Annons:
Etikettermiljödjur
Läst 12242 ggr
Magi-cat
2014-11-15 18:38

Varför elefanter aldrig glömmer...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enligt talesättet glömmer aldrig elefanten…Det är nog sant. Elefanter har extremt bra minne, stor hjärna som liknar vår, med utvecklad hippocampus och neocortex. Elefanterna minns inte bara sina egna hjordmedlemmar i decennier, utan även människor och andra varelser.
De är intelligenta och medvetna, empatiska, rättvisa och altruistiska.

Tyvärr har inte dessa egenskaper avspeglats i människors behandling av dessa underbara djur. 😢 De sätts i fångenskap och tjuvjagas för elfenbenets skull.

Se det lilla filmklippet på ca 5 min (tecknat, inga otäcka bilder)

http://ed.ted.com/lessons/why-elephants-never-forget-alex-gendler

_(bildkälla: www.publicdomainpictures.net)_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-11-16 08:30
#1

Turister på safari stannar och tittar på en familj elefanter. En bedårande söt elefantunge tittar tillbaka…

Jag är tveksam till alla de här komma-de-vilda-djuren-så-nära-som-möjligt-expeditionerna.

http://sfglobe.com/?id=19164&src=fbfan_19164


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
2014-11-17 08:33
#2

Håller med dig katten, och har undrat länge varför vi inte sparar mer skogar så fler vilda djur får ha kvar sina marker? Som det är nu utrotar vi dem i höghastighet, och gör oss själva ännu fattigare.

Såg ett tv-program där de räddade elefanter från människans framfarter bland annat från skogsavverkningen som är något av det värsta de kan utsätta dem för, och menade att då är turistnäringen bättre.

Men jag är rädd för att snart har vi målat in oss i ett hörn och där lär vi stå med dumstruten på oss och undra vad som hände?

Magi-cat
2014-11-17 08:40
#3

#2 Men jag är rädd för att snart har vi målat in oss i ett hörn och där lär vi stå med dumstruten på oss och undra vad som hände?

Sorgligt, men stor risk. 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
2014-11-17 08:44
#4

Ja tyvärr då storföretagen kör över oss fullständigt då det är de som dikterar allas vår verklighet 😕

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2015-01-07 08:31
#6

Det är så tragiskt så man kan nästan inte tänka tanken fullt ut, men elefanter är närmare utrotning än man trott.

Ofattbara 100 000 afrikanska elefanter dödades 2010-2012 - av tjuvskyttar! 😡

På tio år har andelen tjuvskjutna elefanter ökat från 25 till 65 procent av det totala antalet avlidna elefanter. Orsaken är en ökad efterfrågan på elefantens prydnad och akilleshäl: betarna. Det är så tragiskt så det är inte klokt. 😢

Men en annan orsak har tillkommit: konflikter med lokalbefolkningen om land . Savannen omvandlas till betesmarker och elefanter till "problem".

En ljusglimt finns det mitt i allt. Forskare vid Princeton har kommit på att elefanter och boskapsskötare kan dra nytta av varandra. Savannerna har drabbats av en "farsot" i form av en giftig invasiv potatisväxt, solanum campylacanthum, som förvandlar grässlätterna till stickiga busksnår. Bären är dödligt giftiga.

Elefanterna älskar dock buskarna och och håller gräsmarkerna fria från dem, vilket är både billigare och effektivare än annan bekämpning. 

Om de finns kvar vill säga…

(källa: Allt om vetenskap 2014:11)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2015-01-12 08:45
#8

😍 Helt bara så söta elefantungar…Hur i h-e kan någon göra dem illa? 😡

http://www.huffingtonpost.com/2014/11/10/clumsy-baby-elephants-supercut-video_n_6134820.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-04-08 21:39
#9

En kidnappad elefantunge som utnyttjats i turistindustrin återförenas med sin mamma efter 3,5 år!

Så tragiskt! 😢 Men så rörande! KärOch ett lyckligt slut! 🤗

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/baby-elephant-reunited-mother


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-04-09 08:28
#10

Samma nyhet om återföreningen, men in swedish:

http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/aterforeningen-elefanter-glommer-aldrig/

Elefanterna bor nu i en fristad men ska återfå sin frihet när de blivit rehabiliterade. Kanske bäst de får stanna där ändå….?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2015-04-10 06:14
#11

Elefanter är en av jordens största gåvor helt klart. Folk tycker det är idiotiskt att mammuten utrotades och ändå gör folk samma sak med elefanten. Så sjukt korkat. 😡

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
2015-04-10 07:24
#12

Det är minst sagt hemskt…😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-05-30 18:32
#13

Elefantungen kollapsar på vägen men får hjälp av hjorden och mamma elefant: (Så rörande, ca 2 min. Men undrar varför den var så trött?)

http://fb-42822.sfglobe.com/2015/05/28/a-herd-of-elephants-comes-to-the-aid-of-a-fallen-calf/?src=fbfan_42822


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-07-18 08:33
#14

Elefanter ska inte hållas på cirkus!!!!

Här går det illa när elefanten tröttnar på slagen och välter en bil.

http://www.huffingtonpost.co.uk/2015/07/17/circus-elephants-in-denmark-caught-in-violent-frenzy-after-visiting-the-beach_n_7817804.html?1437143666&ncid=tweetlnkushpmg00000067


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[Boris Sager]]
2015-07-18 17:13
#15

Exploatera mera är människans slag ord:(

Magi-cat
2015-07-19 08:20
#16

Fy sjutton! 😡

En elefant vid en cirkus i Vitryssland föll under ett farligt nummer och skadade sig. Elefantens kompisar rusade till för att försöka hjälpa….

Det är verkligen dags att sluta utnyttja elefanter på det här grymma sättet!

https://www.thedodo.com/circus-elephant-falls-stunt-video-1246774647.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[Boris Sager]]
2015-07-19 09:17
#17

Mammon människorna är de, som tycks har bestämmanderätt I världen. Det handlar ju inte om "ekonomisk balans" vare sig på privat- eller generell nivå. Det handlar om en enorm girighet. Dessa giriga människor tycks sakna någon som helst moralkänsla. Och de, som har den är uppenbarligen för tysta, även om de försöker samarbeta.

Magi-cat
2016-01-31 21:47
#18

Elefanter är ännu mer intelligenta,empatiska och sociala "än vi tidigare trott." 

De måste börja behandlas som de underbara varelser de är!

Video i länken. (har inte tittat själv)

http://www.scientificamerican.com/article/the-science-is-in-elephants-are-even-smarter-than-we-realized-video/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
2016-02-03 19:06
#19

"Hur kan vi rättfärdiga att hålla dem fångna?" frågar underrubriken. En bra fråga.

Men det dubbelt tragiska är ju att det kanske är elefanternas enda chans: att vi håller tillräckligt många tillräckligt länge under tillräckligt rigorös väpnad kontroll borta från fattiga tjuvjägare, deras rika arbetsgivare, desperata fattigbönder och hjärtlösa storföretag för att genpoolen ska förbli tillräckligt varierad för långsiktig överlevnad, ända tills något inträffar som eliminerar hoten.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2016-02-04 02:44
#20

En annan åtgärd som eventuellt kunde ha viss effekt, om den genomfördes konsekvent överallt och så länge den behövdes, kunde vara att ta bort betarna från varenda elefant för att direkt och under väl kontrollerade former förstöra dem. Det första gör man redan med noshörningshorn men utan framgång eftersom stumpen som blir kvar är "värd" för mycket, och "värdet" ökar ju i takt med att noshörningarna minskar.

Kanske orealistiskt redan för att det kräver för hederliga/välavlönade tjänstemän och politiker under för lång tid.

Och naturligtvis vore det djurplågeri. Vilket väcker frågor som: hur mycket plågeri har vi rätt att utsätta andra djurarter för för att skydda deras blotta existens mot oss själva? Och om det är enda realistiska utvägen att ge elefanterna en chans att finnas kvar den dag vi har förgjort oss själva, har vi rätt att inte göra det?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Magi-cat
2016-02-04 07:59
#21

#20 Ett vidrigt dilemma…

Som du säger verkar inte åtgärden med noshörningshornen ha den förväntade effekten. Förmodligen skulle avbetning av alla elefanter inte heller ha det. Något annat måste till, men vad?

(Liknande artutrotningar har alltid skett. Tänker på de miljontals bufflarna på prärien som sköts mest bara för att man kunde. vildhästflockarna som samlades in och blev köttkonserver. Etc, etc…)

Deprimerande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-02-04 11:45
#22

Troféjägare 😡

"More than 20,000 trophy hunters are descending on Las Vegas this week to place bids at a trophy hunting auction. 

Sign this petition to demand the Mandalay Bay Hotel cancel the 4-day event and promise not to hold any future auctions encouraging the slaughter OF animals.

This disgusting event is organized by Safari Club International (of which the notorious killer of Cecil the lion is a part) and is selling off permits to kill 600 animals in 32 countries. Animals targeted by the event include the Iberian red deer and even African elephants.

These are animals we need to be protecting, not encouraging people to kill. Join the campaign asking Mandalay Bay Hotel and Convention Center to shut down this event and promise not to hold another animal slaughter auction."

http://www.thepetitionsite.com/takeaction/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-06-15 08:25
#23

Skönt att det finns lyckliga slut ibland…

Den lilla elefantungen hade ramlat ner i en brunn och kunde inte ta sig upp. Lyckligtvis fanns det hjälpsamma människor som hjälpte den upp. När så elefantungen får syn på sin mamma är glädjen fullständig…😍

http://www.expressen.se/tv/omtalat/nar-elefantungen-antligen-hor-sin-mamma-stannar-allting-till/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-09-26 09:49
#24

Elefanterna i Afrika minskar drastiskt! 😮😢

Internationella Naturvårdsunionen slår larm:

""Ökningen som började för ungefär ett decennium sedan av tjuvjakten efter elfenben – den värsta som Afrika upplevt sedan 1970- och 1980-talen – har varit den stora orsaken till minskningen", skriver IUCN."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23593045.ab

Jag kom helt osökt att tänka på Olof Palmes ord i ett helt annat sammanhang: "Satans mördare"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-08-18 17:49
#25

TED-lektion om dessa fantastiska elefanter…

Fast det där med att de målar tavlor lär det ligga en grym verklighet bakom, 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: