Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Angående sajten och iFokus Anslagstavlan Boktips Dagens Drömmar Experiment, egna Film & Foto (Blandat/allmänt/OT) Forntida teknik Himlafenomen Hjärnan Humor Hälsa Intressanta teorier Kraftplatser och folktro Miljö och djur Musik Mysko grejer Månadens Medlem och Diskussionskategori Naturfenomen Off Topic - Diverse Off Topic - Glädjeämnen Oidentiferbart Orber och ljusfenomen Psykologi och samhälle Rymden Spådomar och förutsägelser Spöken Spökhistorier Spökhus, Spökplatser, spökjägare Symboler och pareidolia UFO och utomjordiskt liv Undersökningar Vetenskap och uppfinningar White Noise & EVP Tävlingar/lekar Övrigt
Hälsa

Ekologi och livsmedel; hälsotips

2014-11-11 12:25 #0 av: Magi-cat

Här tänkte jag vi kan lägga in våra hälsotips om livsmedel i ordets rätta bemärkelse, alltså föda som stärker hälsa och välmående. Givetvis ekologiskt och gärna så närodlat som möjligt. 

(Alltså inte piller och näringstillskott. Mat.)

(bild från www.publicdomainpictures.net)

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2014-11-11 12:27 #1 av: Magi-cat

Först ut blir groddar, så nyttigt och enkelt! Kul för barnen också att vara med och grodda!

Groddar innehåller bl.a. enzymer, fibrer, vitaminer, fytonäringsämnen och är billig näring.

Glöm inte skölja dem innan man lägger dem på tallriken!

http://www.collective-evolution.com/2014/11/10/10-reasons-to-eat-sprouts-daily-how-to-grow-your-own/

Anmäl
2014-11-11 12:38 #2 av: VildaVittra

Man kan så gröna ärtor tätt i en kruka vintertid och skörda topparna hela tiden så det blir en tät buske. Gott, färskt och nyttigt förutom billigt. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2014-11-11 12:43 #3 av: Magi-cat

#2 Bra förslag! Tummen upp
Ska man blötlägga dem innan eller är det bara att stoppa ner i jorden?

Anmäl
2014-11-11 12:44 #4 av: VildaVittra

#3 Båda varianterna funkar, blötlägger man så går det lite fortare. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2014-11-11 12:46 #5 av: Magi-cat

#4 Tack! Har köpt ärtor till ärtbiffar, men de kan lika gärna bli ärtgroddar....Pokal

Anmäl
2014-11-11 13:38 #6 av: Tant Grön

Nässlor. Färska till soppa, stuvade, till lasagne, som energidryck m.m. m.m.
Lösfrysta i tärningar att ha i soppor, såser, grytor m.m.
Torkade till te, i bröd, att smula ner i soppor, grytor, i pannkakor m.m.
Nässelsalt.

Anmäl
2014-11-18 20:46 #7 av: Magi-cat

Kryddor, goda, vackra, stimulerande och stärkande. Mot förkylning, högt blodsocker, cancer, magont...

Använd gurkmeja, rosmarin (för minnet!), pepparmynta, kanel, senap, salvia, vitlök, ingefära och basilika!

http://www.svd.se/traning-och-halsa/10-superkryddor-som-ar-bra-for-dig_4076891.svd?sidan=9

Anmäl
2014-11-19 15:16 #8 av: Tant Grön

Gurkmeja och nypon är suveränt bra mot värk och inflammationer i leder.

Anmäl
2014-11-20 22:43 #9 av: Cristine

http://livskvalitet.ifokus.se/articles/4d71401ab9cb462227056456-recept-mot-forkylning-och-annat

Tycker du den är för lång eller stör på annat vis så ta bort den!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl
2014-11-21 15:21 #10 av: Magi-cat

#9 Tack Cristine! Många gosaker i den soppan, både chili och vitlök som stärker immunförsvaret!

Anmäl
2014-11-21 15:37 #11 av: Magi-cat

Sesamfrö kan vara bra mot smärta i knän!

http://www.greenmedinfo.com/blog/eating-sesame-seeds-superior-tylenol-knee-arthritis

Anmäl
2014-11-21 15:42 #12 av: Magi-cat

Hampa måste man ha med som hälsoföda, även om inte det heller är särskilt närodlat, ännu.

Innehåller en massa näringsämnen, Omega 3, essentiella aminosyror, reducerar inflammation och är ett riktigt "super-food"!

(Man kan strö lite hampafrön över morgon-yoghurten eller göra hampamjölk i mixern t.ex.)

http://truththeory.com/2014/11/18/29345/

Anmäl
2014-11-21 17:29 #13 av: Cristine

#10  Dottern har jobbat på restaurang i snart åtta år bara varit hemma en gång då hennes bror smittade henne med magsjuka, Vi tar en kaffekopp varje kväll.

Anmäl
2014-11-22 08:08 #14 av: Magi-cat

Chaga-svamp säger många är nyckeln till ett långt och hälsosamt liv. Bland många andra goda egenskaper sägs den ha antiinflammatorisk och antibakteriell verkan. 
Jag tycker det verkar lite läskigt med en parasitsvamp...Tystad.Men om man vill använda den skulle jag ju rekommendera att man köper ett chaga-preparat, inte plockar själv om man inte är fullständigt övertygad...

chaga: http://www.collective-evolution.com/2014/11/18/could-this-fungus-hold-the-key-to-health-longevity-cures/

Anmäl
2014-11-22 13:16 #15 av: Magi-cat

Naturliga medel mot förkylning:

D-vitamin, ingefära, rå honung, oreganoolja, äppelcidervinäger och C-vitamin...

Ett tips om man tar gurkmeja lär det vara bra att tillsätta svartpeppar, så tar man lättare upp gurkmejan...

http://www.collective-evolution.com/2014/11/16/10-natural-remedies-for-conquering-the-common-cold-boosting-your-immune-system/

Anmäl
2014-11-23 00:04 #16 av: Cristine

Från Mexico där det finns sjukhus där halva sjukhuset är med läkare och den andra delen med Shamaner som arbetar med plantor och örter, de samarbetar så läkarna ger gärna råd om örter och grönsaker till  olika sjukdommar. Finns en uppsjö av videos med råd men lägger bara in texten.

Ett axplock:

Kålen innehåller kalium kalcium ( svavel bra för  tarmar)

cirkulatorisk   klorofyll som är viktigt för slem i bronkierna

Blad på bröst och rygg är bra när detr är tungt att andas.

Tvätta alltid av kålen i salt vatten först.För sår särskilt variga linda in benet tre ggr om dagen med blad.

För bronkit, tumörer och magsår...gör en juice på kål och potatis och drick varje morgon ett glas i tre veckor 

Mer om magsår.. annan video,men lägger bara in texten

uppger läkaren: Med diciplin och det jag räknar upp

så  du  bli fri ditt magsår för alltid.. Spenat  och morötter görs till en juice som dricks 3ggr om dagen.

Anmäl
2014-11-23 07:36 #17 av: Magi-cat

#16 Tack för tipsen, Cristine! Tänk om det kunde vara så här också, att friskvård och livsmedel hade en central plats. 

Kål är verkligen ett friskmedel...

Anmäl
2014-11-23 23:11 #18 av: Cristine

Jo men det är ju så att i Latinamerika och alla sydligare länder finns kvar vad vi tappade med evolutionen, Sverige blev ett av de länder med högsta levnadsstandard, man skickade hit folk från olika länder förde skulle studera hur de skulle kunna uppnå vår nivå och medans glömdes trollgubbar och deras örter bort och apotekaren som blandade ihop medicinerna själv fick nu hem piller som härmade de naturliga ämnena..

I dessa länder finns fortfarande en stor del av befolkningen som int har råd gå till läkare utan går till torget för att köpa örter och plantor eller till en shaman som de kan betala med mat t.ex, Men de vet att det mesta går att bota med grönsaker och andra växter

Själv har jag aldrig använt mediciner förrän jag fick myrkryp för 10 år sedan. Sifrol är de enda jag tar.

Anmäl
2014-11-27 13:56 #19 av: Magi-cat

(Lägger in ett boktips som jag skrivit om förut på alternativbehandlingar)

Kerstin Hultén beskriver i sin bok "Maten som skyddar mot cancer" (2009) varför olika växter är bra för vår hälsa och t.o.m. kan förebygga cancer, vilka växter som är särskilt verksamma och bjuder på goda recept dessutom!

Fytokemikalier berättar hon om, skyddsämnen som växterna är sprängfyllda av, mer ju mer färg, smak och doft de innehåller. Fytokemikalierna samarbetar dessutom med andra verksamma ämnen i en synergieffekt så att effekten förstärks.

När man intar näringsämnen i den här naturliga formen kan de heller inte överdoseras eller skapa obalans.

Ska man göra det riktigt enkelt för sig kan man varje dag äta någon grönsak av varje färg:

Blått och lila fångar upp fria radikaler och antioxidanterna här är särskilt starka.
Rött har karotenoid och lykopen, särskilt bra för prostatan.
Gult kar karotenoider och lutein, bra för ögonen.
Orange är bra för immunförsvaret och dess karotenoider förhindrar tumörer i bl.a. lungorna.
Grönt med sitt klorofyll hjälper till att oskadliggöra cancerogena ämnen.
Vitt, bl.a. lök och kål, har stark skydseffekt med sina svavelhaltiga ämnen.

Kerstin Hultén som skrivit boken är dietist, magister i folkhälsokunskap och doktorand i epidemiologi. Boken innehåller också referenser till kända studier.

Anmäl
2014-11-27 14:02 #20 av: Magi-cat

Ännu mer om - naturliga - färger i maten. (tidigare på alternativbehandlingar för drygt ett par år sedan.)

Det har diskuterats ofta, med rätta, på senare år om färger (=tillsatser) i maten. Det fick mig att tänka på en några år gammal bok, att det finns naturligt färgglad mat, och det är nyttigt....

Färgkoden – nyckeln till ett längre och friskare liv av James A Joseph, Daniel A Nadeau & Anne Underwood i översättning av Per Larson.

Boken är trevligt uppbyggd och lätt att läsa med ett kapitel för varje färg och de frukter och grönsaker som har just den färgen, massor med fakta om vilka näringsämnen, fytokemikalier och antioxidanter m.m som finns i just det livsmedlet. Framför allt är den mycket inspirerande och har i alla fall fått mig att tänka mer på färgrikedomen i grönsaker och frukter i matlagningen. Det roliga är att ju starkare färg, desto mer nyttigheter i grönsaken, och här är det inte bara vitaminer och mineraler som gäller utan en uppsjö av verkliga LIVSmedel.

Röda jordgubbar är alltså nyttigare än vita, mörkgröna grönsaker nyttigare än blekgröna osv. Vidare tar boken upp många av de sjukdomar och sjukdomstillstånd som kan förebyggas med användande av dessa färger/frukter/grönsaker.

Med lite kunskap om chakrana kan man gott följa tankegången… För varför har just det ämnet den färgen/vibrationen? Men man behöver egentligen inte en omfattande kunskap, det är bara att stoppa i sig av hela färgpaletten av hjärtans (!) lust, menar författarna och jag håller med.

Några exempel: Testdeltagare som åt mycket lutein zeaxantin (rikligt i spenat) minskade risken för makuladegeneration (en ögonåkomma) med hela 43%. Även synen i allmänhet förbättrades. Personer som i ett test åt kronärtskocksextrakt minskade det "dåliga" kolesterolet med 23%. Dödsfallen i hjärtsjukdom var 38 % lägre bland kvinnor som åt mycket flavonoider, som det finns mycket av i broccoli. De som åt 5 stora morötter i veckan minskade risken för stroke med 68% jämfört med dem som åt inga alls eller mycket få. Och blåbär och björnbär - såklart – för ögon och hjärna!

För en inbiten tedrickare är det roligt att se att te är otroligt nyttigt, även vanligt svart te – grönt te har ansetts överlägset helt enkelt därför att testerna dittills gjorts på grönt te. Alltså kan man lugnt fortsätta med sitt svarta te – om man tycker om det.

Det enda som stör mig i boken är att det refereras så mycket till utförda djurförsök. Det finns ingen ände på vad klåfingriga forskare kan hitta på att utsätta djuren för. Särskilt onödigt i ett sådant här ämne där det gäller vad som är människans bästa föda. Rynkar på näsanDessutom kan man göra laboratorietest in vitro, så man slipper utsätta djuren för lidande. Några sådana försök refereras det också till.

Huvudintrycket av boken är i ändå : läs den – och ät naturligt färgglatt!!

Till slut ett citat ur boken:
som ett grekiskt ordspråk säger: ’Medicinens uppgift är att hjälpa människor att dö unga så sent som möjligt’. Maten är precis den medicin som låter dig göra det – det vill säga färgrik mat.”

Anmäl
2014-11-28 10:04 #21 av: Cristine

Nyttigt och infektionshämmande smör

1 paket smör

2½dl olivolja

3 vitlöksklyftor

1 msk  Gurkmeja 

1 msk Ingefära

1 msk Cayenn eller chilipeppar 

1 knippe Persilja

Vispa ihop det med elektriska vispen 

till det blir pösigt och ställ in i kylskåpet 

Går bra att halvera kryddorna 

Anmäl
2014-11-28 14:21 #22 av: Magi-cat

Gurkmejans curcumin kan t.o.m. förebygga diabetes typ 2.

Försöken gjordes med 250 mg i 9 mån.

http://www.greenmedinfo.com/blog/turmeric-extract-100-effective-preventing-type-2-diabetes-ada-journal-study-finds

Anmäl
2014-11-28 20:06 #23 av: Cristine

Jättebra inlägg Magi-catTummen upp

Anmäl
2014-11-28 20:07 #24 av: Magi-cat

#23 Tack Cristine och tack detsamma! Glad

Anmäl
2014-11-29 16:27 #25 av: Magi-cat

Luften inomhus är också viktig för välbefinnande och hälsa, och ofta är den inte så bra. Men allt kan hjälpas upp med gröna växter, t.ex. gullranka, fikus, kalla, svärmors tunga, philodendron...

http://www.trueactivist.com/10-best-plants-to-grow-indoors-for-air-purification/?utm_source=fb&utm_medium=ce&utm_campaign=ce

Anmäl
2014-12-01 13:50 #26 av: Magi-cat

Gurkmeja har en rad positiva hälsoeffekter. Och så blir man så glad av den gula färgen! (tycker jag. Fast det finns det inga studier på.)SolGlad

http://www.aftonbladet.se/wellness/matvikt/article19946313.ab

Anmäl
2014-12-01 19:45 #27 av: Blanksteg

Kokosolja! Min absoluta favorit i skafferiet! (och i badrummet).

Superbra alternativ till rapsolja och alla andra vanliga oljor då kokosolja är värmetåligt och inte bildar fria radikaler vid hög värme, och trots att kokosolja innehåller mättat fett så är det nyttigt och går direkt åt som energi istället för att lagra sig i kroppen som fett.

Finns massor av hälsofördelar. (+ massa användningsområden för yttre hälsa och munhälsa: oil pulling, hudlotion, sminkborttagning, m.m.).

Anmäl
2014-12-09 07:17 #28 av: Magi-cat

Det ska vara hela gurkmejan, inte bara curcumin! Intressant artikel om gurkmejaroten som t.o.m. kan bidra till läkning av hjärnan.

http://www.greenmedinfo.com/blog/how-whole-turmeric-heals-damaged-brain-1

Anmäl
2014-12-10 00:35 #29 av: Cristine

Jag ville slå ett slag för den otroliga graviolan(guanabana) som nu skulle kunna köpas som färsk frukt eller juice har tagits bort från Juna, när man går in på var man kan köpa den och trycker på Sverige så står det att sidan inte kan visas. Den är för bra för att få säljas i Sverige hekt enkelt. Jag tog den i kapslar i 1  år och blev en smärtfri från artrosen..  Varför går det inte att få tag på den ?    http://junafruits.com/juna-project/

Anmäl
2014-12-10 01:24 #30 av: Cristine

I Danmark går den att köpa

Dödar bakterier

* Dödar parasiter

* Minskar blodtrycket

* Sänker hjärtfrekvens

* Vidgar blodkärlen

* Sedates

* Lindrar depression

* Minskar spasmer

* Dödar virus

* Minskar feber

* Fördriver maskar

* Stimulerar matsmältningen

* Stoppar konvulsioner

* Tar bort infektioner

Anmäl
2014-12-10 07:56 #31 av: Magi-cat

Tack för tipset, Cristine! Den verkar kunna köpas som juice (eller är jag för sömnig ännu) i din länk:

http://junafruits.com/range/guanabana/

Det är helt klart en väldigt intressant frukt!

Anmäl
2014-12-10 17:23 #32 av: Cristine

Men nu blev jag snopen Magi-cat, igår gick det nte att komma in någonstans det vverkade borttaget, alla andra fanns....Skrattar nu har jag beställt en låda 

Anmäl
2014-12-11 08:20 #33 av: Magi-cat

Ännu mer gott att säga om gurkmeja: Lindrar PTSD också...

http://www.medicaldaily.com/curcumin-compound-turmeric-found-impair-fear-memories-and-ease-ptsd-symptoms-313768

Anmäl
2014-12-11 08:37 #34 av: Cristine

.Tummen upp

Anmäl
2014-12-13 18:54 #35 av: Magi-cat

Kokosolja är tydligen också bra för "allt". Glad

http://www.medicaldaily.com/coconut-oil-uses-5-surprising-benefits-coconut-oil-your-health-310158

Anmäl
2014-12-16 07:43 #36 av: Magi-cat

Kål är supernyttigt! Passa på och ät av rödkålen som brukar finnas i affärerna nu till jul!

http://www.aftonbladet.se/wellness/matvikt/article20003945.ab

Anmäl
2014-12-16 07:46 #37 av: VildaVittra

#36 Åhh, vad bra, jag älskar kål i alla former. Kanske ska ta och tina mig lite bigos till lunch?

Anmäl
2014-12-16 07:48 #38 av: Magi-cat

#37 Kål är toppen! Såg faktiskt brysselkål igår i en krukodling i stan!

Vad är bigos?

Anmäl
2014-12-16 07:53 #39 av: VildaVittra

#38 Bigos är en polsk vitkålsgryta (egentligen ska man göra på surkål, men jag gillar inte det) som man kokar länge med rökt korv, bacon och/eller fläskkött. Hur man gör och vad man har i är som pyttipanna, det varierar. 

En variant: http://allrecipes.pl/przepis/3625/bigos-tradycyjny.aspx

Anmäl
2014-12-16 07:54 #40 av: Magi-cat

#39 Aha, tack!Glad

Anmäl
2014-12-21 10:57 #41 av: Magi-cat

All kål är bra och grönkål är en riktig supergrönsak! (synd att en del butiker inte fattat det och inte tar hem den).

Frossa i grönkål så ofta ni kan:

http://mabracocktail.se/gronkal-recept-pa-en-supergronsak/

Anmäl
2014-12-21 18:45 #42 av: VildaVittra

Jag har faktiskt funderingar på att odla grönkål nästa säsong. Riktigt hur jag ska få plats med allt jag vill så vet jag inte riktigt, men det löser sig säkert. 

Anmäl
2014-12-21 19:04 #43 av: Magi-cat

Grönkål är så härligt lättodlat, om man bara klarar sniglarna...Glad

Anmäl
2014-12-21 19:07 #44 av: VildaVittra

Har otroligt mycket vinbergssnäckor på tomten, så får se om det blir någon skörd. 

Om det är någon i Uppsalatrakten som är sugen på att äta denna ätliga art är det bara att höra av sig. Cool

Anmäl
2014-12-28 09:39 #45 av: Magi-cat

Tio naturliga oljor med solskyddande effekt:

http://tv.greenmedinfo.com/10-natural-oils-sun-protection-infographic/

Anmäl
2014-12-28 09:47 #46 av: VildaVittra

#45 Jag ställer mig tvivlande till att det där stämmer, för i så fall hade läkaren tipsat om det istället för att undvika solen när jag diskuterade detta efter pappas död av malignt melanom. 

Anmäl
2014-12-28 09:50 #47 av: Magi-cat

#46 Beklagar.

Det säkraste för huden är väl att undvika solen antar jag.

Anmäl
2014-12-28 11:23 #48 av: Magi-cat

Den som hade ett sådant här växthus så här års!Sol

http://www.endoriot.com/2014/12/grow-food-year-round-with-radically.html

Anmäl
2014-12-28 16:37 #49 av: Magi-cat

Nötter och frön är bra för hälsan. Här är fem som är bra, linfrön, psylliumfrö, chiafrö och sesafrö.

Antar att linfrön är de enda som odlas i Sverige. Och solrosfrö.

Mer frön är bra! 

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/har-ar-fem-superfron-som-boostar-din-halsa/

edit: drog mig till minnes en tråd på alt.beh om linfrö:

http://alternativbehandlingar.ifokus.se/discussions/4f43d2cd88f4724d4600205e-linfro-hammar-tumorer

Anmäl
2015-01-06 09:33 #50 av: Magi-cat

Ingefära är ju väldigt nyttigt.

Här är ett recept på gari, inlagd ingefära. (har inte provat själv.) Undrar om man kan göra den sockerfri?

http://www.ica.se/recept/gari-inlagd-ingefara-1165/

Anmäl
2015-01-07 08:19 #51 av: Magi-cat

Aubergine tycks, i likhet med så många andra grönsaker, ha en mängd positiva egenskaper. (Synd bara att den inte är så god Tystad)

http://www.expressen.se/halsoliv/aubergine-gronsak-som-gor-dig-friskare/

Anmäl
2015-01-07 10:04 #52 av: Andorr

#50 kan honung fungera istället för socker?

Häll förresten inte av ingefärsvattnet som det står i receptet punkt 2. (Ingefärsté!)

Anmäl
2015-01-07 10:21 #53 av: Magi-cat

#52 Bra idé med ingefärste!

Honung måste i alla avseenden vara ojämförligt bättre än socker...Fast riktig honung då, inte billighetsvarianten...

Anmäl
2015-01-07 10:24 #54 av: Magi-cat

Honung är förresten ren hälsa:

Bakterier från bin kan t.o.m. vara naturligt alternativ till antibiotika!

RÅ honung ska det förstås vara eller Manuka honung, inget kokt sockrigt jox från livsmedelsaffären.

Det är mjölksyrabakterier från binas mage som ger vildhonungens antibiotiska egenskaper. När bakterierna förenas med nektarn bildas ett antibiotikaliknande ämne.

http://www.sydsvenskan.se/lund/honung-i-stallet-for-penicillin/ 

http://consciouslifenews.com/confirmed-bacteria-bees-possible-alternative-antibiotics/1176659/

Bihonungsbakterier kan läka svåra sår:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/bihonungsbakterier-laker-svara-sar

Anmäl
2015-01-07 16:50 #55 av: [Zachapacka]

Vet inte om någon har skrivit det här tipset så jag gör det.

Så fort jag har en "slemklump" i halsen brukar jag ta en tesked med honung och bara stoppa i munnen. Fungerar jättebra, sen har vi också en honung som är tillsatt med eukalyptus, och den fungerar jättebra mot förskylningar överlag. Dock så  är det en granne som tillverkar den så den finns inte direkt att köpa Skrattar

Var inte alltför optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg. /Kafka

Anmäl
2015-01-07 17:03 #56 av: Magi-cat

#55 Tack för tips. Glad Det låter gott med eukalyptushonung.

Anmäl
2015-01-11 12:12 #57 av: Magi-cat

Hur man odlar sin egen ingefära inomhus. Undrar om det funkar?

http://buynongmoseeds.com/how-a-to-grow-an-endless-supply-of-ginger-indoors/

Anmäl
2015-01-12 00:35 #58 av: Tant Grön

#57 Jo det funkar. Jag odlar ingefära inomhus. I den här tråden kan du läsa om odlingen och se en bild på min ingefära. http://tradgard.ifokus.se/discussions/5447c9a8ce12c45e3e00af94-ingefara?discussions-1

Anmäl
2015-01-12 08:17 #59 av: Magi-cat

#58 Vad fint! Tack för länk och bilder!

Då blir det ju verkligen närodlat! Glad

Anmäl
2015-01-13 09:46 #60 av: Magi-cat

Rödbetsjuice motsvarande 4 rödbetor om dagen är bra för hjärta, syretillförsel och kondition enligt studie.

http://tidningenland.se/unik-studie-med-rodbetsjuice-testas-pa-hjartsviktspatienter-pa-svenskt-sjukhus/

Anmäl
2015-01-16 13:07 #61 av: Magi-cat

Kål är extremt nyttigt.

Här hittade jag ett recept på blomkål som lät riktigt gott. Man rostar blomkålen en halvtimme i ugnen vid hög temperatur med lite goda kryddor...

http://gourmetfood.about.com/od/gourmetsalads/r/Spicy-Whole-Roasted-Cauliflower-with-Parmesan.htm?utm_source=zergnet&utm_medium=tcg&utm_campaign=zergnet-test-340900

Anmäl
2015-02-22 08:44 #62 av: Magi-cat

En nyttig blandning av vitlök, äkta honung, citron och - flax seed oil - är det linfröolja?

Man blir som ny och t.o.m. grått hår får färg igen, enligt uppgift. Någon som provat?

http://consciouslifenews.com/homemade-miracle-drink-turns-gray-hair-natural-color/1181666/

Anmäl
2015-02-22 15:20 #63 av: Tant Grön

#62 Låter det för bra för att vara sant, så är det oftast inte sant. Det kan nog vara bra, men tror inte på att grått hår försvinner.

Anmäl
2015-02-22 16:07 #64 av: Magi-cat

#63 Nej jag förstår inte heller hur det skulle gå till. Men själva brygden låter i alla fall både hälsosam och välsmakande...

Anmäl
2015-02-22 17:23 #65 av: tlover

Te platsar ju såklart här Skrattar

Nu är det lite dåligt skrivet men det är stödord för länkar då jag hittar artiklar om te

Cancer

Te minskar risken för olika slags cancer http://umm.edu/health/medical/altmed/herb/green-tea

100mg te el kaffe minskar risken för hjärntumör http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1739&print=1

Grönt te minskar risken för prostatacancer http://www.aftonbladet.se/halsa/cancer/article11314512.ab

2013-12-02 Ämne i grönt te (bland annat minskar risken för prostatacancer http://www.aftonbladet.se/halsa/article17943688.ab

Demens

5:e maj 2014 Grönt te bra mot demens http://kurera.se/ny-forskning-gront-te-kan-vara-bra-mot-demens/ och http://demenssjukdomar.se/nyhetsinlagg/gront-te-ger-hopp-om-medicin-mot-demens/

Diabetes

20 sep 2007 3-4 koppar grönt te/dag kan hindra diabetes http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/gront-te-minskar-risk-for-diabetes/ pressmeddelande http://www.mynewsdesk.com/se/sodersjukhuset/pressreleases/groent-te-loesning-foer-diabetiker-168343

14 dec 2009 3-4 koppar te el kaffe skyddar mot diabetes http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kaffe-och-te-ger-bra-skydd-mot-diabetes/

Fetma

Grönt te minskar risken för fetma http://newsvoice.se/2014/07/14/forskning-gront-te-kan-bota-cancer-diabetes-fetma-hjartinfarkt-och-hogt-blodtryck/

Hjärtinfarkt

21 apr 2014 Te minskar risken för hjärtinfarkt, ju mer te ju bättre http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24755694

Högt blodtryck

Jul 2004: 1,2 dl te minskar risken med högt blodtryck med över 40% http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15277285

Kolesterol

aug 2011 grönt te och teextrakt sänker dåligt kolesterol men inte det bra http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21715508

Stroke

28 aug 2010 grönt te skyddar mot stroke (antioxidanterna) http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/gront-te-minskar-risken-for-stroke/

Övrigt
10 sep 2014: Grönt te minskar doften av vitlök http://www.svd.se/traning-och-halsa/frukten-som-jagar-bort-vitloksdoften_3902226.svd

edit: tyvärr är ju inte te närodlat

Vad vill du ha för månadstema nästa månad?
Te, Kampsport, Norrland, Företagande, Anslagstavlan m.m
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2015-02-22 17:41 #66 av: Magi-cat

Vilken bra sammanställning, Tlover! tack! Tummen upp

Anmäl
2015-02-22 18:15 #67 av: tlover

#66 Jag har märkt att det är bra att ha sånt sparat så folk börjar fråga efter källor.

Anmäl
2015-02-22 18:16 #68 av: Magi-cat

Te är bra för allt! Tummen upp

Anmäl
2015-02-23 07:25 #69 av: Magi-cat

För bättre inomhusmiljö kan man ta in gröna växter. Här är några exempel, det finns fler:

http://simpleorganiclife.org/9-houseplants/

Anmäl
2015-03-21 19:24 #70 av: Magi-cat

Rödbeta är SÅ nyttigt! Hjälper (nästan) mot allt!

http://kurera.se/rodbeta/

Anmäl
2015-03-25 14:00 #71 av: Magi-cat

Ha! Gurkmeja är ännu nyttigare än jättenyttigt!

http://myscienceacademy.org/2014/10/03/how-whole-turmeric-heals-the-damaged-brain/

Anmäl
2015-03-25 17:39 #72 av: Marr

Vad glad jag är att tråden kom upp igen! Satt och lusläste detta i vinteras men glömde var denna tråd var någonstans. Nu bokmärker jag den. Tack för alla enastående tips & länkar!Tummen upp

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2015-03-25 17:44 #73 av: Magi-cat

Hjärta

Anmäl
2015-03-28 18:20 #74 av: Magi-cat

8 läckra recept på potatis. (Inte precis LCHF, men potatis är gott, billigt och lätt att variera.) Något man kan odla själv också, i alla fall i liten skala.

http://organichealth.co/8-most-delicious-things-you-can-do-to-potatoes/

Anmäl
2015-03-28 22:06 #75 av: Magi-cat

Fixa nyttigare ris på enkelt sätt: koka och kyl ned.

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/simple-cooking-technique-could-cut-calories-rice-60

Anmäl
2015-03-31 10:30 #76 av: Cristine

Jag slår ett slag för Moringan men köper inte utan odlar själv... kan kapas vid roten och växer genast upp igen

Lättodlade och snabbväxande...allt kan ätas, men roten rekomenderar jag inte.

Inget för de som väntar barn 

http://miracletrees.org/moringa-se.html

S

Anmäl
2015-03-31 10:34 #77 av: Cristine

Så här ser min ut efter 3 veckor, de ska egentlige gro i 23 graders värme mina har mellan 15 på nätterna och 20 -23 på dagarna med sol. Jag har smakat på bladen och de är goda söta men ändå med picant smak väldigt olika smaken på pulvret jag tar sedan 3veckor tillbaka, t är inte lika gott så jag brukar blanda dt med spenat och ha i en soppa jag brukar ta en kaffekopp av varje dag!

Adress i Spanien för att köpa frön:www.spicegarden.eu

vill ni veta mer så är det bara att trycka på adressen nedanför mitt namn.

Anmäl
2015-03-31 10:47 #78 av: Magi-cat

Tack, Cristine! HjärtaBlomma

Anmäl
2015-03-31 11:03 #79 av: Cristine

De nada!

Anmäl
2015-04-02 08:20 #80 av: Magi-cat

Någon av er som använder äppelcidervinäger? Bra för allt, tydligen...

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/03/21/apple-cider-vinegar-uses.aspx?x_cid=20150401_ranart_apple-cider-vinegar-uses_FBOS

Anmäl
2015-04-02 10:11 #81 av: Marr

Äppelcidervinäger har jag använt i perioder att dricka på morgonen det första jag gör. 1 msk i en halv liter vatten, 1 msk honung och lite pressad citron i detta.

Fast användningsområdet är ju stort som t.ex. lindra insektsbett med att badda på området. Jag har alltid en flaska i skafferiet...

Anmäl
2015-04-02 14:26 #82 av: tlover

Jag använder äppelcidervinäger + honung i varmt vatten mot sura uppstötningar.

Anmäl
2015-04-02 15:02 #83 av: Cristine

Jag har använt den i 20 år.

Anmäl
2015-04-10 19:14 #84 av: Magi-cat

Snart kommer det nyttiga grobladet upp ur jorden igen!

http://buynongmoseeds.com/this-little-weed-is-one-of-the-most-useful-medicines-on-the-planet/

Anmäl
2015-04-10 19:16 #85 av: Magi-cat

...och den bittra och sammandragande men så nyttiga solblomman maskros!Sol

http://www.care2.com/causes/5-reasons-dandelions-dont-deserve-to-be-called-a-weed.html

Anmäl
2015-04-22 06:50 #86 av: Magi-cat

Hur förvarar man avocado eller guacamole utan att den oxiderar och blir brun? Här är ett litet test med olika förslag: (ca 3 min video. Orkar man inte tittat kan vi ta snabbvarianten: droppa över citronsaft eller lägg några lökskivor ovanpå!)

http://buynongmoseeds.com/after-i-saw-this-video-my-avocados-never-turned-brown-again/

Anmäl
2015-04-23 07:14 #87 av: Magi-cat

Goda recept på nässlor...Glad

http://www.thekitchn.com/stinging-nettles-8-recipes-for-145582

Har ni några favoritrecept på vårens hälsokälla nr 1?

Anmäl
2015-04-23 09:36 #88 av: tlover

#87 Fräst ogräs (man tar valfritt ätbart ogräs, hackar det och fräser det i mycket mjölkfritt margarin (smör borde också funka) och saltar och pepprar och ev tillsätter muskotnöt.

Eller nässelpastasås (ignorera popuprutan, vi vet om det och försöker få bort den)

Anmäl
2015-04-25 19:57 #89 av: Magi-cat

Ni äter väl rödbetor? Väldans nyttigt och gott! (Prova tillsammans med fetaost och lite honung samt babyspenat!)

http://www.collective-evolution.com/2014/01/10/10-amazing-health-benefits-of-beets/

Anmäl
2015-04-25 22:02 #90 av: tarantass

Låter gott. Tror faktiskt jag har det eller snarlikt hemma.

Mindre roligt med den här länken, men saken måste bli känd. Verkar som om EU, eller förmodligen lobbyister bakom de lättledda politikerna, vill bli av med ekologisk mat genom att ställa så höga formella krav på att framställa den att det inte blir lönsamt. Utom möjligen som ännu mer lyx för en liten elit än vad den redan är.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20683909.ab

(Undrar vad de säger i Tyskland, där ekologiskt är mycket mer etablerat än i Sverige. Har inte kunnat läsa ikapp om det.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2015-04-25 22:15 #91 av: Magi-cat

#90 Det verkar helt galet och mycket beklämmande. ArgGör gärna en egen tråd om det.

Anmäl
2015-04-25 23:09 #92 av: tarantass

Nog för att jag misstänker att det är förklarligt om man gräver men… okej.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2015-04-29 07:21 #93 av: Magi-cat

Att odla egna blåbär i kruka vore väl toppen!

http://buynongmoseeds.com/how-to-grow-your-own-blueberries/

Anmäl
2015-04-29 16:43 #94 av: Cristine

Det har jag, ska visa upp.

Anmäl
2015-04-29 18:25 #95 av: Cristine

.Den står bakom några buskar så den är svår att fota då jag måste både  hålla i den, 

hålla upp grenarna och trycka på knappen.                                                                                                                           

Anmäl
2015-04-29 18:29 #96 av: Cristine

..

Anmäl
2015-05-06 00:49 #97 av: Tant Grön

Har du den inne??? Är det en specialsort för innomhus? Har du fått några bär? Glad

Anmäl
2015-05-10 07:38 #98 av: Magi-cat

Ni plockar väl granskott nu när det är säsong? 

En del gör granskottssirap genom att varva socker, granskott och ekologisk citron. Låt stå tills sockret smält eller några veckor. Lär vara bra som hostmedicin. (Eller godis)

edit: råkade hitta en gammal tråd på Alternativa behandlingar: #0

Anmäl
2015-05-10 07:41 #99 av: VildaVittra

#98 Min granskottssirap spontanjäste, så jag gör enbart te på dom. Men skotten har inte kommit här än. 

Anmäl
2015-05-10 22:58 #100 av: Cristine

#97 Ja det är en inneplanta. Nej jag har bara haft den i n månad.

Anmäl
2015-05-12 08:18 #101 av: Magi-cat

Grobladstinktur! Bevara grobladens läkande egenskaper genom att frysa in dem till vinterförrådet eller göra tinktur:

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/06/12/groblad

Månne man kan använda något annat än 40%ig vodka?

Anmäl
2015-05-12 08:21 #102 av: Magi-cat

Vilda ätbara växter i massor!

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/08/08/atbara-blommor-vilda-och-odlade

Hur brukar ni göra med maskrosor?

Anmäl
2015-05-12 09:50 #103 av: tlover

#102 antingen fräser jag dom i mjölkfritt margarin (tål en mjölk, är man en smörmänniska funkar det säkert med) eller så har jag dom i sallad (bara blommorna dvs bara det gula, blomkorgen eller vad den nu heter blir lätt besk.)

Här får inte ens kaninerna maskrosor (blommorna) ens vi har för få till bara oss som det är.

Anmäl
2015-05-13 15:03 #104 av: Magi-cat

#103 Bra tips! Tummen upp

Anmäl
2015-05-13 15:04 #105 av: Magi-cat

Gratisgottigott:

https://land.se/forbanna-inte-ograset-at-upp-det-i-stallet/

Anmäl
2015-05-14 21:02 #106 av: Magi-cat

Släng inte det sista på grönsakerna - odla nya på fönsterbrädan! Gratisgott!

https://land.se/sa-odlar-du-gront-pa-fonsterbradan/

Anmäl
2015-05-15 06:36 #107 av: Cristine

Plantera Gotu cola

javascript:nicTemp();

Anmäl
2015-05-15 06:45 #108 av: Cristine

Alzheimer

Anmäl
2015-05-15 06:51 #109 av: Cristine

Plantera Moringa

Anmäl
2015-05-15 07:02 #110 av: Magi-cat

Tack Cristine! Blomma

Anmäl
2015-05-15 07:12 #111 av: Cristine

Har du hört talas om Chia? Finns på ICA

Anmäl
2015-05-15 07:20 #112 av: Cristine

Biverkingar

Anmäl
2015-05-15 08:01 #113 av: Magi-cat

Aha, visste inte att chiafrön kan ha bieffekter.

Brukar äta det ibland.

Anmäl
2015-05-15 12:21 #114 av: Cristine

De rekomenderas iaf mot diabetes

Anmäl
2015-05-24 09:15 #115 av: Magi-cat

Sköna tips från naturen: Hudolja av maskros, shampoo av björkblad, hostmedicin och lyxbad...Plocka och njut!

https://fixat.land.se/tags/naturen/

Anmäl
2015-05-24 14:34 #116 av: Magi-cat

Syrensaft! Fast väldigt mycket socker är det ju...

http://maud.hemmets.se/spara-forsommaren-goral-syrensaft/

Anmäl
2015-06-01 12:00 #117 av: Magi-cat

Maskros är verkligen en fantastisk växt och rena hälsan! Gratis också, lättodlad och vacker!Skämtar

http://stressaner.se/ny-blick-pa-maskrosen/

Anmäl
2015-06-08 07:29 #118 av: Magi-cat

Tillsatsfri ekobutik öppnad i Stockholm!

Himmelriket vet jag inte, men väl Paradiset. I alla fall måste det vara underbart att gå omkring i denna affär och handla vad man behöver utan att det är fullt med tillsatsämnen. 

80 % eko och mycket småskaligt, närproducerat och miljömärkt. Antar att man inte kan få det bättre...

http://kurera.se/nyoppnad-ekobutiksjatte-med-fokus-pa-tillsatsfritt/

Anmäl
2015-06-08 23:44 #119 av: Cristine

Hoppas det kommer hit också, jag är iaf glad att jag bytt till lidl som är väldigt bra tycker jag och fick det bekräftat  i artikeln då han gjort inköp åt dessa butiker.

Anmäl
2015-06-15 09:57 #120 av: Magi-cat

Trädgårdens läkande kraft!

Oj vad nyttigt det är med trädgårdsarbete! Det ger vardagsmotion, minskar risken för demens och kärlsjukdom, minskar stress och ger tillfredsställelsen av nyttig mat!

https://land.se/odla-dig-frisk-7-bevis-for-tradgardens-lakande-kraft/

Anmäl
2015-06-15 10:53 #121 av: [[Boris Sager]]

Om medicinalvaxter, sa anvander man inte dem nastan alls inom skolmedicinen, men derivat, som eg. ar identiska, bara lattare att dosera.
Bra forstas att de ar lattare att dosera, men trakigt att kopplingen till medicinalvaxterna blivit otydlig.

Celia,  Do It Anyway (Mother Theresa)

Medarbetare på Hundutställning.iFokus
Anmäl
2015-10-13 20:35 #122 av: Magi-cat

Tranbär! Plockar ni det?

Att de är bra för njurar och urinvägar visste vi redan, men tydligen är de också bra förebyggande för hjärta och kärl.

http://www.medicaldaily.com/benefits-cranberry-juice-2-cups-day-may-lower-heart-disease-risk-356800

Anmäl
2015-10-17 18:09 #123 av: Magi-cat

Rödbeta! 15 anledningar att äta rödbeta!

Har ni något bra recept att dela med er av? Jag tycker kokt rödbeta och getost är vansinnigt gott, eventuellt med pumpafrön till.

http://stressaav.nu/mat-for-aterhamtning/15-anledningar-att-ata-rodbeta/

Anmäl
2015-10-30 20:36 #124 av: Magi-cat

Enligt uppgift ett under-dundermedel med linfrö, honung, citron (ekologisk) och vitlök:

http://consciouslifenews.com/homemade-miracle-drink-turns-gray-hair-natural-color/1181666/

Anmäl
2015-11-01 07:52 #125 av: Magi-cat

Vitlök! 

Förutom att den håller vampyrer på avstånd så har den en rad stora hälsofördelar. Inte minst för hjärt- och kärlhälsan.

(Om den inte luktade så, bara...)

http://www.medicaldaily.com/garlic-good-you-7-surprising-benefits-garlic-optimal-health-324114

Anmäl
2015-11-01 10:54 #126 av: tlover

#125 Grönt te minskar/tar bort lukten av vitlök, tyvärr har jag fel dator för att gräva fram en länk.

Anmäl
2015-11-07 20:49 #127 av: Magi-cat

Recept på värmande supernyttig kålsoppa med lök, vitlök, kål, örtkryddor och selleri. Fast jag skulle hoppa över kycklingen...

http://www.healthy-holistic-living.com/super-energy-kale-soup.html

Anmäl
2015-11-08 09:18 #128 av: Marr

Graviola. 10,000 gånger starkare än chemo...

http://www.healthyfoodhouse.com/they-said-that-this-fruit-was-10000-times-stronger-than-chemo-here-is-what-they-didnt-tell-you/

Anmäl
2015-11-13 09:30 #129 av: Magi-cat

Oregano är tydligen jättenyttigt. Så här gör man sin egen olja...

Det ser ju enkelt ut...

http://homegrownandhealthy.com/oil-of-oregano-made-at-home/

Anmäl
2015-11-29 11:08 #130 av: Magi-cat

Mer chili åt folket!

Kryddstark mat förlänger tydligen livet om man äter det minst en gång i veckan, enligt en studie.

Det låter ju bra. Kryddor är gott också.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nya-forskarron-stark-mat-forlanger-livet/

Anmäl
2016-01-11 08:42 #131 av: Magi-cat

Gröna teer som är bra för luftvägarna:

Timjan, groblad, citronmeliss, nässlor, fänkål...

Värt att prova som förebyggande och lindrande i förkylningstider. Och så är det så gott....

http://stegforhalsa.se/3-teer-som-hjalper-dig-att-starka-lungorna/

Anmäl
2016-02-04 08:43 #132 av: Magi-cat

Utnyttja HELA citronen genom att frysa den in och riva den fryst...

http://delbart.se/visste-du-att-du-borde-frysa-ned-dina-citroner-nar-du-kopt-dom-det-har-maste-jag-prova/

Anmäl
2016-02-04 09:16 #133 av: Magi-cat

Bananglass! Någon som provat att frysa bananer och mixa dem till glass?

http://delbart.se/glass-banan/

Anmäl
2016-02-22 09:01 #134 av: Magi-cat

Fästingsäsongen är tyvärr aldrig långt borta...

Här är några tips för att undvika fästingar (vilket inte går), bl.a. en örtolja med vitlök och örter som jag inte vet om den fungerar, men den skadar inte heller...Värt att prova i alla fall.

http://www.expressen.se/leva-och-bo/tradgard/fastingar--har-ar-8-tips-for-att-skydda-dig/

Anmäl
2016-03-10 07:47 #135 av: Magi-cat

Föröka grönsakerna enkelt och bekvämt på fönsterbrädan och ha glädje av dem länge!

Selleri, vitlök, salladslök, romansallad....

Fast basilika och de där industriellt framdrivna krukkryddorna har jag aldrig lyckats med, men de andra ska jag pröva...

http://uppskattat.se/8-gronsaker-du-bara-behover-kopa-en-gang-och-sedan-kan-odla-for-alltid-nummer-4-ar-lysande/

Anmäl
2016-03-11 07:43 #136 av: Magi-cat

Bladgrönt varje dag! Bladgrönt (spenat, rucola, rödbetsblast etc) innehåller ett ämne som är bra för tarmfloran och en bra tarmflora är, som vi numera vet, bra för allt...

Snart kommer nässlorna!

http://land.se/halsa/nya-ron-darfor-ska-du-ata-mer-bladgronsaker-varje-dag/

Anmäl
2016-03-27 10:29 #137 av: Magi-cat

Odla egen ingefära!

Det ska jag pröva, ingefära är nyttigt och sätter piff på det mesta.

http://tidningensyre.se/odla-ingefara-inomhus/

Anmäl
2016-04-19 07:13 #138 av: Magi-cat

Ät ogräset!

Maskrosor äter jag just inte av någon anledning, men nässlor och kirskål åker ner i maten varje dag, särskilt nu på våren...

Kirskål har verkligen mycket att ge i smak!

http://kurera.se/maskros-brannasslor-och-kirskal-at-ditt-ogras/

Anmäl
2016-04-25 11:22 #139 av: Magi-cat

Underbara ätbara blommor....Blomma

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/08/08/atbara-blommor-vilda-och-odlade

Anmäl
2016-04-25 13:32 #140 av: Tant Grön

Den här mumsiga pajen måste man ju prova.

http://kurera.se/god-nyttig-ograspaj/

Fast jag byter nog ut kokosfettet mot rapsolja. Eller gör pajskalet efter mitt vanliga recept.

Anmäl
2016-04-25 14:29 #141 av: Magi-cat

#140 Mmmm...ser väldigt gott ut! Lipar

Den måste jag prova!

Anmäl
2016-04-25 15:08 #142 av: Magi-cat

Giftfria medel mot fästingar!

Lägger in länken, men...hoppas inte för mycket.

http://kurera.se/sa-haller-du-fastingarna-borta-utan-kemikalier/

Anmäl
2016-04-27 08:45 #143 av: Magi-cat

Bra mat mår bra tillsammans...

Gurkmeja + svartpeppar, tomat  + broccoli, tomat + olivolja...

http://kurera.se/supermaten-som-blir-battre-tillsammans/#.Vx_huK4-jX8.facebook

Anmäl
2016-05-01 19:53 #144 av: Magi-cat

Gör eget mjukmedel till tvätten!

http://stegforhalsa.se/kop-inte-mer-skoljmedel-tillred-det-naturligt-och-billigt/

Anmäl
2016-05-09 20:02 #145 av: Magi-cat

Granskottssirap och björkbladssaft! Maskrossirap!

https://parnassen.wordpress.com/2014/06/08/maskrossirap-stimulerar-och-aktiverar-hela-kroppen/

http://svenska.yle.fi/recept/2006/06/25/granskottssirap-och-bjorkbladssaft-sommaren-pa-flaska

Anmäl
2016-05-14 09:16 #146 av: Magi-cat

10 ätliga goda växter! Känner du igen dem?

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/14/vilda-atliga-vaxter-mognar-i-rask-takt-testa-om-du-kanner-igen-foljande-tio

Anmäl
2016-05-17 07:42 #147 av: Magi-cat

Myggfri hela sommaren?

http://www.davidwolfe.com/take-vitamin-mosquito-free-all-summer/

Anmäl
2016-05-17 21:19 #148 av: Magi-cat

Ta vara på vårens örter - torka, olja, tinktur, örtsirap!

http://land.se/halsa/fyll-flaskor-och-burkar-med-varens-sprittande-lakekraft-4-smarta-metoder/

Anmäl
2016-05-20 07:58 #149 av: Magi-cat

Har ni gjort syrensaft någon gång?

http://maud.hemmets.se/spara-forsommaren-goral-syrensaft/

Anmäl
2016-05-21 00:11 #150 av: Tant Grön

Man kan göra likör också, eller syrensocker. 

Anmäl
2016-05-21 07:26 #151 av: Magi-cat

#150 Just det! Hur är det man gör syrensocker nu igen?

Anmäl
2016-05-21 19:08 #152 av: Sabinan

Syrensocker: Man tar lika delar syrenblommor(utan det gröna skaftet) och socker. Mixar ihop detta och torkar i ugnen på ca 50 grader tills det är torrt. 
Förvaras i glasburk med lock, torrt och mörkt.
Klart! Glad

Gott till te och i/på bakverk.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Anmäl
2016-05-22 22:03 #153 av: Magi-cat

#152 Tack för receptet! Låter gott och jag kan tänka mig doften och sommarkänslan!

Anmäl
2016-05-22 22:03 #154 av: Magi-cat

Den nyttiga maskrosen! Men som kaffesurrogat?

http://www.epochtimes.se/maskrosen-en-nyttovaxt/

Anmäl
2016-05-23 01:06 #155 av: Sabinan

#153 Ja, precis och så har den en vacker lila färg också Glad

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Anmäl
2016-05-24 22:54 #156 av: Tant Grön

Så mycket man vill hinna med nu, syrenlikör, syrensocker, maskroshonung, granskottssirap, rabarbersirap.......Pustar

Anmäl
2016-05-27 21:57 #157 av: Magi-cat

Daggkåpe-te! Lady's mantle....

http://www.dagsattplocka.se/blogg/daggkapa

Anmäl
2016-06-15 07:37 #158 av: Magi-cat

Tepåsar är visst bra till allt, när man bränt sig, är trött i ögonen eller i blomlandet:

http://www.newsner.com/2016/03/9-ovaentade-foerdelar-med-att-spara-gamla-tepaasar/

Anmäl
2016-06-15 18:54 #159 av: Magi-cat

Mmmmm....lavendel....

http://land.se/halsa/10-saker-du-kan-gora-med-lavendel/

Anmäl
2016-06-17 08:20 #160 av: Magi-cat

nässelhummus!

http://www.hungryheart.se/2016/05/06/recept-pa-nassel-hummus-med-tryffelolja/

Anmäl
2016-07-17 17:16 #161 av: Magi-cat

Spara groblad, naturens eget plåster, för vinterns bruk! Recept på tinktur och hur man fryser in grobladen...

https://svenska.yle.fi/artikel/2014/06/12/groblad

Anmäl
2016-09-07 07:56 #162 av: Magi-cat

Lingon är bästa superbäret!

Nu finns det massor med lingon i skogarna. Ut och plocka! Det finns hälsoeffekter som bl.a. stabiliserat blodsocker och minskad inflammation att hämta gratis!

http://www.allas.se/lingon-bra-for-halsan/

Anmäl
2016-09-09 08:30 #163 av: Magi-cat

Har ni också upptäckt Skillnadens trädgård?

En massa bra tips för alla smaker! Här är hur man kan odla smågrönt på fönsterbrädan, utan att det egentligen kostar något...Härligt med fräscht grönt varje dag, året om, och från egen fönsterodling!

http://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/35163-2/

Anmäl
2016-09-10 01:14 #164 av: Tant Grön

Har just beställt en bok som heter "Odla året om" av  Lena Israelsson. En fantastiskt bra bok som också tar upp inomhusodling.

Anmäl
2016-09-10 07:19 #165 av: Magi-cat

Bra tips! Blomma

Anmäl
2016-10-12 09:20 #166 av: Magi-cat

Äppelsmör!

Detta rikligt välsignade äppelår är alla äppeltips välkomna!

https://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/appelsmor-en-nygammal-bekantskap/

Anmäl
2016-10-23 19:00 #167 av: Magi-cat

Nypon är ohyggligt nyttigt!

Det går ju att plocka nypon själv också så här års...

https://grongava.se/info/articles/nyponpulver-en-halsobomb-for-kropp-och-leder

Anmäl
2017-03-18 07:07 #168 av: Magi-cat

Någon som provat att odla sina egna blåbär?

http://gardeningtips.diyeverywhere.com/2017/03/13/stop-buying-blueberries-use-these-clever-methods-to-get-a-never-ending-supply/?src=fbfan_59158&t=fbsfg

Anmäl
2017-03-26 07:54 #169 av: Magi-cat

Snart är det solig maskrossäsong igen!Sol

Hittade en tråd med superbra maskrostips på vegan-sajten:

http://vegan.ifokus.se/articles/4dcb06edd4ebea6d6b009376-maskros?discussions-1

Anmäl
2017-03-31 07:54 #170 av: Magi-cat

Spara de använda tepåsarna och gräv ner dem! Det är tydligen bra för jorden och grödorna...

http://gardeningtips.diyeverywhere.com/2017/03/20/dont-throw-away-your-teabags-heres-10-reasons-why-you-should-plant-them-instead/?src=fbfan_59220&t=fbsfg

Anmäl
2017-03-31 10:49 #171 av: Tant Grön

Även kaffesump är bra för jorden. Det sägs att det kan hjälpa något mot mördarsniglar.

Anmäl
2017-04-15 14:08 #172 av: Magi-cat

Våraning, även om det är vitt på marken och kallare nu i påsk än det var vid jul...

Här är många goda exempel på ätliga växter:

https://www.landleyskok.se/tips-trix/atbara-blommor-ogras-blad-och-skott.html/#.WPHxXFveiw1.facebook

Anmäl
2017-04-20 19:59 #173 av: Magi-cat

Finns det något som hjälper mot fästingar? Här föreslår man rosmarin, lavendel, B-vitamin, vitlök...

http://kurera.se/sa-haller-du-fastingarna-borta-utan-kemikalier/

Anmäl
2017-05-06 08:22 #174 av: Magi-cat

Nässlor kan man aldrig få för mycket av!

Här är hur man torkar dem till eget nässelpulver att strö på morgonyoghurten...

http://land.se/recept/nasselpulver/?utm_source=Nyhetsbrev&utm_campaign=aa5fdbaa45-Gentufr0600&utm_medium=email&utm_term=0_01c9ca9a59-aa5fdbaa45-140520665

Anmäl
2017-05-08 08:18 #175 av: Magi-cat

Samisk örtmedicin:

http://www.viddernashus.se/index.php?id=1683

Anmäl
2017-05-24 07:46 #176 av: Magi-cat

Våren och försommaren är en underbar tid för läckra vilda sallader. Här är 19 vilda och lättplockade örter och användningstips:

http://kurera.se/19-vilda-atbara-vaxter-du-ska-passa-pa-att-plocka-nu

Jag gör varje dag (när jag hinner) en röra på maskros, kirskål och nässlor och steker/förväller lätt. Otroligt gott med valfria kryddor till.

Anmäl
2017-05-24 07:54 #177 av: NeferNefer

Oj, vad mycket intressant det finns i den här tråden! 

Själv odlar jag paprika och tomat varje år, och jag tar frön från de paprikor och tomater jag har köpt (ekologiska, så klart) om jag inte har sparat från förra årets skörd. Egenodlat är godast och nyttigast Tummen upp

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-05-24 08:00 #178 av: Magi-cat

#177 Smart! Har du växthus, klarar de sig ute, eller odlar du på fönsterbrädan?

Anmäl
2017-05-24 08:03 #179 av: NeferNefer

De klarar sig fint ute Tummen uppMin mormor levde på nordligare breddgrader, men hon odlade paprika inomhus och fick gott om paprikor på sina fönsterbräden.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-05-24 08:04 #180 av: Magi-cat

Härligt!Blomma

.

Den nyttiga timjan:

http://www.newsner.com/forskare-vanliga-orten-fungerar-mot-smarta-kroppen-kommer-tacka-dig/om/vetenskap-2

Anmäl
2017-05-24 08:10 #181 av: NeferNefer

Underbara timjan! Det har jag i balkonglådan Tummen upp

Anmäl
2017-05-24 08:14 #182 av: Magi-cat

Önskar att timjan gick att övervintra, men det gör den inte hos mig i alla fall. Så jag har köpt nya till odlingslådorna. Glad

.

Gyllene maskrosmarmelad:

http://maud.hemmets.se/koka-gyllene-maskrosmarmelad/

Synd bara att det är så mycket socker.

Anmäl
2017-05-24 08:16 #183 av: NeferNefer

Vad gäller citronen så köp i så fall ekologisk. Det är oerhört många farliga gifter på besprutade citrusfrukter Fryser

Anmäl
2017-05-24 08:56 #184 av: Magi-cat

Granskotten har kommit nu också! Här är recept på granskottssirap/tinktur och timjantinktur mot hosta:

http://tidningenland.se/gor-egen-hostmedicin/

Anmäl
2017-05-24 09:52 #185 av: NeferNefer

Perfekt, jag satt just och funderade över alla fina, ljusgröna granskott Tummen upp

Anmäl
2017-05-26 09:23 #186 av: Magi-cat

Hälsa för håret. Nässlor! Här finns flera recept:

https://www.epochtimes.se/Ekofrisorskan-Gor-nasselskoljning-for-glans-och-battre-harvaxt

Anmäl
2017-05-26 09:25 #187 av: NeferNefer

Hoho, jag som upptäckte ett nässelbestånd i trädgården igår!

Fast å andra sidan har jag för mig att fjärilar älskar nässlor ... FunderarSå de kanske får vara kvar.

Anmäl
2017-06-07 08:27 #188 av: Magi-cat

Eget nässelpulver - billiga nyttigheter för hela året!

Så här gör man, enkelt och praktiskt:

https://www.foodly.fi/bloggar/madefromscratch/nasselpulver-

Anmäl
2017-06-09 08:45 #189 av: Magi-cat

Björkte och björkolja!

https://www.epochtimes.se/Alexandra-De-Paoli-Dags-att-plocka-bjorklov-till-renande-te-och-mot-vark

Anmäl
2017-06-09 08:46 #190 av: NeferNefer

Tummen upp

Anmäl
2017-06-10 08:29 #191 av: Magi-cat

Jag som inte gillar lök...Rödlök har tydligen nyttiga egenskaper:

http://www.huffingtonpost.co.uk/entry/red-onions-are-excellent-at-killing-cancer-study-finds_uk_59391ea9e4b0b13f2c6733b5?

Anmäl
2017-06-10 08:32 #192 av: Magi-cat

Vips har maskrosorna blommat över, innan jag hann göra tinktur eller marmelad! Sommaren går för fort!

Men groblad har lång säsong och gör man tinktur eller fryser in så har man tillgång till deras välgörande egenskaper för hela året:

https://svenska.yle.fi/artikel/2014/06/12/groblad

Anmäl
2017-06-25 07:36 #193 av: Magi-cat

Det finns en hel del gott i Naturens Skafferi. Här är tips om björklövsvatten som schampo:

http://genevadnygard.se/recept/bj%C3%B6rkl%C3%B6vsvatten%20(h%C3%A5rsk%C3%B6lj).html

Någon som provat?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.