Annons:
Etikettövrigt
Läst 2745 ggr
Magi-cat
2014-12-22 09:23

Brain Magic

Keith Barry i TED-talk med äkta magi. 😉

Lite underhållning att roa sig med i helgerna…

(Men försök inte att göra en del av de där sakerna själva…)

http://www.ted.com/talks/keith_barry_does_brain_magic#t-10736


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JayLama
2014-12-23 14:55
JonasDuregard
2014-12-24 00:52
#2

Helt oinformativt anser jag, han säger ju aldrig vilka delar av det han säger som han faktiskt tror på och vilka delar som är påhittade delar av showen (antagligen är nästan allt det senare). Konstigt att presentera en vanlig magi-show som ett föredrag. Känns som det går mot hela idén med Ted, framför allt eftersom det finns gott om människor som kan ta det han säger på allvar och inte inse att det är en show.

Magi-cat
2014-12-24 07:50
#3

#2 Jag introducerade det också som underhållning. 🤓

Håller med dig. Jag tyckte också det var märkligt. TED är annars så noga med sitt renommé. (Så noga att man refuserade Rupert Sheldrake, har jag för mig.) Här har vi då ren varietéunderhållning utan pedagogiska inslag och förklaringar. Jag antar att det ingick på något sätt, men inte var med i klippet?

F.ö. tror jag inte någon tror att det är på allvar, även om den närmast obefintliga risken naturligtvis är större om underhållningen hålls i TED:s regi än på en krog.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-12-24 10:23
#4

#3 "Jag introducerade det också som underhållning."

Jag såg det, och det var inte kritik mot dig utan mot dig utan mot föredraget. 

"(Så noga att man refuserade Rupert Sheldrake, har jag för mig.)"

Allt annat vore väl helt vansinnigt. Att refusera Rubert Sheldrake är inte ett tecken på noggrannhet utan bara på en absolut lägstanivå av omdömesförmåga. 

"F.ö. tror jag inte någon tror att det är på allvar, även om den närmast obefintliga risken naturligtvis är större om underhållningen hålls i TED:s regi än på en krog."

Det finns en tråd inne på andlig skepticism just nu med ett par medlemmar som tror att scenmagikers trick bygger på att de slutit pakter med demoner.

Det finns också gott om mindre extrema fall av människor som tror på de pseudovetensklapliga sken-förklaringarna han ger i föredraget och ännu fler som tror på det "psyckobabble" som används i hans presentation, att han "hackar hjärnan" och är en  "mjukvarutekniker för hjärnan" och sådana missvisande överdrifter.

Magi-cat
2014-12-28 08:49
#5

#4 Jag såg det, och det var inte kritik mot dig utan mot dig utan mot föredraget

Jag är så van vid att du kritiserar mina källor eller var jag än tar idéer och uppslag till diskussioner ifrån.
Du får väl skriva till TED och klaga. (tror det är 10 år gammalt eller nåt, ids inte titta efter.) Kanske ingick det i en serie underhållning. En del verkar faktiskt vara lite av den karaktären.

(Sheldrake och behandlingen av honom kan vi ta en annan gång.)

Det finns en tråd inne på/…/ osv

Du kan aldrig förhindra att människor tror på ett annat sätt än du eller vad du tycker är vettigt och godtagbart. Huvudsaken är väl att det inte inkräktar på någon annan och att man kan diskutera inom ordande former, t.ex. på ett diskussionsforum, där man kan lägga fram olika tankeexperiment och idéer.

Men det är klart, hade det inte varit inom TED hade inte t.ex. jag tittat på det här inslaget. TED ger en oundviklig inramning att det är underhållning och inte magi, så på det sättet platsar det ju. Men man väntade hela tiden på förklaringen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-12-28 09:05
#6

#5 "Kanske ingick det i en serie underhållning."

Kanske. TED står ju för "Technology, Entertainment, Design", men oftast har de ju som sagt någon slags pedagogisk tanke.

"Jag är så van vid att du kritiserar mina källor eller var jag än tar idéer och uppslag till diskussioner ifrån."

Det där är en hutlös överdrift. Jag kritiserar kanske en på tio av dina källor, om ens det. 

"Du kan aldrig förhindra att människor tror på ett annat sätt än du eller vad du tycker är vettigt och godtagbart."

Öh, jaha? Vad har det med någonting att göra? 🤔 Du kan inte förhindra att att jag inte alltid tycker som du. 

Det vi talade om innan ditt lilla stickspår var att du sa att ingen tror att det ligger riktig magi bakom, jag invände att det visst gör det.

Annons:
Magi-cat
2014-12-28 09:19
#7

#6  Du kan inte förhindra att att jag inte alltid tycker som du. 

Haha, nej det gör du sällan och det är bara bra.

Ändrar och förtydligar då (förhoppningsvis) att ingen tror väl att TED sänder ett inslag som är riktig magi eller…nå't.

(I alla fall var det kul.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-12-28 11:18
#8

Ett annat väldigt fascinerande klipp med fantastiska, realistiska - men omöjliga -foton. Idéer mer än ögonblick håller illusionen levande.

http://www.ted.com/talks/erik_johansson_impossible_photography


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-03-13 07:21
#9

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: