Annons:
Etiketthjärnan
Läst 5334 ggr
Magi-cat
2015-01-25 09:27

Synestesi

(Till sajtens LexikonCool)

Synestesi är när flera sinnen kopplas samman neurologiskt. Det kan vara att se ljud och höra färger. 

Det vanligaste är antagligen att se färger för olika bokstäver eller siffror. En del ser färger samtidigt som de hör toner i musik. Det är som om musiken har färg.

En del synesteter ser veckodagarna i olika färger.

 En synestet kodar sina minnen genom att kombinera och associera flera olika sinnesintryck. Någon kan också ha ett fenomenalt doftminne och koppla ihop dofter med färger i tredimensionella bilder.

Det finns inga säkra uppgifter om hur vanligt det är med synestesi. Siffror mellan 0.001 och 2 % av befolkningen har föreslagits, enligt Wikipedia. 

En synestetisk pianist spelar Bach i färg:

http://www.shockmd.com/2012/03/22/bach-in-colors-due-to-synesthesia/

Det har på senare tid föreslagits att det auraseende vissa människor har är en sammankoppling av sinnen liknande synestesi. 
Se mer i  tråden: http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/54916306ce12c45435002a73-auraseende-synestesi

Tidigare tråd om synestesi:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/52d2c447ce12c44747001013-synestesi

källor: Wasling: Minnet fram och tillbaka)

_http://sv.wikipedia.org/wiki/Synestesi
_

http://www.medicaldaily.com/what-its-experience-synesthesia-taste-music-and-colors-language-270741


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2015-01-25 16:15
#1

Märkligt.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cristine
2015-01-25 22:58
#2

Dottern såg just på en film med klassisk musikoch såg färgerna orange , svart ,grönt, gult  oh ljusblått. Kanske för att hon är autist. Själv ser jjag olika färger med musiken men inte med varje ton.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Magi-cat
2015-03-29 20:59
#3

Trevlig TED-lektion (knappt 4 min) om synestesi, enkelt förklarat.

Vi är alla lite av synesteter, bara inte medvetna om det.🙂

http://ed.ted.com/lessons/what-color-is-tuesday-exploring-synesthesia-richard-e-cytowic


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ananse
2015-10-08 22:27
#4

Ja,, dom flesta har nog lite såna associationer. Det blir tydligt i musikrecensioner och liknande, exempelvis när man talar om brunt gitarrljud. Även om inte alla skulle komma på en sån formulering så är den nog begriplig för dom flesta. På samma sätt upplever man vissa ljud som runda, andra som kantiga. Däremot har jag märkt att det inte är så många som anser att veckodagarna har olika färger eller att alfabetet har en viss form. Jag tycker dessutom att vissa namn smakar lever eller svett, det är inte heller alla som gör. Men jag har ändå inte nån sån där extrem synestesi.

Magi-cat
2015-10-09 08:00
#5

#4 Det har du rätt i, för att inte tala om "blues"…🎧

Allt är förstås inte antingen-eller utan alla kan ha olika grader av synestesi. Eller så blir det helt enkelt mer poetiskt och lättbegripligt att inbegripa flera sinnen i en beskrivning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-11-17 09:03
#6

Det finns också något som heter kalender-synestesi, då en del människor (ca 1 % av befolkningen) kan se detaljer i kommande kalender på ett ovanligt klart sett.

En kvinna ser t.ex. kalendern som ett "V" framför sig. 

Det är inte "bara" mentala bilder, utan synesteterna "ser" dem verkligen.

Forskare har börjat intressera sig för fenomenet, eftersom det kan kasta ljus över hur hjärnan processar tid.

Man tror att när människan började göra kalendrar över tiden hade inte hjärnan något speciellt område att processa den nya färdigheten, så den gjorde som vanligt, använde ett annat område, i detta fall det som kontrollerar visuella cortex.

Kalendersynesteterna verkar ha fler kopplingar, fler broar, mellan olika areor.

http://www.sciencealert.com/some-people-can-see-calendars-and-it-could-explain-how-our-brain-processes-time


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sommarek
2016-11-17 09:12
#7

Så roligt att den här artikeln blev upputtad just idag; har en väninna som har detta och precis har fått veta att det har ett namn.  👍

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2016-11-17 09:30
#8

Oj, vad häftigt, och vilken bra synk! 🙂

Måste vara en praktisk synestesi, känns det som…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
2016-11-19 22:11
#9

Jag började titta på filmen där Evan Shinners spelar musik av Bach. Jag tycker om Bachs musik massor, och pianisten är väldigt duktig på att spela. Medan jag tittade tänkte jag "hade jag varit med där han spelade hade jag varit tvungen att gå ut eftersom det redan när jag tittade på inspelningen upplevde det som om jag satt mitt inne i ett "vattenfall" av en massa olika, jättestarka, färger" 😭.

lilssgu
2016-11-22 19:04
#10

Jag har synestesi 🙂

Kommer ihåg då jag var 9 år och berättade för min mamma att jag såg en färg då jag tänkte på en valfri siffra. Visste förstås inte då att det faktiskt fanns någonting som synestesi.

Har också alltid tyckt att namn på t.ex. länder låter olika "stora". Bokstäver är också antingen maskulina eller feminina för mig 🙂

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Magi-cat
2016-11-22 20:14
#11

#10 Härligt! 👍 Det måste underlätta inlärning och för minnet, kan jag tänka mig, att se siffror i färger och länder som olika stora.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

lilssgu
2016-11-22 20:34
#12

#11 Vet inte om det underlättar, har ju inte varit med om någonting annat, MEN. Jag var alltid bäst i årskursen på modersmål, stavning och grammatik var min starka sida, det kanske har någonting med synestesin som jag var omedveten om att göra?  ☝️

Har alltid tyckt att mitt långtidsminne är okej, men för ett tag sedan kunde jag citera långa meningar av vad mina vänner hade sagt för flera år sedan (alltså under dagis och lågstadietiden). Det kan också ha någonting med synestesi att göra.

Alfabetet fungerar enkelt för mig. A är ljusast, Ö är mörkast. Allt där emellan är någonting däremellan, H är alltså mörkare än F men ljusare än L.

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Pyttelite
2020-06-06 12:36
#13

Har ni färger på abstrakt ting?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: