Annons:
Etiketterintressantteorier
Läst 2365 ggr
Mia-45
1/30/15, 3:43 PM

Vättar anklagas för olyckor

Vad tror ni om detta?
Kan det vara vättar, troll eller andra väsen som orsakar olyckorna på E4 vid Skarvberget?
Saker har hänt där som kan tyckas märkliga. Sjukdomsfall, punktering på däck, fordon som börjat brinna m.m.

Vad tror ni? 
Lite spännande är det..men trist med alla olyckor. 

http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/vattar-anklagas-for-mystiska-olyckor-pa-e4

Annons:
Mia-45
1/30/15, 3:49 PM
#1

Hon som intervjuades var HELT oförstående om detta med vättar, tomtar och troll. Hhahahah…Det kunde man höra sist i intervjun.

Magi-cat
1/31/15, 7:39 AM
#2

"Tre gånger har fordon börjat brinna under färd, precis i höjd med Skarvberget. Det står om förare som drabbats av plötsliga sjukdomsfall vid samma ställe. Många bilar har fått punktering och tekniska problem just där."

Det är klart, är det en sådan anhopning av olyckshändelser vid ett visst ställe kan man börja undra…

Men jag tänker på ett parallellfall, nästan. 

Man byggde om den befintliga vägen  i kommunen till en ny, fin 2+1-väg. Syftet var givetvis att underlätta för bilismen och få en säkrare väg med färre olyckstillbud. 2 + 1-vägar är statistiskt sett säkrare.

Det är bara det att det blev inte så… Det blev tvärtom. På en kort sträcka (händelsevis vid ett berg där man sprängt sig fram) har det istället blivit en anhopning av olyckor och tillbud. Omkörningar som slutat i mitträcket, avåkningar och liknande.

Det anses bero bl.a. på att vägen har för korta omkörningssträckor och för smal vägbana utan marginaler, vilket påtalades av experter redan i planeringsstadiet, men det vann inte gehör.

Så man ska inte ge tomtar och troll skulden…(Och nu råkar jag ändå tro på naturväsen.) Men lite mer hänsyn till natur och sunt förnuft skulle  ändå inte skada vid stora byggen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/1/15, 9:49 PM
#3

Har ni fler exempel på "trollvägar"?

Eller berättelser om naturväsen i levande tradition in i vår tid?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Andorr
2/1/15, 10:18 PM
#4

Jag har hört om någon liten gubbe som åkte snålskjuts, på en vagn som drogs av en häst.

När den lille gubben blev manad att sluta åka snålskjuts, försvann gubben, och tyglar å remmar lossnade.

Detta enligt bus-mormor.

tarantass
2/12/15, 5:25 PM
#5

En kolumnists kommentar. Inte riktigt jämförbara storheter, kan jag tycka, men poängen är ju värd att påminnas om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article20303451.ab

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2/13/15, 9:19 AM
#6

#5 Den var bra! 😃

Skäggolja! 😂

Kan vara vättarna som driver med tankeexperimentet ekonomi….Minst lika sannolikt som behovet av…skäggolja….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: