Annons:
Etikettövrigt
Läst 9820 ggr
Magi-cat
1/29/15, 11:32 AM

Konspirationsteori

Tråden uppdaterad/2021-05-02/M-c/

Till sajtens Lexikon. !😎(http://oforklaradefenomen.ifokus.se/images/empty.gif "Cool")

(Följande inlägg i vårt Lexikon kan diskuteras. Det finns många olika sätt att förhålla sig till konspirationsteorier. Jag ska försöka betrakta från lite olika håll.)

Ordet konspiration kommer från latinets conspirare, som betyder "andas tillsammans".
En konspirationsteori är en idé om en sammansvärjning, en konspiration eller komplott. Det kan vara en väl underbyggd teori eftersom dolda agendor och mörkläggningar förekommer och allt inte kommer till allmän kännedom.

Det kan också vara en teori helt byggd på antaganden där olika element ständigt byggs på en grund av tidigare antaganden. Ofta tillkommet som ett försök att förstå och förklara skeenden.

Ibland finns korn av sanning i konspirationsteorin. Ibland visar sig sagan vara sann. Ibland är det berättigad samhällskritik som beskylls för "konspirationsteori". 
Konspirationsteorin kan vara en kuriositet av ringa betydelse, men också något som i en politisk agenda får fruktansvärda  följder, som vid tiden för andra världskriget. 

Begreppet används ofta i nedsättande betydelse.

"Konspirationsteorier" bör inte förväxlas med samhällskritik och obekväma åsikter.

Vanliga exempel på konspirationsteorier är månlandningen och att en bakomliggande kraft (som ödlor) styr jorden.

Det finns också konspirationsteorier som avslöjats som sanna.

http://www.dn.se/insidan/nagra-vanliga-konspirationsteorier/ 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori

Några (påhittade) exempel på hur konspirationsteori resp. icke-konspirationsteori skulle kunna se ut:

Inte konspirationsteori: Amerikanerna landade på månen, men en del bilder därifrån ser faktiskt lite märkliga ut.

Konspirationsteori: Ingen har landat på månen. Människan klarar inte av att resa i rymden. Allt är en jättelik lögn.

Inte konspirationsteori: Läkemedelsindustrin vill tjäna pengar.  Man drar sig inte ens för forskningsfusk, mutor och lobbying.

Konspirationsteori: Läkemedelsindustrin är aktiv i agendan för att försöka reducera jordens befolkning.

Inte konspirationsteori: Pengar och girighet har för stor makt i världen. Kortsiktigt tänkande med största möjliga profit som ledstjärna undergräver möjligheterna för ett hållbart samhälle där människors behov och respekt för natur och ekosystem sätts i centrum .

Konspirationsteori: Aliens/rymdödlor/greys/illuminati styr jordens regeringar och understödjer konflikter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 5/2/21, 7:47 PM av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
2/1/15, 9:36 AM
#1

Åsikter? 🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mia-45
2/1/15, 9:38 AM
#2

Nu fattar jag vad konspirationsteroier är…hahah…👍Tack för förtydligandet.

Magi-cat
11/3/15, 8:28 AM
#3

" En alternativ fråga som kanske hade platsat vore Bilindustrin har monterat hemliga dataprogram i bilarna för att lura myndigheternas avgastester. Hur hade jag svarat på den?"

från "Jag, en vidskeplig konspirationsteoretiker"?

Tänkvärt av fysikprofessor Ulf Danielsson.

http://ulfdanielsson.com/jag-en-vidskeplig-konspirationsteoretiker/

Naturligtvis är Ulf Danielsson ingen vidskeplig konspirationsteoretiker och jag har den största respekt för honom och hans kunskap. Här vågar han på ett roligt sätt sticka ut hakan och fundera över VoF:s "test" om svenskars inställning till pseudovetenskap och Vidskepelse.

Vad är egentligen "rätt" svar på alla frågor? Vet bara VoF det?
Detta visar bl.a. hur konspirationskritik och samhällskritik inte får blandas ihop.
Det finns lurendrejeri i stor skala och det finns det som vi hålls okunniga om. De blir riskabelt att alltid tro att vad som sägs är sant. (Som med bilavgaserna. Ett närmast heroiskt avslöjande.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/6/15, 9:22 AM
#4

#3 "Vad är egentligen "rätt" svar på alla frågor? Vet bara VoF det? "

Vad får dig att tro att det ska finnas ett rätt svar på alla frågor?

Det verkar lite som du aldrig hört talas om en opinionsundersökning innan. Det är vanligtvis inte någon slags quiz utan avsikten är att ta reda på vad folk har för åsikter. 

"Detta visar bl.a. hur konspirationskritik och samhällskritik inte får blandas ihop."

Du menar eftersom du blandar ihop det? Jag håller med om att det är förvirrat. 

"De blir riskabelt att alltid tro att vad som sägs är sant. "

🤪

Det här är ju själva kärnan i kritiken mot konspirationsteorier. Att man inte ska tro på allt som sägs. 

"(Som med bilavgaserna. Ett närmast heroiskt avslöjande.)"

Men det har ju INGENTING med konspirationsteorier att göra! Jag har aldrig hört någon konspirationsteoretiker tala om det, har du det? Att ge konspirationsteoretiker äran för det avslöjandet är helt absurt.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
11/6/15, 10:02 AM
#6

#4 Tack för klargörandet då. 😕
Din facepalm får du behålla. Din von oben-attityd likaså.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
11/6/15, 10:19 AM
#7

Så det är jag som har attitydproblemen alltså? Att skriva saker som att det är "riskabelt att alltid tro att vad som sägs är sant" är bara artighet från din sida eller vadå?

Kan du inte svara på min kritik istället? Tycker du det är fel att ha med de frågorna i en opinonsundersökning? Varför?

Jag förstår att det är lättare att bemöta det du inbillar dig att skeptiker säger istället för det vi faktiskt säger, men kom igen nu - visa lite intellektuell hederlighet och medge endera att ditt första inlägg var ett slag i luften eller besvara mina frågor. Vem har förespråkat att man ska tro att allt som sägs är sant? Vad har bilavgasfusket med konspirationsteorier att göra?

Magi-cat
11/6/15, 10:22 AM
#8

#7 Intellektuell hederlighet? Som att skicka facepalm då?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/6/15, 10:28 AM
#9

#1 "Åsikter?"

Exemplen i #0 är konstiga eftersom icke-konspirationsteorierna inte direkt är några teorier över huvud taget. Snarare är det argument som brukar åberopas av konspirationsteoretiker. Man påstår alltså något väldigt specifikt om världen och sedan använder man väldigt allmänna argument som "girighet finns" eller "forskningsfusk finns" som om de vore argument för deras specifika teori.

"Det finns också konspirationsteorier som avslöjats som sanna.

Jag hör ofta det påståendet men jag kan inte minnas något exempel på något som varit en konspirationsteori innan det avslöjats. Att det funnits konspirationer är ju en helt annan sak, frågan är ju om det funnits något som först varit allmänt betraktat som en konspirationsteori och som sedan bevisats. På sätt och vis vore det förvånansvärt om det inte fanns någon sådan med tanke på hur otroligt många konspirationsteorier det finns, men att det är så svårt att hitta något enda säger mycket om konspirationsteoriernas natur.

JonasDuregard
11/6/15, 10:37 AM
#10

#8 "Intellektuell hederlighet? Som att skicka facepalm då?"

(Om någon undrar vad magi-cat talar om så länkade jag till WP-artikeln om facepalm, underförstått som ett uttryck avfrustration över hur irrationell texten i #3 är, men på ett lite mer diskret sätt än det traditionella infogandet av en bild på någon som täcker ansiktet med handflatan)

Det var inte det enda jag skickade eller hur? Eftersom du tagit bort  facepalmen nu så kanske du kan svara på det som är kvar? Ifall mitt problem är att jag blandar ovidkomligheter i sakdiskussionen så är ju ditt problem att du hoppar över sakdiskussionen helt och fokuserar uteslutande på ovidkomligheter. Min facepalm-länk var i alla fall lätt att ta bort, men att få dig att stå för vad du säger om andra verkar helt omöjligt. 

Vem har förespråkat att man ska tro att allt som sägs är sant? 

Vad har bilavgasfusket med konspirationsteorier att göra?

JonasDuregard
11/6/15, 11:15 AM
#11

Angående VoF och läkemedelsindustrin. Det är ren och skär lögn att VoF skulle hysa någon slags ömhet till forskningsfusk i den branschen, eller i någon annan bransch. VoF stödjer till exempel AllTrials, ett projekt för att förhindra företag att undanhålla studier med negativt utfall medan de publicerar de med positivt. En kampanj som faktiskt verkar ha haft en positiv effekt. 

Under tiden står konspiracisterna och gapar om sina tokiga påhitt, och magi-cat ojar sig över att skeptiker ifrågasätter deras "samhällskritik". 

Så vem gör egentligen mest för att stoppa fuskande läkemedelsföretag?

Magi-cat
11/6/15, 2:38 PM
#12

Efter det grälsjuka frontalangreppet ska jag försöka orkasortera fram några mer konkreta frågeställningar. 

Syftet med tråden är att kort belysa begreppet konspirationsteori. Det används ibland som svepande omdöme om samhällskritik och den sunda inställningen att förhålla sig skeptisk även till etablerade kanalers information. Därutöver finns det naturligtvis äkta k-teorier som tagna ur en skräckfilm och som inte har med sund skepsis - eller med verkligheten - att skaffa. Jag trodde det framgick i min skrivning, men det var tydligen för outtalat.

Det är fullt möjligt att mina exempel inte var oantastliga och jag var inte riktigt säker själv när jag skrev dem. Jag efterlyste också åsikter och diskussion. Det är därför vi har diskussionsforum med möjlighet till förslag och där en hyfsat respektfull samtalston främjar ett gott resultat för alla.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/6/15, 2:39 PM
#13

Min kommentar i #3 är en kort reflektion över en intressant (och rolig) blogg. Jag kan inte få vad jag skrev att motsvara vad JD läste ur den.

Att man ska vara skeptisk mot vad som sägs är ju helt klart, inte bara mot k-teorier….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/6/15, 2:41 PM
#14

Till slut ett par av JD:s mer (mer konkreta) kommentarer:

Vem har förespråkat att man ska tro att allt som sägs är sant? 

Du brukar säga till mig att man inte ska tro på allt. :-)

Blev det fel nu när jag sade det? Kan vi åtminstone enas om att ingen ska tro allt?

Vad har bilavgasfusket med konspirationsteorier att göra?

Ingenting direkt, annat än att verkligheten ibland visar sig värre än någon kunde tro. Omfattande fusk förekommer och det här var ett upprörande exempel.

 Det är ren och skär lögn att VoF skulle hysa någon slags ömhet till forskningsfusk i den branschen, eller i någon annan bransch. 

Vad bra. Vill du tala om för mig var jag skrev att VoF hyste en sådan ömhet?

Så bra att VoF:s ihärdiga arbete haft positiv effekt, det gläder mig. (Jag har inte tittat på din länk)

Som det är nu får du försöka förstå att den oinvigda lätt får en uppfattning att fokus ligger mer på annat än avslöjande av forskningsfusk.

Under tiden står konspiracisterna och gapar om sina tokiga påhitt, och magi-cat ojar sig över att skeptiker ifrågasätter deras "samhällskritik".

Humor. Gapskrattar (Kunde inte låta bli, fast det inte var så konkret.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/6/15, 2:47 PM
#15

#12 "Efter det grälsjuka frontalangreppet […]"

Ytterligare ett försök att skjuta över ansvaret på andra. Jag reagerade på det du skrev i #3, om du skrev det som ett frontalangrepp eller för att du är grälsjuk kan jag inte veta men jag tycker du ska ta ansvar för det du skriver. 

"[…] ska jag försöka orkasortera fram några mer konkreta frågeställningar. "

Jag har bara bett dig ta ansvar för det du redan skrivit. Svara gärna på mina frågor. 

Vem har förespråkat att man ska tro att allt som sägs är sant? 

Vad har bilavgasfusket med konspirationsteorier att göra?

"Det används ibland som svepande omdöme om samhällskritik och den sunda inställningen att förhålla sig skeptisk även till etablerade kanalers information."

Är det det mest intressanta du kommer på om begreppet? Att det ibland används felaktigt? 🤔 

Större delen av den här tråden, som uppges handla om konspirationsteorier är, verkar snarare handla om vad konspirationsteorier inte är.

Magi-cat
11/6/15, 3:42 PM
#16

Tagga ner nu.

Du missade nog lite av vad jag skrev.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/6/15, 4:05 PM
#17

#14 Så bra att du medger att det du skrev inte alls hade med konspirationsteorier (trådens ämne) att göra. 

"Blev det fel nu när jag sade det?"

Problemet är ju att du helt paradoxalt använder det inte mot konspirationsteorier, utan mot de som ifrågasätter konspirationsteorier. 

"Som det är nu får du försöka förstå att den oinvigda lätt får en uppfattning att fokus ligger mer på annat än avslöjande av forskningsfusk."

Den oinvigde kan så klart få för sig vad som helst. Det som stör mig är när densamme struntar i att efterforska saken utan nöjer sig med sitt första intryck. 

Att vara oinvigd är det inget fel på men om man inte alls bemödar sig att invigas innan man uttalar sig så tycker jag det är klandervärt (inte specifik kritik mot dig utan mer allmänt).

JonasDuregard
11/6/15, 4:10 PM
#18

För att försöka få tråden i en mer konstruktiv riktning, tycker du magi-cat att det finns ett problem med konspirationsteorier som de ser ut idag?

För att ta ett konkret exempel, kolla inne på utomjordiskt i fokus. Man behöver inte bläddra särskilt långt för att hitta de mest bisarra konspirationsteorierna man kan tänka sig. Bekymras du alls när du läser hur övertygade de här människorna är om sina konspirationsteorier? Anser du att det är befogat att kalla det som cirkulerar där för konspirationsteorier eller föredrar du något mer positivt laddat ord?

För i #0 talar du mest om problem med att folk använder ordet fel och inte så mycket om problem med själva konspirationsteorierna.

Magi-cat
11/8/15, 8:28 AM
#19

#17 Så där, det var lite bättre.

 Så bra att du medger att det du skrev inte alls hade med konspirationsteorier (trådens ämne) att göra

Det verkar som om  vi betraktar begrepp på lite olika sätt. 
Exemplet med bilavgaser används dels för att det är nytt, dels för att verkligheten visar sig överträffa dikten men blev här avslöjad. 

Till frågan om någon teori som i förväg klassats som k-teori någonsin befunnits vara sann beror det förstås på hur vidlyftig klassificeringen varit. En länk finns i början. Kan ju finnas en och annan där.
Hur länge har begreppet varit i bruk? Förr var det ett annat k-ord = "kommunistpropaganda" som användes om allt som skulle avfärdas och döljas för allmänheten. (Nu kom jag att tänka på det s.k. intermezzot i Tonkin-bukten,)

Problemet är ju att du helt paradoxalt använder det inte mot konspirationsteorier, utan mot de som ifrågasätter konspirationsteorier

Det finns inget problem som du beskriver det. Jag vill framhålla att man alltid bör förhålla sig sunt skeptisk.

"Att förhålla sig skeptisk till information kan ofta vara befogat. Det är inte helt ovanligt att rena felaktigheter sprids via sociala medier och att massmedia publiceras missvisande artiklar. Ett kritiskt förhållningssätt gentemot påståenden och verksamheter kan alltså i högsta grad vara berättigat." (Ur undersökningen) 

 Det som stör mig är när densamme struntar i att efterforska saken utan nöjer sig med sitt första intryck. osv

Närmar sig analysen någonsin självrannsakan? Eller är det alltid fel på alla "de andra"?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/8/15, 8:28 AM
#20

#18tycker du magi-cat att det finns ett problem med konspirationsteorier som de ser ut idag?

Jag är ingen expert på frågan men skrev kort i #0  att k-teorier kan vara harmlösa men också få fruktansvärda följder. Var var det otydligt? 

Naturligtvis ska man alltid förhålla sig ifrågasättande och det finns beskrivningar som förvränger verkligheten på ett häpnadsväckande sätt.
 I dagens läge där främlingshatet verkar breda ut sig med en deprimerande hastighet finns det tyvärr stor anledning att vara t.o.m. djupt bekymrad, som jag känner det.
Om ifrågasättande av information vidgar sig till allmänt samhällshat kan det också vara allt mellan beklämmande och potentiellt farligt.

För att ta ett konkret exempel, kolla inne på utomjordiskt i fokus osv

En del (edit) andra har uttryckt att både OF och UJ är simpla konspirationssajter, så det är inte nödvändigt att gå över ån efter vatten s.a.s. utan vi håller diskussionen här.

Jag kommer inte att gå ut och kritisera vad som sägs på UJ (eller någon annan sajt för den delen) och/eller tala över huvudet på någon. Vill du ifrågasätta så gör det på ort och ställe.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Marr
11/8/15, 8:50 AM
#21

Nu har jag inte läst hela tråden men jag såg vad du skrev om Uj JD.

För att de framläggs saker som vi andas om tillsammans där inne betyder inte att vi alla tror att det är konspiration bakom precis allt!

Däremot är det ju inte olagligt att tänka utanför ramarna när man tycker det finns knepigheter som man vill titta närmare på. Är helt övertygad om att mycket kommer visa sig vara sant och har med avsikt hållits undan för oss, av olika anledningar.

Tack vare att man envist hävdar att vissa saker inte finns, som att Utomjordingar inte besöker jorden t.ex. kan ju medföra att det breds på med en hel massa annat. Men hemskt mycket kan ändå ej förklaras.

Vad man själv väljer att "tro" på med eller utan undersökningar är upp till var och en. Eller är det inte det? Med skeptikers attacker och nedvärderande inlägg mot de som vill tänka längre…lär vi aldrig kunna mötas & enas i diskussioner vad det verkar. T.o.m. Magi_cat får skit fast hon inte är konspis på något sätt.😕

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
11/8/15, 9:10 AM
#22

#21 Tack Marr, tänkvärt. För att man diskuterar något och vänder och vrider på det måste det inte betyda att man köper det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
11/8/15, 9:14 AM
#23

#22 Tack Magi-cat, ja det är alldeles riktigt!🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
11/8/15, 3:06 PM
#24

Det finns k-teorier om allt tydligen. T.ex att vargar i det fria härstammar från utsläppta djurparksvargar.

Betydligt allvarligare läste jag så sent som idag en artikel om en förintelseförnekares blogg.😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/9/15, 10:00 AM
#25

Mer synpunkter?

Eller fler exempel?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/28/15, 4:03 PM
#26

Hittade ett, som jag tycker, bra exempel på konspirationsteori:

"Röda politiker som Åsa Romson och Johan Rockström vill införa planekonomi under FN liknande den i det gamla kommunistiska Sovjetunionen, Kina och Nordkorea. De behöver klimatlarmen för att motivera en sådan omställning av global maktutövning."

Det är inte vilka UFO:s som helst som skrivit, utan professorer och klimatforskare….

edit: Källa


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/30/15, 9:30 AM
#27

33 exempel på konspirationsteorier . (Jag har inte granskat dem själv. Döm själva.) 
"Tonkin-intermezzot" är ett bra exempel där verkligheten hinner ikapp lögnen. 

http://collectivelyconscious.net/articles/33-conspiracy-theories-that-turned-out-to-be-true/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
11/30/15, 11:25 AM
#28

Knappast särskilt relevanta exempel. Snarare exempel på konspirationer än på konspirationsteorier. 

Det går så klart att göra långa listor på konstaterade fall av skumma saker som regeringar. företag och privatpersoner sysslat med (konspirationer helt enkelt). Men det verkar inte finnas ett enda exempel på något som först varit en konspirationsteori i vardaglig bemärkelse (något som en liten grupp varit övertygade om men som av de flesta betraktas som nonsens), som sedan visat sig vara sann.

Finns det inte ett enda sådant exempel? Med tanke på hur många konspirationsteorier det finns och funnits borde ju åtminstone någon av dem ha visat sig stämma.

Magi-cat
11/30/15, 12:49 PM
#29

#28 Konspirationsteori är så vitt jag förstår heller inget absolut och enhetligt begrepp.  Därför kan det ju också tänjas åt ena eller andra hållet, så antingen inget stämmer, någonsin, eller så blir det åtminstone en hel rad, som ovan.

Exemplen är åtminstone intressanta eftersom de just gäller "konstaterade fall av skumma saker". Är det inte sådana  skumma saker k-teorier ofta handlar om? (Eller förstås, rena rama fantasifoster. Ibland med en agenda.)

Om vi tar "intermezzot i Tonkinbukten". (Se Sven Lindqvists böcker, kommer inte ihåg vilken.) Om det varit nu skulle det väl ha kallats k-teori att stormakten själv hittar på ett "intermezzo" för att få en anledning att starta ett fullskaligt helsjukt krig. Men då hette det att det bara var "kommunister" som kom med så lömska påståenden.

Men tiden går och ibland kommer sanningen ikapp.

Om k-teorier har en riktigt bra enhetlig definition så får du gärna ta fram den. Det är lite det tråden handlar om.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/30/15, 12:54 PM
#30

#28 Vad säger du om exemplet i #26? Är det en k-teori?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/30/15, 1:54 PM
#31

#29 "Exemplen är åtminstone intressanta eftersom de just gäller "konstaterade fall av skumma saker". Är det inte sådana  skumma saker k-teorier ofta handlar om?"

Tydligen inte, eftersom det knappt verkar gå att hitta en enda konspirationsteori som bekräftats. Så de verkar i princip uteslutande handla om fantasifoster. 

"Vad säger du om exemplet i #26? Är det en k-teori?

Ja, det tycker jag allt (om författarna bokstavligt tror på det som står).

Magi-cat
1/27/16, 7:58 AM
#32

En matematiker har räknat ut sannolikheten för att fyra kända k-teorier ska "hålla"".

""My results suggest that any conspiracy with over a few hundred people rapidly collapses, and big science conspiracies would not be sustainable," physicist David Grimes from the University OF Oxford in the UK told The Guardian."

Här är resultatet:

"Taking into account the number OF people that would need to be involved to pull off each OF these four scenarios, and how long they've been around, his results suggest:

  • If the Moon landing was really a hoax, around 411,000 NASA employees would have known, and it would have been revealed in just 3.7 years.
  • A cover-up OF the link between vaccines and autism would have been exposed anywhere between 3.2 and 34.8 years after it started.
  • A climate change 'fraud' would have been revealed in 3.7 to 26.8 years.
  • The suppression OF a cancer cure would have been leaked by someone inside big pharma in just 3.2 years."

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/4/16, 9:05 AM
#33

…och så har vi Fifa, bankskandaler (för att inte tala om Snowdens avslöjanden) och lite mer;

"Conspiracy theories used to be so easy."

http://www.telegraph.co.uk/men/thinking-man/11671617/Perhaps-the-worlds-conspiracy-theorists-have-been-right-all-along.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2/10/16, 5:34 PM
#34

Utan kunskap om Dispatch 1035 kan definitionen bli ofullständig. Se Konspirationsteorier på Politik.

Annons:
Magi-cat
8/17/16, 8:43 PM
#35

En av de mer kända konspirationsteorierna är den om chemtrails med lite oklart syfte som att förgifta befolkningen.

Nu har ett amerikanskt forskarlag slagit hål på myten om chemtrails: De strimmor som randar himlen är inte avsiktlig spridning av kemikalier utan flygplanens avgaser.

http://www.nyteknik.se/miljo/forskare-avlivar-myten-om-chemtrails-6777821


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
8/17/16, 9:11 PM
#36

Den "vetenskapliga" undersökningen gick ut på att fråga ett Illuminatinummer av forskare, 77 st:

"Have you encountered evidence OF SLAP?"

.

Folk i Kalifornien har observerat att himlen vid horisonten blivit vit, men den var blå på 1980-talet.

JonasDuregard
8/18/16, 7:04 AM
#37

Intressant det där. Å ena sidan hjälper det knappast de som redan tror (vilket inte heller var syftet), om något kommer de tolka studien som bevis på att de har rätt. Å andra sidan kanske det försvårar spridningen av tramset?

Magi-cat
8/18/16, 7:07 PM
#38

Jag skrev ovan att det var ett "forskarlag" men det var 77 oberoende experter som i den första peer-reviewed studien i detta ämne slog fast att det inte fanns någon grund för konspirationstanken, utan vad man ser är kondensstrimmor från flygplanen.
Eller 76. Den 77:e hade funnit höga bariumhalt i atmosfären i ett avlägset områden där det normalt var låg bariumhalt.

http://www.sciencealert.com/first-published-study-on-chemtrails-finds-no-evidence-of-a-cover-up

Ändå - flyget är synnerligen miljökrävande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/9/17, 4:25 PM
#39

Gammal goding (?) dök upp i Aftonbladets flöde: Paul McCartney dog tidigt, vilket syns tydligt på omslaget till Abbey Road (den där berömda där beatlarna går över gatan på ett övergångsställe) då Paul går barfota och egentligen är en look-alike…

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/208323


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2/10/17, 6:43 AM
#40

#26 En av undertecknarna ser jag är Peter Stilbs. Vad jag vet har han inte publicerat någon artikel om klimatet i någon vetenskaplig tidskrift. Han får hålla sig till dagstidningarna. Och Leif Kullman är vad jag vet inte klimatforskare. Lars Cornell vet jag inte vem det är.

Magi-cat
2/10/17, 7:47 AM
#41

#40 Klimatförnekare finns dock. Dessa uttalar sig som om de är auktoriteter på området.

Här är artikeln:

"Det skriver Peter Stilbs, professor emeritus som företräder klimatupplysningen.se tillsammans med Leif Kullman, Umeå som professor emeritus i naturgeografi och Lars Cornell som företräder nätverket Klimatsans."

"Gröna politiker vill införa planekonomi under FN liknande den i det gamla kommunistiska Sovjetunionen. De behöver klimatlarmen för att motivera en sådan omställning av global maktutövning."

http://www.vk.se/1576881/ett-overdrivet-koldioxidhot

Min "poäng" (om där finns en sådan) var inte att ifrågasätta deras kompetens eller hur många artiklar de skrivit. 
Men att gröna politiker har lömska planer och utnyttjar klimatlarm i dessa syften…

Nu har jag läst runt lite om dem och inte blev det bättre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
4/23/17, 5:54 PM
#42

🎈

"Donald Trump är något så ovanligt som en presidentkandidat och konspirationsteoretiker.

En politiker som fiskar efter innehåll i de grumligaste av faktamässiga vatten.

Här listar Geo 15 av de teorier han själv har, eller gett utrymme åt, på sin resa mot Vita huset."

"http://www.expressen.se/geo/en-foliehatts-vag-mot-vita-huset--15-konspirationsteorier-a-la-trump/"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/8/17, 7:50 AM
#43

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/28/18, 6:52 PM
#44

"Månlandningarna är en bluff!". (Klassisk konsp.teori.)

Eller inte, här förklaras varför de inte är det.
För att sammanfatta mycket kort så fanns inte tekniken att göra så bra dataanimationer, ryssen hade fått reda på fuffensmånfärderna och med rätta gapskrattat högt och folk som jobbade med projektet hade förr eller senare skvallrat. Dessutom har astronauterna lämnat efter sig svårutplånade spår i form av skräp kvar på månen, vilket skulle varit misstänkt om det inte återfunnits.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/01/28/manlandningarna-ar-en-bluff-nej-det-ar-de-inte-alls-bland-annat-av-dessa-orsaker


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/12/18, 3:11 PM
#45

Det här var lite rörigt 🤪 men det ligger också i sakens natur när ganska sofistikerade resonemang förvrids in absurdum av en rörelse som lever och när sig på okunskap och misstro.

Det finns alltså tydligen en konspirationsrörelse i USA som kallar sig Qanon under ledning av den mystiske "Q". Rörelsen har vunnit mark och syns ofta på Trumps kampanjmöten, där de torde passa in bra. 

"Att just Trumps väljare hakar på Qanon är inte konstigt, enligt Åsa Wikforss, professor i filosofi på Stockholms universitet.

– Trump omger sig av konspirationsteoretiker och har själv spridit många sådana idéer. Det är inte en tillfällighet att hans mest hängivna följare skriver under på dessa teorier. Den här mest vulgära och brutala populismen handlar just om idén att världen egentligen styrs av en elit och att det är folket mot eliten.

Ytterligare en förklaring till rörelsens växande popularitet är misstron mot etablerade medier, säger Christensen."

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/221479


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
8/12/18, 3:33 PM
#46

Q = CIA

QAnon är skapad, kontrollerad, administrerad av CIA.

Q påstår sej var "visselblåsare" från den innersta kärnan av USAs administration, men Q är bara en fasad för desinformation och desorganisation, klassisk söndra och härska-teknik.

Q är kontrollerad av Pentagon.

QAnon har inte presenterat någon som helst info som inte redan varit känd och Q har gjort en rad felaktiga förutsägelser såsom att flera i Hillary Clintons stab skulle arresteras eller redan var arresterade för Pizzagate, satanistisk pedofili och frimurarkannibalism, sk "Spirit Cooking".

Hittills har inga av dessa arresteringar gjorts.

Pizzagate i sej är dock högst verklig. Syftet med Q verkar vara att få andra "konspirationsteoretiker" att framstå i ett löjeväckande sken, som led i klassisk CIA-manipulation; Dispatch 1035-960.

Slutklämmen kom när Q uppmanade till krig mot Iran, vilket både Kongressen, Pentagon, Obama-, Hillary- och Trumpstaberna planerat i åratal. Q vill att USA ska störta Irans regering genom ett krig mot Iran. Precis vad Saudiarabien och Pentagon också råkar vilja åstadkomma.

CIA = QAnon, en renodlad kontrollerad "opposition" och desinformationskälla.

Magi-cat
8/13/18, 7:43 AM
#47

Ovanstående bekräftar just förefintligheten av konspirationsteorier samt hur rörigt det blir med blandad fakta och fiction.

Ibland blir det helt enkelt obehagligt och även direkt farligt, som i exemplet Qanon.

Jag såg igår på TV hur en del vita amerikaner säger sig hotade. Varifrån "hotet" kom var klart >invandrare.
Deras uttalanden rakt in i kameran utan minsta skam eller eftertanke var både ofantligt skrämmande och helt sjuka. Det gick inte att se vidare på eländet. 🤮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
8/13/18, 10:25 AM
#48

Kanske såg du helt enkelt frontfigurens George Soros pengar jobba för högtryck? Kontrollerad opposition. Illuminati spelar dessutom media som en fiol.

Det är naivt att svälja vad traditionell media spinner om Q, för QAnon har alla känneteckenen av att vara en CIA-halmgubbe (eng. strawman), var syfte är att driva en del av Bilderberggruppens och Illuminatis agenda.

Q används av CIA för att skapa opposames och för att uppmuntra till krig mot Iran.

En fortsättning av CIAs Dispatch 1035-960.

I mediarullningen runt Q ser du en liten del av CIAs enorma Operation Mockingbird (wiki) som går ut på att kontrollera all media i världen. Q är på ett sätt en skapad "fiende", som media kan rikta sin vrede mot. Och för andra blir Q en "visselblåsare", som vissa ställer sitt hopp till, men Q är i realiteten bara en front för CIA.

Q = CIA
CIA = Q

Skapad och kontrollerad opposition.

Annons:
papa-bear
8/13/18, 9:51 PM
#49

en stor del av qanons konspirationsteorier grundar sig i anti-semitism, därav konspirationerna mot soros, vilket passar orban, eftersom orban hatar soros och beskyller honom för både det ena och det andra, sedan att soros inte har några skrupler när det gäller att tjäna pengar, är ju en annan sak, vilket går att läsa om på wikipedia. sverige utsattes 1992 av hans spekulationer på finansmarknaden.

Magi-cat
8/14/18, 7:50 AM
#50

Och där sätter vi streck i just den diskussionen. Jag tror att det framgått vid det här laget hur k-teorier i sina extrema yttringar kan vrida till det mesta och faktiskt ge upphov till destruktiva handlingar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/30/18, 12:40 PM
#51

"Uppgifter från Stockholm gör gällande att det skulle finnas en central i Paris som planlägger, samordnar och dirigerar demonstrationerna mot USA över hela världen, eller åtminstone de demonstrationer som förekommer i Europa."

Detta kunde man läsa i Dagens Nyheter den 5 januari 1968.

Det fanns olika former av konspirationsteorier förr i tiden, också…

källa: 

"1968 - revolutionens rytmer" av Håkan Thörn

(edit: Det är naturligtvis idiotiskt och fake, är bäst att tillägga.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/11/19, 8:02 AM
#52

"Samtal om konspirationsteorier"

Arbetets museum, Norrköping, 24 jan 2019

https://www.arbetetsmuseum.se/evenemanget/samtal-om-konspirationsteorier/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
1/13/19, 12:54 PM
#53

Dag Hammarskjöld mördades av Bilderberggruppen för att stärka makthavarnas intressen i Afrika vid den tid då flera frihetsrörelser försökte göra kolonierna oberoende av Illuminatis familjer. SVT

I början av 1990-talet mörkade och blockerade, blockerade och mörkade Bildtregeringen krav på att utredningen om mordet på Hammarskjöld skulle återupptas. Ja, Carl Bildt är en Bilderbergare.

JonasDuregard
1/14/19, 7:17 AM
#54

#53 Vänta, så FN är inte en del av den hemliga världskonspirationen? ☝️

Det är ju fantastiska nyheter! 😃 Har du några förslag på hur vi tillsammans kan jobba för att stärka FN?

Magi-cat
1/14/19, 9:52 AM
#55

Så bra att vad som närmar sig sanningen äntligen kommer fram!

"Teorier och konspirationer har florerat ända sedan den ödesdigra natten 1961 då Hammarskjöld dog": (Rättade SVT:s felaktiga stavning av namnet i citatet/M-c)

Och ibland är sanningen just så fruktansvärd som man kunde befara…

"– Det fanns starka politiska intressen som ville få bort Hammarskjöld. Han stod upp för FN-deklarationen och ställde sig ofta bakom de små medlemsstaternas intressen mot stormakterna. Belgare och britter hade dessutom stora ekonomiska intressen i Katangas gruvor. "

Alltid dessa ekonomiska intressen för vilka det inte skys några medel oavsett hur smutsiga…😕

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nya-uppgifter-legoknekt-ska-ha-erkant-att-han-dodade-dag-hammarskjold


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/31/20, 8:55 AM
#56

Ed Snowden tar i sin bok "I allmänhetens tjänst" upp en hel del frågor. Säkert är det fler än jag som är nyfiken på om det står något om jordisk och utomjordisk kontakt. 🙂

Men enligt vad han skriver i boken har han inte hittat det minsta om att aliens skulle ha haft kontakt med jorden. 

Och - astronauterna landade faktiskt på månen. 🌛😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/9/20, 7:28 PM
#57

I ryktena runt corona-viruset hittar vi ingredienser som allt från fladdermussoppa till Dean Koontz och Bill Gates:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/falska-pastaenden-sprids-om-det-nya-coronaviruset/?fbclid=IwAR2DSun_RLPc4HgbGXewwDFcymztr7jGinVKup3sRw4KrbHKRhq-Dt7X5qA


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/26/20, 9:59 AM
#58

Fruktansvärda konspirationsteorier i coronakrisens spår. 😢 Antisemitismen frodas, det är helt sjukt.

"Också i Tyskland har den pågående coronakrisen lett till att konspirationsteorierna frodas. Det här såväl på nätet, som på de många demonstrationerna mot landets coronapolitik. Från judiskt håll varnar man för hur pandemin stärker antisemitismen."

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/26/konspirationsteorier-i-coronakrisen-galler-att-handla-snabbt-om-ens-kompis-borjar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/7/21, 8:51 AM
#59

Angående gårdagens demonstration i Stockholm med alla sina spretiga budskap om att coronan är fejk och jag vet inte allt, blandat med någon fin affisch om fred …
Demonstrationen avslutades vid Karl XII vilket väl säger det mesta.
Jag tycker det är djupt sorgligt att dessa demonstrationer nu nått Sverige och jag förstår inte hur någon kan förneka pandemins allvar!
Helknäppt!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vAn9RB/arrangoren-firar-demonstrationen-trots-brottsmisstanke


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Varken arrangörerna eller deltagarna lyssnade på polisens uppmaning att bryta upp den olagliga folksamlingen som bildats i protest mot coronapandemin. Först vid 16.37 meddelade polisen att demonstrationen var upplöst. ”I kväll firar vi”, skriver arrangören Filip Sjöström.
Magi-cat
3/7/21, 9:02 AM
#60

Nazister och högerextremister deltog i den olagliga demonstrationen.

"Protesten har väckt intresse i högerextrema kretsar och på Medborgarplatsen deltar flera personer ur den högerextrema miljön."

https://expo.se/2021/03/flera-h%C3%B6gerextremister-bland-de-protesterande?fbclid=IwAR0pMSZbIhjKOkxrVJZZzOhZUWg02CG2_eV9t8qhB4_vmT3N7vCOyBG_Jt4


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Just nu pågår ”Tusenmannamarschen”, en manifestation i Stockholm mot coronarestriktionerna och det närmaste Sverige haft en egen anti-lockdown rörelse. Protesten har väckt intresse i högerextrema kretsar och på Medborgarplatsen deltar flera personer ur den högerextrema miljön.
Magi-cat
5/2/21, 7:46 PM
#61

Det är fullkomligt obegripligt med de demonstrationer mot coronarestriktionerna som hölls 1 maj och en skymf (tycker jag) mot hela tanken med 1 maj!
Rörelsen är väldigt spretig hit och dit men kontentan hos de tongivande tycks vara att syftet med samhällets restriktioner är något annat än vad det sägs, att covid-19 inte gett en ökad belastning på sjukvården, inte lett till ökad dödlighet och sjukdomen inte är värre än vanlig influens. Allt detta är fel.

https://www.expressen.se/kvallsposten/artisten-bortford-av-polis-under-massprotesten/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Flera hundra restriktionskritiska medlemmar i ”Frihetsrörelsen” genomförde en otillåten demonstration i lördags. En av dem var Christofer Lundquist, känd för att ha spelat med Per Gessle.
Pyttelite
5/2/21, 7:59 PM
#62

#61: Jag mår bara illa av eländet.

Jag respekterar de som inte vill vaccinera sig men det här är bara fullständig anarki och bråkstakar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: