Annons:
Etiketthimlafenomen
Läst 10159 ggr
Magi-cat
2/6/15, 2:45 PM

Låter norrsken?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Uppdaterat. Det kan faktiskt uppstå ljud i samband med Norrsken#53🙂/M-c/

Norrsken - nordens ljusorgel. 

Men låter det om norrskenet?

Nej, det är omöjligt, säger forskare. Norrskenet försiggår på en höjd av mellan 100 och 1000 km. Ett ljud skulle inte nå människor på marken samtidigt utan först efter kanske en timme.

Jo, det knastrar och knarrar, säger människor som hört ljuden.

Tyvärr har man inte lyckat spela in några ljud.

http://www.rymdforum.nu/?id=759

Vad beror ljuden då på?

En förväxling av sinnesintryck eller att det ändå knäpper i kölden?Kanske det.

http://fof.se/tidning/2004/7/kan-norrsken-lata

Jag har själv hört det där knastrande, sprakande ljudet, för länge sedan, innan jag hade en aning om att det ofanns eller var omöjligt.😎

Har ni några egna erfarenheter?

(bild från pixabay.com)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tant Grön
2/6/15, 2:50 PM
#1

Har tyvärr inte själv sett Norrsken, men dom som jag känner som har sett, säger att det låter.

Farwuq
2/6/15, 5:04 PM
#2

Det är inte ofta vi har Norrsken i Skåne, och när det inträffar har vi mulet och blåst.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Sabina]
2/7/15, 1:06 AM
#3

Ja visst låter norrskenet. Har både sett och hört knastret, suset och spraket av Norrsken många gånger då jag bodde uppe i Norrland under mina ungdoms dagar 🙂

Cahira
2/7/15, 3:57 AM
#4

Mina föräldrar brukade kalla på norrskenet med vita skynken. Alla vänner sprang med lakan och norrskenet kom emot dom. 

Jag har aldrig testat detta själv men de har också hört ljud. Minns inte om dom pratade om att det reagerade på ljud i sig själv, ropande och sånt. Har ett vagt minne om det men minnet sviker mig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Marr
2/7/15, 7:23 AM
#5

Har sett Norrsken 2 gånger, men aldrig hört ljud. Intressant, har aldrig hört talas om det innan.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
2/7/15, 8:42 AM
#6

#4 Vad intressant, att kalla på norrskenet! Har jag nog aldrig hört om.

Men en annan sak som jag har ett tidigt minne av är ett flammande rött Norrsken. Det var som ett järtecken; det brukar förebåda krig, sade de äldre. (Jag förstod inte vad det där "krig" var, men att det var något fruktansvärt hördes på deras röster. Kanske hade det varit rött Norrsken innan förra krigsutbrottet.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tarantass
2/7/15, 8:01 PM
#7

Har ett minne av att ha hört knastret. Ett knaster som inte hördes någon efterföljande kväll med samma väder men utan Norrsken då på den platsen.

(Kan förstås vara fel, men är det det kan också en massa andra minnen vara fel. Och det kan de förstås vara, eller en del av dem (även om folk jag känner inte brukar minnas saker alltför annorlunda än jag), men var ska man dra gränsen? Snävt så att man avvisar även förutsättningslös nyfikenhet, eller med rum för den även om en massa människor kommer att förväxla ens iakttagelse med en viss tolkning (som att man menar att det måste vara just draperierna eller de andra figurerna som knastrar; kanske för att de själva har svårt att sätta tro till något som de inte dessutom tror sig kunna förklara) eller ta till standardlösningen att man minns fel?

Ursäkta utläggning, men det fick bli den eller inget inlägg.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2/7/15, 9:12 PM
#8

#7 Det finns alltid rum för nyfikenhet, utan den skrumpnar allt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2/7/15, 9:29 PM
#9

Ja för sjutton gubbar….norrskenet joddlar😂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

annia1
2/8/15, 12:53 AM
#10

Logiskt sett så har ju forskarna rätt. För jag tror alla har sett flygplan eller helikoptrar på hög höjd och inte hört nåt ljud. Och de är ju på bra mycket lägre nivå än Norrsken
Så för att få ihop att människor hör ljud och att det inte ska höras är att norrskenet hållit på ett tag så ljudet hunnit ner. 

Kan ju också säga att jag sett Norrsken några gånger genom åren, en del gånger hört ljud, ibland inte. Kommer dock inte ihåg att det knastrar, men kan inte beskriva ljudet jag hört.

.

Ghosthunter
2/8/15, 10:42 AM
#11

Jojk menar jag😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2/8/15, 10:43 AM
#12

#11 Så klart! 🎧😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

SparklingTindra
2/11/15, 7:09 AM
#13

Jag bor i Gällivare och där är Norrsken inte en särskilt ovanlig syn. Men nåt knastrande har jag då aldrig hört. Skulle det knastra så lär det nog mer vara av vädret i sig (kyla) som framkallar ljud tror då jag iaf. :)

Annons:
[greenseng]1
2/11/15, 3:19 PM
#14

  Jo. Jag misstänker starkt att Norrsken ibland kan ge ljud ifrån sig.

Har en kompis som bor i Norrland. Han och några vänner till honom brukade fira nyårsafton med att ta sig upp till toppen på ett fjäll och inta champagnen där. De blev alltid försenade. 😃

Ett år blev det ett otroligt Norrsken när de var uppe på toppen. Och de var vana vid Norrsken. Men detta var en aning annorlunda. Det gav ljud ifrån sig. Och inte bara knastranden. Det small som av pistol och gevärsskott. Och det var definitivt inget nyårsfyrverkeri det handlade om. Det small runt öronen på dem!

Till sist vågade de inte stanna kvar längre. De flydde ner från fjället.

När vi träffades så sade han:

"Jomenvisst… Men en sak skall du veta. Det är något märkligt med norrsken".🌛

JonasDuregard
2/11/15, 5:32 PM
#15

#0 Att själva norrskenet gör ljud som hörs till jorden är praktiskt taget omöjligt eftersom det är för långt bort (kombinerat med att atmosfären är så tunn på den höjden att ljud inte skulle kunna fortplanta sig särskilt väl).

Men däremot kan det ju finnas något relaterat men mer närbeläget fenomen som ger knastrande ljud ifrån sig, eller åtminstone som uppfattas som knastrande ljud. Det finns det en del forskning på även om det är svårt att bedöma hur mycket den egentligen kommit fram till: http://research.spa.aalto.fi/projects/aurora/

Magi-cat
2/11/15, 6:06 PM
#16

#15 Jo, det stod ju så i länkarna ovan också. Ändå hör folk det…

Troligast i så fall, tycker jag, och om det inte hörs, är väl förväxling av sinnesintryck. Att det blir så överväldigande att det "hörs". Men att flera på samma plats får samma fenomen…jaja, ska kolla din länk…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Inkanyezi
2/11/15, 7:15 PM
#17

Det är mycket lätt att förväxla intryck när man upplever två saker som tycks hänga ihop på något sätt. Jag förvånades exempelvis lite grann av att det skulle kunna ge ifrån sig knastrande ljus, bland annat för att knaster är så högfrekvent att det knappast har någon längre räckvidd.

Själv kopplade jag ihop ett dovt muller och liksom sjungande ljud med norrskenet, eftersom det var vad jag hörde samtidigt som jag såg norrskenförsta gången för rätt längesen, men ljuden jag hörde har jag hört också vid andra tillfällen och utan Norrsken, särskilt invid sjön, där det var väldigt tydligt att det kom från isen, när temperaturen sjönk. Eftersom jag hörde det när jag såg norrskenet, så uppfattade jag det första gången som att norrskenet på något sätt skulle hänga ihop med ljudet. När jag senare hörde samma ljud på mycket närmre håll, när jag stod invid sjön, och dessutom kunde koppla ihop en del av ljuden till att isen rörde sig, så klarnade det att is faktiskt kan låta och att det låter ganska högt när temperaturen ändras snabbt från omkring minus tio grader till närmare trettio minusgrader. När man står ute på isen känner man det i fötterna också.

[greenseng]1
2/12/15, 1:12 AM
#18

😃

  Alltså… nu får ni faktiskt ge er.

De upplevde ljud. Utan någon som helst tvekan. Och det var ingen ihopblandning av sinnesintryck eller liknande. Och det var tydligen en omskakande upplevelse. Och den här personen är ingen virrpanna direkt. Och vi pratar alltså om ett helt gäng här.

Däremot kan det finnas andra förklaringar till ljuden. Men som ändå är relaterade till norrskenet.

En gång på en föreläsning om perception fick vi lära oss att hjärnan kan luras. Partiklar av olika slag kan generera frekvenser när de inträder i atmosfären. Eventuellt genom iteraktion med andra partiklar. Frekvenser som stämmer överens med nervbanors elektrokemiska frekvenser i hjärnan. När ljud normalt alstras så fångas ljudvågorna upp av trumhinnan och som sedan låter innerörats hårceller sedan omvandla signalerna till elektrokemiska impulser som hjärnan sedan kan tolka. Lite enkelt förklarat. Men jag är ingen expert på anatomi.

Men vad som kan hända är alltså att vissa frekvenser utifrån kan uppfattas av hjärnan som ljud i och med att de överensstämmer med nervcellernas  elektrokemiska impulser. Detta är alltså elektromagnetiska fenomen och ger inte upphov till ljudvågor. Och då är alltså inte örat inkopplat på något vis.

Ett sätt att reda ut detta vore alltså att uppleva detta norrskens-fenomen och ha en mikrofon med sig kopplad till inspelningsapparatur. Så man alltså har visare som kan ge en ledtråd om ljudets decibelstyrka och kanske också om frekvens.

Om man då upplever dessa ljud men inte får någon som helst indikation på mätarna, så är saken klar. Då handlar det om ett "artificiellt" ljudfenomen. Alltså att hjärnan blir lurad. Det är alltså ett fenomen som är kopplat till de partiklar som alstrar norrskenet.

Magi-cat
2/12/15, 8:01 AM
#19

#18 Jag tror dig, vissa hör ljud ibland av Norrsken.

Den förklaringen du ger där är klart intressant.

"Men vad som kan hända är alltså att vissa frekvenser utifrån kan uppfattas av hjärnan som ljud i och med att de överensstämmer med nervcellernas  elektrokemiska impulser. Detta är alltså elektromagnetiska fenomen och ger inte upphov till ljudvågor. Och då är alltså inte örat inkopplat på något vis."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/12/15, 8:06 AM
#20

Och då är det i närheten av FoF-hypotesen om förväxling av sinnesintryck:

" Ett känt fall är när man befinner sig i halvsömn och hör ett överraskande ljud. Det kan vara en knäppning, ett signalhorn eller något motsvarande, som man i stället för ljud uppfattar som en blixt eller något."

Dvs att hjärnan reagerar på norrskensfrekvenser och tolkar det som ljud…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/12/15, 8:20 AM
#21

Det här var kul: Man hör musik i ca tio sekunder! (JD:s länk)

http://research.spa.aalto.fi/projects/aurora/SoundMystery.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/12/15, 8:43 AM
#22

Bild på ett riktigt fantastiskt Norrsken där även den röda färgen är tydligt med…ser ut som vattenmelon…

http://research.spa.aalto.fi/projects/aurora/Fire_April_6.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
2/12/15, 8:50 AM
#23

Oj vad fint. Själv har jag bara sett det gröna. Men så bor jag ju längre ner i landet typ Västergötland. Så man får vara glad att man fått se det man sett.🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

tarantass
2/12/15, 2:53 PM
#24

#20: men där tycks finnas en grundläggande skillnad. Hypnagoga tillstånd och andra där man inte har full kontroll över sitt medvetande är något annat än tillstånd där man är fullt vaken, och de senare kan vara ytterligare något annat än tillstånd där man är kritiskt skärpt (till exempel uppmärksam på en känd fallgrop). Ju mer vaken, desto mindre risk att man låter sig luras av Synestesi. Synestesiska tendenser innebär heller inte nödvändigtvis att man är benägen att låta sig luras av dem.

Om elektromagnetism kan uppfattas direkt som ljud av rent fysiologiska skäl är det också något annat än det man brukar mena med Synestesi, där intrycken hoppar över eller sprider sig till "fel" sinne först på det mentala planet.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2/12/15, 3:03 PM
#25

#24 Btw så är jag lite allergisk mot det där att hjärnan "luras" när den egentligen fungerar som den ska…

Jag tänkte inte riktigt på hypnagoga tillstånd. Inte heller halvsovande, som i Fof-exemplet. Snarare tillfällen när man upplever något överväldigande ..Inte som Synestesi heller.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2/12/15, 3:26 PM
#26

Jag tänkte inte heller bara på hypnagoga tillstånd eller på Synestesi i snäv mening. Det var därför jag skrev "och andra där man …" och "synestetiska tendenser". Inte heller då man är överväldigad är det givet att man låter sig luras i bemärkelsen ta för givet att ett intryck från "fel" sinne kommer utifrån om det inte gör det. Det där är både individuellt och beroende av sådant som hur förberedd man är (till exempel på en känd fallgrop).

Samtidigt som en annan känd fallgrop i sammanhanget är vår tendens att värdera ner verklighetshalten i saker vi inte har upplevt själva, fast vi skulle behöva uppleva dem själva just för att kunna börja värdera den halten.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[greenseng]1
2/12/15, 11:36 PM
#27

  Ett exempel på ett slags perceptionsfenomen som man tror kan vara kopplat till en "förvirring" av hjärnan (i brist på andra ord) är Benham's disk. Ett slags fenomen som än idag inte anses vara helt förstått. Men man misstänker trots allt en påverkan på cortex, eller lättare… en påverkan på nervsystemet. Även om retinan (näthinnan) också kan vara boven i dramat här. Men jag misstänker starkt nervsystemet eller eventuellt en kombination av båda.

Det skiljer sig dock från ovanstående (norrskenet) genom att ögonen hela tiden används här. Trots det verkar det vara ett liknande perceptionsfenomen. Men hur det egentligen fungerar… därom tvista de lärde.

Det kanske inte helt är kopplat till tråden här men anledningen att jag tar upp det är för att det troligen är ett angränsande fenomen, och i och med att det kan avnjutas praktiskt så passar det kanske ändå in. Man får kanske en bättre känsla för vad det eventuellt kan handla om. Även om det här handlar om visuella fenomen och inte audiella.

Länken nedan leder till en sida där man får en skiva som endast innehåller svarta och vita mönster. Alltså ingen som helst färg. Genom att ändra på det vänstra reglaget kan man få skivan att snurra med olika hastigheter. Vid vissa hastigheter så börjar alltså färger visas fram. Trots att skivan i sig inte innehåller färger. Och färgerna förändras vid olika hastigheter.

Den vanligaste förklaringen (om jag fattat det hela någorlunda rätt) är alltså att när skivan roterar så bildar mönstren ibland en frekvens som "tunnlar" direkt in i hjärnan och överensstämmer med vissa nervcellers egna kemoelektriska frekvenser och därmed "lurar" hjärnan att tro att den ser en viss färg. "Tunnla" är kanske inte den rätta beskrivningen här i och med att näthinnan omvandlar synsignalerna till impulser som hjärnan kan hantera. Men just nu, i brist på annat (börjar bli lite trött) så får det duga.

Det gåtfulla är kanske att människor ofta upplever färgerna olika vid samma hastighet.

Det finns olika inställningar att göra. Man kan exempelvis rotera skivan åt andra hållet. Då ändrar sig placeringen av färgerna.

Experimentera gärna med olika hastigheter. Man kan också välja olika mönster på skivan. Personligen anser jag nog att det första mönstret är mest pedagogiskt.

Benham's disk är väl antagligen ingen nyhet för de flesta. Men kan ju vara kul ändå.

http://opl.apa.org/contributions/Lite%20Edu/Benham.htm

Annons:
tarantass
2/13/15, 12:03 AM
#28

#21: musiken var förstås sfärernas. Därav den orientaliska klangen. Eller snarare tvärtom, det är därför orientalisk musik låter som sfärernas harmoni: det var ju där de började med astronomi. Sällan man får höra den äkta varan, men här var den plugged genom norrskenet.

#27: har sett liknande saker men kom inte ihåg vad de hette. Tack för påminnelsen. Intressant, men verkar mycket riktigt inte särskilt mystiskt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2/13/15, 8:09 AM
#29

#27 Jonkanalskontaker kanske? ("tunnlar")

Har för mig att vi hade en tråd om Benhams disc, men hittar den inte. Kanske gör en ny.

edit: gjorde en egen tråd om Benhams skiva.

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/54ddb1298e0e74645d0031f4-benhams-skiva?discussions-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tjohalia83
2/13/15, 7:28 PM
#30

Jag har sett Norrsken väldigt många gånger men det är nog bara ett par gånger som jag har hört det knastra. De gångerna så har norrskenet varit närmare och färggladare än andra gånger jag har sett det. En av de gånger som jag hörde norrskenet knastra blev jag rent av rädd eftersom det var ett sånt intensivt ljud och norrskenet såg ut att komma rakt emot mig. Visst förstår jag att så inte var fallet men jag skulle nog ändå reagera på samma sätt idag, fastän jag var barn då.

Magi-cat
2/13/15, 7:37 PM
#31

#30 Intressant!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2/13/15, 11:27 PM
#32

  Om ljudet från norrskenet triggas av en elektromagnetisk vågrörelse som råkar ligga i fas med somliga av våra hjärnceller som är kopplade till hörseln, då är det kanske inte så konstigt att man upplever det som ett knastrande.

Hörseln spänner över ett frekvensområde från ungefär 20 till 20 000 Hz. De högsta frekvenserna upplever vi som barn och unga. Sedan blir i allmänhet de finaste hörselhåren förstörda och vi kan inte längre uppleva exempelvis 20000 Hz.

Minns ni hur det lät när ni krossade ett äggskal med en sked som barn? Visst har något försvunnit när ni gör det idag?

Hör ni fortfarande syrsornas fiolspel? 🙂 I sådana fall så förstår ni i allmänhet inte hur lyckliga ni faktiskt är. Tänk på stackars Beethoven som blev döv. Vilket outsägligt lidande för en mäster-musiker.

Men de nervceller i hjärnan som är kopplade till hörseln dör i allmänhet inte även om de kopplade hörselhåren gör det. Så vid ett Norrsken kommer ni att höra även frekvenser som är 20 000 Hz! En blandning av sådana höga frekvenser kan faktiskt upplevas som just ett knastrande.

Visst är Norrsken intressant!

😃

Cahira
2/14/15, 1:32 AM
#33

Jag har extremt känslig hörsel. Kan inte sova ibland av alla crickets och fladdermöss utanför under sommaren. 😴

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Farwuq
2/14/15, 7:19 AM
#34

Jag hör väldigt dåligt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
2/14/15, 7:25 AM
#35

Känner en som hör extremt bra. (bl.a. fladdermössen, som Cahira) Önskar h*n skulle utsättas för knastrande Norrsken någon gång…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]1
2/14/15, 2:45 PM
#36

#33

  Du vet inte hur lycklig du är.

[greenseng]1
2/14/15, 2:50 PM
#37

#34

  I framtiden kommer man förmodligen att ha hörapparater som omvandlar ljuden till hjärncells-frekvenser. Då kommer en människa att få perfekt hörsel. Och behöver inte längre saker instoppade i öronen. Det kommer förmodligen att räcka med ett halsband eller liknande.

Och innan dess så hittar man antagligen ett sätt att förnya hörselhåren. Vilken revolution för musikälskare! 🎧

Cahira
2/16/15, 3:29 AM
#38

#36 Blessing and a curse. Det är rätt coolt att höra klickande och knarrande när djur kommunicerar och brummandet av kollibrier och höra morgonduvorna på sommarmorgonen, men när man har sån känslig hörsel att man vaknar för att någon SLUTAR snarka, eller för att katten gick på bordet och man hörde ljudet av trampdynan mot bordsytan så känns det lite överdrivet. Det där klisterljudet när han lyfte fötterna var det jag hörde.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Sabina]
2/16/15, 3:41 AM
#39

#32 Mycket intressant det där. Jag har en hörselskada så jag hör inte dova ljud på ett öra men jag har inga problem med syrsorna eller äggskalet.
Jag tyckte ju också mig höra norrskenet.
Det susade dovt, ett ljud jag inte skulle ha uppfattat om jag inte bodde mitt ute i norrlandsskogen, för stadsljuden hade definitivt dolt det. Jag förstod först inte vad det var jag hörde utan det var senare jag kopplade ihop suset och knastret med norrskenet.
Vem vet,  jag kanske uppfattade ljudet i hjärnan och inte med örat. Intressant teori i alla fall. 🙂

Magi-cat
3/18/15, 10:59 AM
#40

puttar upp denna tråd eftersom det är aktuellt att se Norrsken just nu…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
3/18/15, 2:08 PM
#41

Knappast på min latitud.
😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[StarShadowsReptiles]
3/18/15, 2:32 PM
#42

Goda nyheter allihopa det kommer att bli Norrsken i sverige

Magi-cat
3/18/15, 2:47 PM
#43

#42 Jodå, Draken, det skulle synas ända ner i Europa! 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
3/18/15, 5:05 PM
#44

Men Europa sträcker sig till Svalbard, så nog syns det i Europa.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
3/18/15, 5:49 PM
#45

Äsch, jag menar det där Europa som är söder om Skåne. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
3/18/15, 6:07 PM
#46

"På kontinenten" sade man på den tiden svenskarna talade sitt eget modersmål i stället för att anlägga amerikanskt perspektiv på allt och klaga över att invandrare förstör det svenska.

(Inget angrepp på Magi-cat men kunde inte låta bli…)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
3/18/15, 6:30 PM
#47

#46  på den tiden svenskarna talade sitt eget modersmål 

😃 På den tiden svenska var svenska….? Men nu är vi på väg liiite OT…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
3/18/15, 7:18 PM
#48

Jag är född som svensk medborgare här i Skåne,
men jag talar lunda-akademisk skånska som huvudspråk, inte rikssvenska.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
tarantass
3/18/15, 8:35 PM
#49

Om europeiska Norrsken tar sig ända ner på kontinenten är det inte OT. :P

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Taggeman
10/9/15, 11:41 AM
#50

Nu har det varit ganska mycket Norrsken i Sverige i samband med klara kalla kvällar.

Fann det här om att det ska kunna låta om Norrsken. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5189059

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
10/9/15, 11:48 AM
#51

Här kan man se på aktiviteten i realtid hur det är med Norrsken. http://www.aurora-service.eu/aurora-forecast/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Magi-cat
10/9/15, 11:48 AM
#52

#50 Så bra! 🙂

"Genom att placera ut tre mikrofoner som fångade upp ljudet under ett starkt Norrsken, kunde de räkna ut att det uppstod 70 meter upp, alltså mycket närmare marken än själva norrskenet, som brukar synas kring 10 mil från jorden."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/9/15, 11:52 AM
#53

http://www.aalto.fi/en/current/current_archive/news/2012-07-09/

min markering:

"In the past, researchers thought that the aurora borealis was too far away for people to hear the sounds it made. This is true. However, our research proves that the source OF the sounds that are associated with the aurora borealis we see is likely caused by the same energetic particles from the sun that create the northern lights far away in the sky. These particles or the geomagnetic disturbance produced by them seem to create sound much closer to the ground, said Professor Unto K. Laine from Aalto University."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/12/15, 8:34 AM
#54

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

wiki
10/12/15, 3:44 PM
#55

Jag bor i nordligaste Lappland och ser Norrsken var och varannan kväll under den mörka årstiden. Men har aldrig någonsin varit med om att det hörs något ljud i samband med det. Inte något som kan kopplas till just norrskenet. Det kan knäppa och smälla i isen, träden, husväggarna när det är riktigt kallt. Eller vid temperaturväxlingar. Men något knastrande från norrskenet har jag aldrig upplevt.

Annons:
Magi-cat
2/9/16, 8:03 AM
#56

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/25/16, 8:14 AM
#57

Just nu är det inte så bra förutsättningar för Norrsken, men hittills i år har det varit en del fantastiska norrskenshimlar.

Så jag puttar upp tråden, eftersom det är säsong….😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
12/25/16, 10:19 AM
#58

Inga Norrsken är synliga på min latitud .
😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sjuttan
12/25/16, 7:05 PM
#59

Har hört sedan långt tillbaka att Norrsken sprakar! Har trott på det men har själv ingen erfarenhet. Funderar på om bara vissa människor kan hör det? Typ mediala personer som ser o hör andevärlden, vilket vi andra inte gör. Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Magi-cat
1/15/17, 9:14 AM
#60

Så bra att Science Alert uppmärksammar våra ämnen…😎

Här kan vi höra en liten kort ljudslinga på hur det "låter". Som Star Wars? Nja…Jämför själva. 😃

Här kan vi också läsa om vad Laine kommit fram till (#53)

Det är inte exakt själva norrskenet som låter, men det är ändå inblandat…

""Still, there is a small probability, that the geomagnetic storm by inducing DC-currents to the high voltage lines is able to modulate those mechanical vibrations and thus change the sounds perceived simultaneously with the changes in the auroral display.""

http://www.sciencealert.com/strange-sounds-have-been-recorded-in-sweden-coming-from-the-northern-lights


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/27/17, 10:00 PM
#61

På Vetenskapens värld ikväll, om Norrsken som (kanske, på sätt och vis) låter…

Alltså, norrskenet hörs inte, det är omöjligt, säger Urban Bäckström från Inst. för rymdfysik. Där norrskenet uppstår råder nästan vakuum och ljudvågor skulle inte kunna fortplantas.

Men han avfärdar inte Laines teorier.  (#53)
Ljuden skulle då höra ihop med ett Väderfenomen som inversion. Då skulle ljuden komma från bara 70-80 meters höjd, vilket vore fullt möjligt.

"– Tanken är att det är elektriska fält från norrskenet som skapar små blixturladdningar i inversionsskiktet, och att det är det som hörs, säger Urban Brändström."

Det låter rimligt, menar Urban Bäckström, men det återstår en del för att bekräfta hypotesen.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/later-norrsken


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/21/19, 9:30 PM
#62

Lyssna på Norrsken, omgjort till ljud. 😎 (ca 1 min. reklam i början)

https://www.aftonbladet.se/tv/a/302027/sa-har-har-du-aldrig-hort-norrsken


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/5/21, 11:10 AM
#63

Gammal tråd som är aktuell igen i norrskenstider. 🥶🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/1/23, 8:07 PM
#64

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: