Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT) Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Övrigt

Hur man blir 110 år (eller mer...)

2014-12-10 08:06 #0 av: Magi-cat

Den här mannen har lyckats bli 110 friska år. Han föddes och växte upp i en tid utan bilar, flygplan, TV och mobiltelefoner. Antagligen utan en massa stress också.

Receptet säger han är att avhålla sig från skräpmat. Det låter vettigt. Sedan räknar han upp fem hälsomedel som bidrar till ett långt och friskt liv. Jag såg bara choklad. SkämtarSkrattar Vilka fler var det och vad tror ni om långt liv och hälsa? Finns det några recept?

http://www.spiritscienceandmetaphysics.com/110-year-old-man-credits-these-5-foods-to-his-long-life/

Hjärta ”Mörker kan inte fördriva mörker, det kan bara ljus. Hat kan inte fördriva hat, det kan bara kärlek göra.”

Anmäl
2014-12-10 10:45 #1 av: JonasDuregard

#0 "Finns det några recept?"

Att inte ha otur är nog en bra början, och att inte födas med fel föräldrar.

Utöver det verkar det råda högst delade meningar. 

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-12-10 10:56 #2 av: Magi-cat

Utbildning är en faktor som ofta hamnar högt. Något som går att påverka också, i alla fall mer än tur/otur.

I motsatta änden på skalan har vi ensamhet och social utsatthet.

Hjärta ”Mörker kan inte fördriva mörker, det kan bara ljus. Hat kan inte fördriva hat, det kan bara kärlek göra.”

Anmäl
2014-12-10 16:08 #3 av: Maria

Han föddes och växte upp i en tid utan bilar, flygplan, TV och mobiltelefoner

Jag tror inte det har med saken att göra. Vi blir allt äldre och vi blir framförallt friskare som äldre trots att vi lever i nutid. De äldre-äldre i vårt moderna samhälle samhälle fortsätter att öka trots bilar, flygplan, TV och mobiltelefonerSkämtar

Det beror säkert på en massa  orsaker som dessutom ska samverka med varandra.

/Maria

Anmäl
2014-12-10 18:57 #4 av: Magi-cat

#3 Meningen du citerar var ett tidsperspektiv. 110 är är en lång tid under vilken mycket hänt och förändrats i samhället.

Men med detta sagt, att motion är viktigt är samtliga överens om. Förr var rörelsen nödvändig för att komma någonstans. Numera måste vi komma någonstans (ofta i bil) för att skaffa motion. 

De som är gamla idag har inte växt vid upp dataspelet eller med en mobil vid örat. Tiden får väl utvisa om det kommer att betyda något för hälsa och livslängd.

Anmäl
2014-12-11 00:27 #5 av: Cristine

Pappa föddes 1900 och dog 98 år gammal fullt frisk men med lågt blodtryck som gjorde att hjärtat stannade.  Samma dag som han dog klippte han min gräsmatta 2000 kvm, städade i verkstaden, städade sedan hemma då de skulle ha gäster. >Gästerna gick ½12 och han lade sig dför att studera  Spanska Klev upp kl 4 för ett varmt bad och där hittade mamma honom leende..Han var aldrig sjuk och 1 gång till tandläkaren då han bet av en tand. Han gjorde varje morgon en övning framför öppen balkongdörr och bestod av att med raka ben ta i tårna och seda lyfta armarna över huvudet.

Simmade gärna på sommaren och gjorde varje dag 1 mil på skidor tills hanl fyllde 94 Han hade inte ett kilo över utan såg vältränad ut. Han åt aldrig sig proppmätt eller tog om,var en gourmand, älskade att äta av allt som olika länder erbjöd, var lagom i alkoholen, drack en whisky före sängdags på grund av de låga blodtrycket. Var mycket noga med kvaliten på maten och älskade att använda mycket örte

De interviuade honom  på televisionen då han köpte sommarstuga vid 93 års ålder.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl
2014-12-11 07:17 #6 av: Magi-cat

Vad underbart att höra om din pappa, Cristine! Hjärta

Det fanns flera faktorer där: kroppslig rörelse, intellektuell rörelse, knapp men god kost, socialt kontaktnät...Härligt att han var frisk upp i så hög ålder!

Anmäl
2014-12-11 09:11 #7 av: Maria

Det är nog ganska många av oss som har en riktig piggelin att referera till.

Vad jag menar är att numera så blir fler och fler väldigt mycket äldre så att fylla 100 numera är inte lika uppseendeväckande som för en eller flera generationer tillbaka.

Dessutom ökar andelen friska äldre hela tiden.

/Maria

Anmäl
2014-12-11 09:42 #8 av: Cristine

Tack!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl
2014-12-11 10:21 #9 av: Magi-cat

#7 Har du några siffror på hur vanligt det är att fylla 100 friska år jämfört med t.ex. för 50 resp. 100 år sedan?

Alltså inte medellivslängden, utan just 100-åringar?

Anmäl
2014-12-11 10:26 #10 av: Maria

Här kommer en länk bla.

http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/13438/LKT0952s3489_3491.pdf 

/Maria

Anmäl
2014-12-11 12:07 #11 av: Magi-cat

En intressant bok, Åldrandets gåta:

http://www.adlibris.com/se/bok/aldrandets-gata-vetenskapen-som-forlanger-ditt-liv-9789170377051

En recension av den:

http://www.svd.se/kultur/litteratur/ata-sova-leva_7828824.svd

Anmäl
2014-12-11 13:12 #12 av: JonasDuregard

#9 För internationell statistik är nyckelordet "centenarian" (person som levt till 100 år). 

http://en.wikipedia.org/wiki/Centenarian

http://en.wikipedia.org/wiki/Research_into_centenarians

Anmäl
2014-12-14 19:12 #13 av: Magi-cat

Vältajmat kommer här ett program om hur man blir gammal och mår bra:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/basta-tipsen-sa-lever-du-ett-langt-friskt-liv_4185097.svd

Anmäl
2014-12-14 19:28 #14 av: Maria

Här kommer en annan länk med forskning från Göteborg. Jag har varit inblandad på ett hörn i dessa studier i många år.

http://www.aldreicentrum.se/till-tidskriften/2011/Nr-32013--Gammal-ar-aldst/Att-bli-100-ar--nagot-att-strava-efter-/ 

/Maria

Anmäl
2015-01-14 08:00 #15 av: Magi-cat

Föräldrarna avgör hur gammal du blir. I alla fall om du råkar vara trastsångare. Nörd

Som tidigare sagts är det telomererna, kromosomernas ytterändar, som är den springande punkten. Har man turen att ha fått långa telomerer klarar cellen fler delningar och lever längre, lite kortfattat.

Skillnaden är markant vid födelsen beroende på arvsanlagen.

Hos trastsångarna verkar sambandet mest ligga på mammans sida.

Forskarna tror, enligt artikeln, att sambandet hos människor är mer från pappans sida. Ju äldre pappa, desto längre telomerer i arv.

Jag undrar hur man kom fram till det? Det jag tidigare läst och hört har visat samband från mammans sida är starkare.

(källa: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/dina-foraldrar-avgor-hur-gammal-du-blir)

Anmäl
2015-01-21 19:11 #16 av: Magi-cat

Hur blir man Skottlands äldsta kvinna?

"Ät gröt och undvik män!" lyder den här 109-åriga kvinnans recept. Skämtar

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2912299/Scotland-s-oldest-woman-Jessie-Gallan-reveals-longevity-secrets-including-eating-porridge-avoiding-men.html

Hon växte upp i ett samhälle som var väldigt annorlunda jämfört med nu. Flyttade hemifrån som 13-åring och blev mjölkerska, säkert slitsamt för en ung tjej. Jobbade hela det aktiva livet, träffade människor, gillar musik, går i kyrkan...

Anmäl
2015-01-21 19:27 #17 av: Mia-45

Hahhaha..ja jag läste det där...Hon har nog så rätt....Förlägen

Anmäl
2015-01-22 19:22 #18 av: [Stockholmsbruden]

Med alla våra mediciner, botemedel och operationer, samt allt hälsotänk är nog den första människan att bli 200 år redan född.

Anmäl
2015-01-27 11:58 #19 av: Magi-cat

Här är en dam som är 102 år.

Och ett magiskt ögonblick då hon träffar katthemskatten Edward - och kärlek uppstår.

""It just filled my heart," Bates says about the scene in the shelter lobby. "The kitty just snuggled right up to her. Matched her outfit she had on."

http://www.huffingtonpost.com/2015/01/22/102-year-old-woman-adopts-cat_n_6524804.html?ncid=fcbklnkushpmg00000063

Så mycket djur och människor betyder för varandra...Hjärta Djur ger så mycket som det vanliga materiella livet inte ger. Avstressande är de också. Och att klappa dem utsöndrar oxytocin, välbefinnandehormon. Alla vinner.

Anmäl
2015-06-05 07:26 #21 av: Magi-cat

Man ska helst ha ett gott luktsinne också.

Frågan om sambandet mellan luktsinne (och förlust av detsamma) hänger ihop med demens har diskuterats fram och tillbaka.

Nu har man också funnit samband mellan luktsinnet och risken att dö inom fem år. 

Naturligtvis är inte bristfälligt luktsinne orsak till demens och/eller dödlighet, men kan indikera nervskador som kan ha samband med det.

Så ut och lukta på blommorna!

Läs mer här:

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/sense-smell-linked-mortality-risk

Anmäl
2015-06-06 17:41 #22 av: Magi-cat

Om att förbereda sig för Alzheimers. Kan man det?

Vad finns kvar när förmåga efter förmåga tas ifrån en av "monstret"?

Stark föreläsning av en tjej som sett sin pappa "försvinna"...(ca 6 min)

http://www.ted.com/talks/alanna_shaikh_how_i_m_preparing_to_get_alzheimer_s?language=en

Anmäl
2015-06-09 08:37 #23 av: Magi-cat

Vill man bli 110 år och där över ska man först och främst vara kvinna, förstås. Det är den absolut starkaste faktorn för långt liv. 95 % av de allra äldsta är kvinnor.

Varför? För att om möjligt lösa gåtan tittar man på stamcellerna. De regleras av könshormoner. Dessutom tittar man på telomerernas längd.

"Sex likely plays a role in defining not only lifespan but also the specific portion of a lifespan that’s healthy, or “healthspan”. The effects of sex might not necessarily be the same for the two. "

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/why-are-almost-all-supercentenarians-women

Det vore intressant också, tycker jag, att ta del av hur det kommer sig att några män lyckats bli riktigt gamla. När övervikten för det kvinnliga könet är så stark kanske man kan hitta någonting där som förstärker.

Anmäl
2015-06-09 19:30 #24 av: Candela

Jag har läst att människor som lever i långvariga förhållanden och skaffar familj lever längre. Har tyvärr ingen källa på det nu, men det går säkert att googla på. 

Anmäl
2015-06-09 20:35 #25 av: Magi-cat

#24 Det finns en del variabler som nämns, där ensamhet är något som drar ner levnadsåldern. Omvänt skulle familj och långvarigt (bra, får man förutsätta) förhållande kunna borga för ett långt liv.

Rökning drar också ner, samt låg social status och utbildning.

Helst ska modern ha levt länge också...

Man kan säkert få fram lite olika faktorer som påverkar.

Anmäl
2015-06-10 19:49 #26 av: Magi-cat

Mer om stamceller, gamla kvinnor - och möss: (Samma studie som den i #23)

http://myscienceacademy.org/2015/06/07/why-are-95-of-people-who-live-to-110-women-youre-as-old-as-your-stem-cells/

Anmäl
2016-01-26 22:00 #27 av: Magi-cat

Ny bok av Ennart/Nilsson: "Den blå maten - recept för ett långt och lyckligt liv", Ordfronts förlag

Från baksidestexten:

"Blå zoner. Så kallas de områden i världen där människor lever längst och är friskast. Enligt forskare finns det många anledningar till att det är så, men en av de viktigaste är vad de äter. /.../

Författarnas kulinariska upptäcktsresa för oss till Italien, Grekland, Japan och Latinamerika, men också, och inte minst, till Sverige och Småland."

Jag har bara hunnit titta i boken ännu, men den verkar intressant med många livsbejakande recept.

Anmäl
2016-05-13 21:03 #28 av: Magi-cat

Världens (bekräftat) äldsta människa heter Emma och är 116 år. Hon har genomlevt två världskrig och sett otaliga teknologiska landvinningar, samt förändringar i samhället förstås.

Hennes recept för att bli så gammal är rått enkelt:

"skippa karlarna och ät rejält med råa ägg" Skrattar

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/emma-ar-varldens-sista-manniska-som-ar-fodd-pa-1800-talet

Anmäl
2016-05-15 10:00 #29 av: Magi-cat

Mer om Emma Morano, 116 år ung...

Tänk att ha upplevt så mycket under ett liv!

" Jag ville inte bli dominerade av någon, berättade hon för New York Times tidigare i år.

Trots sin höga ålder bor hon fortfarande ensam och har inga planer på att kasta in handduken.

– Jag mår bra, jag mår bra och så länge jag gör det så kommer jag stanna här med er, ska hon ha sagt på sin 116:e födelsedag den 29 november."

http://www.expressen.se/halsoliv/116-ariga-emma-om-tricket-bakom-sin-hoga-alder-raa-agg--singelliv/

Anmäl
2016-05-20 15:22 #30 av: Magi-cat

Här är en kinesisk man som blev......256 år!Förskräckt

http://zonnews.com/hotnewsss/6216-the-oldest-man-in-the-world-256-years-breaks-the-silence-before-his-death-and-reveals-its-secrets-to-the-world.html

(Nej, jag vet, det är inte möjligt eller troligt. Men gammal var han säkert.)

Anmäl
2016-05-20 15:24 #31 av: Maria

#30 Haha, ja han ser ju onekligen ut att ha levt några hundra årSkrattar

/Maria

Anmäl
2016-05-20 17:42 #32 av: fatcat

#30 Har de opererat in en konstgjord hjärna och ett hjärta så han kan nicka var tionde timme eller har han faktiskt lyckats leva så länge?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Medarbetare på brott ifokus

Anmäl
2016-05-20 17:56 #35 av: fatcat

Fast min gamla avatar är ju nästan identisk, borde inte den också vara upphovsskyddad eller nått? bäst jag kollar upp det.

Tur jag har tusen kattbilder på min lilla ellie, kan nog hitta nått smaskigt Skämtar

Anmäl
2016-05-20 18:30 #36 av: Magi-cat

Din förra var också fin. GladMed de gröna ögonen. Kanske inte det är någon större fara i praktiken.Hyschar

Är det din som du har nu? Så söt kisse!

Anmäl
2016-05-20 18:45 #37 av: JonasDuregard

#30 Varför länkar du till information som du vet är lögn? Funderar

Anmäl
2016-05-20 18:58 #38 av: Magi-cat

#37 Sådana uppgifter förekommer trots allt då och då. Alla förstår säkert att det inte kan stämma.

Anmäl
2016-05-20 19:35 #39 av: JonasDuregard

#38 Du har fel, det finns många som blir lurade Ledsen

Artikeln verkar för övrigt ha stulits härifrån: 
http://www.spiritscienceandmetaphysics.com/256-year-old-man-reveals-the-secrets-to-his-longevity/
(Men de har bytt bilden)

Anmäl
2016-05-20 20:07 #40 av: Magi-cat

#39 Tror du det?Oberörd

Jag hittade den på någon sida typ "Läka naturligt".

Anmäl
2016-05-20 22:39 #41 av: fatcat

#36 Det är min katt Ellie som jag hittade övergiven på en åker förre året. Hon var bara 5-6 veckor när jag fann henne Blomma

Anmäl
2016-05-22 10:08 #42 av: Magi-cat

#41 Vad bra att du tog hand om henne! KattBlomma

Fast nu kom vi lite ifrån ämnet. Skrattar

Anmäl
2016-05-24 11:52 #43 av: Dioramabyggare

Jag har satt som mål att när jag fyller 100 år ska jag fira mig själv genom att köpa en "mountainbike" och ge mig ut på grusvägar och cykelmotionsspår i skogenSkämtar.

Anmäl
2016-05-24 12:17 #44 av: Magi-cat

#43 En god målsättning! Glad

Jag tror det är viktigt med mål, och drömmar....

Anmäl
2016-05-25 03:49 #45 av: Dioramabyggare

#44: tack tack!

Ja, jag håller med dig. En god tro Skämtar!

Anmäl
2016-11-29 22:00 #46 av: Magi-cat

Nu har Emma Morano fyllt 117 år! BallongPresentTårtaTvå råa ägg om dagen och en skvätt konjak då och då är hennes recept...

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/11/29/emma-ater-tva-raa-agg-om-dagen-och-fyller-117-i-dag

Hur gamla kan människor bli? Maxåldern ökar väldigt sakta, om den alls gör det. Kanske är gränsen där någonstans där Emma är nu.

Anmäl
2016-11-30 10:58 #47 av: setfree

#46 Kan man inte köpa telomerer i någon hälsokostbutik? Någon som vet?Cool

Lite genterapi kanske? Man tar in på något SPA och får lite genterapi samtidigt som man äter god mat och lite chocklad och klappar en katt och umgås lite.

Lite konjak också, det verkar ju fungera.

En föreläsning också så att man blir lite mer utbildad, det är ju bra. Funderar

Anmäl
2016-11-30 16:21 #48 av: tarantass

#47: Telomerer bör man kunna få i telefonbutiker, det hörs ju på namnet. Kanske kan man abonnera? Annars får man klaga.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2016-11-30 19:13 #49 av: Magi-cat

Skrattar

Anmäl
2016-11-30 19:22 #50 av: Maria

Så som där är nu så skulle jag inte vilja bli så gammal.

Däremot om medellivslängden hade höjts så att många andra också blev så gamla så ok....Skämtar

Det måste kännas oerhört ensamt att överleva sina kära.

I mitt jobb har jag träffat flera 100+ men i nästan alla fallen så har något barn t.ex gått bort i åldersrelaterade sjukdomar och det känns liksom fel.

/Maria

Anmäl
2016-11-30 20:02 #51 av: tarantass

#48: glömde nämna att det dock är få telefonbutiker som för telomerer. De går ju mot den vanliga policyn med planerat åldrande. Därför kan de vara ovilliga eller spela oförstående när man frågar dem.

#50: ensamhet ja. Och dålig hälsa, och hur "världen" (människan och hens miljöpåverkan) utvecklas också. Och mot rädslan för döden tror jag man börjar i fel ände om man därför försöker förlänga livet…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2016-12-01 19:08 #52 av: setfree

#16 undvik män

#28 Skippa karlar

Jag tycker ni kan glömma de råden. Det kan väl inte stämma. Lipar

Och hur roligt blir det då?Funderar

Anmäl
2017-01-25 15:23 #53 av: Magi-cat

I veckans Vetenskapens värld tog man upp bl.a. kostens betydelse för ett långt och hälsosamt liv. På Okinawa finns påfallande många äldre med ett aktivt liv långt upp i åldrarna. Riktigt gamla människor sågs vara pigga och i i full fart.

En faktor som nämndes var att de äldre bemöts med respekt och vördnad. Som att behövas, antar jag, inte bara bli förbrukade "brukare" som kostar pengar att vårda.Ledsen

Andra faktorer är utbildning och så kosten....På Okinawa tycks lila sötpotatis tycks vara en viktig ingrediens. Har ni sett lila sötpotatis någon gång? (Det skulle inte förvåna mig om de blir vanligare nu, eller kommer i något kosttillskott...)
Det är antocyaninerna som ger det lila färgämnet, som är hemligheten, Antocyaniner är en grupp flavonoider som kan ha en effekt på kroppens försvar mot oxidativ stress och antas vara viktig vid inflammationsprocesser i kroppen. 

Lila antocyaniner finns också i blåbär, björnbär och svarta vinbär.

Och så var naturen bedövande vacker...Det måste vara värt mycket och att miljön är så fri från gifter och föroreningar som möjligt.

Anmäl
2017-01-26 11:12 #54 av: Rhonda

Jag tror på att vår genetisk klocka är inställd på när vi ska dö. Vi kan forkorta det men inte förlänger det. Allt finns i generna, enligt mig.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.