Annons:
Etikettövrigt
Läst 6015 ggr
Magi-cat
2014-12-10 08:06

Hur man blir 110 år (eller mer...)

Den här mannen har lyckats bli 110 friska år. Han föddes och växte upp i en tid utan bilar, flygplan, TV och mobiltelefoner. Antagligen utan en massa stress också.

Receptet säger han är att avhålla sig från skräpmat. Det låter vettigt. Sedan räknar han upp fem hälsomedel som bidrar till ett långt och friskt liv. Jag såg bara choklad. 😉😃 Vilka fler var det och vad tror ni om långt liv och hälsa? Finns det några recept?

http://www.spiritscienceandmetaphysics.com/110-year-old-man-credits-these-5-foods-to-his-long-life/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2014-12-10 10:45
#1

#0 "Finns det några recept?"

Att inte ha otur är nog en bra början, och att inte födas med fel föräldrar.

Utöver det verkar det råda högst delade meningar.

Magi-cat
2014-12-10 10:56
#2

Utbildning är en faktor som ofta hamnar högt. Något som går att påverka också, i alla fall mer än tur/otur.

I motsatta änden på skalan har vi ensamhet och social utsatthet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2014-12-10 16:08
#3

 Han föddes och växte upp i en tid utan bilar, flygplan, TV och mobiltelefoner

Jag tror inte det har med saken att göra. Vi blir allt äldre och vi blir framförallt friskare som äldre trots att vi lever i nutid. De äldre-äldre i vårt moderna samhälle samhälle fortsätter att öka trots bilar, flygplan, TV och mobiltelefoner😉

Det beror säkert på en massa  orsaker som dessutom ska samverka med varandra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2014-12-10 18:57
#4

#3 Meningen du citerar var ett tidsperspektiv. 110 är är en lång tid under vilken mycket hänt och förändrats i samhället.

Men med detta sagt, att motion är viktigt är samtliga överens om. Förr var rörelsen nödvändig för att komma någonstans. Numera måste vi komma någonstans (ofta i bil) för att skaffa motion. 

De som är gamla idag har inte växt vid upp dataspelet eller med en mobil vid örat. Tiden får väl utvisa om det kommer att betyda något för hälsa och livslängd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cristine
2014-12-11 00:27
#5

Pappa föddes 1900 och dog 98 år gammal fullt frisk men med lågt blodtryck som gjorde att hjärtat stannade.  Samma dag som han dog klippte han min gräsmatta 2000 kvm, städade i verkstaden, städade sedan hemma då de skulle ha gäster. >Gästerna gick ½12 och han lade sig dför att studera  Spanska Klev upp kl 4 för ett varmt bad och där hittade mamma honom leende..Han var aldrig sjuk och 1 gång till tandläkaren då han bet av en tand. Han gjorde varje morgon en övning framför öppen balkongdörr och bestod av att med raka ben ta i tårna och seda lyfta armarna över huvudet.

 Simmade gärna på sommaren och gjorde varje dag 1 mil på skidor tills hanl fyllde 94 Han hade inte ett kilo över utan såg vältränad ut. Han åt aldrig sig proppmätt eller tog om,var en gourmand, älskade att äta av allt som olika länder erbjöd, var lagom i alkoholen, drack en whisky före sängdags på grund av de låga blodtrycket. Var mycket noga med kvaliten på maten och älskade att använda mycket örte

De interviuade honom  på televisionen då han köpte sommarstuga vid 93 års ålder.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Magi-cat
2014-12-11 07:17
#6

Vad underbart att höra om din pappa, Cristine! ❤️

Det fanns flera faktorer där: kroppslig rörelse, intellektuell rörelse, knapp men god kost, socialt kontaktnät…Härligt att han var frisk upp i så hög ålder!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2014-12-11 09:11
#7

Det är nog ganska många av oss som har en riktig piggelin att referera till.

Vad jag menar är att numera så blir fler och fler väldigt mycket äldre så att fylla 100 numera är inte lika uppseendeväckande som för en eller flera generationer tillbaka.

Dessutom ökar andelen friska äldre hela tiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cristine
2014-12-11 09:42
#8

Tack!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Magi-cat
2014-12-11 10:21
#9

#7 Har du några siffror på hur vanligt det är att fylla 100 friska år jämfört med t.ex. för 50 resp. 100 år sedan?

Alltså inte medellivslängden, utan just 100-åringar?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2014-12-11 10:26
#10

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2014-12-11 12:07
#11

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-12-11 13:12
#12

#9 För internationell statistik är nyckelordet "centenarian" (person som levt till 100 år). 

http://en.wikipedia.org/wiki/Centenarian

http://en.wikipedia.org/wiki/Research_into_centenarians

Magi-cat
2014-12-14 19:12
#13

Vältajmat kommer här ett program om hur man blir gammal och mår bra:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/basta-tipsen-sa-lever-du-ett-langt-friskt-liv_4185097.svd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2014-12-14 19:28
#14

Här kommer en annan länk med forskning från Göteborg. Jag har varit inblandad på ett hörn i dessa studier i många år.

http://www.aldreicentrum.se/till-tidskriften/2011/Nr-32013--Gammal-ar-aldst/Att-bli-100-ar--nagot-att-strava-efter-/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2015-01-14 08:00
#15

Föräldrarna avgör hur gammal du blir. I alla fall om du råkar vara trastsångare. 🤓

Som tidigare sagts är det telomererna, kromosomernas ytterändar, som är den springande punkten. Har man turen att ha fått långa telomerer klarar cellen fler delningar och lever längre, lite kortfattat.

Skillnaden är markant vid födelsen beroende på arvsanlagen.

Hos trastsångarna verkar sambandet mest ligga på mammans sida.

Forskarna tror, enligt artikeln, att sambandet hos människor är mer från pappans sida. Ju äldre pappa, desto längre telomerer i arv.

Jag undrar hur man kom fram till det? Det jag tidigare läst och hört har visat samband från mammans sida är starkare.

_(källa: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/dina-foraldrar-avgor-hur-gammal-du-blir)_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-01-21 19:11
#16

Hur blir man Skottlands äldsta kvinna?

"Ät gröt och undvik män!" lyder den här 109-åriga kvinnans recept. 😉

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2912299/Scotland-s-oldest-woman-Jessie-Gallan-reveals-longevity-secrets-including-eating-porridge-avoiding-men.html

Hon växte upp i ett samhälle som var väldigt annorlunda jämfört med nu. Flyttade hemifrån som 13-åring och blev mjölkerska, säkert slitsamt för en ung tjej. Jobbade hela det aktiva livet, träffade människor, gillar musik, går i kyrkan…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mia-45
2015-01-21 19:27
#17

Hahhaha..ja jag läste det där…Hon har nog så rätt….😊

[Stockholmsbruden]
2015-01-22 19:22
#18

Med alla våra mediciner, botemedel och operationer, samt allt hälsotänk är nog den första människan att bli 200 år redan född.

Magi-cat
2015-01-27 11:58
#19

Här är en dam som är 102 år.

Och ett magiskt ögonblick då hon träffar katthemskatten Edward - och kärlek uppstår.

""It just filled my heart," Bates says about the scene in the shelter lobby. "The kitty just snuggled right up to her. Matched her outfit she had on."

http://www.huffingtonpost.com/2015/01/22/102-year-old-woman-adopts-cat_n_6524804.html?ncid=fcbklnkushpmg00000063

Så mycket djur och människor betyder för varandra…❤️ Djur ger så mycket som det vanliga materiella livet inte ger. Avstressande är de också. Och att klappa dem utsöndrar oxytocin, välbefinnandehormon. Alla vinner.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
2015-06-05 07:26
#21

Man ska helst ha ett gott luktsinne också.

Frågan om sambandet mellan luktsinne (och förlust av detsamma) hänger ihop med demens har diskuterats fram och tillbaka.

Nu har man också funnit samband mellan luktsinnet och risken att dö inom fem år. 

Naturligtvis är inte bristfälligt luktsinne orsak till demens och/eller dödlighet, men kan indikera nervskador som kan ha samband med det.

Så ut och lukta på blommorna!

Läs mer här:

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/sense-smell-linked-mortality-risk


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-06-06 17:41
#22

Om att förbereda sig för Alzheimers. Kan man det?

Vad finns kvar när förmåga efter förmåga tas ifrån en av "monstret"?

Stark föreläsning av en tjej som sett sin pappa "försvinna"…(ca 6 min)

http://www.ted.com/talks/alanna_shaikh_how_i_m_preparing_to_get_alzheimer_s?language=en


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-06-09 08:37
#23

Vill man bli 110 år och där över ska man först och främst vara kvinna, förstås. Det är den absolut starkaste faktorn för långt liv. 95 % av de allra äldsta är kvinnor.

Varför? För att om möjligt lösa gåtan tittar man på stamcellerna. De regleras av könshormoner. Dessutom tittar man på telomerernas längd.

"Sex likely plays a role in defining not only lifespan but also the specific portion OF a lifespan that’s healthy, or “healthspan”. The effects OF sex might not necessarily be the same for the two. "

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/why-are-almost-all-supercentenarians-women

Det vore intressant också, tycker jag, att ta del av hur det kommer sig att några män lyckats bli riktigt gamla. När övervikten för det kvinnliga könet är så stark kanske man kan hitta någonting där som förstärker.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Candela
2015-06-09 19:30
#24

Jag har läst att människor som lever i långvariga förhållanden och skaffar familj lever längre. Har tyvärr ingen källa på det nu, men det går säkert att googla på.

Magi-cat
2015-06-09 20:35
#25

#24 Det finns en del variabler som nämns, där ensamhet är något som drar ner levnadsåldern. Omvänt skulle familj och långvarigt (bra, får man förutsätta) förhållande kunna borga för ett långt liv.

Rökning drar också ner, samt låg social status och utbildning.

Helst ska modern ha levt länge också…

Man kan säkert få fram lite olika faktorer som påverkar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-06-10 19:49
#26

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-26 22:00
#27

Ny bok av Ennart/Nilsson: "Den blå maten - recept för ett långt och lyckligt liv", Ordfronts förlag

Från baksidestexten:

"Blå zoner. Så kallas de områden i världen där människor lever längst och är friskast. Enligt forskare finns det många anledningar till att det är så, men en av de viktigaste är vad de äter. /…/

Författarnas kulinariska upptäcktsresa för oss till Italien, Grekland, Japan och Latinamerika, men också, och inte minst, till Sverige och Småland."

Jag har bara hunnit titta i boken ännu, men den verkar intressant med många livsbejakande recept.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-05-13 21:03
#28

Världens (bekräftat) äldsta människa heter Emma och är 116 år. Hon har genomlevt två världskrig och sett otaliga teknologiska landvinningar, samt förändringar i samhället förstås.

Hennes recept för att bli så gammal är rått enkelt:

"skippa karlarna och ät rejält med råa ägg" 😃

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/emma-ar-varldens-sista-manniska-som-ar-fodd-pa-1800-talet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-05-15 10:00
#29

Mer om Emma Morano, 116 år ung…

Tänk att ha upplevt så mycket under ett liv!

" Jag ville inte bli dominerade av någon, berättade hon för New York Times tidigare i år.

Trots sin höga ålder bor hon fortfarande ensam och har inga planer på att kasta in handduken.

– Jag mår bra, jag mår bra och så länge jag gör det så kommer jag stanna här med er, ska hon ha sagt på sin 116:e födelsedag den 29 november."

http://www.expressen.se/halsoliv/116-ariga-emma-om-tricket-bakom-sin-hoga-alder-raa-agg--singelliv/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-05-20 15:22
#30

Här är en kinesisk man som blev……256 år!😮

http://zonnews.com/hotnewsss/6216-the-oldest-man-in-the-world-256-years-breaks-the-silence-before-his-death-and-reveals-its-secrets-to-the-world.html

(Nej, jag vet, det är inte möjligt eller troligt. Men gammal var han säkert.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-05-20 15:24
#31

#30 Haha, ja han ser ju onekligen ut att ha levt några hundra år😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fatcat
2016-05-20 17:42
#32

#30 Har de opererat in en konstgjord hjärna och ett hjärta så han kan nicka var tionde timme eller har han faktiskt lyckats leva så länge?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
fatcat
2016-05-20 17:56
#35

Fast min gamla Avatar är ju nästan identisk, borde inte den också vara upphovsskyddad eller nått? bäst jag kollar upp det.

Tur jag har tusen kattbilder på min lilla ellie, kan nog hitta nått smaskigt 😉

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2016-05-20 18:30
#36

Din förra var också fin. 🙂Med de gröna ögonen. Kanske inte det är någon större fara i praktiken.🤫

Är det din som du har nu? Så söt kisse!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-05-20 18:45
#37

#30 Varför länkar du till information som du vet är lögn? 🤔

Magi-cat
2016-05-20 18:58
#38

#37 Sådana uppgifter förekommer trots allt då och då. Alla förstår säkert att det inte kan stämma.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-05-20 19:35
#39

#38 Du har fel, det finns många som blir lurade 😕. 

Artikeln verkar för övrigt ha stulits härifrån: 
http://www.spiritscienceandmetaphysics.com/256-year-old-man-reveals-the-secrets-to-his-longevity/
(Men de har bytt bilden)

Magi-cat
2016-05-20 20:07
#40

#39 Tror du det?😐

Jag hittade den på någon sida typ "Läka naturligt".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2016-05-20 22:39
#41

#36 Det är min katt Ellie som jag hittade övergiven på en åker förre året. Hon var bara 5-6 veckor när jag fann henne 🌺

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Magi-cat
2016-05-22 10:08
#42

#41 Vad bra att du tog hand om henne! 🐱🌺

Fast nu kom vi lite ifrån ämnet. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
2016-05-24 11:52
#43

Jag har satt som mål att när jag fyller 100 år ska jag fira mig själv genom att köpa en "mountainbike" och ge mig ut på grusvägar och cykelmotionsspår i skogen😉.

Magi-cat
2016-05-24 12:17
#44

#43 En god målsättning! 🙂

Jag tror det är viktigt med mål, och drömmar….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
2016-05-25 03:49
#45

#44: tack tack!

Ja, jag håller med dig. En god tro 😉!

Magi-cat
2016-11-29 22:00
#46

Nu har Emma Morano fyllt 117 år! 🎈🎁🎂Två råa ägg om dagen och en skvätt konjak då och då är hennes recept…

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/11/29/emma-ater-tva-raa-agg-om-dagen-och-fyller-117-i-dag

Hur gamla kan människor bli? Maxåldern ökar väldigt sakta, om den alls gör det. Kanske är gränsen där någonstans där Emma är nu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2016-11-30 10:58
#47

#46 Kan man inte köpa telomerer i någon hälsokostbutik? Någon som vet?😎

Lite genterapi kanske? Man tar in på något SPA och får lite genterapi samtidigt som man äter god mat och lite chocklad och klappar en katt och umgås lite.

Lite konjak också, det verkar ju fungera.

En föreläsning också så att man blir lite mer utbildad, det är ju bra. 🤔

tarantass
2016-11-30 16:21
#48

#47: Telomerer bör man kunna få i telefonbutiker, det hörs ju på namnet. Kanske kan man abonnera? Annars får man klaga.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Magi-cat
2016-11-30 19:13
#49

😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-11-30 19:22
#50

Så som där är nu så skulle jag inte vilja bli så gammal.

Däremot om medellivslängden hade höjts så att många andra också blev så gamla så ok….😉

Det måste kännas oerhört ensamt att överleva sina kära.

I mitt jobb har jag träffat flera 100+ men i nästan alla fallen så har något barn t.ex gått bort i åldersrelaterade sjukdomar och det känns liksom fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tarantass
2016-11-30 20:02
#51

#48: glömde nämna att det dock är få telefonbutiker som för telomerer. De går ju mot den vanliga policyn med planerat åldrande. Därför kan de vara ovilliga eller spela oförstående när man frågar dem.

#50: ensamhet ja. Och dålig hälsa, och hur "världen" (människan och hens miljöpåverkan) utvecklas också. Och mot rädslan för döden tror jag man börjar i fel ände om man därför försöker förlänga livet…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

setfree
2016-12-01 19:08
#52

#16 undvik män

#28 Skippa karlar

Jag tycker ni kan glömma de råden. Det kan väl inte stämma. 😛

Och hur roligt blir det då?🤔

Magi-cat
2017-01-25 15:23
#53

I veckans Vetenskapens värld tog man upp bl.a. kostens betydelse för ett långt och hälsosamt liv. På Okinawa finns påfallande många äldre med ett aktivt liv långt upp i åldrarna. Riktigt gamla människor sågs vara pigga och i i full fart.

En faktor som nämndes var att de äldre bemöts med respekt och vördnad. Som att behövas, antar jag, inte bara bli förbrukade "brukare" som kostar pengar att vårda.😕

Andra faktorer är utbildning och så kosten….På Okinawa tycks lila sötpotatis tycks vara en viktig ingrediens. Har ni sett lila sötpotatis någon gång? (Det skulle inte förvåna mig om de blir vanligare nu, eller kommer i något kosttillskott…)
Det är antocyaninerna som ger det lila färgämnet, som är hemligheten, Antocyaniner är en grupp flavonoider som kan ha en effekt på kroppens försvar mot oxidativ stress och antas vara viktig vid inflammationsprocesser i kroppen. 

Lila antocyaniner finns också i blåbär, björnbär och svarta vinbär.

Och så var naturen bedövande vacker…Det måste vara värt mycket och att miljön är så fri från gifter och föroreningar som möjligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Rhonda]
2017-01-26 11:12
#54

Jag tror på att vår genetisk klocka är inställd på när vi ska dö. Vi kan forkorta det men inte förlänger det. Allt finns i generna, enligt mig.

Magi-cat
2017-04-15 21:47
#55

RIP Emma Morano som var världens äldsta. Hon har nu avlidit i en ålder av 117 år.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/varldens-aldsta-manniska-dog-117-ar-gammal/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-04-27 07:53
#56

Ganska lång artikel, men intressant, om åldrande, varför vi åldras och varför några (syndrome X) inte gör det.

http://www.bbc.com/future/story/20140520-the-girls-who-never-age?ocid=fbfut


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-10-27 18:21
#57

Ett långt liv - en klassfråga.

"Nu visar nya siffror från SCB att den förväntade livslängden blir allt högre – om du är högutbildad. Men för vanliga arbetare ser framtidsutsikterna sämre ut. För arbetarkvinnor har den förväntade livslängden för första gången på länge inte bara stannat av – den har sjunkit."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/yv2JkA/arbetare-hinner-do-innan-far-pension


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-10-27 23:16
#58

Trist läsning, men inte helt oväntat. Arbetsmiljön inom kvinnodominerade yrken som skola och vård har blivit allt sämre och allt mer sliter på deras kroppar och hälsa. Det handlar inte om ohälsosam livsstil som de ofta vill få oss att tro. Tycker att det här är väldigt talande:

"Vi blir alla matade med samma budskap: rökning är dåligt, fetma och undervikt förkortar livet och alla borde ”röra på sig”. Men reducerar vi livslängden till något som bara handlar om individuella val gör vi det för lätt för oss. Många ser med avsmak på överviktiga, dömer den sjukskrivna och så länge vi mår bra undrar vi varför andra inte bara kan rycka upp sig och börja äta grönsaker."

Magi-cat
2018-10-28 08:28
#59

#58 Det handlar inte om ohälsosam livsstil som de ofta vill få oss att tro.

Hemskt (och) viktigt!

.

Alla rön om hälsosam livsstil får aldrig bli ett "skyll dig själv", en kritik mot människor som kanske inte har ett annat val att göra just då. 

Människans tillvaro är mer komplicerad än så. Just nu är det träning som ska förhindra åldrande, Alzheimers m.m.
Antioxidanter var i ropet för några år sedan, men nu tror jag de kommit lite ur tiden. Nu är det en antiinflammatorisk livsstil. Nog så viktigt! Men man får aldrig skuldbelägga…
Likaså alla som blir utbrända. Det är inte bara att skicka personalen på lite kurser i mindfulness och  "lära sig", så man i fortsättningen klarar en omänsklig press och en dålig arbetssituation. Det är arbetet som måste förändras!

Ensamhet är en annan faktor som påverkar livslängden negativt. En stark faktor.

I "de blå zonerna" som det talas om när et gäller en längre livslängd, finns flera gemensamma faktorer. En är stark gemenskap, en annan att man rör vid varandra när man talar. (oxytocin)
Inte minst ser man inte ner på äldre människor. De anses fortfarande vara med i gemenskapen och ha någonting av vikt att tillföra.
Hos oss som inte lever i några blå zoner upplever jag att uttrycket "den åldrande befolkningen" oftast åtföljs av suckar och himlande ögon. Underförstått att "de" är något som blivit över och som bara kostar.😕

(Bara lite spridda tankar,)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-10-28 17:29
#60

Äntligen kan jag frossa i Coca cola, godis, tomma kalorier och skräpmat eller supa mig stupfull på helgerna för det spelar ju ingen roll för hälsan bara jag gör det i sällskap med andra.😉


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-10-28 21:20
#61

#60 Är det så du uppfattar det, så väl bekomme.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-10-28 21:23
#62

Nej det är så ni båda beskriver det. Om vi själva inte är ansvariga gör vår hälsa vem är det då?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Magi-cat
2018-10-28 21:27
#63

#62 Nej, det är inte så vi beskriver det. 😴 Det är så du väljer att (miss)uppfatta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-10-28 21:29
#64

#62 Jag börjar tro att du gör det här fullt medvetet - går in i tråd efter tråd och misstolkar, förvrider det som sägs, hånar och är sarkastisk. Vad får du ut av det?

Det är så klart inte det vi menar,  utan att enbart ohälsosam livsstil inte leder till kortare livslängd och sämre hälsa. Det är så klart fler aspekter (flera tar vi upp) än skräpmat som bidrar till det. Onödigt att förenkla och förvrida det.

Loris M
2018-10-28 21:39
#65

#62 

…. och för att svara på din fråga….. det är inte bara individen som bär ansvaret för sin hälsa utan även samhället med alla krav. Arbetsgivare exempelvis som kräver allt större prestation på allt kortare tid, att kvinnor fortfarande tar större ansvar för barn och hemmet, att kvinnor inom kvinnodominerade yrken har sämre arbetsmiljö, att skönhetsideal blir allt sjukare och allt omöjligare att leva upp till, att all teknik och sociala medier kan skapa ångest och förstärka depressioner, att allt fler unga kvinnor lider av psykisk ohälsa…..

Listan kan göras lång och inget av detta kan individen hållas ansvarig för men allt detta påverkar troligen både livskvalité och livslängd.

Pyttelite
2018-10-28 22:39
#66

Nej, jag misstolkar inte jag utgår ifrån det ni skriver, borde jag inte det? 

Att jag sedan gör en faktakoll och talar om hur det verkligen förhåller sig och undviker att generalisera borde väl innebära att jag delar med mig med min kunskap.

Även en intellektualiserad kvinna ska väl får höras - inte sant? 

När det gäller skillnaderna i folkhälsa beroende på utbildning så finns det ganska mycket fakta och det jobbas aktivt med att ta fram en handlingsplan enligt folkhälsoinstitutet och länken nedan som berör statistik i frågan samt åtgärdsförslag.

Det är till och med så att för väldigt många grupper är trenden positiv dvs. skillnaderna minskar mellan utbildningsnivåerna och mellan undersökningarna.

Dessvärre har drogrelaterade dödsorsaker ökat speciellt för kvinnor medans det för männen har setts en vikande trend när det gäller alkohol.

Källa : https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/konferensdokumentation/utbildningsniva-och-halsa-hur-hanger-de-ihop/

Det är märkligt att de som har lägst utbildningsnivå är dom som är storrökare och dessutom har högst övervikt. Vad ser vi dom idealen någonstans?

Man kan inte alltid skylla på idealen utan vi har också ett eget ansvar för hur vi väljer att leva trots att det är andra som får betala för ditt val!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-10-29 07:37
#67

#66 Även en intellektualiserad kvinna ska väl får höras - inte sant? 

Sött försök till härskarteknik, men vill du driva den diskussionen med den attityden så är det inte rätt plats här.

Min intention med inläggen här är mer att föra ett intressant samtal än en hårdför debatt, särskilt som "rätt svar" inte finns i facit.
Förminskande och förlöjligande förtar all lust att utbyta tankar, tips och uppslag.

👋


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
P.O
2018-11-11 11:43
#69

Jag har ingen lust att bli 100, kanske vid 75 eller 80!

Annons:
P.O
2018-11-12 17:06
#70

Om man äter för mycket mat då lever man lite kortare (nåt sånt liknande) och åldras något fortare. Äter lagom mängd och lämna lite utrymme och lagom mätt istället för proppmätt och grönsaker lever man längre. Har jag hört.

P.O
2018-11-12 17:08
#71

Mindre kött och lagom med grönsaker för att leva längre!?

Magi-cat
2018-11-12 17:17
#72

#71 Det låter som både gott, hälsobefrämjande och lovande för ett långt och bra liv. 🙂

Ändå finns det de som levt hur till synes onyttigt som helst (nästan) och ändå levt länge.

Men när man tittar på de s.k. blå zonerna där folk lever länge har man funnit att  det generellt är bra att inte äta sig proppmätt och att ha goda relationer med andra. Och att inte oroa sig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-11-12 17:19
#73

Ensamhet är (som jag sagt tidigare) en riskfaktor.

Bra relationer och vänner är t.o.m. viktigare än träning! 😃

https://www.svd.se/forskare-vanner-viktigare-an-traning-for-langt-liv

Men studier säger aldrig allt och det kan finnas fler faktorer som man inte tittat på.

(betalartikel, jag kan inte läsa hela)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-11-13 15:28
#74

Vad är bäst, ett långt liv i elände eller ett kort och gott? 🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[moratjejen]
2018-11-22 21:22
#75

Bättre leva nu och här, vem vet vad som händer i framtiden. Man måste få livskvalité istället för att jaga på leva länge och inte ha tid att leva. 😃

Magi-cat
2018-11-28 16:53
#76

Läser boken "Åldrandets gåta" av Henrik Ennart.

Hur blir man gammal?

En paradox är att människor som föddes i Norrland under hungeråren på 1800-talet ofta blev mycket gamla. (De som klarade sig.)
Människor som klarade sig under krigsåren blev också friskare än tidigare och med färre hjärtsjukdomar.

Kan man alltså anta att återhållsamhet med födan tycks kunna ge positiva effekter på livslängd och hälsa?

Intressant iakttagelse, men, som Ennart konstaterar, är det "en vass egg att balansera på".
Nederländerna drabbades av allvarlig svält direkt efter andra världskriget. Detta medförde att undernäring under graviditet gav motsatt resultat. nämligen mer sjuklighet när barnen växte upp. (Resultat på livslängden framgår inte.)

Okinawa, Sardinien - och Småland är zoner där människorna synes leva ovanligt länge.

I Småland (Jönköpingstrakten) finns "Bibelbältet" och Ennart iakttar en eventuell koppling mellan religiös tro och långt liv. Orsaken är inte klarlagd men kanske kan en inre själslig frid (i den mån tro bidrar med sådan) och sociala nätverk bidra. Eller ett grupptryck att avhålla sig från "dåligt leverne"… 😮
(Annars kan religion som bekant också bidra till annat som inte är så positivt.)

Jag tänker på inflammation som är ordet för dagen. "Awe", förundran, som ger sänkt inflammation, enligt boken "Hälsorevolutionen" av Maria Borelius. (Återkommer till den.)
Förundran, sociala nätverk, stöd i livet, skönhet kanske är det som påverkar positivt, inte i sig religion.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-08-19 17:49
#77

Fortsättningen på "Hälsorevolutionen" heter "Bliss - de nya antiinflammatoriska nycklarna till ett längre, godare liv" av Maria Borelius.

Boken börjar där den förra slutade ungefär, men ändå inte. Trots sin nya antiinflammatoriska livsstil kände Maria att hon inte var glad och tillfreds och  fri från ryggsmärtor, utan något fattades ändå, varför hon fortsätter resan med att "borra" och "gräva" för att komma så nära det längre och godare livet som möjligt.

Det är mycket intressant forskning hon tar upp och besöker bl.a. Okinawa, en "blå zon" där människor varit ovanligt långlivade och framför allt aktiva upp i hög ålder. 
Det visar sig att det inte bara är maten det beror på. Det är också den avslappnade livsstilen, umgänget och småpratet med grannar och vänner, att göra någonting tillsammans som spelar roll. Människan behöver fungera i ett sammanhang med trivsel och utan stress, att vara behövd.

Om jag ska var lite gnällig så tycker jag boken är intressant men lite för "snackig". Jag skulle vilja ha mer av fakta och mindre av Marias egen resa. Nu blir fakta och forskning mest insprängt i hennes eget liv. Men nåja, boken har sålt i mängder av exemplar och alla andra tycker säkert det är så det ska vara.😎

Boken avslutas med recept och goda råd för den antiinflammatoriska vällevnaden.

Här är en länk:

https://www.bokus.com/bok/9789150942156/bliss-de-nya-antiinflammatoriska-nycklarna-till-ett-langre-godare-liv/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-10-07 09:38
#78

Är människans max-ålder 120 år?

Man hör ofta talas om (tillsatt med plågade röster och djupa suckar) den "åldrande befolkningen". Men hur är det med det?

Sverige har tappat sin topplacering och ökningen har minskat. 😎

Intressant artikel:

https://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2018/08/Medellivslangden-okar-inte-lika-mycket-langre/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2019-10-07 10:33
#79

Intressant, men…

Medellivsläng är en sak, men vilken är den vanligaste "dödsåldern"?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JonasDuregard
2019-10-07 11:19
#80

#79 Det du efterfrågas kallas modalvärde eller typvärde, engelska mode. Det verkar vanligtvis ligga några år över medelvärdet.

Enligt SCB låg det 2016 så högt som 91 år (se "Antal döda efter kön och ålder"):
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2017/Flest-dodsfall-i-januari-och-december/

Pyttelite
2019-10-07 11:47
#81

#78 Enklaste svaret på varför medellivslängden stannat av är väl att Sveriges befolkning inte är lika homogen som tidigare. Om uppemot 20% av Sveriges befolkning är utlandsfödda påverkar det även statistiken för livslängd, utbildningsnivå osv.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Farwuq
2019-10-07 12:26
#82

Mycket märkligt att den vanligaste "dödsåldern" ligger så högt som över 90.
😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2019-11-06 09:13
#83

Grattis Dorothy som fyller 108 år! 🌺Hennes hemlighet är, enligt uppgift, champagne! 🍸

Personligen tror jag att hemligheten är den choklad som hon har låda fylld med vid receptionen på sitt äldreboende. 🤓

http://se.laowl.com/108-aringen-firar-sin-fodelsedag?fbclid=IwAR3AGN0foMapXez1h2U4ORJ2Rde2TJU6oXiA5Duraap4fm4AU6vEySHdkyc


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2021-09-23 09:40
#85

Bjurholm i Västerbotten är Sveriges hundraåringstätaste kommun. 1,3 promille av invånarna är sekelgamla eller mer.

Siri, 102 år, har ätit honung hela sitt liv och tror att det hjälpt henne till hög ålder. Hon har haft ett strävsamt liv, utan bil och sådant vi numera tar för givet. Nu får hon ta det lugnt och äta honung på hemmet! 🌼

"Yngve Gustafson, professor i geriatrik vid Umeå universitet, konstaterar att hundraåringarna blivit fler, bland annat på grund av stora medicinska framsteg de senaste 30-40 åren, vilket till exempel tredubblat överlevnaden vid hjärtsvikt.

Men livskvaliteten bland de riktigt gamla varierar kraftigt.

– I hundraårsåldern är levnadsvillkoren väldigt olika mellan de piggaste och de sköraste. Den vanligaste orsaken till att de äldre är sjuka och mår dåligt är att de får för höga doser av läkemedel. Vi ser en enorm överförskrivning av antidepressiva läkemedel, säger Gustafson.

Han poängterar att den bortre gränsen för mänskligt liv förmodligen ligger någonstans mellan 125 och 130 år, äldre än så kan en människa inte bli.

– Det som är lite oroande är att sedan Jeanne Calment i Frankrike blev 122 år 1997 så har inte en enda människa blivit över 120 år, vilket man hade förväntat sig. En möjlig förklaring kan vara att livsmiljön på jorden har försämrats, med bland annat mer luftföroreningar, säger Yngve Gustafson."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mrL0m1/bor-i-100-aringstataste-kommunen-atit-mycket-honung

Det kan man undra. Det blir inte per automatik bättre med bilar och mediciner.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Västerbottniska Bjurholm är Sveriges 100-åringstätaste kommun. Här är 1,3 promille av invånarna sekelgamla. – Det beror
Maria
2021-09-23 10:12
#86

Jag har träffat många 100 plus och min uppfattning är att de flesta inte tycker att det är något att sträva efter.
Många har överlevt inte bara ett barn utan flera. Vänner har avlidit och livsglädjen svår att hållfast vid.

Nu var det väl inte riktigt vad som var trådens avsikt. Skulle vi alla bli äldre så är det ju en annan sak 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2021-09-23 10:31
#87

Är inte säker på att jag skulle vilja bli så gammal som 110 år, inte ens 100 faktiskt. De flesta i min släkt har blivit rätt gamla, men vad jag minns finns det ingen som blivit 100 eller äldre. Många av dem har blivit mellan 85 och 95 år, och det även bland dem som föddes på 17- och 1800-talen, så generna finns där. Tycker nog själv också att 85-95 är en lagom ålder att lämna jordelivet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2021-09-23 10:36
#88

Skulle tro att det är olika om man bor i en liten kommun som Bjurholm och många är 100 eller över och livet går sin gilla gång. Eller i de blå zonerna där äldre ofta har en uppgift i livet och har en hög "status".

Här känns det mer som att "70+" och äldre är i vägen och ställer till det, vilket blev belyst under pandemins början. Så ska det inte vara, tycker jag. Tänk vilken erfarenhet de gamla har och så mycket att berätta!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2022-04-23 19:36
#89

Nu säger vi grattis till Gunborg, Sveriges äldsta person! 🎈🌷🌸🎉🎁

Hon föddes i Helsingfors samma år som Titanic sjönk och kom till Sverige som krigsflykting 1944.

Har non några knep för att bli så gammal? På den frågan svarar hon att man ska äta grönsaker och röra på sig! Själv har hon (i yngre dagar får man förmoda) paddlat mellan fastlandet och Visby samt spelat tennis.

https://www.mitti.se/nyheter/stort-firande-nar-gunborg-pa-lilla-essingen-fyllde-110-ar/repvdt!IGqSJExKEfjg9pKUAmXzFQ/?fbclid=IwAR18AlJQROue9upb736Ofzh_2-vfT_RgGMU9ciyDlMlLvGa6kMENomQpqEQ


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sveriges äldsta. ”Jag vill bli äldre, inte gammal”
Magi-cat
2022-04-29 09:16
#90

Syster André, nunna i Frankrike, är numera äldst i världen med sina 118 år. Hon arbetade tills hon var 108 …

Dessutom är hon den äldsta som drabbats av och överlevt covid-19. Hon tillfrisknade lagom till sin 117-årsdag.

Syster André tycker om vin och choklad. 🙂🍫

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6l6e9/varldens-aldsta-kvinna-gillar-vin-och-choklad?fbclid=IwAR2QjnZavl_BuLyM1fj3dNPbE1cUHQ59RaKg8aZTZ1rnCfS55QRIFaEHP8o


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Nunnan syster André i Frankrike är världens äldsta nu levande person. 118-åringen dricker ett glas vin om dagen och älsk
Annons:
Upp till toppen
Annons: