Annons:
Etiketterforntidteknik
Läst 6549 ggr
Magi-cat
2015-01-09 16:16

Atlantis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Atlantis är/var en mytisk plats, omskriven av Platon. Om var detta det mäktigaste riket för sin tid fanns, om det fanns och var det fanns finns det många berättelser om, men ingen har funnit det. Men myterna lever vidare…

Orichalcum, en metall värderad näst efter guld och som sägs höra samman med Atlantis, ska vara en mässingsliknande legering som framställdes via en process med zink, koppar och träkol. När Atlantis enligt mytologin sjönk i havet efter en katastrof, försvann också allt oricalchum ner i djupet.

Nu har man funnit ett skepp (skattletarens dröm!) som sjönk utanför Siciliens kust för hela 2600 år sedan. I lasten finns något riktigt exklusivt: 39 tackor aurachalcum, eller orichalcum, av zink, koppar och lite nickel, bly och järn.

Vem som än tillverkat legeringen måste det vara en kultur som hade stora kunskaper om metaller.

Även om inte detta fynd bringar klarhet om Atlantis, är det ett intressant fynd! Säkert finns det mer intressant att utforska i vraket.

http://www.iflscience.com/chemistry/mysterious-metal-atlantis-found-shipwreck-sicily

http://news.discovery.com/history/archaeology/atlantis-legendary-metal-found-in-shipwreck-150106.htm

(bild från pixabay.com)

Vad tror ni? Om Atlantis? Om fyndet? Är det bara reklam? 😎

edit/gjorde om rubriken för att passa i lexikon/2016-01-26/M-c/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Niklas
2015-01-09 16:25
#1

Spännande. Undrar varför legeringen är så högt värderad.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

VildaVittra
2015-01-09 16:25
#2

Att naturkatastrofer kan få civilisationer att försvinna är ju inte okänt, så jag anser det troligt att "Atlantis" funnits. Jag skulle leta utefter kontinentalsprickorna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tarantass
2015-01-09 22:36
#3

Intressant. Bara tvåhundra år före Platon, om dateringen (och det övriga) håller, skeppade man alltså orikalkumtackor i den grekiska världen. Tvåhundra år för att höljas i mytens skimmer – hur kunde det gå till? Var tackorna av nylegerad metall eller bestod de av nedsmälta äldre föremål?

Förebilden till Atlantis kanske är knivigare. Vet inte var i Atlanten det skulle ha funnits. Av det jag kan erinra mig ha hört verkar Thera eller Santorini, en vulkanö norr om Kreta, minst osannolik. Där fanns en bronsålderscivilisation nära släkt med Kretas minoiska – den med Minotauros och labyrinten – som gick under när ön imploderade. Utbrottet verkar också ha kastat en tsunamivåg mot Kreta som kretensarna aldrig riktigt hämtade sig från.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

JonasDuregard
2015-01-10 02:20
#4

#0 "Vem som än tillverkat legeringen måste det vara en kultur som hade stora kunskaper om metaller."

Vad får dig att tro det?

Legeringen verkar inte svårare att tillverka än brons, och det kunde man så vitt jag vet göra redan på bronsåldern 😎.

JonasDuregard
2015-01-10 02:24
#5

#2 "Att naturkatastrofer kan få civilisationer att försvinna är ju inte okänt, så jag anser det troligt att "Atlantis" funnits."

Menar du att det faktum att civilisationer kan gå under är ett bevis, inte bara på att det funnits civilisationer som gått under, utan på att Atlantis specifikt funnits?

Magi-cat
2015-01-10 08:17
#6

I nedanstående länk finns en bild på "tackorna" av orichalcum.

Enligt Platons beskrivning var templet i Atlantis klätt invändigt med denna glänsande guldglänsande metall.

Orichalcum nämns inte bara av Platon. Vi har t.ex. Vergilius Aeneid där Turnus' bröstplåt var utsmyckad med bl.a. orichalcum.

I ‘Antiquities OF the Jews’ sägs farkosterna vid Salomos tempel varit av orichalcum eller brons.

http://www.ancient-origins.net/news-history-archaeology/rare-orichalcum-metal-shipwreck-legendary-atlantis-020158

Tänk vilken fantastisk skatt att hitta på havets botten efter flera tusen år! Nu kan man få reda på mer om den här metallegeringen, var den kom ifrån, vilka som hade kunskaperna…Historia när den är som bäst…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
VildaVittra
2015-01-10 08:57
#7

#5 Vet du vad detta tecken " betyder? Om inte, slå upp det. För jag är knappast den enda som hävdar att "Atlantis" funnits, eller är du skeptisk mot all vetenskap också?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JonasDuregard
2015-01-10 09:57
#8

#7 Tagga ner, det finns ingen anledning till personangrepp.

Om du talar om vilken förlorad civilisation som helst så tycker jag det är extremt missvisande att kalla den "Atlantis" eftersom Atlantis (som det berättas om i sagan) har andra egenskaper än att vara en civilisation som dukat under för en naturkatastrof.

Så att säga att Atlantis (eller "Atlantis") finns bara för att det möjligen finns civilisationer som utplånats tycker jag är missvisande. Som att säga att "Narnia" finns bara för att det finns ställen där det alltid är kallt 🙂. Folk kommer onekligen missförstå det som att hela grejen med garderoben och magiska lejon och så vidare.

Men om du bara menar att det kanske finns civilisationer som dukat under för naturkatastrofer, även om civilisationen kanske inte var magisk eller hade andra osannolika attribut, så håller jag med dig och är glad att det förtydligats.

"är du skeptisk mot all vetenskap också?"

Det ska man givetvis vara. Ett skeptiskt förhållninssätt är en av grundpelarna i själva vetenskap. 

Vill du berätta vilken forskning det är du talar om?

Magi-cat
2015-01-12 08:37
#9

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2015-01-12 10:33
#10

Det står att: "In the aforementioned Critias this metal was mined only on Atlantis and was used to completely cover the inside OF Poseidon’s temple." Undrar varför de skriver "mined". En legering kan väl inte brytas i gruvor?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2015-01-12 10:53
#11

#10 Tänkte också på det. De ingående metallerna är "mined", men själva legeringen är ju tillverkad.

(Om det inte är en utökad betydelse av "mine"?)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2015-01-12 11:30
#12

#10 Vanligtvis inte, jag tänkte också på det. Det finns naturligt förekommande bronsfyndigheter även om de är sällsynta. Och det går ju inte att veta om de som skrev sagorna om Atlantis hade den här legeringen i åtanke när de talade om Orichalcum, eller något annat ämne eller om de bara hittade på. 

Det senare förefaller inte osannolikt. Även om Platon och gänget gjorde många upptäckter så finns det också många exempel på att de presenterade rena fantasifoster som fakta. 

Sannolikt harflera  olika metaller kallats Orichalcum (eller  liknande) av olika antika tänkare.

Magi-cat
2015-01-12 11:50
#13

Även om det specifika fallet skulle vara saga, finns det gott om exempel på sjunkna städer, länder och civilisationer där historia blivit legend och legend blivit myt. Atlantis inget undantag. Det kan t.o.m. vara flera historier som bakats samman till en. Det går sannolikt aldrig att reda ut.

Men fortfarande hittas sjunkna städer. Tänkte ge några exempel men hittade först den här, inte uråldrig, men dock sjunken: (Kallad det nordiska Atlantis, tydligen)

http://corporate.vattenfall.se/nyheter/nyheter/2014/april/sjunken-antik-stad-hittad-vid-ny-vattenfallvindkraftpark/

Och några till:

http://listverse.com/2013/08/05/10-lesser-known-mysterious-underwater-cities/

(har inte tittat själv)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Niklas
2015-01-19 22:46
#14

Här är en intressant dokumentär om vad forskare tror var verklighetens Atlantis, ön Santorini. http://www.svtplay.se/video/354292/sanningen-bakom-legenden-om-atlantis/avsnitt-1


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2015-01-20 07:37
#15

#14 Tack! Det har jag hört talas om förut, att det skulle vara Santorini!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-01-20 07:55
#16

Meningarna går tydligen isär bland forskare om vid vilken tidpunkt det katastrofala, ett av de största i jordens kända historia, vulkanutbrottet inträffade som ställde till sådan förödelse i Medelhavsområden.

Kanske rör det sig om flera förödande utbrott och katastrofer.

http://fof.se/tidning/2010/7/nu-omdateras-santorinis-vulkanutbrott


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2015-01-20 08:26
#17

Tänk om "Atlantis" i själva verket var en båt? Kanske t o m den de hittade på havsbotten som sjönk för 2600 år sedan? Platon kanske inte förstod att "ö" egentligen var en metafor.. 😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

JonasDuregard
2015-01-20 08:35
#18

#14 Det ät i alla fall en av många föreslagna platser. Det verkar svårt att hitta någon ö i medelhavet som inte utpekats som atlantis med mer eller mindre underbyggda argument. 

Annars om man vill ha mer exotiska teorier så trodde Olof Rudbeck att Sverige var Atlantis 🙂  http://sv.wikipedia.org/wiki/Atlantica

Från länken: "Han påstår sig också kunna klarligen bevisa, att Janustemplet i Rom blivit byggt med det gamla templet i Uppsala som förebild"

"Slutligen påstår han, att Odyssevs, Eneas, Argonavternas resor utförts i Östersjön, och han låter den cumanska sibyllan ha sitt tillhåll vid Bottniska viken samt förlägger Herkules stoder till Öresund."

Magi-cat
2015-01-20 08:41
#19

#18 Rudbeck gjorde visst flera försök att s.a.s. flytta fokus till Sverige. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-01-20 08:43
#20

Santorini är ändå en väldigt bra kandidat. Det där utbrotte/t/n med åtföljande tsunami måste ha levt kvar i mannaminnet länge…När kulturer dessutom faktiskt går under (eller förändras) är det en stor grej…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-06-16 08:12
#21

Undrar hur det gått med metallen?

Nedan en intressant länk om Platons Atlantis och verklighetsbakgrunden:

http://www.ancient-origins.net/opinion-guest-authors/atlantis-revealed-platos-cautionary-tale-was-based-real-setting-003224


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-26 10:42
#22

"Det mest omskrivna förslaget för Atlantis eventuella historiska läge är nog att det var en kontinent mitt i Atlanten som sjönk. Azorerna är ett alternativ som föreslagits, och de nuvarande öarna skulle då vara bergstopparna av Atlantis enligt flera av denna hypotes förespråkare. Även Kanarieöarna har nämnts i detta sammanhang. Denna tolkning, främst företrädd av Ignatius Donnelly, är nog den som bidragit mest till den moderna myten om Atlantis, med föreställningar som ofta slår igenom i den amerikanska populärkulturen. Det finns dock inget som helst geologiskt stöd för att det någonsin skulle ha funnits en större landmassa i Atlanten.

En av de platser som har lagts fram som ett eventuellt Atlantis är Antarktis. Kontinenten var en gång helt fri från is, men senaste gången det hände var långt innan det fanns människor på jorden. Under något tillfälle ska också stora mängder vatten ha gjort att kontinenten gått under vatten.[källa behövs]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Atlantis


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
setfree
2017-01-05 11:23
#24

Jag läste Kjellson, Henry / Mattsson, Carl-Anton, "Teknik i forntiden" för många år sedan och det verkar som att teknik har funnits som sedan har gått förlorat. Detta är egentligen inte speciellt konstigt eftersom det ofta bara var ett begränsat antal personer som satt på kunskapen.

Jag har min egen teori angående Atlantis men inte på det sätt som beskrivs av Platon.

Mycket intressant med detta vrakfynd. Sedan har vi ju Thor Heyerdahl och hans fynd som indikerar att olika civilisationer hade kontakt över haven.

tarantass
2017-01-05 17:20
#25

#24: "det verkar som att teknik har funnits som sedan har gått förlorat. Detta är egentligen inte speciellt konstigt eftersom det ofta bara var ett begränsat antal personer som satt på kunskapen."

Nej, det behöver inte vara så konstigt. Bysantinarna med berättelser om krigsmaskiner, orglar, mekaniska vuxenleksaker och annat lär vara ett exempel som jag har för mig inte nämns i den boken.

"Jag har min egen teori angående Atlantis men inte på det sätt som beskrivs av Platon."

Nämligen?

"Sedan har vi ju Thor Heyerdahl och hans fynd som indikerar att olika civilisationer hade kontakt över haven."

Och andra (men har inga namn på rak arm). Heyerdahl hade en tendens att framställa sig som ensam sanningssägare mot ett etablissemang. "Kan ha haft kontakt" kanske också är ett bättre sätt att uttrycka det.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

setfree
2017-01-07 10:38
#26

#25 Och andra (men har inga namn på rak arm). Heyerdahl hade en tendens att framställa sig som ensam sanningssägare mot ett etablissemang. "Kan ha haft kontakt" kanske också är ett bättre sätt att uttrycka det.

Du har rätt. Man vet ju inte säkert. Men modig var han.

"Jag har min egen teori angående Atlantis men inte på det sätt som beskrivs av Platon."

Nämligen?

Jag vågar inte. 🙂

Men du kanske är modigare än mig tarantass. Vad tror du?

tarantass
2017-01-07 17:04
#27

#26: jag är inte så insatt att jag vågar ställa upp någon egen teori eller hypotes. Ett extra skäl till att jag finner andras intressanta. Står fortfarande ungefär där jag stod när jag skrev #3.

Annars kan man förstås också spekulera i att den är en i den bland annat mesopotamiska traditionen av syndaflodsberättelser, varvid de möjliga historiska förebilderna blir både många, lokala och vaga och det där med hög civilisation kanske en sådan där gädda som blir större för varje gång man berättar om den.

Någon har visst framkastat ett under istiden torrlagt Svart Hav också, som sedan plötsligt översvämmades till det det är idag. Det skulle då kräva att myten hade överlevt i kanske fem till tio tusen år redan på Platons tid.

(Jag är inte principiellt stängd för mer spekulativa idéer heller. Låtom tusen blommor blomma, sedan kan man granska dem – på lika villkor.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Huygens
2018-09-08 21:21
#28

Formationen Richat (wiki) i Mauretanien passar in på formen av Atlantis. Två ringformade öar, den ena ön inne i den andre, i en enorm (numera uttorkad) sjö med en diameter av 50 km. En långsträckt bergskedja i norr med floder som sköljer ner i ett frodigt landskap, precis som Platon beskrev Atlantis. En långsträck platå, precis som Atlantis befann sej på, Adrarplatån.

En källa i mittön med sötvatten.

Diametern av Atlantis ska enligt Platon/Solon vara 23.5 km, vilket stämmer in ca 2 km när, på Richat. Ett utflöde av vatten i söder enligt Platon. Richat hade sitt utflöde i sydväst innan Global Uppvärming förvandlade den frodiga regnskogen i Sahara till en öken.

(YT/Bright Insight, 2018-09-05, 23 min)

Det finns ingen liknande struktur som Richat någonstans på jorden. Ingen vet hur Richat skapats. Kopplingen mellan Richat och Atlantis är helt mörkad och dold, dold och mörkad på wikipedia.

Ett problem existerar dock. Richat befinner sej mer än 300 m över havsnivå och långt från havet.

Kanske får vi svar om det dränkta templet Sais (wiki) i Nilen med hieroglyferna om Atlantis undersöks?

Vetenskapens officiella ståndpunkt är att Atlantis är pseudovetenskap och dessutom den enda historiska berättelsen där både Platon och Solon ljugit, precis som Homer ansågs ha ljugit om existensen av Troja.

Magi-cat
2019-04-08 09:07
#29

🌊


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: