är en förskönande omskrivning att påstå något annat. Naturen är grym och vi är en del av den.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-10-15 14:32
#32

 Naturen är inte i sig grym (eller god). Den ÄR.
Det är vi som har en utvecklad frontallob som kan tänka i termer av vad som är grymt (eller gott).
Ingen nyhet, precis. 🙂

Men inget annat djur har samma möjlighet som vi att välja mellan grymt och gott för en stor del av världen.
"Vi" kan välja att producera "mat" under oerhört plågsamma former i gigantiska osunda djurfabriker för största möjliga vinning för några få.
Eller vi kan välja att leva hållbart och så godhjärtat som möjligt, avskaffa svält, fattigdom, krig, etc  och fördela resurserna. 

Inget annat djur har friheten och möjligheten att avstå från att göra ett  gott val och istället träffa ett val att utrota arter och kanske sig själv och allt liv på jorden.

Så lite skillnad är det allt…😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-03-11 16:46
#33

Äntligen, äntligen börjar "man" inse att djuren förstår och känner ungefär som vi själva! Tack Per Jensen!

"Har du hund? Glöm i så fall begrepp som ”blind lydnad” och ”stark flockledare”. Hunden förstår vad du säger och känner dessutom ungefär samma känslor som du själv. Så att vänligt visa den vad du vill att den ska göra fungerar betydligt bättre än olika former av förtryck. Det hävdar i vart fall professor Per Jensen – en av våra främsta hundforskare."

"Sedan forskarna 2002 började studera hunden ur ett helt nytt perspektiv – i dess samspel med människan – har hunden visat sig vara något helt annat än vetenskapen tidigare trott." (min markering i texten)

Mycket intressant i den artikeln…

https://linkopingnews.se/folk/hunden-ar-som-ett-litet-barn-och-bor-behandlas-darefter/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2022-08-24 08:51
#34

Gorillorna försöker kommunicera med människor och har säkert alltid gjort det. Det tar bara så lång tid för människan att lära sig …

Från IFLscience; Gorillor i fångenskap 😰 har utvecklat ett särskilt läte för att kommunicera med människorna/fångvaktarna. Detta läte används aldrig gorillorna emellan.

https://www.facebook.com/IFLScience/videos/628529998599100


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

59 tn views, 142 likes, 23 loves, 8 comments, 26 shares, Facebook Watch Videos from IFLScience: Vocal learning is extremely rare in animals, but gorillas...
Annons:
Upp till toppen
Annons: