Annons:
Etikettmysko-grejer
Läst 3545 ggr
VildaVittra
2014-12-18 15:48

Vem lägger blommor på Falks grav?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Magi-cat
2014-12-18 22:08
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-12-19 08:44
#2

Om det är någon alls (alltså om det inte bara är en skröna) så är det väl gissningsvis en kyrkogårdsarbetare som gör det. Kan ju vara någon plikttrogen släkting eller bara någon nutida beundrare men det tycker jag verkar mindre sannolikt.

VildaVittra
2014-12-19 08:46
#3

 #2 Varför skulle en kyrkogårdsarbetare ta en promenad ut i skogen långt från kyrkan?

Avrättade fick inte begravas i vigd jord.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2014-12-19 08:49
#4

Eller någon från trakten som håller myten vid liv?

Eller så är det en tradition att lägga blommor vid graven när man gjort något speciellt eller man önskar sig något eller vad som…

Jag tror det finns många sådana här lokala traditioner där man glömt upprinnelsen men den fortsätter av bara farten.

Lite gulligt i alla fall, att lägga blommor så här…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-12-19 08:56
#5

#3 Jag visste inte att det låg "långt från kyrkan". Det kanske är en skogsvaktare. Eller någon på tidaholms turistbyrå. Magi-cats förklaring att det är flera olika verkar också fullt möjlig. Men som sagt, en annan enkel förklaring är ju att det bara är en skröna. 

Om någon är uppriktigt intresserad av svaret på din fråga (kanske filmbolaget som omnämns i #1) så vore det ju en enkel sak att ta reda på. Men jag tror det finns ett begränsat intresse av att ta reda på hur blommorna egentligen hamnar där (om de verkligen gör det), stor risk att myten överträffar verkligheten.

Magi-cat
2014-12-19 13:10
#6

Ibland behövs gåtan och hemligheten mer än lösningen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-07-22 08:11
#7

Om Falks grav:

"Jonas Falk avrättades genom halshuggning 1855. Fortfarande är hans grav upphöjt i dunkel." (lustigt sagt, det där 🤦‍♂️. Uttrycket "höljd i dunkel" var nog vad de tänkte på.)

Vissa nätter kan ljudet av galopperande hästar och sorlet av människor som bevittnade avrättningen höras i skogen, enligt uppgift…

(filmklipp ca 2 min)

edit: Nu med rätt länk:

https://www.aftonbladet.se/tv/a/259760


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: