Annons:
Etikettövrigt
Läst 2972 ggr
Magi-cat
1/14/15, 1:07 PM

Tårarnas landskap

Glädjetårar, sorgetårar, skrattårar, skära-lök-tårar - man skulle kunna tro att det är tårar som tårar, samma vätska som fyller ögonen och rinner över vilken orsaken än är. Men så är det nog inte…

Rose-Lynn Fisher bestämde sig för att sätta olika tårar under mikroskop och fotografera dem.

Så här vackert blev resultatet, olika landskap formas av olika känslor.

Undrar om inte lök-tårarna var vackrast?

http://www.rose-lynnfisher.com/tears.html.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Sjöstjärna
1/21/15, 5:37 PM
#2

Intressant att samtliga tårar som är förknippade med någon form av känslomässig smärta har kantiga mönster.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Magi-cat
1/21/15, 5:48 PM
#3

#2 Ja, och löktårarna skilde sig helt, de fick ett vackert fraktalmönster.

Timeless reunion ser ut som en karta….osv. Fascinerande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/6/15, 6:00 PM
#4

Gråter ni också när ni ser sorgliga filmer eller rörande filmer eller söta nyfödda djur eller bebisar eller när ni blir glada eller….?

Här är en TED-lektion (tecknad, ca 3 min) om olika tårar…

Ca 130 kg tårvätska producerar vi per år.

Det finns 3 sorters tårar. Först de basala som vi inte tänker på men som smörjer ögat så det inte känns grusigt.

Nummer 2 är skära-lök-tårarna som är reflexer när man utsätts för kemiska ämnen i löken. Tårarna slutar så snart det utlösande ämnet är borta.

Nummer 3 till slut är de emotionella tårarna. De verkar stabiliserande på humöret men exakt varför man gråter vet man inte riktigt. Kanske har de emotionella tårarna en social funktion (skapa sympati). De innehåller också stresshormoner. De kanske rensar ut stressen och lugnar systemet.

http://ed.ted.com/lessons/why-do-we-cry-the-three-types-of-tears-alex-gendler


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/23/15, 12:58 PM
#5

Tårar….det finns mycket att säga om dem….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/23/15, 1:02 PM
#6

Olika tårar innehåller olika ämnen(och har helt olika syften kan man tänka sig.)

"the emotional ones (crying when emotionally upset and stressed) and the ones arising from irritants (such as crying from onions). They found that emotional tears contained more OF the protein-based hormones, prolactin, adrenocorticotropic hormone, and leucine enkephalin (natural painkiller), all OF which are produced by our body when under stress"

Så - det är nyttigt att gråta och reducerar stress.

http://www.scienceiq.com/facts/scienceoftears.cfm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
mulac
11/23/15, 2:39 PM
#7

Häftigt!  Får tänka på detta nästa gång man skalar lök!  😃

Ghosthunter
11/23/15, 3:27 PM
#8

Så märkligt. Jag trodde det var tårar som tårar….alltså ingen skillnad😮

Jag håller med om att löktårarna var vackrast. Mer komplext mönster!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Marr
11/24/15, 7:17 AM
#9

Ja vad konstigt att tårar utsöndrade på  känslomässiga reaktioner eller försvar ser olika ut i uppbyggnad. Antar de mer känslomässiga är de som innehåller mest hormoner.

Ja gråt kan vara så frigörande, om man inte kunde gråta skulle man nog explodera då extra stressiga perioder i livet sätter in..

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
11/24/15, 7:23 AM
#10

Antar att tårarna (när de torkat på objektglaset) ser olika ut beroende på de kemikalier, ämnen, de innehåller. De kristalliserar olika när vätskan torkat in. 

Det skulle vara intressant att mäta beståndsdelarna i olika sorters emotionella tårar också,som glädje eller sorg. Men det kanske är svårt att återskapa i labb-miljö.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
11/24/15, 8:31 AM
#11

Ja att gråta är verkligen frigörande i många situationer…..det är som att ventilera ett överskott av ånga….det måste göras annars så smäller det!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
11/24/15, 8:46 AM
#12

Varför gråter man och varför sänder man ut så tydliga rädsle-signaler? Alla sociala djur visar rädsla, även om gråt/tårar hos (dägg)djur är ett omstritt fenomen. 
Andra signaler är att darra, rodna, hunden lägger ner öronen och sänker svansen, katten kryper ihop etc. 

Vore det inte smartare om naturen gett en ett pokeransikte så man inte visar upp sin rädsla och att benen blir som gelé?

Biologin kan inte riktigt förklara detta.

Kanske är den bästa förklaringen att se det hela mot bakgrund av hela artens livscykel. Man måste genomgå ett otal konflikter - och klara sig. Kan man undvika den fatala, slutliga, förlusten till priset av hundra mindre ödesdigra är det bättre.
Pokeransiktet kan råka reta upp en överlägsen motståndare men gör det bara en gång.

Rädslesystemet vinner i längden eftersom det visar hur rädda vi är och garderar oss (kanske) från att råka ut för allvarliga situationer.

Jag skulle vilja tillägga att det också förstärker sociala band, att vi helt naturligt tar hand om varandra och visar empati!

källa: "Vårt djuriska arv", Sverre Sjölander, zoolog, etolog


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
11/25/15, 12:08 AM
#13

#12: undrar om Sverre Sjölander skulle tona ner försvarsbehovet och gå in mer på vinster av att kunna läsa av, samarbeta och förstärka band med varandra om han omarbetade boken idag. Mycket i forskningen har i alla fall gått åt det hållet.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
JonasDuregard
11/25/15, 7:10 AM
#14

#10 Jag tror du tolkar det här alldeles för bokstavligt. Se det mer som vetenskapligt inspirerad konst än som underlag för vetenskapliga slutsatser. 

De olika formerna har sannolikt ingen nämnvärd koppling till känslotillstånd.

JonasDuregard
11/25/15, 7:14 AM
#15

Jag tycker också det är lite taskigt av dig att övertolka en person som uttryckligen skriver så här: "I'm not making any scientific claims in my work though, nor any declarations about anything except perhaps the poetry OF life".

Folk som läser den här tråden kan uppfatta det som att det är konstnären som överdriver och inte du.

Magi-cat
11/25/15, 7:53 AM
#16

#15 Det var inte min mening att vara taskig eller överdriva och vem som helst kan läsa länken. Jag tog också upp dem ur skönhetsperspektiv. 

Sedan fortsatte jag att spåna om tårar ur olika aspekter. Det tyckte jag också var uppenbart, men tydligen inte.

edit

#13 Undrar det. Sjölander är stundtals så briljant att man tappar andan. Ibland tappar man hakan av andra orsaker.

edit: Men det är sant att forskningen gått åt det håll du säger.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/25/15, 8:06 AM
#17

Om man läser #0 (med det minsta lilla uns av välvilja) kan jag för mitt liv inte se någon övertolkning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
11/25/15, 8:20 AM
#18

Precis katten….jag håller med dig helt och hållet!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Marr
11/25/15, 8:21 AM
#19

Jag tycker detta var en intressant tråd! Själv har jag inga problem med att detta skulle vara övertolkat av dig Magi-cat. Jag ser ju länkarna.

/…/M-c

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
JonasDuregard
11/25/15, 8:40 AM
#21

#17 "Om man läser #0 (med det minsta lilla uns av välvilja) kan jag för mitt liv inte se någon övertolkning."

Man behöver så klart inte sluta läsa där 🙂.

Att ta bort tråden låter överdrivet, men du kanske kan lägga till att konstnären inte alls påstår att skillnaderna i form beror på känslorna, och att antagandet du gör i #10 helt saknar grund i hennes konstverk.

Denna kommentar har tagits bort.
tarantass
11/27/15, 7:40 PM
#23

Jag ser ingen övertolkning. "Antar" betyder "[Jag] antar". Man måste kunna förutsätta en grundläggande läskunnighet. Även om den tycks bli allt mer tunnsådd.

Och klickförmåga. Vad konstnären säger framgår i länken.

Men jag undrade varför en intressant tråd försvann.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

JonasDuregard
11/27/15, 8:57 PM
#24

#23 "Jag ser ingen övertolkning. "Antar" betyder "[Jag] antar"."

Ja, vad skulle det annars betyda? 🤔

Oavsett så är det så klart ett helt ogrundat (och troligtvis felaktigt) antagande. 

"Men jag undrade varför en intressant tråd försvann."

Jag hade också för mig att tråden var borta ett tag. Nu är den i alla fall tillbaks och har städats upp lite 👍.

Magi-cat
11/28/15, 8:17 AM
#25

Någon annan får gärna fortsätta utveckla tråden. Själv har jag tappat motivationen.😢

👋


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
11/28/15, 10:43 AM
#26

Hittade en annan gammal artikel från DN. Kvinnors tårar dämpar mäns sexlust.

Det tycks genom bilder tagna med magnetkamera att efter män fått lukta på kvinnotårar så verkar tårarna fungera som en form av doftsignaler. En ärlig markering att den sexuella lusten saknas?

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kvinnors-tarar-dampar-mans-sexlust/

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
10/19/16, 3:20 PM
#27

Maurice Mikkers, fotograf och laboratorieanalytiker, har också fotograferat tårar. Hans intresse vaknade när han slog sig så tårarna kom fram och han kom på idén att titta på dem i sitt mikroskop.

Bilder på tårar; rätt snygga.

http://www.boredpanda.com/microscope-photography-imaginarium-of-tears-maurice-mikkers/

Emotionella tårar innehåller fler ämnen än t.ex. löktårar, bl.a. leucinenkefalin som ska vara smärtlindrare.

Ett tedx: (Har inte tittat själv)

http://tedx.amsterdam/talks/imaginarium-of-tears/

Se även Illustrerad Vetenskap 2016:16


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
10/21/16, 8:17 AM
#28

Nu har jag tittat på TEDx-videon, den är väl värd att spendera 8 minuter för att se!

Maurice Mikkers berättar sin historia, hur han började med mikroskopi och varför han började fotografera tårar.
Vi får se hur kristallerna växer fram under mörkfältsmikroskopet och hur olika tårar kan se ut.

"Varje tår har sin egen historia". Efter föreläsningen inbjuds publiken att dela sina tårar med hans mikroskop…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
10/21/16, 8:53 AM
#29

#27 "Emotionella tårar innehåller fler ämnen än t.ex. löktårar, bl.a. leucinenkefalin som ska vara smärtlindrare."

Men den skillnaden syns väl inte i mikroskop? Jag antar att de olika kristallstrukturerna bildas av saltet i tårarna.

Magi-cat
10/22/16, 9:03 AM
#30

#29 Jag ser inte att det framgår i texten huruvida ämnena påverkar själva kristalliseringen. Rimligen är det inte omöjligt. Även om halten ingående särskiljande ämnen sannolikt är (för) liten. 

Det vore förstås roligt att undersöka närmare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
10/22/16, 9:06 AM
#31

Visste ni att tårar innehåller små doser av cyanid?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
10/22/16, 9:12 AM
#32

#31 Nä?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
10/22/16, 9:17 AM
#33

Inte jag heller. Bara undrar!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
6/12/17, 9:13 AM
#34

Läs om tårar i Senaste numret av Illustrerad Vetenskap, 2017:09.

En israelisk hjärnforskare, Noam Sobel, vill bygga upp en "tårbank"med frysta människotårar för att lära sig mer om gråtens och tårarnas mysterier.

De salta dropparna innehåller miljarder molekyler och genom den nya tårbanken hoppas forskarna hitta den exakta kemiska sammansättningen i i våra känslotårar. Inte "bara" det, de hoppas också få inspiration till nya läkemedel och hitta sjukdomar redan innan de bryter ut.

Än så länge har man inte hittat den exakta kemiska sammansättningen i känslotårarna, men söker vidare.

#0 kanske inte var så långsökt, after all…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
6/12/17, 2:57 PM
#35

Ett glas vatten innehåller mer molekyler än det finns sandkorn i världen….undra vem som har räknat? En, två, tre, fyra….ah, skit samman, vi säger att det är fler än sandkorn😂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Farwuq
6/13/17, 8:51 AM
#36

Precis som det finns fler stjärnor i kosmos än sandkorn på jorden.
🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ghosthunter
6/13/17, 9:56 AM
#37

Ja och det är helt otroligt, för det handlar ju om stora saker också!😮

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Farwuq
6/13/17, 10:01 AM
#38

Ja, och tänk på alla planeter med sina sandkorn och vattenmolekyler som finns runt alla dessa stjärnor.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ghosthunter
6/13/17, 10:54 AM
#39

Nu börjar det bli lite svettigt🥵😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: